SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Det här handlar sopkonflikten om

Bakgrund. Varför är sopgubbarna i Stockholm så upprörda över en inventering av nycklar? Många har svårt att hänga med i turerna kring sopkonflikten i Stockholm. Här kommer en kort vägledning.

Miljöbolagen Reno Norden och Suez vann den senaste upphandlingen av sophämtning i Stockholm. De tar över från Liselotte Lööf den 1 oktober. Företaget överklagade upphandlingen, men förlorade och har nu sagt upp sina anställda.

Reno Norden vill i höst sänka renhållarnas löner med flera tusenlappar och samtidigt öka arbetsbördan, något som sopgubbarna motsätter sig. De vill behålla sitt nuvarande poänglönesystem med bättre ersättning och mer inflytande över arbetstiden.

Inför överlämnandet av entreprenaden har Stockholm vatten, som upphandlar hämtningen av hushållssopor, krävt att Reno Norden ska göra en inventering och märkning av alla nycklar – för ett digitalt nyckelregister.

Nyckelinventering

I måndags morse (3 juli) fick Renos sopgubbar, under protest, en inhyrd kontrollant med sig i sopbilen och påbörjade märkningen av nycklar. Men på tisdagsmorgonen rann bägaren över. Renhållarna gick till arbetsledningen och sa att de lägger ner arbetet tills kontrollanterna tas bort. Arbetsgivaren svarade med att samla in alla nycklar till sopbilar och trakter (områden).

Sopgubbarna bär tunga jätteknippor och har kunskapen om vart alla nycklar går i huvudet. Att lämna den ifrån sig till upphandlare och arbetsgivare innebär att de kan sägas upp och att miljöbolagen kan anlita miljöarbetare till lägre lön. Därför motsätter sig sopgubbarna inventeringen av nycklar.

Reno Norden och Liselotte Lööf sköter i dagsläget all hämtning av hushållssopor i Stockholm.

Transport stödjer inte strejken eftersom renhållarna är bundna av fredsplikt efter det senast tecknade kollektivavtalet, men deltar i överläggningarna med Reno Norden för att försöka lösa konflikten.

Reno Norden har begärt skadestånd av arbetarna, men säger nu att de får behålla sina jobb om de återgår i jobb.

Transportarbetaren kommer att rapportera vidare om sopkonflikten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kent Johnson:
    16 juli, 2017

    Hur kan arbetsgivaren ändra villkoren lön/arbetstid under gällande avtalstid utan facket är med på det?

  2. Johan Skaneby:
    15 juli, 2017

    Men?! Var är Transport här? Om en ny arbetsgivare tar över och förändrar villkoren så ska väl NI ta den förhandlingen i tid. Som det är nu har ni ju tydligen struntat i det. Vad ska man med ett fack till om ni inte finns där när ni behövs. Em stor jävla skärpning från Transports sida tycker jag.

  3. Peter Holmeberg:
    14 juli, 2017

    Läste artikeln & reagerade med att skriva detta mail till transport.fk@transport.se:

    Vad fan har det blivit av Transportarbetareförbundet?

    Det som brukar kallas "Vild Strejk" är:
    Strejk som företas under Sk. "Pågående Avtalsperiod" / alt. Strejk som "fackförbundet inte står bakom"

    När Reno Nordens vd Peter Ekholm uttrycker sig, Citat:

    " – Vi erbjöd dem att få behålla sin lön, men de jobbar idag 28-29 timmar i veckan, så då ville vi att de skulle gå upp till 34 timmar i veckan, säger Peter Ekholm" Slut Citat.

    Är inte det att försöka ändra i avtalet under pågående avtalsperiod?

    eller

    Citat Transpotarbetaren:

    "Men ni höjer samtidigt arbetstiden, det blir väl en prispress ändå?"

    – Nej så ser inte jag det. Det är en anpassning till verkligheten. Om man inte gör allt som man vill ha betalt för så måste vi ta ut den tiden någon annanstans, säger Peter Ekholm. Slut Citat

    Citat Transportarbetaren:
    - "Transport stödjer inte strejken eftersom renhållarna är bundna av fredsplikt efter det senast tecknade kollektivavtalet, men deltar i överläggningarna med Reno Norden för att försöka lösa konflikten."
    Slut Citat.

    Åter....

    Fackföreningarna håller på att gräva sin egen grav om ni inte blir bättre på att företräda era medlemmar för det är ju faktiskt det som ni är!! Företrädare som skall föra medlemmarnas talan!!

    Det är fegt att ens kalla detta att företräda några medlemmar som helst!
    Arbetsgivaren har ju naturligvis inte något djävla Veto (att påskina att detta skulle vara en Vild Strejk) & Transportarbetareförbundet med automatik anpassar sig efter såna uttalanden & liksom med automatik inrättar sig i ledet "med mössan hand".

