Märke för huvudskyddsombud i Transport
Close
Regeringen har gett Arbetsmiljöverket i uppdrag att utreda hur fler ska vilja engagera sig som skyddsombud.
Close

”Skyddsombuden behöver fackligt stöd för sitt uppdrag”

Skyddsombud. I våras varnade Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig för ”falska skyddsombud som utses av arbetsgivare för att runda facket”. Nu ska Arbetsmiljöverket utreda åtgärder för att fler ska engagera sig som skyddsombud. Något krav på att ombuden ska tillhöra facket finns inte.

Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg
Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg

– Att myndigheter samarbetar med arbetsgivare och fack är ju alltid positivt. Men den här utredningen låter som ett rent beställningsverk från Sverigedemokraterna. De har ju varit väldigt tydliga med att de vill koppla bort facket från uppdraget som skyddsombud, säger arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Bakgrunden till utredningen som regeringen beställt från Arbetsmiljöverket (AV) är att allt fler anställda i dag jobbar på arbetsplatser där det saknas skyddsombud. En oroande utveckling, anser regeringen som vill se ”förslag på åtgärder, tillvägagångssätt, initiativ eller liknande” som kan leda till att fler vill axla rollen som skyddsombud.

Vad  är det som gör att människor inte engagerar sig som skyddsombud? Den frågan vill regeringen särskilt analysera. I uppdraget ingår också att:

  • Så långt som möjligt redovisa hur många skyddsombud det finns i Sverige och hur utvecklingen har sett ut över tid.
  • Göra en jämförelse mellan relevanta branscher, med en uppdelning av kvinnor och män.
  • Föra en dialog med arbetsgivare, fackförbund och andra samhällsaktörer om frågan.

Till AV framhåller regeringen skyddsombudens viktiga roll när det gäller att ”skapa säkra och trygga arbetsplatser” och på ett tidigt stadium identifiera risker i arbetsmiljön. Så långt instämmer Transport och fackföreningsrörelsen. Det är fortsättningen i uppdraget som rört upp känslorna inom fackförbunden.

Det har lett till att de tre centralorganisationerna LO, TCO och Saco i ett gemensamt öppet brev till biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg lyft fram betydelsen av att skyddsombuden har fackligt stöd och utses av fackförbunden.

Skyddsombud samverkar

Regeringen framför att skyddsombuden ska företräda alla som jobbar på en arbetsplats ”oavsett om skyddsombuden respektive arbetstagarna har en facklig tillhörighet eller inte”. Men Martin Miljeteig vänder sig mot att regeringen nu ”blandar sig i” det arbetsmiljöarbete som hittills skötts av parterna. Han betonar att dagens skyddsombud företräder alla anställda som omfattas av ett kollektivavtal, oavsett om de är medlemmar i facket eller inte.

– Att påstå något annat är sakfel. Enligt gällande lagstiftning leder och fördelar arbetsgivaren arbetet. Det är en långtgående rätt att påverka arbetet. Skyddsombud finns bland annat för att skapa en gemensam plattform att samverka utifrån i arbetsmiljöfrågor. Ombuden utses av facken för att skapa en balans mellan arbetsgivare och fack, säger han.

Skyddsombuden behöver ha fackligt och även juridiskt stöd för att våga utföra sitt uppdrag, framhåller Miljeteig.

– Börjar arbetsgivaren själv utse skyddsombud rubbas maktbalansen, till arbetsgivarens fördel. Det skulle leda till sämre arbetsmiljö och kraftigt ökande psykosociala problem på landets arbetsplatser. Vi har haft skyddsombud som hotats bara för att de velat företräda sina arbetskamrater. Företag har omplacerat eller till och med velat köpa ut ombud som kämpat för en bättre arbetsmiljö.

Falska skyddsombud är Transportarbetareförbundets egen benämning på skyddsombud, som av arbetsgivare ensidigt utsetts till att hantera arbetsmiljön.

– En person som passar arbetsgivaren och inte säger emot. Vi har upptäckt ett antal fall där skyddsombuden inte har utsetts enligt arbetsmiljölagen utan falskt av arbetsgivaren. Och vi har flera fall varje år om hindrande av skyddsombud, säger Martin Miljeteig.

Om kollektivavtal aldrig har funnits på en arbetsplats har de anställda möjlighet att utse ett skyddsombud. Men har företaget tecknat avtal så ska fackförbundet kopplas in och genomföra val, enligt arbetsmiljölagen. Finns kollektivavtal, men inget lokalt skyddsombud, är det i stället Transports regionala skyddsombud från en lokalavdelning som träder in på ett företag.

Miljeteig tror det blir svårt för Arbetsmiljöverket att utreda något som myndigheten är ”dåligt insatt i”.

– Det vore bättre om myndigheten fick i uppdrag att samarbeta mer med parterna, för att försöka förhindra att så många blir skadade eller till och med dör på arbetet som i dag, Vi har en ganska konstant stab av skyddsombud i Transport och vi behöver varken SD:s eller regeringens hjälp för att rekrytera fler.

Att det generellt blivit svårare att få anställda att engagera sig som skyddsombud har samma orsaker som att engagemanget minskat inom i föreningslivet, menar Martin Miljeteig.

– Det är ganska många olika bitar som ska gå ihop i livspusslet. Ibland vill man ta uppdraget, men lyckas inte få ihop det. Fast, som sagt, för vår del är det ingen stor skillnad i engagemanget jämfört med tidigare.

”Arbetsgivarens lakej”

Transportarbetarens enkät inför förra valet visade att flera av de borgerliga partierna vill frikoppla skyddsombuden från facket. Svenskt Näringsliv stödjer också detta. I en intervju i tidningen Arbetet har Jimmy Åkesson sagt att det är väldigt svårt att vara regionalt skyddsombud om man inte tillhör det socialdemokratiska partiet.

– Ren lögn, hävdar Miljeteig. Vi har demokratiska och kvalitetssäkrade processer för hur vi utser skyddsombud och det finns ingen politisk piska att man ska vara med i S för att bli vald.

Skyddsombudens roll har stötts och blötts i flera utredningar. Förra hösten presenterades en statlig utredning, som beställts av den S-ledda regeringen. Utredarens slutsats var att regionala skyddsombud borde få tillträde även till arbetsplatser som har eller brukar ha kollektivavtal. I dag krävs att företagen har minst en facklig medlem för att ombudet ska släppas in.

Fackliga ledare inom LO har i skarpa ordalag kritiserat regeringens uppdrag. Ändå står det inte uttryckligen att skyddsombud inte ska kunna utses av fackklubbar. På Byggnads hemsida säger förbundsordförande Johan Lindholm:

– Att ens påskina att man gör det här för arbetstagarnas skull är en direkt ohederlig täckmantel för vad man egentligen vill åstadkomma. Det här är en trojansk häst vars enda syfte är att försvaga arbetstagarnas inflytande på sina arbetsplatser.

Till Arbetet säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson:

– Ett skyddsombud utan fackets stöd är rökt. Du blir arbetsgivarens lakej. Då har arbetskamraterna förlorat allt, då har vi skyddsombud som ägs av arbetsgivaren.

Arbetsmiljöverket ska redovisa sin utredning om skyddsombuden senast den 30 april 2024.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.