Transports avdelning 19 i Västerås.
Close
På plats utanför avdelningskontoret i Västerås: Monica Ryttersson, Jessika Karlsson, Mikael Löwdin, Tommy Wallin, Andreas Kedborn och Joakim Borg. (Handläggaren Thomas Grundell hade ingen möjlighet att vara med.)
Close
Månadens avdelning

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

– Vårt viktigaste mål just nu är att skapa facklig närvaro på arbetsplatserna. Alla ska få kunskap för att kunna ta strider för rättigheter och villkor. Det kanske låter som floskler… Men det handlar om fokus på verksamhet och aktivitet, om att inte låsa sig vid processer och protokoll, för att väcka intresset, säger avdelningsordförande Andreas Kedborn.

Han leder den här dagen utbildningen Startpunkten för tre medlemmar inne i mötesrummet, men tar en paus – ”tillbaka om tio minuter” – för att träffa medlemstidningen.

Överlag är schemat fullt för dem på kontoret. Ombudsman Joakim Borg försvinner för en kortare digital förhandling, ombudsmannakollegan Tommy Wallin tar emot en medlem på sitt rum – men hinner först visa en imponerande samling Legobyggen – och regionala skyddsombudet (RSO) Mikael Löwdin ska strax ut till en arbetsplats.

Men alla tar sig tid att prata när de riktiga uppdragen tillåter. Studieorganisatör Monica Ryttersson och Jessica Karlsson tar fram kaffemuggar. Båda är sedan årsskiftet inne på avdelningskontoret varannan onsdag och jobbar annars inom bevakning, men Monica har till skillnad från majoriteten här en annan bakgrund, och var tidigare administratör i bilbranschen. Båda trivs på Transportkontoret, stämningen är god.
– Ja, vi har högt i tak och är rätt prestigelösa, det är väl det det handlar om. Det är ingen idé att försöka dölja fel för varandra, säger regionala skyddsombudet Mikael Löwdin.

För närvarande håller avdelningen på att se över hantering av klubbarna ute på arbetsplatserna. Mikael Löwdin framhåller också han att det viktiga i sammanhanget är facklig aktivitet. Hellre börja med en fungerande verksamhet på plats, i arbetsplatsgrupper, än att avskräcka engagemang med en klubbs krav på formalia i form av kallelser, dagordningar och protokoll.

Avdelningen framhåller också lite annorlunda aktiviteter. Nye ungdomsansvarige, Fredrik Ridderström, planerar bland annat för flipperkväll. Och för fjärde gången arrangerar avdelning 19 en gokart-tävling för medlemmar; ”intresset har bara vuxit”. Att ett lag från förbundskontoret, med förbundsordförande, var med och tävlade förra året – mitt under avtalsrörelsen – ser de som verkligt positivt och talande för hur det fungerar i Transport. ”Fast de körde rätt dåligt och kom
bland de sista.”

Joakim Borg beskrivs som spindeln i avdelningsnätet. Han arbetar också partipolitiskt för Socialdemokraterna och var fjärde namn på Västmanlands S-lista till riksdagsvalet. Om något skulle hända de tre invalda måste han vara beredd och ta tjänstledigt från förbundet. Men det tror ”Jocke” inte blir aktuellt då det fungerar så bra för ledamöterna i riksdagen. Och kärnan i engagemanget är detsamma, oavsett:
– Det finaste man kan göra är att hjälpa andra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.