Jan Spanedals nyckelknippa
Close
Sopgubbarna har koll på vart varje nyckel hör - i tunga jätteknippor.
Close
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Kravet på inventering av nycklar kvarstår

Sophämtning. – Vi har ställt krav på Reno Norden om att avfallshanteringen måste komma i gång igen och att de ska presentera en lösning, säger Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm vatten som upphandlar sophämtningen i Stockholm.

Hon beklagar den infekterade tvist som uppstått med sopgubbarna efter många års samarbete. Samtidigt betonar hon att den viktiga samhällstjänst som hämtningen är måste fungera, i synnerhet under varm sommartid med semester och turister i stan.

– Reno Norden har sopbilar i kranskommunerna och har sagt att de påbörjat kontakter med andra entreprenörer. De får också stämma av i den egna verksamheten, där finns arbetsledare som har C-kort för lastbil, förklarar enhetschefen.

Sopgubbarna säger att hämtningen inte fungerar om man tar in ny personal utan kännedom om lås, nycklar och portkoder. Men den beskrivningen håller Katarina Johansson inte med om. Hon hänvisar till tidigare genomförda nyckelinventeringar, som ger vägledning ”trapp för trapp och dag för dag”.

Enorma nyckelknippor

Att den grundliga och tidskrävande nyckelmärkning med metallbrickor på nycklarna, som Reno Norden påbörjade i veckan skulle ha skett tidigare tillbakavisas dock av renhållarna själva. En av dem berättar om nyckelknippor i jätteformat, som med den nya märkningen ökat i tyngd från fem till tio kilo. 

– Det har alltid varit liv om nycklarna. Det dyker upp i samband med att arbetsgivare och anställda diskuterar kollektivavtal och löner, kommenterar Katarina Johansson.

Kommer ni att dra tillbaka kravet på nyckelinventeringen för att få stopp på sopkonflikten?

– Nej, det här är inget nytt krav. Det är ett krav vi alltid haft. Vi tillhandahåller ett kundregister och det miljöbolag som får uppdraget tar över ansvaret för nycklarna under entreprenadtiden, svarar Katarina Johansson.

Ändrad sophantering

Kunskapen om vart nycklarna går är ingen enskild medarbetares egendom. Det är något de anställda skaffar sig under arbetet och ett arbetsredskap de har, hävdar hon. Samtidigt talar Johansson om en utveckling bort från hantering av sopkärl mot allt mer av separata behållare för avfall ovan och under jord. Om sopstugor och containers, som inte kräver samma hantering av nycklar som nu.

– Vi måste jobba för det eftersom staden hela tiden växer och det blir svårare och svårare med framkomligheten. Samtidigt är kärlhanteringen ett arbetsmiljöproblem för de anställda, som vi behöver jobba bort.

Katarina Johansson håller med om att staden på samma gång blir av med ”nyckelproblemet”, men upprepar att sophämtarnas arbete samtidigt underlättas med modern teknik och lyftkranar och att det fungerar bra i förorterna.

Kommer Reno Norden att klara sophämtningen?

– Det är klart att den här situationen skapar problem och det kommer att ta några dagar att komma ikapp. Företaget hade problem på Kungsholmen också, när man startade upp med ny personal men efter ett tag flöt det på. Det går fortare att få flyt på platser med varje-dags-hämtning än på ställen med hämtning en gång i veckan.

– Målsättningen är att hämtningen ska komma i gång i dag och den kan pågå fram till klockan 22. Med start klockan sex igen nästa morgon. Drar problemen ut på tiden kommer vi att behöva ställa ut containrar, säger Katarina Johansson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Cate Fredén:
    7 juli, 2017

    Heja alla sopgubbar och gummor, stå på er, nu kan mellancheferna med C- kort ut och köra :)

  2. Fredrik Nyberg wallen:
    6 juli, 2017

    Vad kostar inte detta skattebetalarna?
    Stockholm stad är ni allierade med skumraskförerag?
    Ni kanske tom ska hjälpa reno från den väntande konkursen
    VD Ekholm ljuger för er när ska ni inse detta?
    Stockholm Vatten borde skämmas o detta
    Ska vi alla minnas till nästa val
    Vilka kommuner som stödjer lönedumparföretag.

Lästips:

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.