Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.
Close
Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.
Close

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Pengarna ska gå till allas vår välfärd och till centrala samhällsfunktioner. Men de reglerade inköpen i offentlig regi har i realiteten lett till problem. För dem som gör jobbet ofta försämrad arbetsmiljö, lönedumpning och ren människoexploatering. Dyra, dåliga och försenade leveranser för skattebetalarna.

Offentlig upphandling har även öppnat dörren för oseriösa och kriminella aktörer, slår LO:s aktuella guide fast. Upphandlingsguiden är ett verktyg för schysta arbetsvillkor. Den vänder sig till ansvariga politiker eller andra som vill att myndigheternas upphandlingar säkerställer bra villkor och sund konkurrens – och sätter stopp för oseriösa aktörer i offentlig upphandling.

– Politikerna måste ta kontroll över upphandlingarna och ta ett större ansvar. När man vet vad man upphandlar går det att ställa relevanta krav. Det betyder inte att politikerna behöver ha detaljkoll på allt. Men de måste ta ansvar för styrningen av innehållet i det som upphandlas, inte minst genom att ha en upphandlingspolicy, säger LO-utredaren Mattias Schulstad, som står bakom upphandlingsguiden.

– Även om det finns ansvariga tjänstemän, och ofta externa experter som jurister och tekniska konsulter, som tar fram dokument och genomför upphandlingar så är politikerna ansvariga. Upphandlingar påbörjas alltid efter ett politiskt beslut.

Viktigt kontrollera löpande

Mattias Schulstad är i dag verksam vid enheten för samhällspolitik på LO. Tidigare har han bland annat varit utredare på Transportarbetareförbundet. Han betonar vikten av att kontroller av upphandlad verksamhet görs löpande. Och att det skrivs in i kontraktet:

– Det gör det med stor sannolikhet svårare för oseriösa aktörer att fortsätta tjäna pengar på oseriösa och brottsliga upplägg.

Schulstad framhåller också vikten av att facket kommer in tidigt i processen.

– En upphandling kan ses som en tågresa från Stockholm till Göteborg. Allt du vill ha med dig måste vara lastat i Stockholm, det fungerar inte att lasta på i Herrljunga. Fast ofta är det så att säga i Herrljunga som politiker och facket upptäcker problemen.

Nio riskbranscher

Ekobrottsmyndigheten har listat nio särskilda så kallade riskbranscher. Inom dessa är risken högre för arbetslivskriminalitet, med systematiskt utnyttjande av arbetare och plundring av det gemensamma välfärdssystemet.

Kriminella lockas inte sällan att gå in i verksamheter som upphandlas, av kombinationen mycket pengar att tjäna och lite kontroll. Oseriösa aktörer anpassar sin verksamhet för att vinna anbudsförfaranden, enligt Mattias Schulstad:

– Det finns alltid aktörer som är duktiga på att upphandla…

Han nämner taxi efter avregleringen som ett exempel.

LO delar Ekobrottsmyndighetens bedömning när det gäller riskbranscher, som den statliga myndigheten listat i sin vägledning för att förebygga arbetslivskriminalitet.

Tre av Transports branscher

Av nio utpekade riskbranscher är tre branscher sådana yrkesgrupper som Transportarbetareförbundet organiserar:

  • Bilverkstäder
  • Transporter
  • Avfallshantering

– En risk för oseriösa och kriminella aktörer finns hos underleverantörerna. Det är möjligt att begränsa antalet entreprenader i kedjan till max två led och kräva att en viss del utförs av leverantören själv, säger Mattias Schulstad.

– Det viktigaste är att säkerställa att skattebetalarnas pengar går rätt.

Upphandlingsguiden går först igenom vad det egentligen handlar om: Offentlig upphandling beslutas av ansvariga politiker i regioner, kommuner och myndigheter som Trafikverket. Totalt upphandlas det med skattepengar för 803 miljarder kronor (2021) och det är mycket jämfört med andra EU-länder.

Inköpen som finansieras med våra skattepengar lyder under lagen om offentlig upphandling (LOU). Inköpsprocessen är reglerade av EU-direktiv.

Är det ett generellt problem, eller rent av omöjligt, att avsluta sådana kontrakt där det inte fungerar?

– Uteslutningsgrunderna används så att oseriösa och kriminella aktörer kan uteslutas innan anbuden värderas. De som utesluts på dessa grunder kommer aldrig att kunna vinna en upphandling, svarar upphandlingsguiden Mattias Schulstad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Dimitrios Nikopoulos, styrelseordförande, Taxi Stockholm

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Kultur
Nilla Kjellsdotter har både kört lastbil och jobbat som väktare. Nu skriver hon deckare om byn hon bor i.

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

4 tycker till

Enkät. Hur ser du på din löneutveckling de senaste åren?

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Månadens medlem
Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Hallå där!
Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.