Arbetsmiljöverket backar om skyddsombuden

Arbetsmiljö. Skyddsombud ska inte längre ha rätt att företräda enskilda individer. Den tolkningen i en intern rättslig utredning på Arbetsmiljöverket väckte hård kritik bland fackförbund och arbetsmiljöexperter. Nu backar Arbetsmiljöverket från sin kritiserade hållning.

Tidningen Arbetsvärlden var först med att rapportera om Arbetsmiljöverkets interna rapport med namnet ”rättslig utredning om skyddsombudens roll”.

– Jag beklagar att den rättsliga utredningen har resulterat i oklarheter och uppfattats som vägledande. Det har aldrig varit vår myndighets avsikt, säger Arbetsmiljöverkets chefsjurist Eva Nilsson i ett pressmeddelande.

Innebörden är att det interna beslutet om skyddsombudens uppgifter och rättigheter upphävs. Enligt arbetsmiljöexperter är det fortfarande inte glasklart hur Arbetsmiljöverket ser på skyddsombuden och den tillsyn myndigheten ska utöva. Men till tidningen Allt om Arbetsmiljö säger Maria Steinberg, som är docent i arbetsmiljörätt och specialist på skyddsombudens rätt, att hon väljer att tolka myndighetens beslut positivt.

Det innebär att skyddsombud även i fortsättningen ska ha rätt att exempelvis stoppa ensamarbete – om ombudet bedömer att jobbet innebär en fara för en anställds liv, hälsa och säkerhet.

Skapat onödiga medlemsärenden

Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg
Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg

Martin Miljeteig är arbetsmiljöombudsman på Transportarbetareförbundet. Han är fortfarande starkt kritisk till Arbetsmiljöverkets hantering av frågan. Men också besviken över att myndigheten inte tydligare gått ut och kommunicerat sin ändrade inställning. Nu blir det upp till fackförbunden att sprida den nya informationen, påpekar han.

Fackens juridiska byrå, LO-TCO Rättsskydd har också gått ut med den uppmaningen.

– Verket nöjer sig med ett pressmeddelande på sin hemsida. Och skriver att om man inte är överens på en arbetsplats om vilken roll ett skyddsombud ska ha, exempelvis i ett ärende som rör en individ. Då blir det en arbetsrättslig fråga som ytterst kan prövas i domstol, säger Martin Miljeteig.

– Med den skrivningen om skyddsombudens rättigheter verkar Arbetsmiljöverket fortfarande ha en väldigt underlig inställning till svensk arbetsmiljölagstiftning. Det är som om myndigheten tappat sin kompass och inte vet vart den är på väg.

Arbetsmiljöverkets tidigare inställning till vad skyddsombud har rätt till och inte har skapat nya, onödiga medlemsärenden på Transport, förklarar Miljeteig.

– Det handlar om ett flertal fall, där arbetsgivare stoppat regionala skyddsombud från att företräda enskilda medlemmar som har problem med arbetsmiljön eller behöver fackets stöd i sin rehabilitering.

– Förtroendet för Arbetsmiljöverket har sjunkit katastrofalt hos oss centralt och bland våra skyddsombud och regionala skyddsombud ute i landet, säger Martin Miljeteig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.