Close
Många skadas vid truckarbete. Arkivbild.
Close

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Varje dag inträffar i genomsnitt tre olyckor med truckar i Sverige, framhåller fackets och arbetsgivarnas gemensamma organ Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya), som arbetar för en bättre arbetsmiljö, i ett pressmeddelande.

Maskinleverantörerna (ML) är en branschorganisation för företag som levererar arbetsmaskiner, som truckar. Tillsammans gör nu Tya och ML en gemensam insats för att försöka minska antalet olyckor och förbättra kunskaperna bland landets truckförare.

I dag arbetar omkring 300 000 yrkesverksamma med att köra truck i landet. Och varje år skadas över 1 000 truckförare så pass allvarligt att de stannar hemma från jobbet. Problemet är att vissa truckförare inte har tillräckliga teoretiska och praktiska kunskaper, beskriver organisationerna.

Tappar kontrollen över trucken

På Arbetsmiljöverkets hemsida framgår också tydligt att truckarbete är ett olycksdrabbat yrke och att bland annat lagerarbetare råkar ut för olyckor. De vanligaste orsakerna är att föraren tappar kontrollen över trucken, kolliderar, välter, använder trucken på fel sätt och klämmer fötter och ben. Men arbetet orsakar också förslitningsskador på främst nacke, skuldror och rygg.

Det är bakgrunden till att särskilda regler tagits fram för att köra truck vilka framgår av Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2006:5). Föreskrifterna tar också upp att arbete med truck fortlöpande och systematiskt ska undersökas och riskbedömas i samarbete mellan arbetsgivare, fack och anställda.

Tyas och ML:s initiativ syftar till att sprida kunskap bland företag som köper truckutbildningar, så att de blir mer noggranna när de väljer utförare.

– Alla utbildningar som dyker upp när du googlar håller tyvärr inte måttet. Det är lätt att gå i fällan. På nätet möts du av budskap som ”skaffa truckkort på en dag”, men du får absolut inte med dig det du behöver på så kort tid, säger Maria Themptander på Tya.

Hon hänvisar till de tydliga regler om vad man ska kunna, som arbetsgivare och fack har tagit fram i ett gemensamt dokument med namnet Riktlinjer för truckförares kunskaper och färdigheter (TLP 10). Problemet är att reglerna inte efterlevs, konstaterar Maria Themptander.

– Oftast behövs flera dagars praktiska övningar för att nybörjare ska lära sig köra truck. Jag har sett skräckexempel där man gått från utbildning med knappt någon praktisk övning alls, säger hon.

Minskat antal olyckor med truck kan rädda liv

För att göra det lättare för företag att välja utbildning till sina anställda erbjuder Tya och ML nu tre nya checklistor, som tar upp inköp av truckförarutbildning, truckinstruktörsutbildning och hur man utfärdar körtillstånd på rätt sätt.

Även om informationen riktar sig till arbetsgivarna hoppas Tya och ML att truckförare och skyddsombud ute på arbetsplatserna ska hjälpa till att sprida kunskaperna.

– För att minska antalet olyckor där truckar är inblandade och rädda liv, säger Lina Hallman på Maskinleverantörerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stort sug efter chaufförer trots lågkonjunktur

Åkeri. Arbetslösheten i Sverige stiger och är uppe på 9,4 procent. Men enligt Tyas mätningar är det många åkerier som vill anställa fler.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Alla har inte god arbetsmiljö

Ledare. Stockholms stora pridetåg som brukar anordnas vid månadsskiftet juli/augusti är för mig ett första tecken på att semestern närmar sig sitt slut och att jobbet väntar. Men det är inte alla förunnat att ha ett jobb att gå till. Arbetslösheten är den högsta på tio år. Nästan en av tio, 9,4 procent mer exakt, var arbetslös i juni.

Dan Johansson, Robert Savela

Ge oss tydliga regler om laddstationer

Arbetsmiljö. I Sverige och världen pågår en omställning från fossila bränslen till förnybar energi. Transportsektorn har pekats ut som en stor miljöbov som måste minska sin miljöpåverkan. Nu förväntas i stort sett varje företag med fordon – oavsett om de är privata eller yrkesmässiga – installera laddningsplatser för elbilar.

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer, skriver ekonomisajten placera.se. Stor oro rapporteras bland Schenkers anställda i flera städer.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet. (UPPDATERAD)

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.