”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.
Close
”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.
Close

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

– Jag har tyckt om alla mina arbeten men i det här känner jag mig fri, jobbar under eget ansvar. På rasterna kan jag handla och uträtta ärenden. Jag gillar att köra bil och röra på mig, säger Serpil Tumer under en paus i Stockholm.

Resenärerna blir ofta glada när det kommer en kvinna bakom ratten, berättar hon som tycker om att ge service och träffa många olika människor. Både passagerare och vårdpersonal.

– De flesta är trevliga och att få beröm av resenärerna ger mig mer energi.

Pilotutbildning

Serpil Tumer har månadslön och provanställning i sex månader. Hon gick den första pilotutbildningen för taxiförare från mars till augusti 2023, med två veckors praktik och inriktning på bemötande och service. Arbetsmarknadsutbildningen till omsorgschaufför startade på Arbetsförmedlingens uppdrag efter initiativ från branschorganisationen Svenska Taxiförbundet, som efter pandemin slog larm om bristen på chaufförer.

– Jag kämpade hårt och fick mitt taxileg i december 2023, efter två veckors extra intensivkurs med min chef Anders för att klara teorin. Den var svårast, säger Serpil Tumer.

Hon uppskattade inslagen om säkerhet och ergonomi för att förebygga belastningsskador.

– Men avsnitten om bemötande hade jag kunnat skippa, eftersom jag redan är utbildad undersköterska. Det hade varit bättre att satsa mer på körkortsteorin, att hinna lära sig den var lite stressigt.

Fel har rättats till

Serpil Tumers arbetsgivare, vd Anders Larsson på taxibolaget Inclusion Services International, medger flera misstag under pilotkursen i Stockholm, som han säger nu har rättats till. Bara två deltagare därifrån arbetar i dag som chaufförer.

– Andra kursen är nu avslutad och bland 18 deltagare är alla klara, utom en. Tyvärr har alla inte fått sina taxiförarleg än eftersom Transportstyrelsen tar lång tid på sig, säger Anders Larsson.

Den tredje förarkursen startar i mitten av maj. För att bättre fånga upp de verkligt motiverade intervjuas intresserade efter en informationsträff. De som väljs ut genomgår sedan 14 dagars test av språk-, läs- och datorkunskaper. Utdrag ur belastningsregistret krävs också.

– Efter kartläggningen startar utbildningen med de utvalda, säger Anders Larsson.

20 går vidare

Av drygt 60 intervjuade kommer 20 att gå utbildningen.

Personer som redan har taxileg går en fem veckor lång kurs om service och bemötande. Övriga går nio veckor.

– Jag rekommenderar absolut fler att köra samhällsresor, säger Serpil Tumer.

Enligt företagsrådgivare Anja Noack räknar Arbetsförmedlingen med att anordna ännu en förarkurs i september och framöver troligen två utbildningar per år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl:
    27 maj, 2024

    Gratulerar Serpil Tumer till hennes nya arbete.
    Tråkigt att Transportarbetaren framför Svenska Taxiförbundets påstående om att det råder brist chaufförer. Finns redan många personer som har taxiförarlegitimation och som är kompetenta för utbildning till serviceresor. Lön och anställningsvillkor gör ofta att förare lämnar branschen.

  2. Carl-johan:
    16 maj, 2024

    Jasså! Man är omsorgschaufför, det var något nytt. Kör rullebil.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.