Close
Ett gäng kvinnor har gått förarutbildning i Kiev, Ukraina, och gör sig beredda att ta sig in i en hittills mansdominerad transportbransch.
Close

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

Lina Samborska har gått utbildningen till lastbilsförare. Foto Reskill Ukraine

– Jag är väldigt, väldigt tacksam över att jag fått möjlighet att delta i projektet och över all erfarenhet och kunskap vi fått under utbildningen. Jag planerar att fortsätta och ta CE-kort för att kunna köra stora ekipage med släp, säger Lina Samborska.

Hon har fortfarande inte riktigt kunnat ta in att hon gått chaufförsutbildningen och ska börja jobba inom ett helt nytt arbetsområde. Lina Samborska har tidigare haft ledande befattningar inom tandvård och brandsäkerhet så att hon skulle landa i transportbranschen hade hon aldrig kunnat föreställa sig. Före kriget. Men hon är trygg i att hon kommer att klara av det.

Svensk förening

Lina Samborska var med i första kullen som gick utbildningen och utexaminerades med C-kort. Den leds av en svensk ideell förening, Beredskapslyftet, och görs inom ramen för ”Reskilling Ukraine” (omskola Ukraina). Syftet är att stödja kvinnor som valt att stanna kvar i landet efter Rysslands fullskaliga invasion, motverka arbetslösheten i dess spår och erbjuda utbildning inom områden där det råder brist på arbetskraft.

Transportsektorn utkristalliserade sig tidigt och tydligt som ett sådant, och den 1 april i år påbörjade 36 nya elever sin förarutbildning i Kiev. Om några veckor är det också dags för ytterligare 18 kvinnor att komma till internatet för den teoretiska och praktiska utbildningen, berättar Eva Tatarova som är programansvarig på Reskilling Ukraine.

– Fram till slutet av 2024 planerar vi att utbilda sammanlagt över 300 kvinnliga lastbilschaufförer och förare i bussar som tar över 16 passagerare, säger hon.

500 ansökningar

Eva Tatarova tror att positiv feedback från de redan utbildade yrkesförarna har spritt sig över landet.

– Än så länge har vi fått över 500 ansökningar, så platserna räcker inte till. Det inspirerar oss och vi känner att vi rör oss i rätt riktning, säger hon.

Projektet bidrar till att bryta gamla könsrollsmönster så att fler kvinnor kan ta sig in i en traditionellt mansdominerad bransch, förklarar hon. För kvinnliga chaufförer är fortfarande ovanliga i Ukraina, men Eva Tatarova upplever ett nyvaknat intresse för kvinnliga förare bland landets arbetsgivare.

Lina Samborska jobbade tidigare som arbetsledare inom tandvård och brandskydd. Foto: Reskilling Ukraine

– En annan aspekt är att vi har många internflyktingar, däribland kvinnor, och de får nu en god chans att återgå till arbetsmarknaden, oavsett var de nu befinner sig. Vi prioriterar internflyktingar och kvinnliga försvarare. Projektet handlar om att mobilisera resurser och ta nya steg mot en ukrainsk seger.

Nyutexaminerade Lina Samborska tycker att utbildningen gett henne mycket mer än ett lastbilskort. Hon har kommit till nya platser och lärt känna nya människor.

– Det var otroligt, jag vet inte hur jag ska uttrycka mina känslor! Än så länge har jag inte fått arbete som lastbilsförare, men jag har sökt några chaufförsjobb och väntar på svar. Samtidigt har jag inte övergett min dröm om att jobba inom området humanitär minröjning. Jag vill fortfarande vara en del av krigssfären och krigets efterspel i vårt land. Och jag tror jag kommer att nå det målet, säger hon.

Föräldrahem raderat

Lina Samborska har bott i Kiev-regionen under de senaste fem åren. Ursprungligen kommer hon från Kherson-regionen, men hennes föräldrahem är nu jämnat med marken. Ändå hoppas hon att någon dag kunna återvända dit, att regionen ska vara återställd, i alla fall att hennes barn ska kunna besöka hennes födelseort.

– Jag är skild, har en vuxen son och hans flickvän som är som min dotter. Bägge två lever utomlands och min älskade befinner sig nu vid fronten och försvarar vårt land. Jag saknar honom väldigt, väldigt mycket.

Kriget har vänt upp och ner på Lina Samborskas liv. Hon tänker inte på det. Hon lever det, beskriver hon.

– Jag är skild från mina barn och jag förlorade min far under kriget. Hans hjärta kunde inte hantera situationen efter ockupationen och min mor förlorade sitt hem. Jag har fortfarande inte tagit bort telefonnumren i mobilen till människor som inte längre är kvar i den här världen. De är i en annan.

Hoppas på seger

Lina Samborska kan inte förstå hur det är möjligt att kriget, som hon kallar folkmord, kan pågå.

– I vårt århundrade i centrala Europa, men jag gör vad jag kan och hjälper till så mycket jag kan. Jag är redo att delta i försvaret av vårt land, har genomgått militärutbildning och bygger hela tiden på mina kunskaper så att jag, om det behövs, kan stå upp för mitt land.

Vad hoppas hon på?

– Ibland kan hoppet falna, på grund av trötthet. Men jag hoppas verkligen att vi ska segra och att Ukraina efter det ska bli ett coolt land, att turismen ska utvecklas. Vi kommer helt klart att städa upp och bygga upp vårt land igen. Kanske blir det inte vi utan våra ättlingar, men jag hoppas verkligen att vårt land ska bli oberoende, europeiskt och blomstra, säger Lina Samborska.

Det inledande utbildnings-initiativet stöttades av flera svenska storföretag och ett svenskt statligt bidrag på 9 miljoner kronor bidrar också till att fortsätta och utöka förarutbildningen, var Dagens Industri först med att rapportera. De första utbildningsplatserna i Kiev annonserades ut i november 2023.

Fotnot: Intervjuerna har gjorts på engelska via e-post.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Trots att han förlorat båda benen och flera fingrar på vänster hand har Petro Burjak inte givit upp. Foto: Tadeusz Rawa

En rysk mina kostade honom båda benen och två fingrar

Mötet. Under många år körde Petro Burjak tunga lastbilar i hela Europa. I september 2022 förändrade en rysk stridsvagnsmina hans liv på ett dramatiskt sätt. På ont. Men i slutändan kanske lite på gott också.

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna på fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine | U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Avtal 2025

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Elektrisk sopbil.

Stororder av eldrivna sopbilar

Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.