Ovädershiummel över hav.
Close
Himlen drar ihop sig och tycks säga: Skynda er, det är bråttom om vi ska rädda vår planet! ”Facket har en jätteviktig roll att spela. De har en organisation på plats och de behöver ta fram en plan för säkra arbeten nu när mer extremväder kommer”, säger Frida Hylander.
Close
Kultur

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Porträttbild på blond kvinna i gul blus.
Frida Hylander. Foto: Portinson fotografi

Frågorna kommer upp i ett samtal med klimatpsykologen Frida Hylander i Malmö. Klimatpsykologi tar upp olika aspekter av krisen i klimat- och ekosystemet, förklarar hon. Här ryms inte bara frågor som översvämningar och utrotning av vilda djur utan också sociala och ekonomiska aspekter. Hur fördelar vi jordens resurser och vilka drabbas hårdast av klimatkrisen?

– Det handlar om hur vi människor påverkas och agerar. Vad är vettigt att ägna sig åt för att åstadkomma en långsiktigt hållbar förändring? Hur kommunicerar vi om miljöfrågor när några bryr sig väldigt mycket och andra lever på som förut?

Att anklaga en chaufför eller någon annan som vi anser inte gör tillräckligt för att minska sina koldioxidutsläpp är ingen framkomlig väg, betonar Frida Hylander.

Rapande kor släpper ut metan som bidrar till den globala uppvärmningen. Foto: Justina Öster
Rapande kor släpper ut metan som bidrar till den globala uppvärmningen. Foto: Justina Öster

Ohållbart system

– I stället för att se på en enskild individ behöver vi lyfta blicken. Chauffören är ingen ”miljöbov” utan en del av ett ohållbart system. Det är systemet som behöver förändras så att chauffören får förutsättningar att arbeta mer klimatsmart, exempelvis köra el- eller gaslastbil.

Omställningen till en mer hållbar livsstil ligger i allas intresse. Alternativet är en katastrof som drabbar alla, menar hon.

– Men för att åstadkomma en långsiktigt hållbar förändring behöver vi skifta fokus från jag till vi.

Inför raukarna på Fårö är människan liten. Testa ditt klimatavtryck på Världsnaturfondens (WWF) klimatkalkylator på wwf.se. Foto: Justina Öster
Inför raukarna på Fårö är människan liten. Testa ditt klimatavtryck på Världsnaturfondens (WWF) klimatkalkylator på wwf.se. Foto: Justina Öster

Alla kan bidra

Var och en kan bidra genom att äta vegetariskt, installera solpaneler och köpa begagnade kläder. Det är viktigt, men de stora förändringarna skapas när människor går samman och driver frågor ihop, anser Frida Hylander. Hon nämner medborgarrättsrörelsen i USA och fackföreningsrörelsen i Sverige med ledorden tillsammans är vi starka.

– Chaufförerna kan lyfta miljöfrågorna, begära att facket ska ta tag i dem och trycka på politikerna. Facket har en jätteviktig roll att spela här. En plan behöver tas fram för hur förarna ska sköta sina jobb när översvämningar, jordskred, temperaturökningar och köldknäppar slår till. Vi måste rusta oss för det.

Tankarna går till jordskredet vid E6 i Stenungsund och kö-kaoset på E22. Till icke-fungerande AC i budbilar och köldknäppen i norra Sverige i början av året. Ska serviceförare ge sig ut i alla väder?

– Människor i arbetaryrken är generellt mer utsatta än mer resursstarka grupper också när det gäller boende och ekonomi. De kan inte jobba hemma som många tjänstemän.

Vårtecken på jorden vi ärvde. Foto: Justina Öster
Vårtecken på jorden vi ärvde. Foto: Justina Öster

Se rött

Uttrycket flygskam får många i branschen att se rött. Skam är starkare än skuld och individuell skam starkare än kollektiv, beskriver Frida Hylander. Det hänger ihop med sociala normer, vi är snabba att fånga upp vad vi ska göra och inte och hur andra gör för att inte avvika. Skam är jobbigt och den som skambeläggs kan slå bakut:

Svenskarnas flygresande orsakar lika stor klimatpåverkan som hela landets bilism, enligt Chalmers och Naturvårdsverket. Foto: Justina Öster
Svenskarnas flygresande orsakar lika stor klimatpåverkan som hela landets bilism, enligt Chalmers och Naturvårdsverket. Foto: Justina Öster

– Nu ska de där miljömupparna få, jag ska flyga extra mycket! Det blir kontraproduktivt. Samtidigt visar en rapport att den rikaste 1 procenten av svenskarna släpper ut nästan tio gånger mer koldioxid än de fattigaste 50 procenten. Den ojämlikheten går igen i världen. De fattiga drabbas hårdast av utsläppen. Ska vi då fortsätta ta extra hänsyn till de få som flyger mest?

Teknik för exempelvis elflygplan utvecklas långsamt och omställningen behöver skyndas på om vi ska uppfylla miljömålen, menar Frida Hylander.

Vad kan det innebära för flygplatsarbetarna?

– Om deras arbeten förändras eller försvinner behöver de också gå samman och kräva en plan för omställningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.