Diskriminering

Stoppad direkt som kvinna

Nobbad. Petra var inte ens gravid. Hon var bara kvinna. ”Så vi har anställt en kille som börjar nu i oktober. Hoppas du har förståelse” skrev åkeriet. Nu utreder DO fallet.

Efter att ha kört tungt i drygt 15 år sökte Petra, som egentligen heter något annat, jobb på ett åkeri hemma i Värmland. Tre gånger. Sista gången fick hon svar, och ett nej med ”förklaring” från åkaren.

– Han skriver svart på vitt att tjejer inte klarar jobbet. Kanske för att de aldrig fått chansen utan blir åsidosatta direkt… Men att det händer 2022 är helt otroligt, säger Petra.

För henne var det självklart att göra en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen (DO), som startat en utredning av fallet som diskriminering av kvinna i mansdominerad bransch.

Oklart varför tjejer inte skulle klara

Varför just det jobb som chaufför hon sökte på Karlstadsåkeriet skulle vara så extremt tungt eller fysiskt framgår inte.

– Jag har ingen aning vad han syftar på, vad som skulle vara så krävande att man som tjej inte klarar det, säger Petra.

I svaret från åkaren står bara: ”Hej – tack för din ansökan. Jobbet är väldigt fysiskt krävande och jag vet ingen tjej i hela branschen som jobbar med detta vi har aldrig haft någon. Men vi har många killar som tycker det är för fysiskt.” Mejlet avslutas med förhoppningen att Petra förstår att de anställt en kille som börjar inom kort. Det gör hon inte.

– Man kan tro att sådant här är i utdöende, men uppenbarligen inte, säger Petra.

”Som en käftsmäll”

Redan direkt efter utbildningen råkade hon ut för ett företag med samma syn:

– Det var en isoleringsfirma som vägrade anställa tjejer. Det kändes som att få en käftsmäll det första man får i branschen.

Petra har sedan dess provat det mesta inom transport och har i dag en deltidstjänst på ett annat åkeri.

– Det är jättebra kamrater och jättebra chef så det är inget att klaga på där.

Hon har haft kontakt med Transport i det ärende som DO utreder.

”Ett extremfall”

Örjan Jakobsson är en av de ombudsmän som haft kontakt med Petra och en annan ombudsman på Värmlandsavdelningen har skrivit en inlaga till DO.

– Just det här är ett extremfall, här finns solklara bevis och det är bra att DO som har rätt kunskap driver det, säger Örjan Jakobsson.

När det gäller andra fall där kvinnor upplever sig diskriminerade på grund av kön är det svårare, som när någon fått provanställning avslutad då hon blivit med barn, enligt Örjan:

– Vi kan kalla till överläggning, men har väldigt liten chans till att arbetsgivaren ska ändra på sitt beslut att avbryta provanställningen.

Läs mer om hur DO arbetar med olika diskrimineringsfall här: DO: Det ska kosta att diskriminera.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Skolskjutsar är en viktig del av den upphandlade trafiken.

Vägen till säkrare upphandlingar

Servicetrafik. Myndigheter riskerar att bidra till lönedumpning och dåliga arbetsvillkor genom att inte ställa arbetsrättsliga krav vid upphandling, visar Riksrevisionens granskning.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.