Diskriminering.

Gamla unkna ideal drabbar unga män

Jämställdhet. Va, vabb? Var är mamman? Arbetsgivares förvåning och missnöje när anställda försöker dela ansvar för barn och hem med en partner slår olika. Unga pappor upplever att de är mer utsatta när det gäller att utnyttja sin lagstadgade rätt att vara hemma för vård av sjukt barn.

I december skrev Transportarbetaren om diskriminering av kvinnor inom Transports över lag starkt mansdominerade branscher. Ett exempel är gravida, som väljs bort eller får sina provanställningar avslutade på grund av mer eller mindre uppenbart påhittad arbetsbrist. En ärendetyp som Diskrimineringsombudsmannen (DO) har uppmärksammat och i högre grad vill driva i domstol.

Flera män har hört av sig, för att berätta om hur fördomar och ojämlikhet fortfarande präglar förhållandena ute på arbetsplatserna. Som ofta inom Transports branscher handlar det om mindre arbetsplatser, med få anställda, där frånvaro är känslig för verksamheten. ”Men de borde väl ändå förstå när de anställer en person i 30-årsåldern med småbarn att barnen kan bli sjuka och att man måste vara hemma då?” skriver en kille i mejl. Han berättar också att chefen på ett mindre åkeri återkommande – och ibland högljutt – uttryckt missnöje mot en annan chaufför som ville ta ut föräldraledighet, trots att det rörde sig om kortare tid och inte var tal om att dela rakt av med sambon.

Blev utskälld

Men också män som jobbat på större arbetsplatser vittnar om diskriminering, som Magnus (fingerat namn) på ett stort åkeri i Stockholm. Han blev utskälld ”som aldrig förr” när han till slut begärde att få ta ut föräldradagar på sommaren, samtidigt som hans sambo hade semester, eftersom mannens arbetsgivare inte kunde ge besked om han skulle få ledigt de veckor han önskade. För sambon, som även hon arbetade inom åkeri, var det inga problem med ledighet eller besked i god tid om att den önskade semestern blev beviljad.

”Trots förhandlingar med facket så hade arbetsgivaren sista ordet. Flera av mina kollegor tog aldrig semester på sommaren. Dom tyckte inte det var nån idé då man inte fick det man ville ha. Dom lämna in om föräldraledighet i stället… Jag läste er artikel om diskriminering mot gravida. Nåt som inte tas upp är att vi pappor hamnar i kläm” skriver Magnus, som till slut sade upp sig från åkeriet på grund av den återkommande diskriminering han upplevde.

Att män möts mer negativt än kvinnor då de önskar ta ut föräldraledighet eller vård av sjukt barn var även något som flera av de kvinnor som Transportarbetaren hade kontakt med tog upp: Även om det knappast var glada miner på arbetsplatsen när de själva exempelvis var tvungna att vara borta från jobbet var det värre för killarna. Arbetsgivarna räknade helt enkelt inte med att pappor skulle ta ut vård av sjukt barn, vabb, i samma utsträckning – eller alls – enligt tjejerna.

Förlegad syn

Det är också något som Transportarbetareförbundets förtroendevalda tidigare tagit upp.

Emma Brodin är ordförande i Örebroavdelningen, Transports första feministiska avdelning. Hon framhåller just hur en förlegad syn på kön och föräldraskap även slår mot män:

– Det är inte helt ovanligt att män som ska vabba får höra av chefen att ”har inte du en kärring hemma?”. Om vi jobbar för jämställdhet så kommer vi åt det problemet också. För det är klart att män också vill ta hand om sina barn. Det som är märkligt är att arbetsgivarna inte hänger med.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    4 januari, 2023

    Tyvärr så passar inte jobbet som chaufför ihop med att vara ledig utan att det planeras i god tid.Det är något som arbetsgivarna och transportköparna får se till att lösa.Det måste gå att vara hemma med sjuka barn även om man arbetar som lastbilschaufför oavsett om det är distribution, fjärr, grusbil eller timmerbil.Det är ju inte konstigt att det är svårt att få tag i chaufförer med tanke på den machokulturen som råder bland arbetsgivare och transportledare när det gäller att få ihop familjelivet med arbetet.Arbetsgivarna behöver börja tänka i nya banor för att lösa detta i annat fall lär de i framtiden stå utan chaufförer när allt fler vill kunna arbeta hemifrån.Då är det väl inte för mycket begärt att kunna vara hemma med sina sjuka barn oavsett om chauffören är en kvinna eller man.Större åkerier borde ha ett överskott på chaufförer så att det alltid finns en ersättare vid sjukdom eller vabbande och vid semestrar.Att ha chaufförer i olika åldrar gör även att det blir lättare att pussla ihop transporterna för arbetsgivarna så man inte enbart har chaufförer som har småbarn.Det finns lösningar på det mesta, men det gäller att tänka i nya banor och hitta nya lösningar för den framtida arbetsmarknaden om man skall vara en attraktiv arbetsgivare.

Lästips:

Collage med mans- och kvinnosilhuetter på bakgrund av tusenlappar.

Sök LO-stipendium för ökad jämställdhet

Facklig feminism. LO vill uppmuntra fler fackligt aktiva kvinnor och män att engagera sig för ökad jämställdhet och allas lika värde och rätt i arbetslivet.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Jag vill inte vara medlem i en klubb som skulle acceptera mig

Ledare. Du känner kanske igen Groucho Marx (1890–1977) citat. Citatet är inte bara roligt, det vittnar också om att det är klubben – föreningen – som väljer vilka som får vara medlemmar. Det som kallas föreningsfrihet.

Kultur
Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

Snabbkoll
Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Stefan Gidlöf tittar ut över Norviks hamnområde. Han är fortfarande besviken över att arbetarkollektivet inte fick vara med och tycka till om utformningen.

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Granskning: Arbetsvillkor
De äldre och etablerade stora transportföretagen har i regel kollektivavtal. De nya bolagen har facket inte lyckats skriva avtal med ännu.

Flera paketleverantörer saknar kollektivavtal

E-handel. Många av utmanarna bland transportföretagen som levererar paket saknar fortfarande kollektivavtal. Undantag finns. Early Bird har kollektivavtal i alla led och Best Transport har skärpt kraven efter svidande avslöjanden.

Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt. Foto: John Antonsson

Enkät: Har ni kollektivavtal?

Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Diskriminering

Stoppad direkt som kvinna

Nobbad. Petra var inte ens gravid. Hon var bara kvinna. ”Så vi har anställt en kille som börjar nu i oktober. Hoppas du har förståelse” skrev åkeriet. Nu utreder DO fallet.

Diskriminering
Emma Brodin föreläser om feminism och var med och startade nätverket Kvinnor i Transport.

”Bli med barn är ju en helt naturlig grej”

Facket. När Emma Brodin började köra lastbil och sökte jobb fick hon frågan om hon skulle skaffa barn snart. – Vad har det med min förmåga att köra lastbil att göra? säger Emma som är ordförande för avdelning 9 Örebro – Transports första feministiska avdelning.

Diskriminering
”Att utreda de så kallade gravid-casen skickar signaler som utgör en form av samhällspåverkan”, säger DO Lars Arrhenius.

DO: Det ska kosta att diskriminera

Rättsligt. Diskrimineringsombudsman Lars Arrhenius vill driva fler fall där kvinnor nekats arbete på grund av graviditet. Och att fler ska kunna få ersättning för att de diskriminerats.