Gravid mage med förbudstecken över
Diskriminering

Gravid och utkörd – så här illa är det

Kvinnor berättar. De var uppskattade medarbetare, fick höra om sin lovande framtid av chefer och arbetsledare. Tills de talade om att de väntade barn. Transportarbetaren har talat med kvinnor som gravida fått ta den yrkesmässiga smällen.

Chaufför, anställd på transportföretag i Stockholms län:

Hade under flera år kört servicetrafik för Stockholms läns landsting. När landstinget upphandlade trafiken 2014 vann ett nytt transportbolag uppdraget. De flesta av kvinnans kollegor, 33 chaufförer totalt, fick provanställningar hos det nya företaget. Men trots att hon hade stor erfarenhet av arbetet från tidigare transportföretag valde den nya arbetsgivaren att inte anställa kvinnan, som var gravid vid tillfället.

Diskrimineringsombudsmannen (DO) bedömde att transportföretaget uppenbart missgynnat kvinnan på grund av hennes graviditet. DO stämde därför företaget i Arbetsdomstolen och krävde ett skadestånd.

Arbetsdomstolen slog i en dom drygt ett år senare, i december 2015, att det var diskriminering som hade samband med kön och gav henne rätt till 75 000 kronor i diskrimineringsersättning.

 

Chaufför, anställd på mindre åkeri i Värmland:

Hade 2019 nyligen fått tillsvidareanställning efter provanställning som lastbilschaufför. Valde att berätta för sin arbetsgivare i ett tidigt skede av graviditeten för att ge åkeriet möjlighet att planera under hennes kommande frånvaro. Hon fick då höra att det var bra att hon lämnade besked. Men en vecka senare blev hon uppsagd.

Här går historien isär: Enligt arbetsgivaren berodde uppsägningen på arbetsbrist, enligt den gravida kvinnan på att hon väntade barn. Den påstådda arbetsbristen var bara ett svepskäl, enligt henne.

Kvinnan kontaktade sin Transportavdelning, som hade möte med ansvariga på åkeriet. Företaget höll fast vid sin version: Uppsägningen berodde på arbetsbrist. Ett år senare vände det, och åkeriet kunde anställa en ny chaufför.

Kvinnan valde att inte driva ärendet som ett diskrimineringsärende till DO då utgången kändes för osäker.

Chaufför, anställd på åkeri i Stockholm:

Sökte nytt jobb tidigare i år och fick i samma veva reda på att hon var gravid. Kvinnan berättade det för arbetsgivaren innan de skrev på anställningspappren. Han sa att det inte var några problem. Kvinnan började köra för åkeriet och allt fungerade bra. I vecka 8 av graviditeten började hon må fruktansvärt illa och var vissa dagar tvungen att vara hemma på grund av illamåendet.

När det avtog fick hon i stället hemska bäckensmärtor på grund av foglossning, vilket gjorde det svårt att kliva i och ur hytten. Hon kämpade på ändå, men till slut ville läkaren sjukskriva henne på 50 procent. Kvinnan berättade för arbetsgivaren och det var inga problem nu heller. Hon jobbade halvtid i ytterligare några veckor, men tre veckor innan provanställningen löpte ut kom käftsmällen. Då avslutade arbetsgivaren provanställningen. Han sa att det absolut inte hade med graviditeten att göra utan berodde på arbetsbrist.

Dagen efter gick kvinnan in på arbetsförmedlingens hemsida. Då såg hon en annons från samma arbetsgivare som lagts upp en vecka tidigare, där de sökte en chaufför motsvarande hennes tjänst.

 

Väktare, anställd av större säkerhetsbolag i Västsverige:

Arbetade som butikskontrollant i mitten av 2010-talet. Talade tidigt i graviditeten med sin arbetsgivare om riskerna och möjlighet till omplacering eller havandeskapspenning, men nekades. När mer än halva graviditeten gått, i vecka 26, uppstod tumult under en insats: Kvinnan träffades av en armbåge i magen och fick föras till sjukhus, där hon fick stanna 2,5 dygn för observation.

Trots det erbjöd arbetsgivaren ingen annan lösning än dubbelbemanning på kvinnans pass, vilket redan var fallet vid det aktuella gripet då hon skadades. Som medlem vände sig kvinnan då till sin Transportavdelning, och fick en lösning så att hon inte behövde återvända till sina ordinarie arbetsuppgifter.

Chaufför, anställd på åkeri i Uppland:

Skulle få en provanställning på åkeriet men när hon berättade att hon var gravid fick hon bara en timanställning.

När hon sedan fick missfall fick hon direkt fast anställning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Ronja Nilsson

…höggravid timmerbilschaufför från Ödängla, Mönsterås kommun, som medverkar i säsongens "Svenska Truckers" på Viaplay.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?