Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.
Close
Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.
Close

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Pengarna ska gå till allas vår välfärd och till centrala samhällsfunktioner. Men de reglerade inköpen i offentlig regi har i realiteten lett till problem. För dem som gör jobbet ofta försämrad arbetsmiljö, lönedumpning och ren människoexploatering. Dyra, dåliga och försenade leveranser för skattebetalarna.

Offentlig upphandling har även öppnat dörren för oseriösa och kriminella aktörer, slår LO:s aktuella guide fast. Upphandlingsguiden är ett verktyg för schysta arbetsvillkor. Den vänder sig till ansvariga politiker eller andra som vill att myndigheternas upphandlingar säkerställer bra villkor och sund konkurrens – och sätter stopp för oseriösa aktörer i offentlig upphandling.

– Politikerna måste ta kontroll över upphandlingarna och ta ett större ansvar. När man vet vad man upphandlar går det att ställa relevanta krav. Det betyder inte att politikerna behöver ha detaljkoll på allt. Men de måste ta ansvar för styrningen av innehållet i det som upphandlas, inte minst genom att ha en upphandlingspolicy, säger LO-utredaren Mattias Schulstad, som står bakom upphandlingsguiden.

– Även om det finns ansvariga tjänstemän, och ofta externa experter som jurister och tekniska konsulter, som tar fram dokument och genomför upphandlingar så är politikerna ansvariga. Upphandlingar påbörjas alltid efter ett politiskt beslut.

Viktigt kontrollera löpande

Mattias Schulstad är i dag verksam vid enheten för samhällspolitik på LO. Tidigare har han bland annat varit utredare på Transportarbetareförbundet. Han betonar vikten av att kontroller av upphandlad verksamhet görs löpande. Och att det skrivs in i kontraktet:

– Det gör det med stor sannolikhet svårare för oseriösa aktörer att fortsätta tjäna pengar på oseriösa och brottsliga upplägg.

Schulstad framhåller också vikten av att facket kommer in tidigt i processen.

– En upphandling kan ses som en tågresa från Stockholm till Göteborg. Allt du vill ha med dig måste vara lastat i Stockholm, det fungerar inte att lasta på i Herrljunga. Fast ofta är det så att säga i Herrljunga som politiker och facket upptäcker problemen.

Nio riskbranscher

Ekobrottsmyndigheten har listat nio särskilda så kallade riskbranscher. Inom dessa är risken högre för arbetslivskriminalitet, med systematiskt utnyttjande av arbetare och plundring av det gemensamma välfärdssystemet.

Kriminella lockas inte sällan att gå in i verksamheter som upphandlas, av kombinationen mycket pengar att tjäna och lite kontroll. Oseriösa aktörer anpassar sin verksamhet för att vinna anbudsförfaranden, enligt Mattias Schulstad:

– Det finns alltid aktörer som är duktiga på att upphandla…

Han nämner taxi efter avregleringen som ett exempel.

LO delar Ekobrottsmyndighetens bedömning när det gäller riskbranscher, som den statliga myndigheten listat i sin vägledning för att förebygga arbetslivskriminalitet.

Tre av Transports branscher

Av nio utpekade riskbranscher är tre branscher sådana yrkesgrupper som Transportarbetareförbundet organiserar:

  • Bilverkstäder
  • Transporter
  • Avfallshantering

– En risk för oseriösa och kriminella aktörer finns hos underleverantörerna. Det är möjligt att begränsa antalet entreprenader i kedjan till max två led och kräva att en viss del utförs av leverantören själv, säger Mattias Schulstad.

– Det viktigaste är att säkerställa att skattebetalarnas pengar går rätt.

Upphandlingsguiden går först igenom vad det egentligen handlar om: Offentlig upphandling beslutas av ansvariga politiker i regioner, kommuner och myndigheter som Trafikverket. Totalt upphandlas det med skattepengar för 803 miljarder kronor (2021) och det är mycket jämfört med andra EU-länder.

Inköpen som finansieras med våra skattepengar lyder under lagen om offentlig upphandling (LOU). Inköpsprocessen är reglerade av EU-direktiv.

Är det ett generellt problem, eller rent av omöjligt, att avsluta sådana kontrakt där det inte fungerar?

– Uteslutningsgrunderna används så att oseriösa och kriminella aktörer kan uteslutas innan anbuden värderas. De som utesluts på dessa grunder kommer aldrig att kunna vinna en upphandling, svarar upphandlingsguiden Mattias Schulstad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Enda kvinnan ombord

Davids krönika. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Bil med taxiskylt

Kommunalförbund vill bryta med taxibolag

Servicetrafik. Färdtjänst och servicetrafik i Västernorrland kan vara hotade av en konflikt mellan kollektivtrafikmyndigheten och taxibolag verksamma i sammanlagt sju kommuner.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Kultur
Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Att träffa barn och sprida glädje är det bästa med ballongartisteriet, tycker Martin Kertész. En mångsysslare och föreningsmänniska, som sprutar ur sig idéer. Bara tiden ville räcka till… Foto: Justina Öster

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Månadens medlem
Annelie Edholm är Koreafrälst. Varje dag lyssnar hon på pojkbandet BTS. ”De har musik för vilket humör som helst, väldigt sällsynt”, säger hon.

”Jag gillar inte orättvisor”

Terminal. Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.