Close
Regeringens utredare vill avskaffa reformerna och återgå till strängare regler i sjukförsäkringen.
Close

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

(UPPDATERAD)

LO-basen framför sin kritik i ett pressmeddelande efter att utredaren Per Johansson i dag, den 2 april, överlämnade utredningen till socialförsäkringsminister Anna Tenje (M).

Under åren 2021 och 2022 lättade den rödgröna regeringen, efter hård kritik, upp flera regler i sjukförsäkringen. Tanken bakom lagändringarna var att äldre sjuka, som slitit ut sig under ett långt arbetsliv inte skulle bli utförsäkrade och förlora sin försörjning eller tvingas ta ut pension i förtid. De nya reglerna innebär också att sjuka personer i dag får längre tid på sig för återhämtning och att komma tillbaka i jobb.

Det vill utredaren ändra på genom att återgå till en striktare bedömning av arbetsförmågan för att få sjukpenning efter ett halvår (180 dagar).  Utredaren vill alltså häva dagens bestämmelse att sjuka ska kunna få fortsatt sjukpenning, även efter 180 dagar,  om det mesta pekar på att personen kan återgå till sitt gamla jobb inom rimlig tid (det vill säga senast efter ett år, dag 365, i sjukskrivningen eller, om det finns särskilda skäl, dag 550).

Hårdare bedömning

Utredaren föreslår också att äldres rätt till sjukpenning ska bedömas hårdare igen. I dag behöver personer som är nära pensionsåldern, men inte är friska nog att gå tillbaka till sin gamla arbetsgivare inte söka jobb inom helt nya yrkesområden. Utredningen föreslår dock att de äldres arbetsförmåga åter ska prövas mot jobb på hela arbetsmarknaden.

Enligt dagens regler (från februari 2022)  slipper sjuka personer, som är 63 år och äldre, alltså omställningen till nya arbeten. Bedöms de vara för sjuka för att återgå i jobb hos sin tidigare arbetsgivare kan de få fortsatt sjukpenning.

När det gäller vikarier och behovsanställda vill utredaren även ta bort dagens mer förmånliga regler.

På en punkt föreslår i alla fall utredaren att nuvarande regler ska kvarstå,  det gäller möjligheten att få sjukersättning (tidigare förtidspension) när man är 61 år eller äldre.

Den bortre tidsgränsen

Utredaren Per Johansson lyfter också den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen, som han anser värd att prövas på nytt. Tidsgränsen i den så kallade rehabiliteringskedjan infördes av Alliansregeringen 2008 och innebar att sjukpenningen drogs in efter 2,5 års sjukskrivning (914 dagar). Syftet var att öka drivkraften och viljan bland sjuka att börja jobba igen. Men en rapport från Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) tydde på att gränsen inte hade någon större effekt och den avskaffades 2016.

Till Sveriges Radio säger Per Johansson dock att om den bortre tidsgränsen införs igen så behöver kraven på både arbetsgivare och sjukvård öka, så att sjuka får stöd tidigare i sjukskrivningen.

Efter de tidigare lagändringarna  ska en sjuk persons arbetsförmåga inte längre mätas mot ett så kallat ”normalt förekommande arbete” på arbetsmarknaden utan mot en speciell, anvisad yrkesgrupp. Men vinner utredarens förslag gehör så kan den gamla ordningen återuppstå, med anvisningar till sjuka att de ska kunna ta ett arbete där de exempelvis inte behöver lyfta tungt eller stå upp.

Av kritiker kallade ”hitte-på-jobb” som är svåra att finna.

Återställare till gamla systemet

Den rödgröna regeringen tillsatte den nu slutförda utredning före maktskiftet. Syftet var bland annat att granska om lagändringarna gav resultat, det vill säga ifall sjuka personer fullföljer sin rehabilitering och kan börja jobba igen i större utsträckning än tidigare. När den nya regeringen tog över på hösten 2022 bytte de ut den tidigare utredaren, som arbetat på fackens juridiska byrå, LO-TCO Rättskydd.

