Sopgubbestrejk, Älvsjö
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Stockholms sopgubbar strejkar vilt

Protest. 150-170 sopgubbar i Stockholm har lagt ner jobbet och ett 80-tal sopbilar står stilla. I morse fick renhållarna på Reno Norden nog och vägrade köra med nyckelkontrollanter i bilarna. Kollegorna på Liselotte Lööf anslöt i en sympatiaktion.

(UPPDATERAD) Konflikten gäller en kommande lönesänkning och utökad arbetstid på Reno Norden och renhållarna på miljöföretaget Liselotte Lööf återupptog arbetet under dagen, efter att ha visat kollegorna sitt stöd.

– I morse klockan fem ställde sig sopgubbarna i en ring utanför anläggningen i Älvsjö och bestämde att nu är det nog. Sen gick de in till chefen och sa att vi tänker inte köra med nyckelkontrollanter med oss i bilen, säger Jan Spanedal som arbetar på det största miljöbolaget, Reno Norden.

Han tillägger:

– Transport stödjer inte den vilda strejken, eftersom vi är bundna av fredsplikt efter tecknandet av det senaste miljöavtalet. Jag är ordförande i renhållningssektionen på Transports Stockholmsavdelning, så jag ligger också lågt. Arbetsgivaren säger att det är olagligt att inte åka med kontrollanter i sopbilarna, att det kan leda till varning och avsked. Jag har bett alla gå tillbaka till arbetet, men de vägrar.

Jan Spanedal. Sopgubbestrejk
Jan Spanedal.

Jan Spanedal står bakom en mur av sopgubbar utanför företagets anläggning i Älvsjö. Det är lönesänkningar på upp till 10 000 kronor per månad och utökade arbetsuppgifter, som fått renhållarna att ilskna till. De är tänkta att gälla från och med den 1 oktober, när sopgubbarnas nuvarande lokala avtal löper ut och miljöbolagen Renonorden och Suez tar över sophämtningen. De vann den senaste upphandlingen och efter det har läget varit spänt.

I måndags och tisdags körde sopgubbarna motvilligt med kontrollanter, som hyrts in från bemanningsbolag i bilarna. ”Spanarna” antecknade vilka nycklar som gick till vilka lås, men känslorna var upprörda. Bakgrunden till inventeringen är arbetsgivarnas och upphandlarnas rädsla att renhållarna ska samla alla nycklar i en hink utan vägledning, något som skett vid tidigare konflikter. Jan Spanedal säger:

– Arbetsgivaren och upphandlaren Stockholm vatten vill kolla upp vart alla nycklar går. De vill ta vår kunskap ifrån oss, men vi är rädda att så fort de antecknat allt så kommer de att sparka oss och anlita billig arbetskraft.

Spanedal uppger att arbetsgivaren Reno Norden har samlat in nycklar till trakter och sopbilar, låst nyckelskåpet och sagt till den extra personalen att gå hem eftersom de är rädda att konflikten kan dra ut på tiden.

– Nu är Expressen, tv och alla möjliga journalister här, säger han.

Att köra med nyckel- och tidskontrollanter i bilarna får sopgubbarna att må psykiskt dåligt, anför Jan Spanedal.

– I måndags jobbade jag 16 timmar och 15 minuter och hela tiden satt en kille bredvid mig och antecknade. Den nyckeln går dit och den dit … Vi vet att det här är spiken i kistan för oss, så det är riktigt obehagligt.

– Det är ungefär som om man skulle bryta sig in i en läkares hjärna, ta hans kunskap och sedan sparka honom. Vi är duktiga på sopor, världens bästa sopgubbar. Vi hämtar sopor i ur och skur och har en mindre felmarginal än när man tillverkar Rolexklockor. Vi kommer ihåg allt och fixar och trixar.

– Men den första oktober är det nog ingen som vill jobba kvar.

Transports centrala ombudsman Joakim Guttman stödjer inte sopgubbarnas arbetsvägran och vilda strejk, men anser att nyckelbesiktningen inte ingår i renhållarnas arbetsuppgifter.

– Den kunskap sopgubbarna har i sina huvuden är deras, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Birgit Sjögren:
    31 juli, 2017

    Jag undrar om sopgubbarna fortfarande strejkar? Det är den sista juli o våra soptunnor är mer än fulla. Därav frågan - jag trodde problemet var löst men....?????

