Åsa Alvetjärn går en yrkesutbildning för att få behörighet att köra tunga fordon.
Close
Åsa Alvetjärn går en yrkesutbildning för att få behörighet att köra tunga fordon.
Close
Åsas resa

Snökaos, och halka

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är del 3 av hennes berättelse om hur hennes resa går

På schemat idag - halkkörning. Åsa Alvetjärn rattar lastbil under Mikaels överseende.
På schemat i dag – halkkörning. Åsa Alvetjärn rattar lastbil under Mikaels överinseende. Foto: Privat

”Akta konerna, nej, nu dör någon därframme, kaputt, krasch-boom-bang” Mikael, tittar på mig och gapskrattar och lastbilen står på snedden och rakt över varenda kona vi skulle ha missat. ”Ooops…” Det sprakar till i walkie talkien.”Jaha, då ökar vi farten med 3 km och gör mindre utfall på ratten än innan”. ”Snälla kör på de små konerna”, ber Mikael och hans ögon lyser, men vi vågar inte. På schemat i dag, halkkörning på Stora Holm i Göteborg.

Morgonen

Alarmet plingar klockan 05.30, yrvaket sätter jag mig upp i sängen, sträcker på mig och drar bort gardinen för fönstret och gäspningen blir till ett stort gap. Men va f-n, SNÖ, massa snö. Igår var det +9 och strålande sol och i dag, -13 och snöoväder. Vädergudarna skrattar nog gott åt oss i dag. Nåväl.

Att ta sig in till skolan där vi ska mötas klockan 7 var minst sagt ett äventyr. Med tungan rätt i mun så kommer jag ändå fram. Sätter foten utanför bilen och håller på att drutta på ändan direkt, strålande, is under fötterna. Med stapplande steg tar jag mig in, och en efter en kommer kurskamraterna in för att samåka ner till Göteborg. Dagens stora happening, halkkörning med lastbil. Känns som vi inte ens behöver åka, är väl bara att sladda runt lite på parkeringen tänker jag i mitt stilla sinne och tittar ut på det vintriga landskapet.

Två lärare, två lastbilar senare, så är vi ändå på väg till Göteborg. Vägen kantas av diverse tunga fordon som ligger både här och där och det verkar vara bråda dagar för assistancekåren med flera.

Felicia kör vår lastbil, och sikten är kanske inte den bästa, vindrutetorkare som är isiga och spolarvätska, så blir det som en dimma på vindrutan, strålande… Men cool som hon är så rattar hon vidare, lugnt och stilla.  80-tals musiken ljuder i lastbilen, och vi sjunger med, i magen så växer sig fjärilarna större och större. Nervositeten är ett faktum, de andra är eld och lågor över att sladda runt med lastbilarna, jag ser bara hur den stora tunga lastbilen kommer välta och alla kommer att dö, tanken är worst-case-scenario, fungerar inte alla hjärnor så, tydligen inte.

Vi kommer fram och parkerar, går in och det startas med teori. Sen berättas det hit och dit om olika ting, och vi får varsin walkie-talkie till våra respektive lastbilar och det är dags för dagens första övning. Bromsa för fullt på torrt väglag i 70 km/h. Det går fort, för fort, alltså seriöst, nu dör jag, hinner jag tänka när Felicia drar i väg. Det tjuter till, lastbilen hackar sig fram och vi står still, känns som jag hänger i bältet och funderar på om jag kommer få några blåmärken efter dessa strapatser. Runt, runt på banan åker vi, varv efter varv, Liseberg släng dig i väggen, halkbana is tha shit, och olika moment testas. Torrt väglag, och sedan superhalkigt. Mycket aha-upplevelser och känslan när jag bara gasar 3 km/h mer så stannar lastbilen en hel lastbils-längd längre fram. Ruggigt men ändå lärorikt och bra. Efter ett tag är det ändå ganska så roligt. Och grädden på moset, det är helt klart annorlunda att köra bara vi elever utan lärare i bilen, lättsamt och ingen som bedömer dig.

Dagen rullar på och snart sitter vi på väg hem igen, allt har gått bra och det är dags att börja ladda för nästa milstolpe.

