Close
LO-borgen i Stockholm vintern 2023: Hela Europas fackföreningsrörelse backar IF Metall i rätten att teckna kollektivavtal.
Close
Strejken på Tesla

Europeiska transportfack sluter upp i Teslakonflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

Svenska Transportarbetareförbundet har stoppat all lastning och lossning av Tesla-bilar i samtliga svenska hamnar, som en sympatiåtgärd i IF Metalls pågående strejk.

I ett uttalande ger nu också Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF), som organiserar 200 fackförbund i Europa,  de svenska fackförbunden sitt fulla stöd i konflikten. Bakgrunden är att Teslas vägran att teckna kollektivavtal ”kränkt de fundamentala principerna på den svenska arbetsmarknaden”. Något som tvingat IF Metall att ta till strejkvapnet, menar ETF.

“Kollektivavtal är grunden för den nordiska modellen. Det innebär att fackförbund och arbetsgivarorganisationer bestämmer över spelreglerna på arbetsmarknaden. Oschyst konkurrens medför inget annat än sämre och mer osäkra anställningsvillkor”.

Modellen bygger på ömsesidig respekt och att samma regler ska gälla för alla, betonar ETF i sitt uttalande.

”Även för globala mångmiljonärer. Det är dags för Tesla att visa respekt och underteckna ett avtal”, framför transportfederationen.

Almega vill ändra strejkrätten

Tidigare har också Nordiska Transportarbetarefederationen (NTF), som representerar 340 000 transportarbetare, uttalat sitt stöd i Teslakonflikten. På hemmaplan har hittills sju fackförbund genom olika konfliktåtgärder slutit upp för bilarbetarna och IF Metall.

Samtidigt går arbetsgivarorganisationen Almega på tvärs och anser att det är dags att ändra strejkrätten, så att det blir svårare för fackförbunden att ta till sympatiåtgärder. Almega efterlyser så kallade ”proportionalitetsregler” som skulle försvåra för facken att använda sig av konfliktvapnen.

Å andra sidan visar en undersökning gjord av analysföretaget Novus att en klar majoritet, 83 procent av svenskarna, tycker att det är viktigt att svenska kollektivavtal gäller i Sverige. Undersökningen är gjord på uppdrag av LO till följd av konflikten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mats:
    6 december, 2023

    Peter: Din upplevelse att kollektivavtal snarare är ett tak är inte avtalets fel. Finns ingenting i något avtal som förhindrar arbetsgivaren att ge dig mer. Så var förbannad på en snål chef och stå upp för din och dina kollegors rätt istället.

    Sluta kriga: Svenska modellen att det är arbetsmarknadens parter som sätter reglerna är vad som gjort Sverige rikt samt gett otroligt få strejker internationellt sett. Om man inte vill följa regler vi har i Sverige så kanske man inte ska vara i Sverige.

  2. Peter Jansson:
    3 december, 2023

    Så länge kollektivavtal inte är tvingande utan frivilligt så borde det väl vara upp till varje enskilt förtag att välja om de vill ha kollektivavtal eller ej.Det viktiga är att de anställda är nöjda med löner och arbetsförhållanden hos arbetsgivaren då de själva väljer vid vilket företag de söker anställning hos.Tyvärr så upplever jag att kollektivavtal är ett sätt att sätta ett tak för vilken lön en anställd skall ha istället för att det är ett golv för hur låg lönen får vara.

  3. Sluta Kriga:
    3 december, 2023

    Ni själva skriver om schysta villkor då gäller det nog också att strejka på schysta villkor för alla inblandade parter därför ja till proportionalitetsregler som det är nu känns det som att ni har nyckel till hela vapenfabriken och arbetsgivare står utanför.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt avtal för anställda på Samhall

Samhall. Det LO-gemensamma kollektivavtalet för anställda på Samhall är nu klart. Avtalet träder i kraft den 1 oktober 2025 och gäller två år framåt. Grundlönen höjs med 990 kronor det första året och plussas på med ytterligare 904 kronor året därpå.

Transportarbetarens logga

Fortsatta strejker i Frankrike

Internationellt. 18 september: Omkring 800 000 människor beräknas delta i protester runt om i Frankrike mot planerade budgetnedskärningar. Transportarbetare, lärare och vårdpersonal har gått ut i strejk.

Många människor är samlade på en gata för att protestera.

Hamnarbetare i Italien strejkar för Gaza

Internationellt. Medan det europeiska transportarbetarförbundet mobiliserar mot folkmordet i Gaza, går de italienska transportarbetarna redan ut i strejk till stöd för den drabbade befolkningen. Stridsviljan är stor och fackförbundet följer noga vad som händer med hjälpflottan som är på väg till Gaza.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.