Statistikprofessor Per Johansson tog i stället vid och inriktningen på granskningen ändrades. Regeringen pekade på  att fler fått sjukpenning under lång tid och att kostnaderna för sjukförsäkringen ökat. Visade utredningen att sjukfallen blivit ”omotiverat långa” skulle utredaren lämna förslag på lagändringar, vilket han nu gjort.

Utredaren Per Johansson säger till Sveriges Radio att förslagen i princip innebär en ”återställare” till det gamla systemet, före de rödgrönas förändringar. Som skäl anger han att att utredningen visar att de nya reglerna inte lett till att fler sjuka har börjat arbeta igen. Hans bedömning, med stöd av utredningen, är att många av dem som får fortsatt sjukpenning efter ett halvår (180 dagar) skulle kunna arbeta.

– Att vara i jobb är bättre än att vara sjukskriven, att vara sjukskriven är ingenting som är positivt, säger Per Johansson.

”Ovärdig modell”

Facket har under utredningstiden lyft farhågor om en mer restriktiv sjukförsäkring, och pekat på att mer stress och press att börja jobba fort knappast bidrar till att människor tillfrisknar snabbare. LO:s ordförande Susanna Gideonsson efterlyser ett klargörande från regeringen om att ”de inte tänker gå vidare med utredningens förslag”.

– Vi minns alla berättelser om cancersjuka som blev utan ersättning och hur sjukas arbetsförmåga bedömdes mot jobb som inte fanns. Det var en ovärdig modell med outhärdliga mänskliga konsekvenser, säger hon.

Tvärtemot utredaren hänvisar Susanna Gideonsson till andra utvärderingar och analyser som visar på goda effekter av de förändrade reglerna.

– Försäkringskassan har sett att fler sjukskrivna går tillbaka till sina arbetsgivare med dagens regler. Riksrevisionen har också en pågående granskning som utredningen väljer att inte vänta in, säger Susanna Gideonsson. Hon tillägger:

– Sjuka ska inte tvingas ut i arbete eller fattigdom.

Utredningens förslag ska nu beredas på Socialdepartementet och skickas ut på remiss.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ylva:
    12 augusti, 2024

    "– Att vara i jobb är bättre än att vara sjukskriven, att vara sjukskriven är ingenting som är positivt, säger Per Johansson".

    Jag kan lova dig, Per, att med svår neurologisk sjukdom med förlamande trötthet, yrsel och stark hjärndimma så är det bättre att vara sjukskriven än att jobba!
    När jag gått upp, duschat, klätt på mig och ätit frukost är jag genomsvettig och nästan medvetslös av trötthet. Och då ska jag, enligt dig, klara av att åka till jobbet, jobba 8 timmar och sen ta mig hem igen.
    Att säga att jobb alltid är bättre än sjukskrivning är extremt ignorant och verklighetsfrånvänt!

  2. Angela:
    29 april, 2024

    "utredarna" i denna undersökning motiverar förslaget med att inte fler kommer i arbete med nuvarande regler men det finns, vad jag förstår, ingen bevisning av motsatsen presenterad i utredningen. Att utredningen granskats av "experter" i slutskedet inger inte någon trygghet i rättssäkerhet med tanke på slutresultatet i "utredningen". Jag anser inte att det är något som har utretts utan att man bara försöker hitta på en anledning till att ta tillbaka de tidigare kritiserade reglerna. De kom ju till efter en utredning som var mer omfattande än denna futtiga skrift. Där fanns riktiga, genomtänkta motiveringar till förslagen. Här misstänker jag att "experterna" som kopplas in på slutet har lett slutresultatet i en viss önskad riktning, åtminstonde utifrån det som sades under presskonferensen vid överlämnandet i riksdagen.

  3. S-O Nyman Piteå:
    2 april, 2024

    För jävligt! Jag har haft stroke o har fortfarande hjärntrötthet, är handikappande i vänster arm...hoppas förslaget läggs ner.

Lästips:

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Transportarbetarens logga

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.