Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.
Close
Telepass är en del av Nobina-koncernen. Här delar ombudsman Christoffer Lindeblad ut flygblad till en Telepass-chaufför. (Arkivbild)
Close

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Facket har under våren förgäves försökt komma till en lösning vid möten med Biltrafikens Arbetsgivare­förbund. Nu har Transportarbetareförbundet stämt både arbetsgivarorganisationen och taxibolaget Telepass i Arbetsdomstolen (AD) för kollektivavtalsbrott.

Telepass AB kör servicetrafik i ett tiotal kommuner i södra Sverige, bland annat i Malmö, Helsingborg och Kristianstad. Sedan 2021 ingår företaget i Nobinakoncernen.

Transports krav är att Telepass betalar ut övertidsersättning till två medlemmar samt även semester­ersättning till den ene medlemmen. Det handlar om 35 000 kronor respektive 75 000 kronor. Dessutom har facket yrkat på ett allmänt skadestånd på 125 000 kronor för brott mot avtalet.

Parterna har inte kunnat enas vid förhandlingar. Enligt ­arbetsgivaren har de anställda det rör sig om avtalsenligt arbetat sina åtta timmar för Telepass – och sedan kört för ett annat bolag. Därför ska de inte ha någon övertidsersättning.

Enligt Transport handlar det bara om en konstruktion för att slippa betala ut övertidsersättning. Förbundets uppfattning är att färdtjänst­förarna enbart jobbat åt Telepass.

– Allt ser likadant ut. Det är samma bilar, samma taxicentral, samma chefer. Det är bara ett upplägg för att kringgå kollektivavtalet, säger förbundsjuristen Henric Ask på LO-TCO Rättsskydd som driver fallet i AD.

Arbetsgivaren menar att det rör sig om två separata arbetsplatser; Telepass och C4 Transport. Det anser Transport är skitsnack – arbetsgivaren försöker bara på ett förslaget och beräknande vis kringgå avtalet, enligt facket. Som därför vill sätta kravet på allmänt skadestånd högre än normalt. För egen del yrkar förbundet på 200 000 kronor i allmänt skadestånd.

Facket har under våren förgäves försökt komma fram till en lösning med arbetsgivarorganisationen utan att det skulle behöva gå till domstol. Men det svar som Telepass lämnade veckan före påsk, efter förlängd svarstid, ledde inte vidare. I företagets svar till AD fanns två formella invändningar, bland annat påstås att Transport haft kännedom om förhållandena – rörande brott mot kollektivavtalet – men inte kommit in i rätt tid, fyra månader, med yrkandet till domstolen.

– Det håller vi ju inte med om. Och det har vi skrivit och förklarat i vårt yttrande över deras svar. Så nu rullar processen vidare, säger förbundsjurist Henric Ask.

En första muntlig förberedelse kommer att hållas i Arbetsdomstolen den 14 oktober.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Färdtjänstförare har fått nog – protestlistor till politiker

Servicetrafik. 232 färdtjänstförare i Östergötland har skrivit under kraven för en hållbar arbetsmiljö. På onsdagen lämnade Transports Linköpingsavdelning över protestlistorna till ansvariga politiker i regionen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?