Sopgubbar Reno Norden
Close
50 sopgubbar får gå.
Close
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Strejkande sopgubbar får sparken

Avsked. Uppdatering. Reno Norden förnekade senare att de som strejkat fått sparken.

Arbetarna fick inte sparken. Däremot kvarstod  risk för uppsägning om de inte gick tillbaka till arbetet. Läs om Arbetsdomstolens beslut.

Vid ett möte i dag klockan ett meddelade miljöföretaget Reno Norden att samtliga sopgubbar som lagt ner arbetet i protest mot nyckelinventering och sänkta löner kommer att avskedas.

Exakt hur många anställda som berörs är ännu inte klart, men enligt Transports centrala ombudsman Joakim Guttman rör det sig om ett 50-tal anställda.

– Vi är lite chockade. Det här är ett historiskt beslut. Företaget väljer att stoppa sophanteringen i hela Stockholm, säger Jan Spanedal som arbetar på Reno Norden.

Han beskriver en känsla av uppbrott och frustration där miljöarbetarna nu är i färd med att rensa ur sina skåp och ge sig i väg.

– Det här gällde ändå bara en nyckelinventering. Vi hade inte ens kommit i gång med löneförhandlingarna än och så får vi sparken. Vad hade arbetsgivaren tänkt sig att erbjuda? Sämre lön än att sitta i kassan på Lidl, undrar han och går för att tömma sitt eget skåp på anläggningen i Älvsjö.

Ett gäng kråkor slår sig ner på taket till en av alla parkerade sopbilar, som avger en söt lukt. På en pall där sopgubbarna stod tidigare under dagen ligger en Reno Nordentröja kvarlämnad. En kollega till Jan Spanedal som vill vara anonym är tydligt nedstämd. Han lastar in flera påsar med kläder från sitt skåp i bilen och gör sig beredd att åka hem.

– Det här är synd, hade vi bara fått göra vår grej, och köra sopor hade det funkat. Men vi tänker inte ge oss, ingen av sopgubbarna i Stockholm. Fast det som händer nu är framför allt synd för alla hushåll som drabbas av att soporna inte blir  hämtade. Vi har sagt hela tiden att vi vill jobba, men vi vill göra det vi är anställda för och nyckelinventering ingår inte i vår arbetsbeskrivning, säger han.

– Reno Nordens vd påstår att det gjorts nyckelinventeringar tidigare, men det stämmer inte enligt de gamla sopgubbarna som jobbat längeinnan han kör i väg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Daniel:
    2 november, 2017

    Till Fredrik:
    Då tycker jag att du kan gå till din chef och be om 30 procent mindre i lön, och ökade arbetsuppgifter om dagarna.
    Och du behöver inte "byta" jobb med någon, där finns jobb till dig med.
    "Byter jobb med er på studs".. Vill du ha några tips där dom behöver fler renhållningsarbetare?
    Du har ju ändå varit flyttgubbe i 25 år så då är det väl bara att tuta och köra för dig..

  2. Fredrik:
    14 juli, 2017

    Är själv flyttgubbe sedan 25 år och och medlem i transport.
    Har inga jävla 35000 i månaden,och kom inte och snacka om tungt jobb ,dra kärl på hjul skämtar ni eller?
    Byter jobb med er på studs
    Se till och gå och jobba med er!!!

  3. Christer Carneby:
    8 juli, 2017

    Först hamnarbetarna, sedan "sopgubbarna". Sedan skall sittande arbetsmarknadsminister Ylva Johansson utreda inskränkt strejkrätt vilket ju är anmärkningsvärt då soc. demokraterna kallar sig för ett arbetarparti. Det förefaller ju som om man är det rakt motsatta. Stå på er, mitt stöd har ni mot denna, som det förefaller, organiserade attack på arbetarklassens fri och rättigheter gentemot arbetsköparna !

  4. Roger Bergen:
    8 juli, 2017

    Klart att arbetsgivaren som betalar lön ska få kräva att det utförs saker på arbetstid !

