SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Överläggningar om sophämtningen fortsätter

Samtal. (NY UPPDATERING) Något genombrott i sopkonflikten i Stockholm har inte skett. I går påbörjade de strejkande sopgubbarna, Transport och arbetsgivaren Reno Norden överläggningar och de återupptogs i dag klockan fem på morgonen. Klockan 13 i dag väntas ett besked om arbetsgivarens ställningstagande.

Sopkonflikt, Reno Norden, Älvsjö
Stockholms sopgubbar är stridbara.

– Transports avdelning 5 i Stockholm fortsätter överläggningarna med arbetsgivaren och arbetsgivarorganisationen Biltrafikens arbetsgivareförbund, BA, i dag, säger Transports centrala ombudsman Joakim Guttman.

Efter ett uppehåll för lunch fortsätter samtalen klockan 13, berättar han.

– Ett dygns överläggningar måste betyda att bägge parterna är intresserade av att lösa den uppkomna situationen, anser han.

Transports syn är fortfarande att renhållarna vidtagit en olovlig stridshandling. I ett värsta scenario kan det leda till att de blir avskedade och skadeståndsskyldiga.

– Jag förstår frustrationen hos sopgubbarna. Företaget leker med andras pengar. Det påverkar personalens ekonomi och då förstår jag som medmänniska att man blir upprörd.

– Men, tillägger Joakim Guttman, de anställda har fortfarande arbetsplikt i och med att det senaste kollektivavtalet skrivits på. Vi kan som fackförbund inte acceptera att gubbarna går ut i strejk och har uppmanat dem att gå tillbaka och jobba.

Tidigt i går morse enades sopgubbarna på Reno Norden om att lägga ner arbetet, i protest mot den inventering av nycklar som företaget påbörjat, på uppdrag av Stockholm vatten.

Miljöarbetarna är missnöjda med att tvingas sänka sina löner och samtidigt arbeta mer, när Reno Norden tar över hanteringen av hushållssopor den 1 oktober i år. Att medverka vid inventeringen innebär att sopgubbarna förlorar sin unika kunskap och bidrar till att dumpa löner och byta ut personal, anser de.

Företaget svarade i går med att samla in alla nycklar till trakter och sopbilar, som fortfarande står uppställda på parkeringen medan de anställda väntar på besked från arbetsgivaren utanför arbetsplatsen i Älvsjö.

Under gårdagen var det omkring 10 000 hämtningar av hushållssopor i Stockholm som inte genomfördes. Fortsätter strejken hela dagen i dag handlar det om cirka 7 500 hämtningar som uteblir. Sopgubbarna själva uppger att varje sopbil tar omkring  fem till sex ton per trakt (område).

 

Väktare, ryggtavla. Foto: Justina Öster

Fusk med streckkoder kan kosta dig jobbet

Bevakning. Efter några uppdagade fall vill Transports bevakningsombudsman Jerker Nilsson stämma i bäcken. Han varnar väktare och annan bevakningspersonal: – Läs av streckkoderna med din handenhet. På plats. Fusk kan kosta dig jobbet.

Risken för backningsolyckor med sopbilar skulle minska om soprummen inte låg i områden där det är mycket människor i rörelse. Det anser Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud, och Elisabeth Jansson, lokalt skyddsombud.

Backande sopbil ledde till ännu ett dödsfall

Miljöarbetare. Ytterligare en dödsolycka har inträffat när en sopbil backade. Hade en infart varit tydligare markerad hade olyckan kunnat undvikas, anser Transports regionala skyddsombud i Örebro.

Skyddsombudens dag

Skyddsombuden räddar liv

Arbetsmiljö. Den här veckan infaller Europeiska arbetsmiljöveckan. Den 27 oktober uppmärksammas särskilt de som har uppdraget att bevaka arbetsmiljön, uppmärksamma brister på jobbet, minska riskerna och rädda liv – de fackliga skyddsombuden.

Faksimil

Skyddsombud stoppas av tystnadsplikt

Bevakning. Transports skyddsombud har länge känt sig motarbetade av Securitas och Microsoft i Gävle. Nu har samtliga valt att lämna sina uppdrag. Fackets regionala skyddsombud får heller inte göra skyddsrond på techjättens serverhallar – omfattande sekretess sätter stopp i grinden.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.