Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.
Close
Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.
Close

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

– Fast jag visste att jag var oskyldig började jag fundera under tiden som tvångsledig. Jag trodde att det skulle gå snabbare, ta några dagar eller högst en vecka att få tillbaka körkortet. För någon med egen bil hade det ju varit som att sätta företaget i konkurs att bli stående i tre veckor, säger Emil Bärtas.

Han arbetar sedan 2020 i Gävle på ett större åkeri med filialer i flera städer i norra Sverige. Fredagen den 1 mars i år blev han stoppad av polis strax efter midnatt. Emil hade då haft en körning till Örebro och var på väg att tvätta lastbilen för att tidigt dagen efter åka till ett event, tillsammans med en arbetsledare på åkeriet.

– Jag var trött, hade jobbat hela dagen och ville egentligen bara hem. Och när polisen stannade mig låg jag för nära bilen framför, säger Emil.

Att han låg för nära erkänner han, men det är det enda. Poliserna på plats misstänkte dock att Emil var drogpåverkad. Kriterier: Han visade oro, hade vidgade pupiller och muntorrhet.

– De lös i ögonen och jag fick göra pennprovet, som jag klarade. Jag var trött men helt nykter. De poliser som stannade mig kunde inte ta beslut utan tillkallade ett befäl.

Negativt urinprov

Emil Bärtas fick följa med till sjukhuset för drogtest. Urinprovet var negativt.

– Man tycker att de skulle ha gått på det. Men de skulle ta blodprov och förklarade att de skulle ta körkortet i väntan på svar och att det kunde ta en vecka, säger han.

Samtidigt är Emil noga med att understryka att han blev bra bemött av poliserna, att de bara gjorde sitt jobb. Men att hela ärendet tagit för lång tid.

Den 14 mars lades utredningen om misstänkt drograttfylla ned. Också det andra provet visade att det varken fanns alkohol eller droger i blodet. Alla misstankar var avskrivna. Men efter det dröjde det ytterligare en vecka innan Emil fick samtalet om att han fick hämta ut sitt körkort. En anledning är att Transportstyrelsen använde sig av traditionell postgång och inte digitala tjänster, som exempelvis Kivra.

– Jag fick till slut veta att det kunde ta fyra veckor innan Transportstyrelsen tog ett beslut. Även om det är på tok för lång tid kändes det ändå skönt att höra att det fanns ett slutdatum.

Tvungen stanna hemma

I väntan på att kunna återgå till jobbet var Emil Bärtas tvungen att vara hemma. Arbetsgivaren har nolltolerans mot droger och i avvaktan på svar också från blodprovet fick Emil inte andra arbetsuppgifter, varken på Gävlefilialen eller någon annan av åkeriets filialer.

– Lönefrågan var uppe, och jag fick frågan om jag ville ta ut semester, säger Emil, som valde att ta ut 10 semesterdagar.

När det gäller frågan om lön, och eventuell möjlighet till omplacering, låter Transportmedlemmen Emil Bärtas facket och arbetsgivaren sköta frågan.

– Är det nåt jag lärt mig av det här? Tja, det skulle väl vara att inte ligga för nära framförvarande fordon, säger han.

Niclas Sandström är ombudsman på Transports Gävleavdelning. Han tycker att det är orimligt att Emil inte kunnat arbeta, och varit helt utan lön, under det att utredningen pågick.

– Både jag och arbetsgivaren tycker egentligen att det är helt åt skogen. Men jag menar att man borde gjort en omplaceringsutredning och att det måste finnas andra arbetsuppgifter, det är ett stort åkeriföretag, säger Niclas Sandström.

– Det är också horribelt att det tar så lång tid. Det är polisen och Transportstyrelsens fel, men det är Emil som får betala priset.

Överläggningarna med åkeriföretaget lokalt har dock inte gett resultat och Niclas Sandström har nu hemställt om central förhandling.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Dick M:
    12 januari, 2025

    Är åt skogen att se godtyckligt kan ta körkortet av någon där atr nan tycker en sak fakta borde gälla och nan ör väl alltid oskyldig till motsatsen bevisats men ser gäller väl inte nya poliser

Lästips:

”Jag hävdar med bestämdhet att man som anställd inte ska behöva betala för en bärgning av ett arbetsfordon”, säger Transports lokalombudsman Johan Molin. Foto: John Antonsson

Åkare krävde att chaufför betalade för bärgningen

Åkeri. En chaufför körde fast och ringde bärgning. Sedan vägrade åkaren att betala, men ändrade sig då facket blandades in.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Avtal 2025

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

Så kan skatten bli mer rättvis

Rapport. Beskattning på arbete behöver förändras för att klara välfärden och öka jämlikheten. Och det är dags att släppa myten om att sänkt skatt leder till fler jobb. Det är slutsatser i en översyn från tankesmedjan Arena Idé.

Avtal 2025

Därför tar facket strid om inhyrning i hamnarna

Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.