Reno Nordens anläggning i Älvsjö.
Close
Soprent på sopgubbar vid Reno Nordens anläggning i Älvsjö.
Close
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Motstridiga besked i infekterad sopkonflikt

Renhållning. Transports förbundsordförande Tommy Wreeth är i Almedalen och har precis nåtts av uppgifter om att ett 50-tal miljöarbetare i Stockholm hotas av skadestånd, och i förlängningen sparken. – Som fackförbund med gällande fredsplikt kan vi aldrig ställa oss bakom en olovlig stridsåtgärd, men vi kommer givetvis att företräda våra medlemmar gentemot företaget.

Anders Norberg, förhandlingschef på Biltrafikens arbetsgivareförbund, företräder Reno Norden. Han hävdar att uppgifterna om avsked av ett 50-tal sopgubbar är ett missförstånd:

– I morgon skickar vi in en stämning till Arbetsdomstolen där vi begär skadestånd av miljöarbetarna för olovlig stridsåtgärd. Vi begär också att de återgår i arbete. Gör de det har de jobben kvar. Reno Nordens vd kommer att gå ut med sms till alla anställda i kväll och informera om detta.

– Men det är ju så att om de anställda väljer att inte återgå till arbetet, så riskerar de förstås sina anställningar.

I våras tecknade Transport ett nytt treårigt avtal för landets renhållningsarbetare. Parallellt har det pågått en segdragen tvist om sophämtningen i Stockholm, där flera bolag överklagat en stor upphandling.

Under processen har sopgubbarna fått besked om att Reno Norden kommer att genomföra kraftiga lönesänkningar när de nya kontrakten börjar gälla den 1 oktober. Företaget har också tvingat fram en nyckelinventering där tanken är att kartlägga miljöarbetarnas unika kunskap om hämtställen, soprum och lås.

Nyckelinventeringen blev droppen som fick sopgubbarna att lägga ner arbetet i protest. Den vilda aktionen inleddes i går, onsdag.

Tommy Wreeth
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Tommy Wreeth är bekymrad efter beskedet om Reno Nordens motdrag. Företaget har deklarerat att miljöarbetarna kommer att krävas på skadestånd. Beskedet som gavs uppfattades också av de anställda som att alla som strejkat vilt ovillkorligen kommer att avskedas – så fort Arbetsdomstolen slagit fast att stridsåtgärden var olovlig. Det gjorde att sopgubbarna tömde sina skåp och lämnade arbetsplatsen tidigare i dag.

Förbundsordförande Tommy Wreeth är konfunderad över alla motstridiga uppgifter.

– Det som händer nu är beklagligt. Utan att ha alla fakta på bordet tycker jag att tvisten borde kunna ha lösts vid förhandlingsbordet.

– Företaget säger alltså att miljöarbetarnas har jobben kvar, om de återgår i arbete. Fast hela den underliggande konflikten finns ju kvar. Med hot om lönesänkningar och krav på att lämna ifrån sig kunskap om nycklar och soprum. Jag åker till Stockholm i kväll och vi ska så snabbt som möjligt ta ställning till hur Transport ska agera i fortsättningen. Redan i morgon bitti har vi bokat in ett möte med LO-TCO Rättsskydd.

Väktare, ryggtavla. Foto: Justina Öster

Fusk med streckkoder kan kosta dig jobbet

Bevakning. Efter några uppdagade fall vill Transports bevakningsombudsman Jerker Nilsson stämma i bäcken. Han varnar väktare och annan bevakningspersonal: – Läs av streckkoderna med din handenhet. På plats. Fusk kan kosta dig jobbet.

Risken för backningsolyckor med sopbilar skulle minska om soprummen inte låg i områden där det är mycket människor i rörelse. Det anser Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud, och Elisabeth Jansson, lokalt skyddsombud.

Backande sopbil ledde till ännu ett dödsfall

Miljöarbetare. Ytterligare en dödsolycka har inträffat när en sopbil backade. Hade en infart varit tydligare markerad hade olyckan kunnat undvikas, anser Transports regionala skyddsombud i Örebro.

Skyddsombudens dag

Skyddsombuden räddar liv

Arbetsmiljö. Den här veckan infaller Europeiska arbetsmiljöveckan. Den 27 oktober uppmärksammas särskilt de som har uppdraget att bevaka arbetsmiljön, uppmärksamma brister på jobbet, minska riskerna och rädda liv – de fackliga skyddsombuden.

Faksimil

Skyddsombud stoppas av tystnadsplikt

Bevakning. Transports skyddsombud har länge känt sig motarbetade av Securitas och Microsoft i Gävle. Nu har samtliga valt att lämna sina uppdrag. Fackets regionala skyddsombud får heller inte göra skyddsrond på techjättens serverhallar – omfattande sekretess sätter stopp i grinden.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.