Märke för huvudskyddsombud i Transport
Close
Regeringen har gett Arbetsmiljöverket i uppdrag att utreda hur fler ska vilja engagera sig som skyddsombud.
Close

”Skyddsombuden behöver fackligt stöd för sitt uppdrag”

Skyddsombud. I våras varnade Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig för ”falska skyddsombud som utses av arbetsgivare för att runda facket”. Nu ska Arbetsmiljöverket utreda åtgärder för att fler ska engagera sig som skyddsombud. Något krav på att ombuden ska tillhöra facket finns inte.

Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg
Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg

– Att myndigheter samarbetar med arbetsgivare och fack är ju alltid positivt. Men den här utredningen låter som ett rent beställningsverk från Sverigedemokraterna. De har ju varit väldigt tydliga med att de vill koppla bort facket från uppdraget som skyddsombud, säger arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Bakgrunden till utredningen som regeringen beställt från Arbetsmiljöverket (AV) är att allt fler anställda i dag jobbar på arbetsplatser där det saknas skyddsombud. En oroande utveckling, anser regeringen som vill se ”förslag på åtgärder, tillvägagångssätt, initiativ eller liknande” som kan leda till att fler vill axla rollen som skyddsombud.

Vad  är det som gör att människor inte engagerar sig som skyddsombud? Den frågan vill regeringen särskilt analysera. I uppdraget ingår också att:

  • Så långt som möjligt redovisa hur många skyddsombud det finns i Sverige och hur utvecklingen har sett ut över tid.
  • Göra en jämförelse mellan relevanta branscher, med en uppdelning av kvinnor och män.
  • Föra en dialog med arbetsgivare, fackförbund och andra samhällsaktörer om frågan.

Till AV framhåller regeringen skyddsombudens viktiga roll när det gäller att ”skapa säkra och trygga arbetsplatser” och på ett tidigt stadium identifiera risker i arbetsmiljön. Så långt instämmer Transport och fackföreningsrörelsen. Det är fortsättningen i uppdraget som rört upp känslorna inom fackförbunden.

Det har lett till att de tre centralorganisationerna LO, TCO och Saco i ett gemensamt öppet brev till biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg lyft fram betydelsen av att skyddsombuden har fackligt stöd och utses av fackförbunden.

Skyddsombud samverkar

Regeringen framför att skyddsombuden ska företräda alla som jobbar på en arbetsplats ”oavsett om skyddsombuden respektive arbetstagarna har en facklig tillhörighet eller inte”. Men Martin Miljeteig vänder sig mot att regeringen nu ”blandar sig i” det arbetsmiljöarbete som hittills skötts av parterna. Han betonar att dagens skyddsombud företräder alla anställda som omfattas av ett kollektivavtal, oavsett om de är medlemmar i facket eller inte.

– Att påstå något annat är sakfel. Enligt gällande lagstiftning leder och fördelar arbetsgivaren arbetet. Det är en långtgående rätt att påverka arbetet. Skyddsombud finns bland annat för att skapa en gemensam plattform att samverka utifrån i arbetsmiljöfrågor. Ombuden utses av facken för att skapa en balans mellan arbetsgivare och fack, säger han.

Skyddsombuden behöver ha fackligt och även juridiskt stöd för att våga utföra sitt uppdrag, framhåller Miljeteig.

– Börjar arbetsgivaren själv utse skyddsombud rubbas maktbalansen, till arbetsgivarens fördel. Det skulle leda till sämre arbetsmiljö och kraftigt ökande psykosociala problem på landets arbetsplatser. Vi har haft skyddsombud som hotats bara för att de velat företräda sina arbetskamrater. Företag har omplacerat eller till och med velat köpa ut ombud som kämpat för en bättre arbetsmiljö.

Falska skyddsombud är Transportarbetareförbundets egen benämning på skyddsombud, som av arbetsgivare ensidigt utsetts till att hantera arbetsmiljön.

– En person som passar arbetsgivaren och inte säger emot. Vi har upptäckt ett antal fall där skyddsombuden inte har utsetts enligt arbetsmiljölagen utan falskt av arbetsgivaren. Och vi har flera fall varje år om hindrande av skyddsombud, säger Martin Miljeteig.

Om kollektivavtal aldrig har funnits på en arbetsplats har de anställda möjlighet att utse ett skyddsombud. Men har företaget tecknat avtal så ska fackförbundet kopplas in och genomföra val, enligt arbetsmiljölagen. Finns kollektivavtal, men inget lokalt skyddsombud, är det i stället Transports regionala skyddsombud från en lokalavdelning som träder in på ett företag.

Miljeteig tror det blir svårt för Arbetsmiljöverket att utreda något som myndigheten är ”dåligt insatt i”.

– Det vore bättre om myndigheten fick i uppdrag att samarbeta mer med parterna, för att försöka förhindra att så många blir skadade eller till och med dör på arbetet som i dag, Vi har en ganska konstant stab av skyddsombud i Transport och vi behöver varken SD:s eller regeringens hjälp för att rekrytera fler.

Att det generellt blivit svårare att få anställda att engagera sig som skyddsombud har samma orsaker som att engagemanget minskat inom i föreningslivet, menar Martin Miljeteig.

– Det är ganska många olika bitar som ska gå ihop i livspusslet. Ibland vill man ta uppdraget, men lyckas inte få ihop det. Fast, som sagt, för vår del är det ingen stor skillnad i engagemanget jämfört med tidigare.

”Arbetsgivarens lakej”

Transportarbetarens enkät inför förra valet visade att flera av de borgerliga partierna vill frikoppla skyddsombuden från facket. Svenskt Näringsliv stödjer också detta. I en intervju i tidningen Arbetet har Jimmy Åkesson sagt att det är väldigt svårt att vara regionalt skyddsombud om man inte tillhör det socialdemokratiska partiet.

– Ren lögn, hävdar Miljeteig. Vi har demokratiska och kvalitetssäkrade processer för hur vi utser skyddsombud och det finns ingen politisk piska att man ska vara med i S för att bli vald.

Skyddsombudens roll har stötts och blötts i flera utredningar. Förra hösten presenterades en statlig utredning, som beställts av den S-ledda regeringen. Utredarens slutsats var att regionala skyddsombud borde få tillträde även till arbetsplatser som har eller brukar ha kollektivavtal. I dag krävs att företagen har minst en facklig medlem för att ombudet ska släppas in.

Fackliga ledare inom LO har i skarpa ordalag kritiserat regeringens uppdrag. Ändå står det inte uttryckligen att skyddsombud inte ska kunna utses av fackklubbar. På Byggnads hemsida säger förbundsordförande Johan Lindholm:

– Att ens påskina att man gör det här för arbetstagarnas skull är en direkt ohederlig täckmantel för vad man egentligen vill åstadkomma. Det här är en trojansk häst vars enda syfte är att försvaga arbetstagarnas inflytande på sina arbetsplatser.

Till Arbetet säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson:

– Ett skyddsombud utan fackets stöd är rökt. Du blir arbetsgivarens lakej. Då har arbetskamraterna förlorat allt, då har vi skyddsombud som ägs av arbetsgivaren.

Arbetsmiljöverket ska redovisa sin utredning om skyddsombuden senast den 30 april 2024.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.