Börjesson
Close
Peter Börjesson, Reno Norden.
Close
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

”Inventera nycklar är inte vårt jobb”

Konflikt. – Vi vill jobba och vi jobbar gärna. Men inte om vi ska göra nyckelinventeringar. Det svaret på varför Stockholms sopgubbar på Reno Norden strejkar vilt ger deras talesperson Peter Börjesson.

I praktiken är det väl en vild strejk, efter att avtal tecknats och fredsplikt råder mellan parterna, funderar Peter Börjesson. Fast han tycker inte att benämningen är så viktig.

– Vi åker inte ut med bilarna, helt enkelt. Arbetsgivarna håller fast vid att vi ska göra en nyckelinventering och det är det enda vi är emot. Det har vi sagt till chefen, men än så länge har han valt att inte komma ut till oss, utanför huset.

– Men som sagt, slipper vi nyckelinventeringen så jobbar vi på.

Grunden till konflikten är den lönesänkning på uppåt 10 000 kronor i månaden från den 1 oktober, som Reno Norden vill införa när man övertar sophämtningen från Liselotte Lööf. Företaget förlorade den senaste upphandlingen. Renhållarna är också kritiska till att arbetsbördan kommer att öka.

– Vi vill ha samma lön som nu, inte högre. Så vi är beredda att stå här ett tag. Förra gången vi strejkade vilt var på vintern 2009 och då var det kallt. Det är samma sak vid varje upphandling. De vill säga upp vårt lokala avtal och ta bort vår poänglön, anmärker Peter Börjesson.

Att han stannat kvar i jobbet i 20 år beror till stor del på poänglönesystemet, som innebär att sopgubbarna kan påverka sin arbetstid.

– Om man jobbar undan fort, så kan man gå hem lite tidigare. Det är en morot, annars skulle man inte orka jobba. Att slita med hushållssopor åtta timmar varje dag orkar ingen.

Hotats med uppsägning

Några andra anställda på Reno Norden säger att de hotats med uppsägning om de inte återgår till jobbet. Ändå stannar de kvar på anläggningen med uppställda sopbilar i Älvsjö.

– Nyckelinventeringen tog 16 timmar en dag för en kollega. Så länge får man inte ens jobba, så det arbetsgivaren kräver av oss är olagligt, anser en av dem.

Arbetskamraten inflikar:

– Det är ett tjänstemannaansvar att registrera nycklar, det ska inte vi vara behjälpliga med. Det har facket redan sagt ifrån vid en lokal förhandling. Nu har det gått över styr. Arbetsgivaren kräver för mycket av oss.

Sopgubbarna värjer sig för benämningen vild strejk.

– Vi har inte sagt att vi strejkar bara att de krav företaget har är orimliga. De ställer vi inte upp på.

Men ni har ändå en konflikt?

– Vi jobbar inte. Stockholms sopgubbar är som en enda grupp, det spelar ingen roll vilket bolag vi jobbar för. Nu försöker de separera oss och hota oss en och en med vilka konsekvenser vårt handlande får. Men det hjälper inte, vi ställer upp för varandra.

Ingen har sett till någon representant från arbetsgivaren och Reno Nordens vd Peter Ekholm har inte gått att nå per telefon, varken i går eller i dag.

Hur kommer konflikten att sluta?

– Det blir väl sopkaos, eller så säger bolaget att vi får åka ut som vanligt och köra, utan kontrollant. Kanske reder vi upp situationen redan i dag, hoppas några Renoanställda kring lunchtid.

Lorant Alföldi, Liselotte Lööf
Lorant Alföldi, Liselotte Lööf.

Vill stötta kollegor

Lorant Alföldi, renhållare på miljöföretaget Liselotte Lööf är också på plats bland sopgubbarna med ett antal arbetskamrater från företaget.

– Vid kvart i sex i morse fick vi meddelande om att kollegorna på Reno Norden lagt ner jobbet. Då släppte jag allt i min trakt på Östermalm och åkte hit. Vi är här för att visa vårt stöd. Vi är ett team och håller ihop. Om våra kollegor på Reno behöver vår hjälp så ställer vi upp.

Vad säger Östermalmsborna när de inte blir av med sitt avfall?

– Det är ganska odramatiskt. De kommer att få sina sopor hämtade i alla fall. Liselotte Lööf har inte gjort något orätt mot oss, inte just nu i alla fall. Vi har inga kontrollanter i bilarna, så jag kommer att åka och jobba vidare efter det här, köra in mina sopor efter arbetstid.

Lorant Alföldi och kollegorna på Liselotte Lööf är redan uppsagda, som en följd av att bolaget blir av med sophämtningen i höst. Renhållarna kommer att sluta jobba den 1 oktober, när Reno Norden och Suez tar över.

