Facket stämmer stort taxibolag
Taxi. Telepass har på ett förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.
Facket har under våren förgäves försökt komma till en lösning vid möten med Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Nu har Transportarbetareförbundet stämt både arbetsgivarorganisationen och taxibolaget Telepass i Arbetsdomstolen (AD) för kollektivavtalsbrott.
Telepass AB kör servicetrafik i ett tiotal kommuner i södra Sverige, bland annat i Malmö, Helsingborg och Kristianstad. Sedan 2021 ingår företaget i Nobinakoncernen.
Transports krav är att Telepass betalar ut övertidsersättning till två medlemmar samt även semesterersättning till den ene medlemmen. Det handlar om 35 000 kronor respektive 75 000 kronor. Dessutom har facket yrkat på ett allmänt skadestånd på 125 000 kronor för brott mot avtalet.
Parterna har inte kunnat enas vid förhandlingar. Enligt arbetsgivaren har de anställda det rör sig om avtalsenligt arbetat sina åtta timmar för Telepass – och sedan kört för ett annat bolag. Därför ska de inte ha någon övertidsersättning.
Enligt Transport handlar det bara om en konstruktion för att slippa betala ut övertidsersättning. Förbundets uppfattning är att färdtjänstförarna enbart jobbat åt Telepass.
– Allt ser likadant ut. Det är samma bilar, samma taxicentral, samma chefer. Det är bara ett upplägg för att kringgå kollektivavtalet, säger förbundsjuristen Henric Ask på LO-TCO Rättsskydd som driver fallet i AD.
Arbetsgivaren menar att det rör sig om två separata arbetsplatser; Telepass och C4 Transport. Det anser Transport är skitsnack – arbetsgivaren försöker bara på ett förslaget och beräknande vis kringgå avtalet, enligt facket. Som därför vill sätta kravet på allmänt skadestånd högre än normalt. För egen del yrkar förbundet på 200 000 kronor i allmänt skadestånd.
Facket har under våren förgäves försökt komma fram till en lösning med arbetsgivarorganisationen utan att det skulle behöva gå till domstol. Men det svar som Telepass lämnade veckan före påsk, efter förlängd svarstid, ledde inte vidare. I företagets svar till AD fanns två formella invändningar, bland annat påstås att Transport haft kännedom om förhållandena – rörande brott mot kollektivavtalet – men inte kommit in i rätt tid, fyra månader, med yrkandet till domstolen.
– Det håller vi ju inte med om. Och det har vi skrivit och förklarat i vårt yttrande över deras svar. Så nu rullar processen vidare, säger förbundsjurist Henric Ask.
En första muntlig förberedelse kommer att hållas i Arbetsdomstolen den 14 oktober.