Ovädershiummel över hav.
Close
Himlen drar ihop sig och tycks säga: Skynda er, det är bråttom om vi ska rädda vår planet! ”Facket har en jätteviktig roll att spela. De har en organisation på plats och de behöver ta fram en plan för säkra arbeten nu när mer extremväder kommer”, säger Frida Hylander.
Close
Kultur

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Porträttbild på blond kvinna i gul blus.
Frida Hylander. Foto: Portinson fotografi

Frågorna kommer upp i ett samtal med klimatpsykologen Frida Hylander i Malmö. Klimatpsykologi tar upp olika aspekter av krisen i klimat- och ekosystemet, förklarar hon. Här ryms inte bara frågor som översvämningar och utrotning av vilda djur utan också sociala och ekonomiska aspekter. Hur fördelar vi jordens resurser och vilka drabbas hårdast av klimatkrisen?

– Det handlar om hur vi människor påverkas och agerar. Vad är vettigt att ägna sig åt för att åstadkomma en långsiktigt hållbar förändring? Hur kommunicerar vi om miljöfrågor när några bryr sig väldigt mycket och andra lever på som förut?

Att anklaga en chaufför eller någon annan som vi anser inte gör tillräckligt för att minska sina koldioxidutsläpp är ingen framkomlig väg, betonar Frida Hylander.

Rapande kor släpper ut metan som bidrar till den globala uppvärmningen. Foto: Justina Öster
Rapande kor släpper ut metan som bidrar till den globala uppvärmningen. Foto: Justina Öster

Ohållbart system

– I stället för att se på en enskild individ behöver vi lyfta blicken. Chauffören är ingen ”miljöbov” utan en del av ett ohållbart system. Det är systemet som behöver förändras så att chauffören får förutsättningar att arbeta mer klimatsmart, exempelvis köra el- eller gaslastbil.

Omställningen till en mer hållbar livsstil ligger i allas intresse. Alternativet är en katastrof som drabbar alla, menar hon.

– Men för att åstadkomma en långsiktigt hållbar förändring behöver vi skifta fokus från jag till vi.

Inför raukarna på Fårö är människan liten. Testa ditt klimatavtryck på Världsnaturfondens (WWF) klimatkalkylator på wwf.se. Foto: Justina Öster
Inför raukarna på Fårö är människan liten. Testa ditt klimatavtryck på Världsnaturfondens (WWF) klimatkalkylator på wwf.se. Foto: Justina Öster

Alla kan bidra

Var och en kan bidra genom att äta vegetariskt, installera solpaneler och köpa begagnade kläder. Det är viktigt, men de stora förändringarna skapas när människor går samman och driver frågor ihop, anser Frida Hylander. Hon nämner medborgarrättsrörelsen i USA och fackföreningsrörelsen i Sverige med ledorden tillsammans är vi starka.

– Chaufförerna kan lyfta miljöfrågorna, begära att facket ska ta tag i dem och trycka på politikerna. Facket har en jätteviktig roll att spela här. En plan behöver tas fram för hur förarna ska sköta sina jobb när översvämningar, jordskred, temperaturökningar och köldknäppar slår till. Vi måste rusta oss för det.

Tankarna går till jordskredet vid E6 i Stenungsund och kö-kaoset på E22. Till icke-fungerande AC i budbilar och köldknäppen i norra Sverige i början av året. Ska serviceförare ge sig ut i alla väder?

– Människor i arbetaryrken är generellt mer utsatta än mer resursstarka grupper också när det gäller boende och ekonomi. De kan inte jobba hemma som många tjänstemän.

Vårtecken på jorden vi ärvde. Foto: Justina Öster
Vårtecken på jorden vi ärvde. Foto: Justina Öster

Se rött

Uttrycket flygskam får många i branschen att se rött. Skam är starkare än skuld och individuell skam starkare än kollektiv, beskriver Frida Hylander. Det hänger ihop med sociala normer, vi är snabba att fånga upp vad vi ska göra och inte och hur andra gör för att inte avvika. Skam är jobbigt och den som skambeläggs kan slå bakut:

Svenskarnas flygresande orsakar lika stor klimatpåverkan som hela landets bilism, enligt Chalmers och Naturvårdsverket. Foto: Justina Öster
Svenskarnas flygresande orsakar lika stor klimatpåverkan som hela landets bilism, enligt Chalmers och Naturvårdsverket. Foto: Justina Öster

– Nu ska de där miljömupparna få, jag ska flyga extra mycket! Det blir kontraproduktivt. Samtidigt visar en rapport att den rikaste 1 procenten av svenskarna släpper ut nästan tio gånger mer koldioxid än de fattigaste 50 procenten. Den ojämlikheten går igen i världen. De fattiga drabbas hårdast av utsläppen. Ska vi då fortsätta ta extra hänsyn till de få som flyger mest?

Teknik för exempelvis elflygplan utvecklas långsamt och omställningen behöver skyndas på om vi ska uppfylla miljömålen, menar Frida Hylander.

Vad kan det innebära för flygplatsarbetarna?

– Om deras arbeten förändras eller försvinner behöver de också gå samman och kräva en plan för omställningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Många har en sorts ekonomiskt konto-tänkande, som ifall vi sätter in ”god” konsumtion som jeans i ekologisk bomull på vårt konto så kan vi göra uttag för mer miljöförstörande köp och handlingar. Men så fungerar det inte, menar Nina Wormbs.

Vilka är dina ursäkter?

Miljötänk. Vi vet så mycket om klimatkrisen, ändå lever vi på som förut. Vilka är dina ursäkter för att inte leva mer hållbart?

Caroline Wald, Skatteverket. Foto: Fialotta Bratt

”Skatteverket kan inte kontrollera bort allt fusk”

Åkeri. Att pengar skickas utomlands för att omvandlas till svarta löner är inte ovanligt. Caroline Wald är samordnare för den särskilda insatsen mot åkerier hos Skatteverket.

Månadens medlem
Malin Dahlström trivs som allra bäst när hon får stå på scenen med sitt rockband Acorise. Foto: Justina Öster

”Rock är ren glädje”

I rampljuset. Ren glädje. Så beskriver lagerarbetaren Malin Dahlström känslan när hon står på scenen med gitarren i hand.

Hallå där!

Hasse Lönn

…väktare utanför Mariefred som fyller 64 år i sommar. Du utmanar alla kollegor inom bevakning att ställa upp i Vasaloppet 2026. Varför då?

Hallå där!

Marina Larsson

…biljettkontrollant på Avarn security, som arbetar inom Skånetrafiken.

Kultur
Nilla Kjellsdotter har både kört lastbil och jobbat som väktare. Nu skriver hon deckare om byn hon bor i.

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

Patrick Hörstam i Norrköpings hamn

”Jag tål inte att folk behandlas illa”

Mötet. En eftermiddag i februari stannar 74 arbetare kvar i fikarummet i Norrköpings hamn. Den viktigaste punkten: Att välja Patrick Hörstam till ordförande.

4 tycker till

Enkät. Hur ser du på din löneutveckling de senaste åren?

Månadens medlem
Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Hallå där!
Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

De senaste åren har Sebastian gjort en resa full av kreativa skiften. Vid 40 klev han in i konstsfären. Foto: Maria Lund

Från slambilen till Liljevalchs

Mötet. Slamsugaren Sebastian Nordh tvekar inte att söka nya banor. Mitt i livet tog han ett kreativt språng. Nu skapar han formstarka objekt i rå, kraftfull hetta.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.