Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster
Close
Flygplatskontrollanternas arbetsmiljö behöver åtgärdas. Annars riskerar Avarn vite.
Close

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Senast den 2 maj i år ska Avarn se till att arbetsstationerna med bildskärmar, där resenärernas bagage skannas och granskas, är ”utformade och placerade så att det inte uppkommer besvärande bländning eller reflexer från den omgivande miljön”, skriver Arbetsmiljöverket i sitt föreläggande till säkerhetsbolaget.

Företaget ska också se till att kontrollanterna kan arbeta med armarna i lämplig höjd och på lämpligt synavstånd och att bildskärmarna ska kunna höjas, sänkas och vinklas efter var och ens behov.

Den nya säkerhetskontrollen i terminal 5 öppnade fullt ut förra sommaren. Kontrollerna går snabbare eftersom passagerarna slipper ta ut flytande vätskor och elektronik ur väskorna som placeras på rullbanden. Något som både passagerare och personal uppskattar.

Behörighetskontrollen av resenärerna sker i ett yttre rum, de fortsätter därefter till ett inre utrymme där väskorna skannas. Mer ”offside”, i ett hemligt rum, sitter några kontrollanter och flaggar väskor som kräver mer granskning. De styrs över till ett annat rullband för särskild kontroll.

Det är vid den arbetsstationen, där kontrollanterna arbetar stående och innehållet i väskorna kan lyftas upp, vändas och vridas virtuellt på en bildskärm och plockas ut för hand, som problemen uppstått. Skyddsombudet pekade flera gånger på svårigheterna med att inte kunna anpassa höjden på bildskärmarna efter de anställdas längd. Liksom att de tvingas hålla händerna i ett ansträngande högt läge när de använder pekfunktionen på skärmarna. Dessutom uppstår reflexer och kontrollanterna bländas av skärmarna, vilket innebär en påfrestning för ögonen.

Eftersom Avarn inte åtgärdade bristerna, utan tvärtom låste fast skärmarna på stativ i ett bestämt läge, gjorde skyddsombudet en 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket och begärde att myndigheten skulle ingripa.

Vid sin inspektion instämde Arbetsmiljöverket i att bristerna behöver rättas till eftersom arbete vid bildskärm i obekväma arbetsställningar ökar risken att drabbas av besvär i särskilt nacke, rygg, skuldror och armar. Något som många kontrollanter, enligt skyddsombudet Günes Güler, redan känner av, liksom stress på grund av det.

Dåliga syn- och belysningsförhållanden innebär också att anställda får anstränga sig mer och kan drabbas av huvudvärk, trötthet och ögonproblem. Är skärmen på för hög eller för låg höjd finns ytterligare risker för besvär, enligt myndigheten.

– Arbetsgivaren förstår problematiken även om vi inte kommer överens varje gång. Därför har vi lämnat över ärendet till Arbetsmiljöverket så att de får bestämma. Det är tråkigt att det tagit så lång tid från det att jag lämnade in min 6:6a-anmälan, säger Günes Güler.

HR-chef Jennie Sörman på Avarn Security svarar skriftligt på Transportarbetarens frågor. Bolaget välkomnar alltid inspektioner och förslag på förbättringar av arbetsmiljön, skriver hon. Liksom att samtliga arbetsstationer löpande har utvärderats och att det arbetet och den dialogen med berörda fortsätter.

Att minimera risken för men eller arbetsskador prioriteras, uppger Jennie Sörman. Som svar på om bolaget kommer att hinna åtgärda bristerna svarar hon att Avarn kommer att ”återkoppla i tid” till Arbetsmiljöverket.

Fotnot. En 6:6a-anmälan innebär att ett skyddsombud anmäler brister i arbetsmiljön med stöd av arbetsmiljölagen, kapitel 6§6a.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Rastplats

700 krav från Arbetsmiljöverket efter inspektioner

Åkeri. Arbetsmiljöverket har genomfört en stor granskning av åkeribranschen. 400 företag har granskats och tre fjärdedelar av dem behövde komma med åtgärder.

Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Ung kvinna som lyfter tungt paket på ett lager.

Unga arbetare lever farligt

Arbetsskador. Unga mellan 20 och 24 år skadar sig oftare på jobbet, utsätts för mer sexuella trakasserier och får ofta utföra de mest ansträngande arbetsuppgifterna. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Nästa vecka startar rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet.

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Pride 2024 är i gång!

Facket. Transport är på plats på årets Pridevecka i Stockholm. Festivalen startade på måndagen och avslutas med traditionsenlig parad på lördag.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.