Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Gör om, gör rätt. Det var en vanlig kommentar inom Transports Örebroavdelning då underlaget för upphandling av färdtjänst, skolskjutsar och sjuktransporter för 2025–2030 diskuterades. Bland andra var många förare mycket kritiska till att Region Örebros ansvariga inte lyssnade på facket gällande kollektivavtal och arbetsmiljö.

Transportarbetaren har flera gånger tidigare skrivit om mer eller mindre ökända taxibolag som återkommer som vinnare i upphandlingar, senast i aprilnumret av tidningen.

I höstas hamnade åter upphandlingen i Region Örebro i fokus då servicetrafik för sammanlagt 1,3 miljarder kronor skulle tilldelas. I mitten av mars blev tilldelningen av avtal i upphandlingen offentlig.

Bara lite drygt en månad senare återkallas hela tilldelningsbeslutet som gäller avtalen.

Politikernas motivering är att ”det finns behov av att gå igenom kvalificering och utvärdering av samtliga fordonspaket för att säkerställa att tilldelning har skett på korrekta grunder” med kollektivtrafiknämndens ordförande Nina Höijers (S) ord.

Ärendet med tilldelningar ska nu upp på nämndens nästa möte.

Omstritt taxiföretag

De som tidigare vunnit tillstånden för servicetrafiken är AB Trendtaxi, Cab in Hand AB, Cabonline mitt AB, Taxi Hallsberg samt Västanhede trafik.

Trendtaxi har tidigare varit starkt ifrågasatt. Bolaget saknar trafiktillstånd. Det drogs in då ägarna bedömdes som olämpliga att bedriva taxiverksamhet, ett beslut som gäller fram till år 2027.

I andra regioner, bland annat Värmland, har avsaknaden av trafiktillstånd inneburit att bolaget inte längre blivit aktuella vid upphandling av samhällsbetald trafik.

Men Region Örebros hållning har varit att det räcker med att underleverantörerna har trafiktillstånd. Beslutet togs av politikerna i regionens kollektivtrafiknämnd.

I Sörmland och Värmland stoppades serviceresorna men inte i Örebro län. Anledningen var att Trendtaxis underleverantörer har trafiktillstånd och det skälet håller regionen fast vid även vid den här upphandlingen.

Kollektivtrafiknämndens ordförande, Nina Höijer (S), har hela tiden framhållit att regionen följer lagen: Det företag som lägger lägsta budet vinner så länge man uppfyller de krav som myndigheten ställer vid upphandlingen.

Samtidigt underströk hon att det inte gick att utesluta att hela processen måste göras om och att det är vanligt i sammanhanget; ny information kan göra att tilldelningen omprövas.

Antalet överklagade tilldelningar ökar i samtliga rättsliga instanser, men i nio av tio fall får trafikbolagen helt eller delvis rätt i domstol.

Men i Region Örebro har alltså tilldelningen återkallats och ansvariga i regionen kommer att gå igenom och utvärdera samtliga aktuella taxibolags fordonspaket. Sedan kommer ett nytt tilldelningsbeslut att tas och offentliggöras. När är oklart.

Kollektivtrafiknämnden i Region Örebro har sitt nästa möte fredagen den 26 april. En av punkterna på dagordningen är då tilldelningen av avtal för servicetrafik.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.