Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.
Close
Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.
Close

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

– Fast jag visste att jag var oskyldig började jag fundera under tiden som tvångsledig. Jag trodde att det skulle gå snabbare, ta några dagar eller högst en vecka att få tillbaka körkortet. För någon med egen bil hade det ju varit som att sätta företaget i konkurs att bli stående i tre veckor, säger Emil Bärtas.

Han arbetar sedan 2020 i Gävle på ett större åkeri med filialer i flera städer i norra Sverige. Fredagen den 1 mars i år blev han stoppad av polis strax efter midnatt. Emil hade då haft en körning till Örebro och var på väg att tvätta lastbilen för att tidigt dagen efter åka till ett event, tillsammans med en arbetsledare på åkeriet.

– Jag var trött, hade jobbat hela dagen och ville egentligen bara hem. Och när polisen stannade mig låg jag för nära bilen framför, säger Emil.

Att han låg för nära erkänner han, men det är det enda. Poliserna på plats misstänkte dock att Emil var drogpåverkad. Kriterier: Han visade oro, hade vidgade pupiller och muntorrhet.

– De lös i ögonen och jag fick göra pennprovet, som jag klarade. Jag var trött men helt nykter. De poliser som stannade mig kunde inte ta beslut utan tillkallade ett befäl.

Negativt urinprov

Emil Bärtas fick följa med till sjukhuset för drogtest. Urinprovet var negativt.

– Man tycker att de skulle ha gått på det. Men de skulle ta blodprov och förklarade att de skulle ta körkortet i väntan på svar och att det kunde ta en vecka, säger han.

Samtidigt är Emil noga med att understryka att han blev bra bemött av poliserna, att de bara gjorde sitt jobb. Men att hela ärendet tagit för lång tid.

Den 14 mars lades utredningen om misstänkt drograttfylla ned. Också det andra provet visade att det varken fanns alkohol eller droger i blodet. Alla misstankar var avskrivna. Men efter det dröjde det ytterligare en vecka innan Emil fick samtalet om att han fick hämta ut sitt körkort. En anledning är att Transportstyrelsen använde sig av traditionell postgång och inte digitala tjänster, som exempelvis Kivra.

– Jag fick till slut veta att det kunde ta fyra veckor innan Transportstyrelsen tog ett beslut. Även om det är på tok för lång tid kändes det ändå skönt att höra att det fanns ett slutdatum.

Tvungen stanna hemma

I väntan på att kunna återgå till jobbet var Emil Bärtas tvungen att vara hemma. Arbetsgivaren har nolltolerans mot droger och i avvaktan på svar också från blodprovet fick Emil inte andra arbetsuppgifter, varken på Gävlefilialen eller någon annan av åkeriets filialer.

– Lönefrågan var uppe, och jag fick frågan om jag ville ta ut semester, säger Emil, som valde att ta ut 10 semesterdagar.

När det gäller frågan om lön, och eventuell möjlighet till omplacering, låter Transportmedlemmen Emil Bärtas facket och arbetsgivaren sköta frågan.

– Är det nåt jag lärt mig av det här? Tja, det skulle väl vara att inte ligga för nära framförvarande fordon, säger han.

Niclas Sandström är ombudsman på Transports Gävleavdelning. Han tycker att det är orimligt att Emil inte kunnat arbeta, och varit helt utan lön, under det att utredningen pågick.

– Både jag och arbetsgivaren tycker egentligen att det är helt åt skogen. Men jag menar att man borde gjort en omplaceringsutredning och att det måste finnas andra arbetsuppgifter, det är ett stort åkeriföretag, säger Niclas Sandström.

– Det är också horribelt att det tar så lång tid. Det är polisen och Transportstyrelsens fel, men det är Emil som får betala priset.

Överläggningarna med åkeriföretaget lokalt har dock inte gett resultat och Niclas Sandström har nu hemställt om central förhandling.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.