  5. Jan Ulfheden:
    7 juli, 2017

    Arbetsköparen ställer krav som om dom bestämde allting, ungefär som envåldshärskare gjorde förr. Gnäller för minsta protest eller avvikande åsikt. Det strejkas för lite i Sverige nu förtiden.

  6. J:
    7 juli, 2017

    Varför skall det vara lägre lön att sitta i kassan på Lidl?

  7. Daniel West:
    7 juli, 2017

    Så går det när man väljer billiga entreprenörer. De måste sänka kostnaderna för att gå med vinst. Det är politikerna som upphandlar tjänsterna som är bovarna. Samma sak i kollektivtrafiken. Nu när alla fina humana politiker med rätt värdegrund står och lovar fantastiska saker i Almedalen så får vanliga jobbare skörda konsekvenserna av den förda politiken. Speciellt alla fattiga pensionärer. Känns som att LO och sossarna svikit varenda arbetare i landet.

  8. Kristina Linden:
    7 juli, 2017

    Fy vad ruttet. Dom gör ett viktigt jobb, det ska dom ha bra betalt för. Sliter på kroppen gör det också.

  9. Ewa Jzon:
    7 juli, 2017

    Må företaget gå i konkurs när de kan göra nåt så fult.

  10. Estelle Domeij:
    7 juli, 2017

    De borde varit organiserade i SAC. Då hade de själva kunnat förhandla och strejken varit legal.

  11. Bosse:
    7 juli, 2017

    Låt stat o kommun sköta samhällsviktiga saker så slipper vi sånt här, entreprenörskap är oftast skit 💩

  12. Max:
    7 juli, 2017

    Andra fall av försök för inventeringen.
    Resta kommer man ihåg. Nu RenoNorden.
    35000 i lön, räknar man inte svart kassan som varje sopgubbe har i stan. Lägg av nu skydda dem.

  13. Ove:
    7 juli, 2017

    Bedrövligt hoppas att dom blir utan personal i framtiden så ledningen får gå arbetslösa med

  14. Johanna:
    6 juli, 2017

    Fy fasen så skamligt. Återanställ eller förlora allt framtida förtroende

  15. Henry Svenson:
    6 juli, 2017

    Samhällsviktiga funktion får inte stoppas av lockigt eller Strejk! RÅTTOR SPRIDER SJUKDOMAR, ! Lagstifta om detta Genast!

  16. Fredrik Nyberg wallen:
    6 juli, 2017

    När ska kommunerna i landet förstå att renonorden inte är ett seriöst företag
    VD Peter Ekholm ljuger öppet
    Och han liksom vd i Danmark o Norge
    Mörkar företagets ekonomi
    Han har redan blåst banker och finansinstitut
    VD Peter Ekholm har blåst upp företagets
    Ekonomi för att börsintroduktionen skulle gå bra
    Att han ljugit syns nu när de riktiga siffrorna kommit fram
    Kräv den boven avgång samt hela den korrupta styrelsen i Renonorden
    Stockholm stad är på väg att begå ett stort misstag här och är i händerna på riktiga tuffare

  17. Thomas:
    6 juli, 2017

    För djävligt Hur folk behandlas.

  18. Marianne Sandvik:
    6 juli, 2017

    Jag stöder helhjärtat sopgubbarna! MEN jag gillar inte Jan Spanedals kommentar om kassapersonalen på Lidl; företaget betalar inte sämre löner än andra butikskedjor. Lidl hade i början problem med att anpassa sig till svensk arbetsmarknad, men det är många år se'n och det är dålig stil att dra upp det i sammanhanget! Prata i stället om företag som ersätter svenska arbetare med östeuropeiska, det är troligen vad som kommer att hända här.

  19. Ingrid Boss:
    6 juli, 2017

    Vad väntar ni på Jan Spanedal o alla " Sopgubbar"!!! Bilda eget bolag och förhandla själva med kommuner o privatpersoner,,,ni har ju all kunskap,kontaktnät,kunder .....visst lite pyssel, men sedan e ni igång!! Lycka till !!! PS!....Finns många som hellre samarbetar med företag som lever på 2000-talet !!!.....:).......