  2. Undrande:
    7 juli, 2017

    Men vad fan tjänar en sopgubbe netto per månad inklusive alla tillägg ? Inte ett jävla ord om det.

  3. Tjocke Farbrorn:
    6 juli, 2017

    Vi stöttar Sture O nedan...hans humoristiska hållning till nyckel- personerna på Renonorden fick
    alla på bussen att skratta högt.
    En vecka...arbetsvägran...
    Behovet av kompetens finns nog
    på fler ställen.

    Sist gång sopgubbarna i Sthlm markerade mot stadens o arbetsgivares ambitioner
    fick de pris för sin principfasta hållning och dömdes till slutsegrare i kampen mot sunt renhållarförnuft.

    Varje yrke har en sopsäck med hemlisarför att få jobbet gjort. Säkert Sture O åsså.
    Hemlisar vore inte just hemlisar om man delar ut dem till olika intressenter.
    Om nu Renonordens ledning inte tagit stadens instruktion på allvar...
    Nycklar, koder o andra dörröppnare får inte hanteras med direkt spårbarhet till olika fastigheter. En stulen knippa med 30-40 nycklar tar 5-6 veckor att ersätta. Då ska renhållningen funka samtidigt.
    Arbetet sker på fritiden. Det baseras på en "tyst kompetens" o kan inte utföras av konsulter
    Allt för att Sture O ska hinna och vilja fortsätta källsortera sitt avfall.

  4. Micke:
    6 juli, 2017

    Sture Ohlsson och Anno nym är ni sanna eller? Vilket jädra snack ni för!

  5. Sture Ohlsson:
    5 juli, 2017

    Helt verklighetsfrämmande agerande. Nycklarna är väl rimligtvis arbetsgivarnas att förvalta inom ramen för uppdraget och den kunskap personalen nu sitter på om nyckelkatalogisering en rimlig del av kunskapsspridning inom arbetsplatsen. Om kunskapen om vilken nyckel som går till vilken port är ens främsta konkurrensfördel på arbetsmarknaden så gör man nog klokt i att överväga kompetensutveckling.

    Men ingen fara på taket, avsked pga arbetsvägran, samla in nya nycklar från fastighetsägarna, mörk upp i god ordning och kör igång med ny personal. Borde väl ta högst nån vecka.

  6. Anno Nym:
    5 juli, 2017

    Awesome. De måste vara fruktansvärt överbetalda. Jag slår vad om att vi kan hyra in sopgubbar från Polen eller Ukraina som gör jobbet man gjorde förr, dvs kånka allt på ryggen till bilen. Och detta för 5k/mån. Som bonus får vi konsumenter tillgång till sopnedkast igen och får tillbaka den service som vi är vana med från förr.

  7. Mats Palmberg:
    5 juli, 2017

    Taktiken från arbetsgivarna/politikerna när man går från offentlig regi till upphandlade verksamhet är alltid att ta en förmån åt gången. Jag har själv under mina senaste 17 år i järnvägsbranchen kunnat se hur det går till. Så kommer man att fortsätta tills arbetarrörelsen sätter stopp för dumpningen genom att återföra verksamheterna i offentlig regi.

  8. Joel Persson:
    5 juli, 2017

    Kommer ihåg när jag jobbade på min gamla arbetsplats. Ett möte fick vi sitta i grupper på vilka destinationer vi körde. Skrev ner alla tider, raster och hur lång tid det tog. Efter en tid började företaget fasa ut svenska chaufförer och bilar, satte in estländare och deras systerbolags est bilar. Senare blev vi alla uppsagda pga att vi svenskar var för dyra och att upphandlingen gick till systerbolaget i Estland. I den bransch jag jobbade i ser jag hur speditörer/ fraktbolag sänker priserna så att företag med billigare arbetskraft kan roffa åt sig hela kakan. Så som många av dessa chaufförer undrar jag om de ens har körkort eftersom de inte ens kan köra lastbil raktfram eller ens backa med en trailer. Hoppas vi kan klämma åt detta problem!

  9. Per Gustavsson:
    5 juli, 2017

    Bra sopgubbar! Tänk om fler i andra yrkesgrupper hade lite av er attityd!

Lästips:

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.