Ilskan jäser bland Stockholms sopgubbar

Renhållning. Sopgubbarna på Reno Norden är i uppror. Arbetsgivaren vill sänka lönerna med tusenlappar i höst och inhyrd personal används nu för att inventera nycklar och lås. Något som nästan ledde till vild strejk.

– De har inte sagt upp oss, men vi kör nu med en inhyrd kille i bilen som ser och antecknar vart alla nycklar går. Han är i och för sig snäll och trevlig. Men den kunskap vi lärt in försöker företaget och upphandlaren Stockholm vatten ta ifrån oss, bara för att kunna dumpa våra löner, säger Jan Spanedal som arbetar på Reno Norden.

Han är ordförande i renhållningssektionen på Transports avdelning i Stockholm och berättar om den allmänna ilskan och oron bland huvudstadens sopgubbar.

När renhållarna fick veta att de skulle ha ”en spanare” med sig i sopbilen blev de så upprörda att de ville lägga ner arbetet. Men efter samtal med Transport, som innebär att de har arbetsplikt efter framförhandlat miljöavtal, gick sopgubbarna med på att jobba vidare.

– Fast vi mår psykiskt dåligt. Arbetsgivaren har gett oss ett skambud på 28 000 kronor i månaden. Det innebär en lönesänkning på 10 000 kronor, fast vi har samma utgifter för huslån, billån och allt annat som ska betalas. Det gör 120 000 kronor mindre per år, säger Jan Spanedal.

Transports inställning är att inventering av lås och nycklar inte ingår i miljöarbetarnas arbetsuppgifter, förklarar förbundets centrala ombudsman Joakim Guttman

– Det är inte renhållningsarbete. Sopgubbarna har betalt för att hantera sopor. Den kunskap de har om vart nycklarna går har de skaffat sig på egen hand. Den har de i huvudet och den äger de själva, inte företaget, säger han.

Kunskapen om vilka nycklar som leder till vilka soprum är central, vid de återkommande upphandlingarna av sophämtningen i Stockholm. Jan Spanedal ger bakgrunden:

– Det har hänt vid konflikter förr i tiden att företag som ska ta över fått alla nycklar i en hink.

Spanedal påpekar att Stockholms sopgubbar är starka genom en nästan 100-procentig anslutning till Transport och unik sammanhållning.

– Vi är vida kända för det. Nu får vi en känsla av att företaget vill ta in nya, oorganiserade anställda för att lättare kunna sänka lönerna.

Efter överklaganden från tre andra miljöbolag blev det klart att företagen Reno Norden och Suez tar över renhållningen från och med 1 oktober i år och minst fem år fram i tiden. Vid samma tidpunkt löper sopgubbarnas lokala avtal ut och Reno Norden, vars moderbolag befinner sig i finansiell kris, vill sänka de anställdas löner med över 30 procent. Samtidigt ska arbetsuppgifterna utökas, enligt Jan Spanedal med lika många procent.

Miljöföretaget Liselott Lööf, överklagade men förlorade upphandlingen, som värderas till cirka 1,5 miljarder kronor. Spanedal uppger att ingen av bolagets anställda, som nu arbetar på Södermalm, erbjudits nya arbeten på Reno Norden.

– Förr fick sopgubbarna följa med över, men nu vill man visst inte återanställa folk.

För en månad sedan samlades sopgubbar från alla Stockholms miljöbolag till ett stormöte.

– Då la vi fast en plan och någonting kommer att ske i augusti.

Vad vill Jan Spanedal inte avslöja.

– Men det blir något som inte hänt förut, för vi vill inte gå ner i lön.

Han tillägger:

– Reno Norden har gått dåligt och är konkursmässigt i både Norge och Danmark, ändå vill bolaget öka utdelningen till aktieägarna med 11 procent. Det är 56 miljoner som ska hämtas hem genom att sänka våra löner.

Reno Nordens regionchef i Stockholm, Makkis Tiflidis, vill inte ge någon kommentar. Han hänvisar till bolagets vd Peter Ekholm, som inte har gått att nå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Rosborg:
    10 juli, 2017

    Oförskämt av bolaget att sänka löner och utöka arbetstiden. De vill ta in billig arbetskraft och strunta i den kvalitet som den befintliga arbetskraften ger. Upphandlingar som denna ger ofta sämre kvalitet på tjänster och sämre för de som jobbar och mer i fickan på ledningen (som passar på att pressa ner löner lite extra) Vi går bakåt i tiden när det kommer till att uppskatta arbetarnas arbetsmiljö och löner. FY SKÄMS LEDNINGEN!!! Äntligen en yrkesgrupp som vågar sätta emot. Heja sopgubbar!!!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Rätt eller fel – bra eller dåligt?

Ordförandeord. Under mina 36 år som medlem i förbundet, och snart lika lång tid som fackligt aktiv, har jag ganska ofta funderat på frågan om vad som är en bra, en hyfsad eller en dålig uppgörelse eller förhandling, och vem som avgör eller graderar det egentligen?

Avtal 2023
Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Foodora-avtal höjer garantilön rejält

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för matbud som kör cykel och moped. Enligt Transport höjs garantilönen med 12,06 procent fördelat på två år.

Avtal 2023

Cellprov in i Foodora-avtal

Matbud. Ett nytt kollektivavtal har tecknats mellan Transport och Foodora. Det ger anställda rätt till permission för mammografi, gynekologisk cellprovtagning och prostataundersökning – något kongressen beslutade att Transport ska verka för.

Forskare: Mindre batterier och billigare drift med el

Åkeri. Att köra långt med tunga lastbilar på el har länge ansetts olönsamt eftersom det krävs stora batterier. Men nu visar en forskningsrapport från Chalmers tekniska högskola, lite överraskande, att det kan vara billigare att tanka lastbilarna med el än diesel.

Avtal 2023

Nytt gummiavtal tecknat

Avtal 2023. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har tecknat ett nytt avtal för gummiverkstäder. Lönerna ökar med upp till 1 400 kronor från 1 april 2023.

Avtal 2023
Ordningsvakter uppmanar rökande man att lämna biljetthallen.

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Hallå där!

Flyg. Martin Andersson, ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Fackförbund: ”Förbjud gratis returer”

Facket. Det är dags att styra upp i e-handelsträsket och stoppa gratis returer. Det skriver Transports Tommy Wreeth tillsammans med två andra förbundsordföranden i en debattartikel.

Avtal 2023

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.