Foodorabud. Foto: John Antonsson

EU-parlamentet röstade ja till nya regler för gig-jobbare

EU. Onsdagen den 24 april röstade EU-parlamentet ja till slutförslaget som ska ge nya villkor för plattformsarbete. Majoriteten av svenskarna röstade mot.

Transportarbetaren har tidigare berättat om den snåriga resan mot ett nytt plattformsdirektiv. Men nu är allt klart. EU-parlamentet har röstat ja till direktivet.

Plattformsdirektivet har fått formuleras om flera gånger för att vinna stöd i ministerrådet, där Sverige och inflytelserika landet Frankrike varit motståndare till delar av direktivet. Frankrike har bland annat motsatt sig skarpa skrivningar om anställningspresumption, alltså att de som jobbar för plattformar ska räknas som anställda fram till att något annat är bevisat.

I det slutgiltiga förslaget finns delar som rör vem som ska anses vara anställd av plattformen men också regler om hur plattformar får använda algoritmer för bland annat anställning och avslutande av anställning.

– Med detta direktiv kommer upp till 40 miljoner plattformsarbetare i EU att få tillgång till rättvisa arbetsvillkor. Detta historiska avtal kommer att ge dem värdighet, skydd och rättigheter. Det kommer att korrigera falsk egenanställning och förhindra orättvis konkurrens, skydda äkta egenanställning och införa banbrytande regler för algoritmiskt ledarskap . Detta kommer att bli en verklig referenspunkt på global nivå. Jag är stolt över att säga: Europa skyddar sina arbetare, sin sociala modell och sin ekonomi, säger den italienska rapportören och socialdemokraten Elisabetta Gualmini i ett pressmeddelande.

Stödet för förslaget var stort i parlamentet. 554 röstade för och bara 56 röstade mot.

Svenska parlamentariker är överrepresenterade bland direktivets motståndare.

Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Liberalernas ledamöter röstade ja.

De borgerliga partierna, Sverigedemokraterna och den före detta Sverigedemokraten Peter Lundgren röstade nej. Trots att förslaget fått ja från Sveriges regering i ministerrådet.

Samtliga socialdemokratiska parlamentariker tryckte på avstår-knappen.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.