Gravid mage med förbudstecken över
Diskriminering

Gravid och utkörd – så här illa är det

Kvinnor berättar. De var uppskattade medarbetare, fick höra om sin lovande framtid av chefer och arbetsledare. Tills de talade om att de väntade barn. Transportarbetaren har talat med kvinnor som gravida fått ta den yrkesmässiga smällen.

Chaufför, anställd på transportföretag i Stockholms län:

Hade under flera år kört servicetrafik för Stockholms läns landsting. När landstinget upphandlade trafiken 2014 vann ett nytt transportbolag uppdraget. De flesta av kvinnans kollegor, 33 chaufförer totalt, fick provanställningar hos det nya företaget. Men trots att hon hade stor erfarenhet av arbetet från tidigare transportföretag valde den nya arbetsgivaren att inte anställa kvinnan, som var gravid vid tillfället.

Diskrimineringsombudsmannen (DO) bedömde att transportföretaget uppenbart missgynnat kvinnan på grund av hennes graviditet. DO stämde därför företaget i Arbetsdomstolen och krävde ett skadestånd.

Arbetsdomstolen slog i en dom drygt ett år senare, i december 2015, att det var diskriminering som hade samband med kön och gav henne rätt till 75 000 kronor i diskrimineringsersättning.

 

Chaufför, anställd på mindre åkeri i Värmland:

Hade 2019 nyligen fått tillsvidareanställning efter provanställning som lastbilschaufför. Valde att berätta för sin arbetsgivare i ett tidigt skede av graviditeten för att ge åkeriet möjlighet att planera under hennes kommande frånvaro. Hon fick då höra att det var bra att hon lämnade besked. Men en vecka senare blev hon uppsagd.

Här går historien isär: Enligt arbetsgivaren berodde uppsägningen på arbetsbrist, enligt den gravida kvinnan på att hon väntade barn. Den påstådda arbetsbristen var bara ett svepskäl, enligt henne.

Kvinnan kontaktade sin Transportavdelning, som hade möte med ansvariga på åkeriet. Företaget höll fast vid sin version: Uppsägningen berodde på arbetsbrist. Ett år senare vände det, och åkeriet kunde anställa en ny chaufför.

Kvinnan valde att inte driva ärendet som ett diskrimineringsärende till DO då utgången kändes för osäker.

Chaufför, anställd på åkeri i Stockholm:

Sökte nytt jobb tidigare i år och fick i samma veva reda på att hon var gravid. Kvinnan berättade det för arbetsgivaren innan de skrev på anställningspappren. Han sa att det inte var några problem. Kvinnan började köra för åkeriet och allt fungerade bra. I vecka 8 av graviditeten började hon må fruktansvärt illa och var vissa dagar tvungen att vara hemma på grund av illamåendet.

När det avtog fick hon i stället hemska bäckensmärtor på grund av foglossning, vilket gjorde det svårt att kliva i och ur hytten. Hon kämpade på ändå, men till slut ville läkaren sjukskriva henne på 50 procent. Kvinnan berättade för arbetsgivaren och det var inga problem nu heller. Hon jobbade halvtid i ytterligare några veckor, men tre veckor innan provanställningen löpte ut kom käftsmällen. Då avslutade arbetsgivaren provanställningen. Han sa att det absolut inte hade med graviditeten att göra utan berodde på arbetsbrist.

Dagen efter gick kvinnan in på arbetsförmedlingens hemsida. Då såg hon en annons från samma arbetsgivare som lagts upp en vecka tidigare, där de sökte en chaufför motsvarande hennes tjänst.

 

Väktare, anställd av större säkerhetsbolag i Västsverige:

Arbetade som butikskontrollant i mitten av 2010-talet. Talade tidigt i graviditeten med sin arbetsgivare om riskerna och möjlighet till omplacering eller havandeskapspenning, men nekades. När mer än halva graviditeten gått, i vecka 26, uppstod tumult under en insats: Kvinnan träffades av en armbåge i magen och fick föras till sjukhus, där hon fick stanna 2,5 dygn för observation.

Trots det erbjöd arbetsgivaren ingen annan lösning än dubbelbemanning på kvinnans pass, vilket redan var fallet vid det aktuella gripet då hon skadades. Som medlem vände sig kvinnan då till sin Transportavdelning, och fick en lösning så att hon inte behövde återvända till sina ordinarie arbetsuppgifter.

Chaufför, anställd på åkeri i Uppland:

Skulle få en provanställning på åkeriet men när hon berättade att hon var gravid fick hon bara en timanställning.

När hon sedan fick missfall fick hon direkt fast anställning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ronja Nilsson

…höggravid timmerbilschaufför från Ödängla, Mönsterås kommun, som medverkar i säsongens "Svenska Truckers" på Viaplay.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Måste vi ha skinn på näsan för att hänga med i lönen?

Debatt. Jag läst en undersökning om att kvinnor drar sig för att söka välbetalda jobb av rädsla för att bli sexuellt trakasserade och att trakasserierna sticker ut på arbetsplatser där det ena könet dominerar.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Kultur
Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

”Försörjningskravet blir moment 22”

Migrantarbetare. En rundringning till några av Transports avdelningar tyder på att Transportarbetareförbundet kommer att få fler ärenden som gäller migranter 2024, när deras nuvarande arbetstillstånd löper ut.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Taxibilar vid Stockholms Centralstation och Azeem Yousaf på tidningsbudsfilialen.

Två migrantarbetare vittnar

Arbetsvillkor. ”Majid” och Azeem lämnade Pakistan för Sverige – i tron att arbetsvillkoren var bättre här. Med höjt inkomstkrav för migrantarbetare tvingades Majid säga upp sig och börja köra taxi. Tio, elva timmar per dag. Azeem skadade sig i jobbet, men är kvar som tidningsbud.

Höjt inkomstkrav slår hårt

Premo: ”Vi vill samverka med facket”

Migrantarbetare. Premo välkomnar att tidningen tar upp de förändrade reglerna för arbetskraftsinvandring. – Tyvärr är det lite för sent eftersom förändringen redan trätt i kraft, säger Premos HR-chef Maria Björnefur och vd Jan Persson.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Transports avtalssekreterare Peter Winstén. Foto: Pernilla Ahlsén

”Bäst vore behovsprövad arbetskraftsinvandring”

Migrantarbetare. Transport ser höjningen av inkomstkravet som rimlig: Arbetskraftsinvandringen måste vara reglerad. Men beklagar samtidigt att den nya nivån införts utan övergångsperiod. Konsekvensen blir att tusentals som redan bor och arbetar i landet drabbas.

Höjt inkomstkrav slår hårt

Migrantarbetare. Den 1 november mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Några övergångsregler finns inte. Den som tjänar under 27 360 kronor i månaden riskerar både att förlora arbetet och att utvisas. Transportarbetaren har pratat med två migrantarbetare, arbetsgivare och Transport.

Fysioterapeuten Lotta Melander guidar Patric Örnfjärd genom övningarna på yogamattan.

Stroken blev en vändpunkt i livet

Hälsa. Att vara sann mot sig själv, kan det vara läkande? För strokedrabbade Patric Örnfjärd är svaret ett självklart ja. Han övar på Basal Kroppskännedom. I dag är han tacksam för sin stroke, för genom den har han fått träffa sig själv i en bättre version.