– Från det datumet är jag arbetslös, men jag är inte så orolig. Jag är rätt säker på att vi kommer att få följa med över till Reno Norden och få igenom våra krav på oförändrad lön och lika mycket jobb som nu.

– Vi är så starka som kollektiv och har vunnit alla konflikter vi tagit tidigare.

Stark gemenskap

Att köra avfall med en nyckelkontrollant på sätet intill är fullkomligt oacceptabelt, anser även Lorant Alföldi.

– För det första innebär nyckelinventeringen att arbetstiden förlängs till sent på kvällen. Man hinner inte ens hämta dagens sopor samma dag. För det andra är arbetet ett lärlingsjobb. De nyanställda lär sig av de gamla, som för sina kunskaper vidare.

– De kunskaperna vill vi inte anteckna, skriva ner och dela med oss av till Stockholms stad. Det är ett ess vi har. Utan det får arbetsgivarna det lättare att göra sig av med oss

– Det behöver vi inte göra, inte så länge nyckelinventeringen inte har blivit realitet, säger Lorant Alföldi.

Har ni hotat med att lämna nycklarna i en hink till vinnarna av upphandlingen?

– Det behöver vi inte göra, inte så länge nyckelinventeringen inte har blivit realitet, säger Lorant Alföldi.

Att ställa upp i en stödmanifestation känns bra tycker han.

– Vi har en väldigt stark gemenskap. Så länge vi håller ihop kommer vi att fixa det här. Men nu måste jag i väg och köra in min trakt.

Lorant Alföldi hejdas dock av ytterligare en av flera journalister på plats och ställer upp i ännu en intervju.

Fram till halv fyra på eftermiddagen stannade sopgubbarna kvar utanför Reno Norden. Vad händer nu?

– Händer det inget under dagen så står vi här igen i morgon och sopberget växer i värmen. Vi vet att vi får ett helvete sedan, men nu har vi dragit i gång det här, säger Reno Nordens talesperson Peter Börjesson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mattias Johansson:
    15 juli, 2017

    35 papp för 30h veckoarbetstid - jo jag tackar. Att jobbet som renhållare/miljöarbetare/sopgubbe skulle vara mer ansträngande än det arbete undersköterskor utför inom vården är kag starkt tveksam till. I vart fall har förhållande ändrats för renhållarna jämfört med hir det var tidigare när säckar hämtades inne på villatomter, bars/släpades, kastades i bilen osv. Annat idag med lyfthjälpmedel, ergonomiska lätta kärl osv.

    Rena maffiametoder som man ägnar sig åt med nycklarna. Lönerna borde ner mot 25 000 med 40h arbetstid så att ersättningen blir mer rimlig i fröhållande till andra yrkesgrupper.

  2. John:
    6 juli, 2017

    Jag har som gammalt huvudskyddsombud för ett tjänstemannaförbund försökt förstå varför Transport inte tar strid i detta. Är det bara ren inkompetens som gjort att man förbundit sig till förhandlingsfred utan att förutse konsekvenserna av avtalets formuleringar, eller finns det någon bättre förklaring? Inom omsorgssektorn har de som arbetar på HVB eller LSS fått värdelösa ersättningsnivåer då Vision, SSR och Kommunal gick med på den idiotiska arbetsformen "sovande jour". Detta har lett till att företag kan lägga lägre anbud eftersom man slipper ha vaken personal på natten. Alla tre förbunden ångrar detta nu. Transport bör omöjliggöra för företagen - verkligen omöjliggöra - att företag törs lägga så låga anbud att de tvingas skära ner eller sänka löner. Annars är de idioter.

  3. Robban:
    6 juli, 2017

    "Vägra stå med mössan i hand" håll ihop nu grabbar!

  4. Nisse:
    6 juli, 2017

    Den fastighetsägare som nån gång i tiden lämnade ifrån sig en nyckel gjorde alltså det till någon sopgubbe personligen? Det blev denne sopgubbes egen nyckel och han behövde inte se till att säkerställa att all nödvändig information om nyckeln bevarades annat än i sitt eget minne. Korrekt? Sopgubben fick av fastighetsägaren fullmakt att hemlighålla eller vidaresprida informationen som han fann bäst. Korrekt?

  5. Henrik:
    6 juli, 2017

    Bra jobbat!!!
    VD glömde berätta att han delar ut styrelsearvode på 6 miljoner
    Sånt vill de styrande hålla hemligt!
    Tjänstemännens bonussysten vill VD värna om

  6. Gert:
    5 juli, 2017

    Bra killar stå på er , önskar er all lycka

  7. Per Olof Lundin Ockelbo:
    5 juli, 2017

    Helt rätt..!! Allt stöd i världen...!!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Europeiska transportfack sluter upp i Tesla-konflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

Brett stöd i Tesla-konflikt

Konflikt. Sympatiåtgärderna blir allt fler – 40 nordiska transportförbund står nu bakom IF Metall i konflikten om rätten till kollektivavtal. Från klockan 12 i dag gäller Transports utökade blockad mot Tesla i alla svenska hamnar.