  20. Kalle Knuda:
    6 juli, 2017

    Jag vill börja med att säga att jag stöttar Stockholms sopgubbar.
    Vad händer om någon sopgubbe någon gång skulle råka att missa ett sopkärl ?
    Jo det blir ett fruktansvärt liv på abonnenten, och sen blir där ett väldans liv på cheferna.
    En sopgubbe har en riktigt dålig arbetsmiljö med tunga kärl och säckar, slänter och trappor en doft från soporna som inte är av denna värld där till och med förbipasserande människor håller för näsan när dem går förbi sopbilen och bilisterna skall vi inte prata som är aggressiva och förbannade för att sopgubbarna står i vägen men som sköter sitt arbete. När inte arbetsgivarna tar sitt ansvar över denna dåliga arbetsmiljö som sopgubbarna jobba i så får dem se till att betala, för dem vill själv inte köra skiten. Men frågan som jag ställer mig är när tusan skall kommunerna börja ta sitt förbannade ansvar över sophämtningen, för säga vad man vill men kommunerna vill INTE ta SITT ansvar som uppdragsgivare. Om man nu tycker att sopgubbarna i Stockholm tjänar för mycket då måste entreprenörerna lägga anbud som motsvarar befintliga löner och håll inte på med lönedumpning. Sopgubbarna i Stockholm har rätt "minimilön" och dem är värda varenda krona. Nu måste alla andra sopgubbar runt om i landet haka på och se till att få upp sina löner motsvarande Stockholms stolta sopgubbar.

  21. Fredrik:
    6 juli, 2017

    Är det rimligt att en sopgubbe tjänar mer än en polis?

  22. Nicklas:
    6 juli, 2017

    Ärligt?
    Har en drygt 40 lax i månaden inom detta företag?

  23. Stockholms Sopgubbar:
    6 juli, 2017

    Tack alla för er support!

  24. Kim:
    6 juli, 2017

    Vilket jävla pajas företag! Hoppas dom går i konkurs snarast. Företagen skriker efter chafförer, plus att det är sommartider. Lycka till med att hitta 50st chafförer på några veckor.

  25. A Kling:
    6 juli, 2017

    Det värsta är väl att dom har in billig arbets kraft från utlandet

  26. Dan Sundberg:
    6 juli, 2017

    Jävla skitföretag! Så här går det när när man kör med mörka kort vid upphandling. Det är inte svårt att räkna ut lönekostnaderna efter kollektivavtalen vid upphandling.

  27. Martin Persson:
    6 juli, 2017

    Hoppas transport förlorar alla sina medlemmar så att parasiterna som sitter i arbetsgivarens knä blir utan jobb!

  28. Kjell i Dorotea:
    6 juli, 2017

    Till alla som klagar på Transport!
    Eftersom det finns ett avtal som gäller så har man ju fredsplikt lika med att man har förbundit sig att INTE STREJKA därför kan inte Transport stå bakom strejken för då bryter man ju ingångna avtal och ska man börja göra så då blir det High Chaparall på hela arbetsmarknaden.

    Jag tycker sopgubbarna gör helt rätt och stöttar dem.....
    Nu får skitföretaget se vad som händer när de bryter mot kontraktet med Stockholms stad!! Och tappar ALL KOMPETENS som finns i företaget

  29. Lars Persson:
    6 juli, 2017

    Ja tror dom att chaufförer växer på träd så kan man ju göra så
    Men nu ska sanningen fram reno norden kommer att få problem 🤣🤣🤣🤣🤣

  30. Henrik J Hansson:
    6 juli, 2017

    Stockholms Stad borde vara väldigt rädda om sina sopåkare. Dom är väldigt lojala mot staden
    Däremot bör staden vara stenhård mot företag som renonorden
    Lärde de sig inget av resta AB konkursen?
    Renonorden ligger själva väldigt lika till med en aktie som är nära noll värde samt att de hamnat på observationslistan.
    Är det sådana företag som Stockholm stad vill samarbeta med?
    VD för Renonorden är inte lojal mot kommunerna i landet tvärtom han är enbart lojal mot sig egna plånbok lär er från Resta misstaget.
    Sopgubbarna däremot är lojala mot Stockholm och dess invånare.
    Kommunen borde istället kräva vd s avsked omedelbart

  31. Carlinge wisberg:
    6 juli, 2017

    Så blir det när inte facket fullgör sin uppgift nu är detta inte unikt för Transport se hur de agerar i Göteborg.

