”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.
Close
”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.
Close

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

– Jag har tyckt om alla mina arbeten men i det här känner jag mig fri, jobbar under eget ansvar. På rasterna kan jag handla och uträtta ärenden. Jag gillar att köra bil och röra på mig, säger Serpil Tumer under en paus i Stockholm.

Resenärerna blir ofta glada när det kommer en kvinna bakom ratten, berättar hon som tycker om att ge service och träffa många olika människor. Både passagerare och vårdpersonal.

– De flesta är trevliga och att få beröm av resenärerna ger mig mer energi.

Pilotutbildning

Serpil Tumer har månadslön och provanställning i sex månader. Hon gick den första pilotutbildningen för taxiförare från mars till augusti 2023, med två veckors praktik och inriktning på bemötande och service. Arbetsmarknadsutbildningen till omsorgschaufför startade på Arbetsförmedlingens uppdrag efter initiativ från branschorganisationen Svenska Taxiförbundet, som efter pandemin slog larm om bristen på chaufförer.

– Jag kämpade hårt och fick mitt taxileg i december 2023, efter två veckors extra intensivkurs med min chef Anders för att klara teorin. Den var svårast, säger Serpil Tumer.

Hon uppskattade inslagen om säkerhet och ergonomi för att förebygga belastningsskador.

– Men avsnitten om bemötande hade jag kunnat skippa, eftersom jag redan är utbildad undersköterska. Det hade varit bättre att satsa mer på körkortsteorin, att hinna lära sig den var lite stressigt.

Fel har rättats till

Serpil Tumers arbetsgivare, vd Anders Larsson på taxibolaget Inclusion Services International, medger flera misstag under pilotkursen i Stockholm, som han säger nu har rättats till. Bara två deltagare därifrån arbetar i dag som chaufförer.

– Andra kursen är nu avslutad och bland 18 deltagare är alla klara, utom en. Tyvärr har alla inte fått sina taxiförarleg än eftersom Transportstyrelsen tar lång tid på sig, säger Anders Larsson.

Den tredje förarkursen startar i mitten av maj. För att bättre fånga upp de verkligt motiverade intervjuas intresserade efter en informationsträff. De som väljs ut genomgår sedan 14 dagars test av språk-, läs- och datorkunskaper. Utdrag ur belastningsregistret krävs också.

– Efter kartläggningen startar utbildningen med de utvalda, säger Anders Larsson.

20 går vidare

Av drygt 60 intervjuade kommer 20 att gå utbildningen.

Personer som redan har taxileg går en fem veckor lång kurs om service och bemötande. Övriga går nio veckor.

– Jag rekommenderar absolut fler att köra samhällsresor, säger Serpil Tumer.

Enligt företagsrådgivare Anja Noack räknar Arbetsförmedlingen med att anordna ännu en förarkurs i september och framöver troligen två utbildningar per år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl:
    27 maj, 2024

    Gratulerar Serpil Tumer till hennes nya arbete.
    Tråkigt att Transportarbetaren framför Svenska Taxiförbundets påstående om att det råder brist chaufförer. Finns redan många personer som har taxiförarlegitimation och som är kompetenta för utbildning till serviceresor. Lön och anställningsvillkor gör ofta att förare lämnar branschen.

  2. Carl-johan:
    16 maj, 2024

    Jasså! Man är omsorgschaufför, det var något nytt. Kör rullebil.

Lästips:

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."