Saad Ur Rehman är förtvivlad över korsdraget, vintertid, i de eldrivna dörrlösa Paxterbilar som bolaget stolt visar upp på sin webb. ”Vi blir sjuka och har bett om riktiga vinterkläder i tre år, men bolaget säger att de inte har råd. Är vi sjuka ofta kan vi får varningar”, säger han.

Stort missnöje på Premo

Tidningsbud. Det jäser bland tidningsbuden på Premo i Stockholm. Buden är arga över missade utbetalningar av extratid, fordon som gör dem sjuka, brist på arbetskläder, chefer som favoriserar och trakasserar och en rörig omorganisation med nedskuren tid för vissa.

Strejken på Tesla

Danska transportfacket varslar om stopp för Tesla-transporter

Danmarks största fackförbund 3F har tidigare uttalat sitt stöd, men tar nu steget in i Teslakonflikten. Facket varslar om att hamnarbetare och chaufförer i Danmark, om 14 dagar räknat från nu, inte kommer att ta emot eller transportera Teslabilar till Sverige.

Vinterdäcken är generellt okej på tunga fordon

Åkeri. Kraven på vinterdäck för tunga fordon över 3,5 ton behöver inte skärpas ytterligare. Dagens regelverk räcker gott och väl. Den slutsatsen drar forskningsinstitutet VTI och Transportstyrelsen i en utredning, gjord på uppdrag av regeringen.

Strejken på Tesla

Europeiska transportfack sluter upp i Tesla-konflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

34,5 meters ekipage – nu är de här

Åkeri. Från och med i dag, den 1 december, får 34,5 meter långa lastbilar köra på vissa vägsträckor. Enligt Trafikverket det leda till minskade utsläpp.

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

Här sugs fartyg in

Hamn. Kappelskärs hamn är först i landet med att använda automatisk förtöjning med vakuumplattor. Att fartygen förtöjs med jättelika sugproppar i stället för trossar ska göra arbetet säkrare och effektivare.

Ojämlik vägstandard orsak till olycksrisk

Trafik. Risken att dö i olyckor på vägarna är betydligt högre i skogslänen i norr än i södra delen av landet. Kvaliteten på vägarna har avgörande betydelse, visar en ny rapport.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Mörk trend i trafiken

Trafik. Dödsolyckorna på vägarna fortsätter att öka. Under årets nio första månader omkom 194 personer i trafiken, visar statistik från Transportstyrelsen. Även i november har antalet olyckor legat högt, flera med yrkesförare inblandande.

Lönebidrag och nystartsjobb – en fuskfabrik

Lönebidrag. En granskning av subventionerade anställningar som lönebidrag och nystartsjobb visar på flera brister. Arbetsförmedlingen har svårt att kontrollera löner på arbetsplatser utan kollektivavtal, och trots omfattande bidragsfusk döms knappt någon alls.

Populärt soundtrack stoppas i Teslabilar

Konflikt. Musikerförbundet ansluter sig till de fackförbund som, likt Transport, vidtar sympatiåtgärder för att stötta IF Metall i kampen för att förmå Tesla att teckna kollektivavtal med IF Metall.

Strejken på Tesla
Jimmy Åsberg den första blockaddagen i Södertälje, en av de fyra hamnar som togs ut i första blockadvågen. Foto: Lilly Hallberg

Brett stöd i Tesla-konflikt

Konflikt. Sympatiåtgärderna blir allt fler – 40 nordiska transportförbund står nu bakom IF Metall i konflikten om rätten till kollektivavtal. Från klockan 12 i dag gäller Transports utökade blockad mot Tesla i alla svenska hamnar.

”På en död planet finns inga jobb”

Klimat. Tjänstemannafacket Vision har som första fackförbund infört klimatombud – ett nytt fackligt uppdrag på landets arbetsplatser. Det går ut på att minska en verksamhets klimatavtryck och påverka arbetsgivaren att värna om miljön och minska utsläppen.

Granskning: Stora brister på yrkesvux lastbilsutbildningar

Utbildning. Dålig eller ingen träning på att köra lastbilsmonterad kran, truck och hjullastare. Ingen mörkerkörning. Listan på brister är lång när Skolinspektionen krävt åtgärder på 25 av 28 granskade lastbilsförarutbildningar inom yrkesvux.

Blockad mot Tesla en världsnyhet

Konflikt. Transports sympatikonflikt mot Tesla har inte gått obemärkt förbi. I hela världen rapporteras om beslutet att stoppa Elon Musks elbilar i de svenska hamnarna.