”Att utreda de så kallade gravid-casen skickar signaler som utgör en form av samhällspåverkan”, säger DO Lars Arrhenius.
Close
”Att utreda de så kallade gravid-casen skickar signaler som utgör en form av samhällspåverkan”, säger DO Lars Arrhenius.
Close
Diskriminering

DO: Det ska kosta att diskriminera

Rättsligt. Diskrimineringsombudsman Lars Arrhenius vill driva fler fall där kvinnor nekats arbete på grund av graviditet. Och att fler ska kunna få ersättning för att de diskriminerats.

– Det är anmärkningsvärt i hur hög grad diskriminering av gravida fortfarande förekommer, och något jag reagerat på under mina två år som ombudsman. Vi har haft lagar mot det under lång tid, ändå får vi frekvent in ärenden av det slaget, säger Lars Arrhenius, som leder arbetet på myndigheten DO.

Som diskrimineringsombudsman vill han att fler fall hamnar i domstol. Både för att ge upprättelse åt dem som utsatts för diskriminering och för att det fungerar avskräckande:

– Att fallen hamnar i rätten och prövas har betydelse för samhällsutvecklingen, och gör tydligt för arbetsgivare att det handlar om lagbrott. Det går inte att komma undan med förklaringar om att man inte kände till lagen, lika lite som vid brottmål.

Lars Arrhenius har samtidigt förståelse för att det för den drabbade kan kännas lättare med en förlikning, en överenskommelse med arbetsgivaren, innan det går till domstol.

– Det kan också fungera som en upprättelse med en överenskommelse om skadestånd, och vi kollar alltid innan med den enskilda individen och försöker vara lyhörda. Ur mitt perspektiv är det samtidigt viktigt att fler fall prövas i rätten.

Han vill inrikta sig på fall där kvinnor som nekats jobb på grund av graviditet har möjlighet att få ersättning. Rättsenheten och processenheten hos myndigheten har förstärkts.

Vad är det för slags fall, måste de vara ”lätta”?

– De behöver inte vara enkla. Vi utreder med de resurser vi har, vissa svårare fall är vår processenhet väldigt bra på att fånga upp. Det kan handla om ärenden där ord står mot ord, men där det ibland ändå finns sådant som ett sms, eller att någon annan hört något och kan vittna, som gör att det går att utreda.

Lars Arrhenius vill att arbetsgivare som bryter mot lagen ska veta att det kostar.

Vilka belopp handlar det om?

– Vi tittar på hur allvarlig diskrimineringen är. Just när det rör graviditet i arbetslivet har vi på senare tid yrkat på 50 000–100 000 kronor.

Hur lång tid ärendena tar varierar. Dels den tid det tar för DO att utreda ett ärende, och det kan röra sig från ett par månader till ett halvår. Dels handlar det om tiden det tar hos domstolen, från det att stämning har lämnats in till huvudförhandling och dom vilket DO inte har möjlighet att påverka. Det kan ta upp till ett år.

– Att utreda de så kallade gravid-casen skickar signaler som utgör en form av samhällspåverkan, säger Lars Arrhenius.

De individer som utsatts för diskriminering uppmanar han att göra en anmälan. Och framhåller att DO jobbat för att underlätta hur det görs, bland annat genom webbformulär och genom att vara tydliga i sitt bemötande.

Två fall som DO prövat

Taxibolag sa upp blivande tvillingmamma

Kvinnan anställdes av ett taxibolag i nordöstra Skåne i slutet av 2017. Drygt en månad senare meddelade kvinnan sin arbetsgivare att hon väntade barn, och att det var tvillingar.

Taxibolagets ägare svarade med att skicka flera sms till kvinnan och skrev att hon kunde glömma anställningen och att hon skulle riva anställningsavtalet. Fem dagar senare fick kvinnan besked om uppsägning.

DO utredde fallet och bedömde att sms:en från arbetsgivaren, liksom den korta tid som passerat tills dess att hon blev uppsagd, visar att hon sagts upp på grund av graviditet och kommande föräldraledighet.

DO lämnade in en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD). Taxibolaget erkände diskriminering. Medgivandet innebar att AD dömde taxibolaget det ersättningsbelopp för diskriminering som begärts, 100 000 kronor.

 

Provanställd matleverantör fick inte vara kvar

Under tiden som provanställd körde kvinnan ut matvaror i Storstockholmsområdet. Men när hon meddelade arbetsgivaren, ett av de större företagen inom matleverans, fick hon kort senare veta att hennes provanställning inte skulle övergå i en tillsvidareanställning efter att provanställningsperioden var slut.

DO gjorde bedömningen att företagets beslut har haft samband med kvinnans graviditet och att hon därför missgynnats på grund av sitt kön.

DO stämde därför bolaget i maj förra året för att de utsatt henne för direkt diskriminering och yrkade på att hon skulle få 70 000 i diskrimineringsersättning.

Innan fallet kom upp i Arbetsdomstolen träffade dock parterna och kvinnan en uppgörelse, och domstolen avskrev därmed ärendet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.

Marko Juvonen, RSO avdelning 17 Skövde-Borås. Foto: John Antonsson

Arbete och graviditet – Bya och Tya vill ge information

Information. – Många arbetsgivare har inte koll på vad som gäller för gravida och ammande arbetstagare, säger Marko Juvonen, regionalt skyddsombud på avdelning 17.

Kultur
Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

Snabbkoll
Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Stefan Gidlöf tittar ut över Norviks hamnområde. Han är fortfarande besviken över att arbetarkollektivet inte fick vara med och tycka till om utformningen.

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Diskriminering.

Gamla unkna ideal drabbar unga män

Jämställdhet. Va, vabb? Var är mamman? Arbetsgivares förvåning och missnöje när anställda försöker dela ansvar för barn och hem med en partner slår olika. Unga pappor upplever att de är mer utsatta när det gäller att utnyttja sin lagstadgade rätt att vara hemma för vård av sjukt barn.

Granskning: Arbetsvillkor
De äldre och etablerade stora transportföretagen har i regel kollektivavtal. De nya bolagen har facket inte lyckats skriva avtal med ännu.

Flera paketleverantörer saknar kollektivavtal

E-handel. Många av utmanarna bland transportföretagen som levererar paket saknar fortfarande kollektivavtal. Undantag finns. Early Bird har kollektivavtal i alla led och Best Transport har skärpt kraven efter svidande avslöjanden.

Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt. Foto: John Antonsson

Enkät: Har ni kollektivavtal?

Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Diskriminering

Stoppad direkt som kvinna

Nobbad. Petra var inte ens gravid. Hon var bara kvinna. ”Så vi har anställt en kille som börjar nu i oktober. Hoppas du har förståelse” skrev åkeriet. Nu utreder DO fallet.

Diskriminering
Emma Brodin föreläser om feminism och var med och startade nätverket Kvinnor i Transport.

”Bli med barn är ju en helt naturlig grej”

Facket. När Emma Brodin började köra lastbil och sökte jobb fick hon frågan om hon skulle skaffa barn snart. – Vad har det med min förmåga att köra lastbil att göra? säger Emma som är ordförande för avdelning 9 Örebro – Transports första feministiska avdelning.