Close
Många skadas vid truckarbete. Arkivbild.
Close

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Varje dag inträffar i genomsnitt tre olyckor med truckar i Sverige, framhåller fackets och arbetsgivarnas gemensamma organ Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya), som arbetar för en bättre arbetsmiljö, i ett pressmeddelande.

Maskinleverantörerna (ML) är en branschorganisation för företag som levererar arbetsmaskiner, som truckar. Tillsammans gör nu Tya och ML en gemensam insats för att försöka minska antalet olyckor och förbättra kunskaperna bland landets truckförare.

I dag arbetar omkring 300 000 yrkesverksamma med att köra truck i landet. Och varje år skadas över 1 000 truckförare så pass allvarligt att de stannar hemma från jobbet. Problemet är att vissa truckförare inte har tillräckliga teoretiska och praktiska kunskaper, beskriver organisationerna.

Tappar kontrollen över trucken

På Arbetsmiljöverkets hemsida framgår också tydligt att truckarbete är ett olycksdrabbat yrke och att bland annat lagerarbetare råkar ut för olyckor. De vanligaste orsakerna är att föraren tappar kontrollen över trucken, kolliderar, välter, använder trucken på fel sätt och klämmer fötter och ben. Men arbetet orsakar också förslitningsskador på främst nacke, skuldror och rygg.

Det är bakgrunden till att särskilda regler tagits fram för att köra truck vilka framgår av Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2006:5). Föreskrifterna tar också upp att arbete med truck fortlöpande och systematiskt ska undersökas och riskbedömas i samarbete mellan arbetsgivare, fack och anställda.

Tyas och ML:s initiativ syftar till att sprida kunskap bland företag som köper truckutbildningar, så att de blir mer noggranna när de väljer utförare.

– Alla utbildningar som dyker upp när du googlar håller tyvärr inte måttet. Det är lätt att gå i fällan. På nätet möts du av budskap som ”skaffa truckkort på en dag”, men du får absolut inte med dig det du behöver på så kort tid, säger Maria Themptander på Tya.

Hon hänvisar till de tydliga regler om vad man ska kunna, som arbetsgivare och fack har tagit fram i ett gemensamt dokument med namnet Riktlinjer för truckförares kunskaper och färdigheter (TLP 10). Problemet är att reglerna inte efterlevs, konstaterar Maria Themptander.

– Oftast behövs flera dagars praktiska övningar för att nybörjare ska lära sig köra truck. Jag har sett skräckexempel där man gått från utbildning med knappt någon praktisk övning alls, säger hon.

Minskat antal olyckor med truck kan rädda liv

För att göra det lättare för företag att välja utbildning till sina anställda erbjuder Tya och ML nu tre nya checklistor, som tar upp inköp av truckförarutbildning, truckinstruktörsutbildning och hur man utfärdar körtillstånd på rätt sätt.

Även om informationen riktar sig till arbetsgivarna hoppas Tya och ML att truckförare och skyddsombud ute på arbetsplatserna ska hjälpa till att sprida kunskaperna.

– För att minska antalet olyckor där truckar är inblandade och rädda liv, säger Lina Hallman på Maskinleverantörerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Fler vill bli flygmekaniker – ont om praktikplatser

Utbildning. Branschen skriker efter flygmekaniker. Söktrycket till utbildningarna har ökat, och nu har eleverna svårt att hitta praktikplatser.

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Elektrisk sopbil.

Stororder av eldrivna sopbilar

Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.

Avtal 2025

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.

Klartecken för DSV att köpa Schenker

Åkeri. Nu är det klart. EU-kommissionen har sagt ja till det danska logistikbolaget DSV:s köp av fraktbjässen DB Schenker, rapporterar nyhetsbyrån Reuters och nyhetssajten Dagens Logistik.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.