Close
Många skadas vid truckarbete. Arkivbild.
Close

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Varje dag inträffar i genomsnitt tre olyckor med truckar i Sverige, framhåller fackets och arbetsgivarnas gemensamma organ Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya), som arbetar för en bättre arbetsmiljö, i ett pressmeddelande.

Maskinleverantörerna (ML) är en branschorganisation för företag som levererar arbetsmaskiner, som truckar. Tillsammans gör nu Tya och ML en gemensam insats för att försöka minska antalet olyckor och förbättra kunskaperna bland landets truckförare.

I dag arbetar omkring 300 000 yrkesverksamma med att köra truck i landet. Och varje år skadas över 1 000 truckförare så pass allvarligt att de stannar hemma från jobbet. Problemet är att vissa truckförare inte har tillräckliga teoretiska och praktiska kunskaper, beskriver organisationerna.

Tappar kontrollen över trucken

På Arbetsmiljöverkets hemsida framgår också tydligt att truckarbete är ett olycksdrabbat yrke och att bland annat lagerarbetare råkar ut för olyckor. De vanligaste orsakerna är att föraren tappar kontrollen över trucken, kolliderar, välter, använder trucken på fel sätt och klämmer fötter och ben. Men arbetet orsakar också förslitningsskador på främst nacke, skuldror och rygg.

Det är bakgrunden till att särskilda regler tagits fram för att köra truck vilka framgår av Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2006:5). Föreskrifterna tar också upp att arbete med truck fortlöpande och systematiskt ska undersökas och riskbedömas i samarbete mellan arbetsgivare, fack och anställda.

Tyas och ML:s initiativ syftar till att sprida kunskap bland företag som köper truckutbildningar, så att de blir mer noggranna när de väljer utförare.

– Alla utbildningar som dyker upp när du googlar håller tyvärr inte måttet. Det är lätt att gå i fällan. På nätet möts du av budskap som ”skaffa truckkort på en dag”, men du får absolut inte med dig det du behöver på så kort tid, säger Maria Themptander på Tya.

Hon hänvisar till de tydliga regler om vad man ska kunna, som arbetsgivare och fack har tagit fram i ett gemensamt dokument med namnet Riktlinjer för truckförares kunskaper och färdigheter (TLP 10). Problemet är att reglerna inte efterlevs, konstaterar Maria Themptander.

– Oftast behövs flera dagars praktiska övningar för att nybörjare ska lära sig köra truck. Jag har sett skräckexempel där man gått från utbildning med knappt någon praktisk övning alls, säger hon.

Minskat antal olyckor med truck kan rädda liv

För att göra det lättare för företag att välja utbildning till sina anställda erbjuder Tya och ML nu tre nya checklistor, som tar upp inköp av truckförarutbildning, truckinstruktörsutbildning och hur man utfärdar körtillstånd på rätt sätt.

Även om informationen riktar sig till arbetsgivarna hoppas Tya och ML att truckförare och skyddsombud ute på arbetsplatserna ska hjälpa till att sprida kunskaperna.

– För att minska antalet olyckor där truckar är inblandade och rädda liv, säger Lina Hallman på Maskinleverantörerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.