Sociala medier och ”white- trash”

Åsa Alvetjärn får inte bara positiv respons på att hon utbildar sig till lastbilschaufför.
Åsa Alvetjärn får inte bara positiv respons på att hon utbildar sig till lastbilschaufför. Foto: Privat

Mobil kan man ha till mycket, älskar att jag kan ta kort och dessutom bra kort och bra videos. För det blir det under dagen, många videosnuttar och flera kort. Generationen jag tillhör så hamnar det på sociala medier. För jag är, ändå stolt över mig själv, ratta runt en stor tung lastbil är inte så bara, och på en halkbana dessutom.

Men nu sker något som gör mig lite förvånad, och oerhört ledsen, men efter lite klurande inte så märkvärdigt ändå. Efter att jag lagt ut lite bilder och videoklipp, så får jag en del respons, vissa positiva men också inte så positivt, utan mer förvånande och nedvärderande och framförallt fördömande.

”Men Åsa, det är bara ”white-trash” som kör lastbil” ”Det är bara de som inte kommer in på högskolan som jobbar som lastbilschaufför” och så vidare. Ja, ni fattar grejen? Okej, inte för att skryta men jag har många utbildningar i bagaget från högskolan, och arbetat med diverse yrken, men att kategorisera lastbilskörning som lätt och för mindre vetande personer, det gör mig riktigt förbannad och självklart ledsen. Klarar man inte av att plugga och förstå lastbilen och dess säkerhet, både teoretiskt och praktiskt, ja, då klarar du dig inte, så ja, det krävs en hel del hjärnceller till detta.

Jag satt där ganska så stum, och tankarna for åt alla håll och kanter. Jösses, har jag så snobbiga och fördomsfulla vänner? Nu gäller detta självklart inte alla, vissa kommentarer var väldigt positiva också men som vanligt så hakar jag upp mig på det negativa och vill gärna fundera ett varv på detta.

Diskussionen i huvudet

Okej, nä det är klart det kanske inte är akademiker-gruppen som är mina klasskamrater, men det är extremt händiga, logiska och kunniga människor med hjärtan av guld. Om jag nu lite ska beröra klassfrågan, utan att för den skull trampa någon på tårna (ber om ursäkt om det känns så). Så är det kanske inte övre medelklassen som är lastbilschaufförer, utan arbetarklassen.

Och hur svensk är inte jag, som nu måste kategorisera oss alla, men håll ut jag har en tanke. Som sagt, jag har en fot i olika världar, övre medelklassen, medelklassen och arbetarklassen. Vi alla är människor MEN visst finns det skillnader. Att vara sig själv och den man är i övre medelklassen är inte helt okej enligt min egna analys, där är det ett på-lagt ansikte och ren och skär politik och ful-spel, mycket skitsnack och rent av sagt mobbing. Arbetarklassen är enligt mig enklare och rakare rör. Det som sägs, är det som menas och man står för det man tycker, och man vågar också dryfta de sakerna, inget är hysch hysch. Självklart finns det trähattar i alla grupper, men att fördöma att det är mindre vetande människor som blir lastbilschaufförer håller jag verkligen inte med om.

Men det kanske är typiskt svenskar att kategorisera och klassindela oss efter titel. Gissningsvis så är det vissa människor som anser att ha en titel som läkare är mycket bättre än en titel som lastbilschaufför. Men bägge behövs ju, och bägge är individer och bör bedömas utifrån deras personlighet och inte efter deras titel? Det är i min värld helt befängt. Är vi människor så fyrkantiga att det är vår titel, eller vårt jobb som definierar vem vi egentligen är? Enligt mig så stämmer nog detta in på många, men inte på mig. Jag är jag, med en massa yrken, utbildningar och händelser, men låter jag det, definiera mig, min personlighet, jag vill gärna svara nej, men är jag verkligen helt sann mot mig själv då?

Klurig fråga, eller hur? Vad anser du? Har jag en poäng eller är jag helt ute och seglar?

Se Åsa köra lastbil (Youtube)

 

Och en till liten video (Youtube)

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jennie Agerblom på Elmia Lastbil 2024

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.