Arbetsmiljöverket backar om skyddsombuden

Arbetsmiljö. Skyddsombud ska inte längre ha rätt att företräda enskilda individer. Den tolkningen i en intern rättslig utredning på Arbetsmiljöverket väckte hård kritik bland fackförbund och arbetsmiljöexperter. Nu backar Arbetsmiljöverket från sin kritiserade hållning.

Tidningen Arbetsvärlden var först med att rapportera om Arbetsmiljöverkets interna rapport med namnet ”rättslig utredning om skyddsombudens roll”.

– Jag beklagar att den rättsliga utredningen har resulterat i oklarheter och uppfattats som vägledande. Det har aldrig varit vår myndighets avsikt, säger Arbetsmiljöverkets chefsjurist Eva Nilsson i ett pressmeddelande.

Innebörden är att det interna beslutet om skyddsombudens uppgifter och rättigheter upphävs. Enligt arbetsmiljöexperter är det fortfarande inte glasklart hur Arbetsmiljöverket ser på skyddsombuden och den tillsyn myndigheten ska utöva. Men till tidningen Allt om Arbetsmiljö säger Maria Steinberg, som är docent i arbetsmiljörätt och specialist på skyddsombudens rätt, att hon väljer att tolka myndighetens beslut positivt.

Det innebär att skyddsombud även i fortsättningen ska ha rätt att exempelvis stoppa ensamarbete – om ombudet bedömer att jobbet innebär en fara för en anställds liv, hälsa och säkerhet.

Skapat onödiga medlemsärenden

Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg
Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg

Martin Miljeteig är arbetsmiljöombudsman på Transportarbetareförbundet. Han är fortfarande starkt kritisk till Arbetsmiljöverkets hantering av frågan. Men också besviken över att myndigheten inte tydligare gått ut och kommunicerat sin ändrade inställning. Nu blir det upp till fackförbunden att sprida den nya informationen, påpekar han.

Fackens juridiska byrå, LO-TCO Rättsskydd har också gått ut med den uppmaningen.

– Verket nöjer sig med ett pressmeddelande på sin hemsida. Och skriver att om man inte är överens på en arbetsplats om vilken roll ett skyddsombud ska ha, exempelvis i ett ärende som rör en individ. Då blir det en arbetsrättslig fråga som ytterst kan prövas i domstol, säger Martin Miljeteig.

– Med den skrivningen om skyddsombudens rättigheter verkar Arbetsmiljöverket fortfarande ha en väldigt underlig inställning till svensk arbetsmiljölagstiftning. Det är som om myndigheten tappat sin kompass och inte vet vart den är på väg.

Arbetsmiljöverkets tidigare inställning till vad skyddsombud har rätt till och inte har skapat nya, onödiga medlemsärenden på Transport, förklarar Miljeteig.

– Det handlar om ett flertal fall, där arbetsgivare stoppat regionala skyddsombud från att företräda enskilda medlemmar som har problem med arbetsmiljön eller behöver fackets stöd i sin rehabilitering.

– Förtroendet för Arbetsmiljöverket har sjunkit katastrofalt hos oss centralt och bland våra skyddsombud och regionala skyddsombud ute i landet, säger Martin Miljeteig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Cevas Zalandolager i Brunna. Foto: Lilly Hallberg

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.