    Undrar om ni verkligen är så ryggradslösa? I så fall skulle jag (om jag vore i era skor) avgå med omedelbar verkan med motivet att jag inte har tillräckligt kompetens att företräda medlemmarna på det vis som medlemmarna rätt att kräva.

    För att tala om LO-Kollektivet i allmänhet så får man ju kalla kårar när man ser reportage som det från Uppdrag Granskning t.ex, hur det fungerar inom Byggnads-kollektivet & Byggprojektet "Mall of Scandinavia" & byggnads branschen är ju på inga sätt unikt möjligtvis i sin omfattning. Undermineringen av kollektivavtalen är massiv när man tillåter denna utvecklings fortgående.

    Till Sist

    Känner mig väldigt bekymrad när jag ser denna utveckling bara fortgå allt snabbare.

    Vart skall det sluta egentligen?
    Hur skall vi agera för att bryta denna negativa utveckling som numera absolut inte kan kallas för trend ?

    Jag har ett 1 förslag: Börja försöka vara fackliga företrädare! Det räcker precis så lång som behövs! Om fackliga företrädare bara försöker vara just det... Företrädare... Och till sist.. Göra just det...

    FÖRETRÄD MEDLEMMARNA!!!

    Vh Peter Holmeberg

    Tidigare medlem i olika fackföreningar, Idag (det som tidigare kallades för Förtidspensionär) uppbärare av Sjukersättning

  4. gudmundur g jonsson:
    10 juli, 2017

    Måste vi gå från medlemskap i E U till kunna ta hand om våra arbetare på värdigt sett?

  5. Tanja Sadelheim:
    8 juli, 2017

    Heja sopgubbarna, avskaffa den här upphandlings galenskapen som busschafförer och tåg trafik utsätts för. Återförstatliga allt, så mycket skatte pengar som slösas bort i dom här upphandlingarna. Och digitaliseringen gynnar inte oss på golvet. HÅLL HÅRT I KNIPPAN

  6. Sven-Åke:
    7 juli, 2017

    Ska inte informationsavdelningen göra nån poddjävel om strejken. Nä, nä, nä, nä det passar inte det fina herrskapet när arbetarna tar strid på riktigt.Men sitta och böla med fina inavlade politiker. Då är det fart på dom.

  7. Anton:
    7 juli, 2017

    Inventeringen av nycklar för att kunna gå över till ett digitalt system är ju en oundviklig utveckling.
    Dock låter det som att detta i samband med part om ändringar i lön att det har skett på ett osmidigt sätt.

    för att inte prata om att helt plötsligt så ska det stramas åt kring arbetet. Även en anställning är ett handels avtal. Den ena sidan erbjuder pengar, den andra Tid. Nu helt plötsligt vill den ena sidan ge mindre pengar i utbytte av mer tid. Vad erbjuder dom i utbytte??

    I det korta man ser så är det ett klart kommunikations sammanbrott. Reno Norden har själva satt sig i denna röra genom att helt enkelt inte kunna utföra grundläggande kommunikation. Vilket har lett till den onödiga eskalation man nu ser.

Lästips:

Claes Thim, ombudsman Transport avd 5 Stockholm. Foto: Petra Hägglund

Nu ökar dödsolyckorna på jobbet igen

Debatt. Pandemin är långt ifrån över men om vi ska nämna något positivt så har allt fler kunnat gå tillbaka till arbetet. Nu var det väldigt många som inte kunnat arbeta hemifrån men åtskilliga arbetsplatser stängde ner eller minskade kraftigt på sin verksamhet. Baksidan? Från minskade dödsolyckor ser vi nu helt plötsligt en ökning. Elva arbetare fler än 2020 har fått sätta livet till på grund av livsfarlig arbetsmiljö. Totalt 42 människor som är våra vänner, mammor, pappor eller syskon som aldrig mer fick komma hem.

Bidhu Bhushan Das. Foto: Kamilla Kvarntorp

”Många kollegor vet inget om svensk pension”

Pensioner. Flera utländska bud som Transportarbetaren har träffat har inga eller dåliga kunskaper om sin svenska pension. De som vet att de tjänar in till pensionen vet inte hur de ska göra för att få ut pengarna.

Risken för backningsolyckor med sopbilar skulle minska om soprummen inte låg i områden där det är mycket människor i rörelse. Det anser Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud, och Elisabeth Jansson, lokalt skyddsombud.

Backande sopbil ledde till ännu ett dödsfall

Miljöarbetare. Ytterligare en dödsolycka har inträffat när en sopbil backade. Hade en infart varit tydligare markerad hade olyckan kunnat undvikas, anser Transports regionala skyddsombud i Örebro.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.