Nilsbuss sydöstra Småland färdtjänst upphandlad servicetrafik
Close
Nilsbuss kör servicetrafik åt bland annat Region Kalmar län. Arkivbild.
Close

Transport kör Nilsbuss till rätten

Arbetsrätt. Utebliven lön, oförutsägbara scheman och flexsystem som riskerar leda till ”undertid” – chaufförerna på småländska Nilsbuss har i flera år varit drabbade. En tidigare anställd har nu stämt bolaget på över 50 000 kronor och facket hoppas att det blir ett pilotfall.

I julveckan lämnades stämningsansökan till Norrköpings tingsrätt. Stämningen kommer från en yrkesförare och gäller fordran på lön från hans tidigare arbetsgivare, Vimmerbyföretaget Nilsbuss, som bland annat kör upphandlad, samhällsbetald, servicetrafik för Kalmar länstrafik (KLT).

Men fallet rör långt fler chaufförer. Framför allt färdtjänstförare har under längre tid varit i konflikt med arbetsgivaren. Om utebliven lön, men också om arbetsvillkor och undermåliga fordon. De har stöd från Transport, som i förhandlingar och möten påtalat att Nilsbuss upplägg har stora brister: Att bolaget systematiskt blåser både chaufförer och regionens trafikbolag på stora belopp.

I det aktuella ärendet som hamnat i tingsrätten företräds chauffören av LO-TCO Rättsskydd, på uppdrag av Transport.

– I vanliga fall förhandlar vi ju, att pröva något civilrättsligt är en ovanlig väg att gå. Men det var den väg som fanns kvar, säger Mats L Andersson, ombudsman på Linköpingsavdelningen.

– Det är vår skyldighet att företräda våra medlemmar på bästa sätt och då valde vi den här vägen.

Transportarbetaren har flera gånger tidigare skrivit om Nilsbuss. Sommaren 2020 blev en förare i Emmaboda av med jobbet sedan han krävt rättning av lönen och försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I förhandlingar mellan Transport och arbetsgivaren nåddes senare en uppgörelse för hans del. Men problemen fortsatte. Både i Emmaboda och på andra håll där Nilsbuss opererar, bland annat i Gamleby.

Till problemen hör att förarna är skyldiga att vara tillgängliga en halvtimme före arbetspassets början och en halvtimme efter ordinarie arbetstid, utan ersättning för jourtiden. Arbetspassen läggs ofta även ut med kort varsel, i mobil. Nilsbuss egen så kallade flexbank innebär ett system där all övertid hamnar, men riskerar att bli minustid om chauffören inte får någon körning i början av ett schemalagt pass. För den anställda går det inte att se rastavdrag på lönespecifikationen eftersom det bara anges sammanslaget, som ”flexsaldo”.

Dessutom drar företaget en och en halv timmes rast varje dag, trots att Nilsbuss från KLT får ersättning för att fordonen är inloggade hela passet – nio timmar – med enbart 45 minuters avdrag för rast.

– Vi har fått mycket hjälp och stöttning av facket som gjort att vi kommit vidare, sa en förare, som kör för Nilsbuss i Emmaboda, till Transportarbetaren i höstas.

Liksom flera kollegor uttryckte han också förhoppningen att en prövning i domstol ska ge utslag som ger fler rätt.

”Fog för kraven”

Förbundsjuristerna på LO-TCO Rättsskydd har bedömt att det finns fog för de krav som ställs på Nilsbuss: Företaget egna system, ”flexbanken”, saknar helt stöd i de kollektivavtal som reglerar anställningen.

– Just rätt lön är också en väldigt viktig fråga, det handlar om de anställdas grundläggande försörjning. Förbundet (Transport) vill att vi driver ett fall till att börja med. I sådana här ärenden handlar det alltid om enskilda bedömningar, men om vi får rätt i att Nilsbuss har gjort fel när de har använt sig av flextid så kan det hända att förbundet och arbetsgivaren kan förhandla sig fram till något i stället för att alla ärendena ska gå till domstol. Det skulle kunna bli både långdraget och dyrt, säger Lina Gertzell, arbetsrättsjurist på LO-TCO Rättsskydd, till tidningen Dagens Västervik.

Nilsbuss vd, Anders Fransson, sa i mellandagarna till tidningen att han inte kan kommentera ärendet innan de fått stämningen. Men att företaget anser att allt gått rätt till enligt det regelverk och de kollektivavtal som finns.

I Dagens Västervik kommenterar också KLT:s trafikdirektör Christer Holmgren stämningen mot Nilsbuss i mejl: ”Vi följer utvecklingen och ser att dessa problem till viss del hänger ihop med problematiken som har att göra med hur de sköter sitt uppdrag mot Kalmar länstrafik, skriver han i ett mejlsvar till oss. Vi för fortsatta diskussioner med Nilsbuss där vi behöver se klara förbättringar på deras sätt att utföra uppdraget om vi inte ska gå vidare med en uppsägning av avtalet.”

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.