Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

– Jag jobbar alltid på procent. Jag brukar få 25 000-26 000 kronor i månaden. För att få det jobbar jag cirka 50 timmar i veckan, säger en förare.

Tar du vanliga privata resor ibland?

– Nej aldrig. Jag kör bara färdtjänst, säger chauffören som vill vara anonym.

Kollektivavtalet för taxichaufförer säger att en chaufför som enbart kör upphandlad trafik har rätt till en ingångslön på 26073 kronor i månaden och 27004 kronor i månaden efter 4 år i yrket. De dagar Transportarbetaren är ute och knackar på förarfönster på Samtrans-bussar hittar vi ingen som får månadslön. 

Men till slut träffar vi en chaufför med månadslön. Han heter Bulent och kör en Samtransbil i personbils­­storlek.

– Självklart får jag månadslön. Det tror jag Samtrans kräver. Jag kan få procentlön om jag vill ta privatkunder, men det är extra utöver månadslönen, säger Bultent.

Vi knackar på fler rutor och den sista färdtjänsföraren vi pratar med bekräftar kollegornas bild:

– Jag jobbar mer än heltid, ungefär 50 timmar i veckan. Måndag till fredag och ibland lördag. Jag måste göra det för att ha råd med allt. Räntan har gått upp och maten har blivit dyrare. Som tur var har min fru också ett jobb. Men för att komma upp i 25 000-26 000 kronor i månaden före skatt räcker det inte med att jobba 40 timmar i veckan. Vi måste jobba så mycket mera. Jag kör enbart färdtjänst men får ingen månadslön och ingen övertid om jag måste jobba över eller komma tidigare. Vi är många som är med i facket och tycker att Transport måste ta tag i det här.

Transports ombudsman  ­Mikael Ladman suckar.

Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm Foto: John Antonsson

– Jag är verkligen inte förvånad, ibland känns den här branschen helt hopplös. Jag vet om att få har månadslön enligt tarifferna och jag är ytterst tveksam till att förarna sticker emellan och tar stolp­körningar i färdtjänstbussarna. 

En förare jag talat med tycker att facket måste göra mer, vad vill du säga till honom?

– Jag skulle gärna hjälpa till. Men då måste medlemmarna komma till mig med underlag. Tyvärr är vissa livrädda för att bli av med jobbet.

– Vi hade ett ärende där förarna tog fram underlag till mig och nu har de månadslön där.

Samtrans kräver att anslutna åkerier har kollektivavtal. Enligt Samtrans betalar vissa månadslön och andra procentlön. Men de vet inte hur många som betalar på respektive sätt.

– Vi för inte statistik över om man tillämpar provisionslön eller månadslön, säger Samtrans press­kontakt Lisa Ydlinger.

Vi har pratat med förare som jobbar på åkerier som tillsammans anställer över hundratalet förare. ­Samtliga jag kommit i kontakt ­med får provisionslön. Trots att de enbart kör upphandlad trafik. Hur ser ni på de uppgifterna?

– Vi är måna om goda villkor för alla förare som kör för Samtrans, samtidigt vet vi också att flera förare av olika anledningar föredrar provisionslön. Det är inte en enkel fråga. Oavsett vad ska kollektivavtalet följas. Om det finns uppgifter som talar emot det, välkomnar vi att de uppgifterna kommer till oss, för att vi ska kunna utreda det vidare. 

Chaufförer jag talat med säger att de jobbar 50–60 timmar i veckan för att komma upp till en lön på 26 000 kronor. Tycker ni att det är rimligt?

– Det är uppgifter som vi ser allvarligt på och där vi behöver få mer information för att kunna utreda det vidare, säger Lisa Ydlinger på Samtrans.

Rättelse: I en tidigare version av artikeln skrev vi lönerna som gäller från och med augusti 2024. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Arash Asgari:
    4 november, 2024

    Hej
    Jag har varit på Samtrans o klagat på provision lön men de säger inte mycket, de på kontoret är medvetna om vad som försiggår i åkerier men ställer inga krav på åkarna

  2. Mikael Petersson:
    20 april, 2024

    Låter som att de kopierat Linköpings Taxi/SWETAXI.

Lästips:

Bil med taxiskylt

Fler taxiförare behöver fackets ok för arbetstillstånd

Migration. Lönekravet har höjts igen för arbetskraftsinvandrare. Och yttrande från relevant fackförbund krävs för att få arbetstillstånd. För Transport handlar det i dag i hög grad om taxichaufförer.

Inhyrd krävde sin rätt – blev av med uppdraget

Bemanning. Transport och en bemanningsanställd stämde terminalbolaget Ceva för brott mot uthyrningslagen. Kort därpå avslutades inhyrningen av henne.

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Miljöarbetaren Cecilia räddade liv

När en man föll ihop var miljöarbetaren Cecilia Eliasson snabbt ute och gjorde hjärt- och lungräddning. Det räddade mannens liv.

Containrar i Helsingborgs hamn

Transportmedlemmar fick brev hem – kallades strejkbrytare

Konflikt. Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.

Med koll på jobben i sommarland

Facket. Återvinningscentraler, glasskiosker, färjeläger, butiker, glasskiosker – traditionsenligt veckorna efter midsommar är folk från LO ute och möter unga på arbetsplatserna. För råd, tips och frågor om anställningsvillkor.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Finnair flygplan

Finsk flygstrejk den 2 juli

Konflikt. Den andra juli går markpersonal på Helsingfors-Vanda flygplats ut i strejk. Stridsåtgärden är en i raden av flygrelaterade konflikter i Finland under 2025.

Avtal 2025

Nytt avtal i tid för biluthyrare

Biluthyrning/Almega. Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Avtal 2025

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.