Close
LO-borgen i Stockholm vintern 2023: Hela Europas fackföreningsrörelse backar IF Metall i rätten att teckna kollektivavtal.
Close
Strejken på Tesla

Europeiska transportfack sluter upp i Teslakonflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

Svenska Transportarbetareförbundet har stoppat all lastning och lossning av Tesla-bilar i samtliga svenska hamnar, som en sympatiåtgärd i IF Metalls pågående strejk.

I ett uttalande ger nu också Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF), som organiserar 200 fackförbund i Europa,  de svenska fackförbunden sitt fulla stöd i konflikten. Bakgrunden är att Teslas vägran att teckna kollektivavtal ”kränkt de fundamentala principerna på den svenska arbetsmarknaden”. Något som tvingat IF Metall att ta till strejkvapnet, menar ETF.

“Kollektivavtal är grunden för den nordiska modellen. Det innebär att fackförbund och arbetsgivarorganisationer bestämmer över spelreglerna på arbetsmarknaden. Oschyst konkurrens medför inget annat än sämre och mer osäkra anställningsvillkor”.

Modellen bygger på ömsesidig respekt och att samma regler ska gälla för alla, betonar ETF i sitt uttalande.

”Även för globala mångmiljonärer. Det är dags för Tesla att visa respekt och underteckna ett avtal”, framför transportfederationen.

Almega vill ändra strejkrätten

Tidigare har också Nordiska Transportarbetarefederationen (NTF), som representerar 340 000 transportarbetare, uttalat sitt stöd i Teslakonflikten. På hemmaplan har hittills sju fackförbund genom olika konfliktåtgärder slutit upp för bilarbetarna och IF Metall.

Samtidigt går arbetsgivarorganisationen Almega på tvärs och anser att det är dags att ändra strejkrätten, så att det blir svårare för fackförbunden att ta till sympatiåtgärder. Almega efterlyser så kallade ”proportionalitetsregler” som skulle försvåra för facken att använda sig av konfliktvapnen.

Å andra sidan visar en undersökning gjord av analysföretaget Novus att en klar majoritet, 83 procent av svenskarna, tycker att det är viktigt att svenska kollektivavtal gäller i Sverige. Undersökningen är gjord på uppdrag av LO till följd av konflikten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mats:
    6 december, 2023

    Peter: Din upplevelse att kollektivavtal snarare är ett tak är inte avtalets fel. Finns ingenting i något avtal som förhindrar arbetsgivaren att ge dig mer. Så var förbannad på en snål chef och stå upp för din och dina kollegors rätt istället.

    Sluta kriga: Svenska modellen att det är arbetsmarknadens parter som sätter reglerna är vad som gjort Sverige rikt samt gett otroligt få strejker internationellt sett. Om man inte vill följa regler vi har i Sverige så kanske man inte ska vara i Sverige.

  2. Peter Jansson:
    3 december, 2023

    Så länge kollektivavtal inte är tvingande utan frivilligt så borde det väl vara upp till varje enskilt förtag att välja om de vill ha kollektivavtal eller ej.Det viktiga är att de anställda är nöjda med löner och arbetsförhållanden hos arbetsgivaren då de själva väljer vid vilket företag de söker anställning hos.Tyvärr så upplever jag att kollektivavtal är ett sätt att sätta ett tak för vilken lön en anställd skall ha istället för att det är ett golv för hur låg lönen får vara.

  3. Sluta Kriga:
    3 december, 2023

    Ni själva skriver om schysta villkor då gäller det nog också att strejka på schysta villkor för alla inblandade parter därför ja till proportionalitetsregler som det är nu känns det som att ni har nyckel till hela vapenfabriken och arbetsgivare står utanför.

Lästips:

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.