  32. Jakob Danielsson:
    6 juli, 2017

    Hela landets sopgubbar borde lägga ner arbetet
    Så kan en sådan som Peter Ekholm vd på reno
    Tömma soporna själv
    Han ligger på långt över 100 tusen i månadslön
    O han jobbar inte ens några 30 timmar i månaden
    Däremot har han tagit åtskilliga dåliga beslut som bidragit till att renonorden är konkurshotat
    VD borde få sparken tillsammans med styrelsen
    Där finns orsaken till pengasvinnet i företaget
    Liksom Norges VD som medvetet saboterade innan han lämnade

  33. Sven-Åke:
    6 juli, 2017

    Det blir så när arbetsköparen inser att facket velar och inte står upp för de som arbetar.

  34. Stefan J.:
    6 juli, 2017

    Sänkta löner, aldrig i livet sänk lönerna för dirrarna istället!!!

  35. Eva Östlund:
    6 juli, 2017

    Bra skrivet Thomas Dahlén! "Vad gör transport.
    Skärp er.
    Om inte avskedandena tas tillbaka omgående så får ni steg ett, ta ut alla renhållningsarbetare i hela Stockholm i strejk.
    Om kravet inte åtlyds så stoppar ni sophanteringen i hela sverige."

  36. Maria L:
    6 juli, 2017

    Skandal !!! Svag arbetsgivarpolitik....

  37. Jan-Frode:
    6 juli, 2017

    RenoNorden koncernen har problem: https://aksjelive.e24.no/instrument/RENO.OSE

  38. Johnny:
    6 juli, 2017

    Fredsplikten upphävs i min värld när arbetsgivaren vill sänka lönen. Eller transport gått med på den sänkningen?

  39. Kim Wiklund:
    6 juli, 2017

    Lycka till att hitta nya.chaufförer

  40. Tommy:
    6 juli, 2017

    Men vad Fan! Arbetsgivarna vill verkligen ha konflikt . Varför inte lösa det civiliserat?

  41. Thomas Dahlén:
    6 juli, 2017

    Vad gör transport.
    Skärp er.
    Om inte avskedandena tas tillbaka omgående så får ni steg ett, ta ut alla renhållningsarbetare i hela Stockholm i strejk.
    Om kravet inte åtlyds så stoppar ni sophanteringen i hela sverige.

  42. Jonas Brännberg:
    6 juli, 2017

    Nu måste sopgubbarna ges fullt stöd av Transport och hela fackföreningsrörelsen!. Alla måste få tillbaka jobbet och sophämtningen återtas i offentlig regi. Ut med lönedumparna!

  43. Bosse RT:
    6 juli, 2017

    JE Lindblom, du vet väl att det råder fredsplikt under gällande kollektivavtal. Då får vi som går på golvet inte strejka. Så vad transport kan göra nu mer än förhandla avskeden vet jag inte.

  44. JE Lindblom:
    6 juli, 2017

    Solidaritet gäller nu och visar transport inte något i detta avseende, ja då kan man fråga sig varför skall vi ha dem?

  45. Kenneth Grampe:
    6 juli, 2017

    Helt bedrövligt. Alla sopåkare i Sverige borde lägga ner arbetet tills de som sparkat återanställs.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Förvånande, märkligt, underligt

Ordförandeord. Till min stora förvåning har vår motpart Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) skickat in en stämning till Arbetsdomstolen mitt i semesterperioden. De stämmer oss med anledning av vårt sympativarsel till stöd för IF Metall i konflikten med Tesla gällande tecknande av kollektivavtal.

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.