Emma Brodin föreläser om feminism och var med och startade nätverket Kvinnor i Transport.
Close
Emma Brodin föreläser om feminism och var med och startade nätverket Kvinnor i Transport.
Close
Diskriminering

”Bli med barn är ju en helt naturlig grej”

Facket. När Emma Brodin började köra lastbil och sökte jobb fick hon frågan om hon skulle skaffa barn snart. – Vad har det med min förmåga att köra lastbil att göra? säger Emma som är ordförande för avdelning 9 Örebro – Transports första feministiska avdelning.

– Det är helt sjukt. Att bli med barn är ju en helt naturlig grej. Det som är märkligt är att arbetsgivarna inte hänger med, säger Emma Brodin.

Men, tillägger hon, en förlegad syn på kön och föräldraskap slår även mot männen.

– Det är inte helt ovanligt att män som ska vabba får höra av chefen att ”har inte du en kärring hemma?”. Om vi jobbar för jämställdhet så kommer vi åt det problemet också. För det är klart att män också vill ta hand om sina barn.

Inför kongressen i augusti i år skrev några män på avdelning 9 Örebro en motion om att Transport skulle kalla sig ett feministiskt förbund. Motionen röstades ner.

”Inte jätteförvånad”

– Jag blev inte jätteförvånad. Det är väl lite för tidigt för vår organisation att säga att vi är feminister. Men det är synd, det är ju många andra LO-förbund som har det i sina stadgar att de är ett feministiskt förbund, säger Emma.

Ett av kongressens argument mot motionen är att de först måste bestämma vad det innebär att kalla sig ett feministiskt förbund. Emma tror att ordet feminist har fått en negativ klang.

– Folk tror att en feminist är någon som hatar män, och så är det absolut inte. Feminism handlar om jämställdhet, att alla ska behandlas lika oavsett kön.

När motionen röstades ner valde avdelningen att utnämna sig till Transports första feministiska avdelning. Varför det?

– För att det är viktigt att visa att vi tar ställning för jämställdhet.

Vad innebär det att ni är en feministisk avdelning?

– Att vi tänker på att lyfta och få med kvinnor i den fackliga kampen. Alla ska ha samma möjligheter, könet ska inte ha betydelse.

Machokultur

Vägen hit började för några år sedan när avdelningen reagerade på att det var en hård ton och machokultur på många arbetsplatser, och att de inte hade så många kvinnliga förtroendevalda. Av 65 skyddsombud var det bara 3 som var kvinnor. Hur kom det sig?

– När vi började granska oss själva såg vi att ofta när vi väljer förtroendevalda så är det de som hörs och syns mest som väljs, och oftast är det män. Då måste vi kanske tänka oss för och låta andra ta plats, säger Emma.

De började uppmuntra kvinnor att gå fackliga utbildningar och gav dem de verktyg och det självförtroende som de behövde för att ta olika förtroendeuppdrag.

Fler kvinnliga förtroendevalda

Det ledde till att det blev fler kvinnliga förtroendevalda på arbetsplatserna.

– Vi försöker ha minst två förtroendevalda på varje arbetsplats, så att de alltid har en kompis som kan stötta. Då tycker vi att det är bra om det är en man och en kvinna. Det är extra bra om vi även täcker in olika ålder och etnicitet. Det är inte så att vi alltid måste välja utifrån de premisserna, men det är bra att ha det i åtanke så att alla får chansen, säger Emma och fortsätter:

– Vi har märkt att det fungerar väldigt bra när man tänker jämställt. Arbetslagen är väldigt nöjda också.

Målet är fortfarande att Transport ska bli ett feministiskt förbund, men Emma tror att det kommer att ta tid.

– Vi behöver utbilda och dela erfarenheter. Men jag hoppas att alla inser att det inte är så farligt som det låter. Det betyder ju bara att man är för jämställdhet och det är vi väl allihop?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

Transportarbetarens logga

Företag betalade 450 000 i skadestånd

Bevakning. Ett bevakningsföretag i Västsverige har betalat 450 000 kronor i skadestånd efter en uppgörelse med Transport.

Stefan Gidlöf, hamnarbetare och Transports huvudskyddsombud. Foto: Pernilla Ahlsén

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Kultur
Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

Snabbkoll
Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Stefan Gidlöf tittar ut över Norviks hamnområde. Han är fortfarande besviken över att arbetarkollektivet inte fick vara med och tycka till om utformningen.

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Diskriminering.

Gamla unkna ideal drabbar unga män

Jämställdhet. Va, vabb? Var är mamman? Arbetsgivares förvåning och missnöje när anställda försöker dela ansvar för barn och hem med en partner slår olika. Unga pappor upplever att de är mer utsatta när det gäller att utnyttja sin lagstadgade rätt att vara hemma för vård av sjukt barn.

Granskning: Arbetsvillkor
De äldre och etablerade stora transportföretagen har i regel kollektivavtal. De nya bolagen har facket inte lyckats skriva avtal med ännu.

Flera paketleverantörer saknar kollektivavtal

E-handel. Många av utmanarna bland transportföretagen som levererar paket saknar fortfarande kollektivavtal. Undantag finns. Early Bird har kollektivavtal i alla led och Best Transport har skärpt kraven efter svidande avslöjanden.

Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt. Foto: John Antonsson

Enkät: Har ni kollektivavtal?

Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Diskriminering

Stoppad direkt som kvinna

Nobbad. Petra var inte ens gravid. Hon var bara kvinna. ”Så vi har anställt en kille som börjar nu i oktober. Hoppas du har förståelse” skrev åkeriet. Nu utreder DO fallet.

Diskriminering
”Att utreda de så kallade gravid-casen skickar signaler som utgör en form av samhällspåverkan”, säger DO Lars Arrhenius.

DO: Det ska kosta att diskriminera

Rättsligt. Diskrimineringsombudsman Lars Arrhenius vill driva fler fall där kvinnor nekats arbete på grund av graviditet. Och att fler ska kunna få ersättning för att de diskriminerats.