Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.
Close
Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.
Close

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

– Fast jag visste att jag var oskyldig började jag fundera under tiden som tvångsledig. Jag trodde att det skulle gå snabbare, ta några dagar eller högst en vecka att få tillbaka körkortet. För någon med egen bil hade det ju varit som att sätta företaget i konkurs att bli stående i tre veckor, säger Emil Bärtas.

Han arbetar sedan 2020 i Gävle på ett större åkeri med filialer i flera städer i norra Sverige. Fredagen den 1 mars i år blev han stoppad av polis strax efter midnatt. Emil hade då haft en körning till Örebro och var på väg att tvätta lastbilen för att tidigt dagen efter åka till ett event, tillsammans med en arbetsledare på åkeriet.

– Jag var trött, hade jobbat hela dagen och ville egentligen bara hem. Och när polisen stannade mig låg jag för nära bilen framför, säger Emil.

Att han låg för nära erkänner han, men det är det enda. Poliserna på plats misstänkte dock att Emil var drogpåverkad. Kriterier: Han visade oro, hade vidgade pupiller och muntorrhet.

– De lös i ögonen och jag fick göra pennprovet, som jag klarade. Jag var trött men helt nykter. De poliser som stannade mig kunde inte ta beslut utan tillkallade ett befäl.

Negativt urinprov

Emil Bärtas fick följa med till sjukhuset för drogtest. Urinprovet var negativt.

– Man tycker att de skulle ha gått på det. Men de skulle ta blodprov och förklarade att de skulle ta körkortet i väntan på svar och att det kunde ta en vecka, säger han.

Samtidigt är Emil noga med att understryka att han blev bra bemött av poliserna, att de bara gjorde sitt jobb. Men att hela ärendet tagit för lång tid.

Den 14 mars lades utredningen om misstänkt drograttfylla ned. Också det andra provet visade att det varken fanns alkohol eller droger i blodet. Alla misstankar var avskrivna. Men efter det dröjde det ytterligare en vecka innan Emil fick samtalet om att han fick hämta ut sitt körkort. En anledning är att Transportstyrelsen använde sig av traditionell postgång och inte digitala tjänster, som exempelvis Kivra.

– Jag fick till slut veta att det kunde ta fyra veckor innan Transportstyrelsen tog ett beslut. Även om det är på tok för lång tid kändes det ändå skönt att höra att det fanns ett slutdatum.

Tvungen stanna hemma

I väntan på att kunna återgå till jobbet var Emil Bärtas tvungen att vara hemma. Arbetsgivaren har nolltolerans mot droger och i avvaktan på svar också från blodprovet fick Emil inte andra arbetsuppgifter, varken på Gävlefilialen eller någon annan av åkeriets filialer.

– Lönefrågan var uppe, och jag fick frågan om jag ville ta ut semester, säger Emil, som valde att ta ut 10 semesterdagar.

När det gäller frågan om lön, och eventuell möjlighet till omplacering, låter Transportmedlemmen Emil Bärtas facket och arbetsgivaren sköta frågan.

– Är det nåt jag lärt mig av det här? Tja, det skulle väl vara att inte ligga för nära framförvarande fordon, säger han.

Niclas Sandström är ombudsman på Transports Gävleavdelning. Han tycker att det är orimligt att Emil inte kunnat arbeta, och varit helt utan lön, under det att utredningen pågick.

– Både jag och arbetsgivaren tycker egentligen att det är helt åt skogen. Men jag menar att man borde gjort en omplaceringsutredning och att det måste finnas andra arbetsuppgifter, det är ett stort åkeriföretag, säger Niclas Sandström.

– Det är också horribelt att det tar så lång tid. Det är polisen och Transportstyrelsens fel, men det är Emil som får betala priset.

Överläggningarna med åkeriföretaget lokalt har dock inte gett resultat och Niclas Sandström har nu hemställt om central förhandling.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer, skriver ekonomisajten placera.se. Stor oro rapporteras bland Schenkers anställda i flera städer.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet. (UPPDATERAD)

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.