Gravid mage med förbudstecken över
Diskriminering

Gravid och utkörd – så här illa är det

Kvinnor berättar. De var uppskattade medarbetare, fick höra om sin lovande framtid av chefer och arbetsledare. Tills de talade om att de väntade barn. Transportarbetaren har talat med kvinnor som gravida fått ta den yrkesmässiga smällen.

Chaufför, anställd på transportföretag i Stockholms län:

Hade under flera år kört servicetrafik för Stockholms läns landsting. När landstinget upphandlade trafiken 2014 vann ett nytt transportbolag uppdraget. De flesta av kvinnans kollegor, 33 chaufförer totalt, fick provanställningar hos det nya företaget. Men trots att hon hade stor erfarenhet av arbetet från tidigare transportföretag valde den nya arbetsgivaren att inte anställa kvinnan, som var gravid vid tillfället.

Diskrimineringsombudsmannen (DO) bedömde att transportföretaget uppenbart missgynnat kvinnan på grund av hennes graviditet. DO stämde därför företaget i Arbetsdomstolen och krävde ett skadestånd.

Arbetsdomstolen slog i en dom drygt ett år senare, i december 2015, att det var diskriminering som hade samband med kön och gav henne rätt till 75 000 kronor i diskrimineringsersättning.

 

Chaufför, anställd på mindre åkeri i Värmland:

Hade 2019 nyligen fått tillsvidareanställning efter provanställning som lastbilschaufför. Valde att berätta för sin arbetsgivare i ett tidigt skede av graviditeten för att ge åkeriet möjlighet att planera under hennes kommande frånvaro. Hon fick då höra att det var bra att hon lämnade besked. Men en vecka senare blev hon uppsagd.

Här går historien isär: Enligt arbetsgivaren berodde uppsägningen på arbetsbrist, enligt den gravida kvinnan på att hon väntade barn. Den påstådda arbetsbristen var bara ett svepskäl, enligt henne.

Kvinnan kontaktade sin Transportavdelning, som hade möte med ansvariga på åkeriet. Företaget höll fast vid sin version: Uppsägningen berodde på arbetsbrist. Ett år senare vände det, och åkeriet kunde anställa en ny chaufför.

Kvinnan valde att inte driva ärendet som ett diskrimineringsärende till DO då utgången kändes för osäker.

Chaufför, anställd på åkeri i Stockholm:

Sökte nytt jobb tidigare i år och fick i samma veva reda på att hon var gravid. Kvinnan berättade det för arbetsgivaren innan de skrev på anställningspappren. Han sa att det inte var några problem. Kvinnan började köra för åkeriet och allt fungerade bra. I vecka 8 av graviditeten började hon må fruktansvärt illa och var vissa dagar tvungen att vara hemma på grund av illamåendet.

När det avtog fick hon i stället hemska bäckensmärtor på grund av foglossning, vilket gjorde det svårt att kliva i och ur hytten. Hon kämpade på ändå, men till slut ville läkaren sjukskriva henne på 50 procent. Kvinnan berättade för arbetsgivaren och det var inga problem nu heller. Hon jobbade halvtid i ytterligare några veckor, men tre veckor innan provanställningen löpte ut kom käftsmällen. Då avslutade arbetsgivaren provanställningen. Han sa att det absolut inte hade med graviditeten att göra utan berodde på arbetsbrist.

Dagen efter gick kvinnan in på arbetsförmedlingens hemsida. Då såg hon en annons från samma arbetsgivare som lagts upp en vecka tidigare, där de sökte en chaufför motsvarande hennes tjänst.

 

Väktare, anställd av större säkerhetsbolag i Västsverige:

Arbetade som butikskontrollant i mitten av 2010-talet. Talade tidigt i graviditeten med sin arbetsgivare om riskerna och möjlighet till omplacering eller havandeskapspenning, men nekades. När mer än halva graviditeten gått, i vecka 26, uppstod tumult under en insats: Kvinnan träffades av en armbåge i magen och fick föras till sjukhus, där hon fick stanna 2,5 dygn för observation.

Trots det erbjöd arbetsgivaren ingen annan lösning än dubbelbemanning på kvinnans pass, vilket redan var fallet vid det aktuella gripet då hon skadades. Som medlem vände sig kvinnan då till sin Transportavdelning, och fick en lösning så att hon inte behövde återvända till sina ordinarie arbetsuppgifter.

Chaufför, anställd på åkeri i Uppland:

Skulle få en provanställning på åkeriet men när hon berättade att hon var gravid fick hon bara en timanställning.

När hon sedan fick missfall fick hon direkt fast anställning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Svarta pengar
Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong AB har försett Skatteverket med underlag som visar att ”Peters” företag borde ha betalat löner i Sverige. Foto: Shutterstock

Välkommen till ”Scam trans”!

Åkeri. Ett företag som hyrt ut personal till Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong hade hängavtal, men valde ändå att låta pengarna runda ett bosniskt företag och betala svart. Grundaren av Scan trans d.o.o. tycker att Skatteverket behandlat honom ”skitigt”.

Arbetsmiljö
Johan Duvskog är huvudskyddsombud och Jessica Karlsson skyddsombud. De vill samverka kring arbetsmiljön på Prezero, men tycker inte att ledningen lyssnar.

Stress och press på Prezero

Miljöarbetare. ”Det bästa med Prezero är omhändertagandet av personalen”, säger Malmöregionens chef i företagets interntidning. Flera miljöarbetare vittnar tvärtemot om övervakning, hot och stress.

Europadomstolen
Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

Här prövas misstänkta brott mot mänskliga rättigheter

Juridik. När Högsta domstolen nekade Transport prövning av rätten att utesluta en SD-politiker tog förbundet ärendet till Europadomstolen. Men väntan på besked om klagomål kommer att behandlas är ofta lång.

Snabbkoll
Rättigheter och skyldigheter. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på dina rättigheter – och skyldigheter

Anställd. Det kör ihop sig på jobbet och du vänder dig till facket. Får arbetsgivaren verkligen göra så här? Som anställda har vi många rättigheter – men också skyldigheter.

Kultur
Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Organisering. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Drönarpilot
En vanlig arbetsdag i livet som kraftlinjeinspektör. Foto: Michael Moe

Michael inspekterar på höga höjder

Ny teknik. Drönare blir allt vanligare och kommer i framtiden att kunna användas mer och mer för olika typer av transporter. Vilka är möjligheterna, och vilka hinder finns det på vägen? Kommer vi kanske snart att kunna åka drönartaxi om persontransporter blir verklighet?

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.