Arbete vid Postnord TPL i Ljungby. Obekväm arbetsställnig. Arkivbild.
Close
Falska skyddsombud, som arbetsgivare själva valt ut, är ett växande problem på landets arbetsplatser, menar Transports Martin Miljeteig. Arkivbild.
Close

”Falska skyddsombud används för att runda facket”

Arbetsmiljö. Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig varnar för falska skyddsombud. – Olagligt utsedda skyddsombud saknar juridiskt stöd och kan bidra till farligare arbetsmiljö. De används för att runda facket och slippa krav och åtgärder på våra arbetsplatser, säger han.

Martin Miljeteig, Transport
Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg

Falska skyddsombud är Transportarbetareförbundets egen benämning på skyddsombud, som av arbetsgivare ensidigt utnämnts för att hantera arbetsmiljöfrågor.

– Vi skulle kunna kalla dem olagliga också eftersom de inte är behörigt utsedda enligt arbetsmiljölagen, men vi har valt begreppet falska, säger Martin Miljeteig.

Antingen beror utnämningen på okunskap eller också vill företaget helt enkelt slippa fackets krav på åtgärder av arbetsmiljön, förklarar han.

– En del arbetsgivare tycker tyvärr att det är för jobbigt och kostsamt med behörigt utsedda skyddsombud.

Falska skyddsombud kan till exempel dyka upp när en olycka skett på en arbetsplats och Arbetsmiljöverket ställer krav på att det ska finnas skyddsombud.

– Då vill arbetsgivaren att det ska gå snabbt. Det kan också handla om en ombyggnation eller omorganisation då en arbetsgivare behöver få en underskrift av ett skyddsombud på pränt.

I en del fall väljer kollegor skyddsombud som de vill ska representera dem. Och de behöver ju inte vara medlemmar i facket?

– Ja, den möjligheten finns. Men om fack och arbetsgivare har tecknat kollektivavtal på ett företag så ska fackförbundet kopplas in och delta vid utnämningen, som ytterst avgörs av Transports olika lokalavdelningar.

Finns det kollektivavtal, men inget lokalt skyddsombud, är det i stället Transports regionala skyddsombud från en lokal avdelning som träder in och hanterar arbetsmiljöfrågorna, påpekar Martin Miljeteig.

– Vi vill att skyddsombuden ska vara medlemmar i facket eftersom de då får stöd, hjälp och utbildning om arbetsmiljöfrågor. De har facket i ryggen om det blir problem med en arbetsgivare och därmed större möjligheter att ställa krav.

Miljeteig pekar också på att det kan vara skönt att ha ett regionalt skyddsombud, en person utifrån, som kommer in på ett företag och pratar med arbetsgivaren.

Fler falska skyddsombud

Falska skyddsombud är ingen ny företeelse, men de har ökat i antal de senaste fem, sex åren, berättar Martin Miljeteig. Under senare delen av 2022 kallade Transport till fyra centrala överläggningar om hindrande av skyddsombud.

– Vid förhandlingarna ursäktar sig ofta arbetsgivarna och det slutar för det mesta till vår favör, medan arbetsgivaren kan få betala skadestånd.

Ett nytt fall är under uppsegling inom terminal där företaget, enligt Martin Miljeteig, anser sig ha rätt att utse skyddsombud utan fackets vetskap, trots att bolaget har kollektivavtal. Vid ett tidigare fall utsåg en åkeriägare själv ett skyddsombud som han ansåg mest lämpad, utan att ens tillfråga den anställda.

– De falska skyddsombudens enda uppgift kan vara att inte säga emot arbetsgivaren. Tyvärr innebär dagens hårdnande arbetsklimat dessutom att många är rädda för att åta sig uppdraget som skyddsombud.

Transport får vetskap om falska skyddsombud genom att medlemmar hör av sig. I andra fall upptäcker facket okända namn i Arbetsmiljöverkets handlingar när något inträffat.

Inte samma rättsliga skydd

Martin Miljeteig uppfattar de felaktigt utsedda skyddsombuden som ett sätt att runda facket och i förlängningen den svenska modellen.

– Den bygger på att det ska finnas en balans mellan fack och arbetsgivare. Ska arbetsgivare kunna förebygga olyckor, ohälsa och i värsta fall dödsfall på arbetsplatserna så behövs en facklig representant att samverka med, säger han.

Miljeteig syftar på att skyddsombud bland annat kan göra riskanalyser av farliga arbetsmoment och ställa krav på att företaget ska köpa hem skydds- och säkerhetsutrustning. De felaktigt utsedda skyddsombuden har heller inte samma rättsliga skydd som behörigt utsedda, betonar han.

– Uppstår en konflikt med en arbetsgivare kan de själva bli tvungna att stå för eventuella rättegångskostnader som facket annars tar.

Martin Miljeteig passar på att lyfta fram seriösa arbetsgivare som samverkar och arbetar för en god arbetsmiljö.

– Att använda dålig arbetsmiljö som konkurrensmedel är ingen bra utveckling, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Arbetaren ingen förbrukningsvara

Debatt. I skrivandes stund har, enligt Arbetsmiljöverket, 65 arbetare dött i sitt arbete. Arbetare som gått till arbetet i vanlig ordning men som inte kommer hem igen. Familjer som väntar förgäves på att de ska sitta som en hel familj vid middagsbordet.

I Gamleby har Nilsbuss hyrt in sig i en gammal fabrikslokal. Bilarna får stå ute. Chaufförerna har fått ett litet fönsterlöst krypin som lunch- och fikarum. Foto: Jan Lindkvist

Facket framme med Nilsbuss

Servicetrafik. Transport och Nilsbuss har träffat en överenskommelse som ger fler förare rätt till utebliven lön, retroaktivt. Facket har i åratal stridit för att det småländska bussbolaget ska följa kollektivavtal.

Bärgat: Avtalad arbetstidsförkortning

Avtal. Underskrifter och tårta – i slutet av januari signerade arbetsgivare och fack en tidsöverenskommelse, en av de första i sitt slag, hos Bärgningstjänsten på Hisingen i Göteborg.

Amazon portade från EU-parlamentet

EU. EU-parlamentet har tröttnat på att Amazon inte kommer när det blir inbjudet till EU och inte svarar på förfrågningar om villkor för arbetarna. Nu har det bestämt att företagets 14 långtidspass, för att kunna röra sig fritt på unionens institutioner, dras in med omedelbar verkan.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.