Krönika

Tidningsbudens akademi

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen
Close
En tidning morgon där morgondimman lättar.
Close

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Tänk dig ett team som kommer med ett stort leende till arbetsplatsen mitt i natten. Uniformen varierar utifrån vädret. Den är i mörk bomull och jackorna är troligast är i läder (finns även i veganläder), bästa materialet mot vind. De har streck på ärmarna, i reflex, som visar hur länge de jobbat. Allt är redan lastat och klart av ett team som sköter lastandet. Kaffe och tillhörande snacks är också på plats i mugghållarna.

En mörk skogsväg. Foto: Martina Hansen
En mörk skogsväg. Foto: Martina Hansen

Det är bara att sätta sig och köra iväg. De som råkar vara vakna och se dem vinkar på dem som om de vore kändisar. Alla ser upp till hjältarna som kör omkring på vägarna varje natt. Det är numera ett statligt yrke då det krävs universitetsutbildning för att få lov att göra det de gör. Det är en utbildning som idag mest påminner om trafikflygarens.

Den enda behörighet man behövde för att komma in på utbildningen var bra betyg i matematik, fysik och engelska 2. Som urvalstest behövs det anlags- och färdighetstester. Om du inte kan orientera dig dagtid är du dåligt kvalificerad för jobbet som sker ibland i totalt mörker och dimma. Fobier mot till exempel möss och råttor lämpar sig inte heller. Förutom den grundläggande körteorin och uppkörningen lär man sig navigation, meteorologi, hälsa i samband med nattarbete och vilda djur.

Rådjur vid vägkanten. Foto: Martina Hansen
Rådjur vid vägkanten. Foto: Martina Hansen

Man har tillstånd av markägarna att jaga, ett visst antal djur, när man ändå är där ute. Det är inte bara skickliga bilförare där ute, utan även skickliga skyttar. Med sig har de alltid en person till i baksätet. Denne tar över om kapten skulle behöva en paus. Samtliga har en grundläggande fordonsmekanisk utbildning. Om något händer med bilen vet båda hur man åtgärdar det. Hur är det med de som kör Paxter och cykel då?

Åter till verkligheten. Idag anser man att det bara är ett extrajobb att vara tidningsbud. Hur svår kan det vara att lägga en tidning i en brevlåda? Det kan faktiskt vara hur svårt som helst. Det finns så många hinder. Alltifrån att brevlådan sitter 54 våningar upp till att en bil går sönder mitt i rundan. De har ingen som lastar åt dem, det får de själva göra.

Norrsken. Foto: Martina Hansen
Norrsken. Foto: Martina Hansen

De jobbar alltid ensamma i alla möjliga väderfenomen från klart väder till orkan med klass 2-varning. Träd kan falla, bilar står i vägen för brevlådorna, abonnenterna gömmer brevlådorna i buskar och bakom träd, det är is på gatorna, risken att halka av vägen är stor och man riskerar att drunkna i skyfallen. Men inget stoppar tidningen från att komma fram förrän rimligheten tar slut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skolskjutsar är en viktig del av den upphandlade trafiken.

Vägen till säkrare upphandlingar

Servicetrafik. Myndigheter riskerar att bidra till lönedumpning och dåliga arbetsvillkor genom att inte ställa arbetsrättsliga krav vid upphandling, visar Riksrevisionens granskning.

Tid att tänka på tidningsdistributören!

Tidningsbudens dag. Lördagen den 11 oktober är det dags att hylla alla tidningsbud världen över på yrkeskårens egen dag.

En inkomstbaserad a-kassa har bland annat som syfte att minska administrationen för personer som haft flera olika inkomstkällor, till exempel personer som jobbar för plattformsföretag. Foto: John Antonsson

Skattad inkomst avgör ersättningen när du är arbetslös

Ersättning. De gamla reglerna utgick från ett arbetsvillkor. För att få a-kassa skulle man ha jobbat minst 80 timmar i månaden under sex månader.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Nu har det hänt

Autobahn. I många år har man talat om den, varningsklockorna har ringt men den har ändå aldrig riktigt inträffat – förrän nu. Den totala trafikinfarkten, signerad Tyskland. Egentligen är den ganska odramatisk. Allt står helt enkelt bara stilla. Autobahn är förvandlad till en parkering där bilarna endast rör sig ryckvis några meter i taget.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

Insektsdöden – ett hot mot vår existens

Miljö. Det är mitten av 1980-talet. Min mamma och jag är på väg hem. Det är skymning och insekterna slår mot bilrutan tills den nästan är svart. Mamma sprutar spolarvätska och försöker få bort dem med vindrutetorkarna.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.

När schysta villkor används som reklam

Ledare. Shyssta villkor och kollektivavtal och en qr-kod med Ansök nu som lovar en genomsnittslön på 180 kronor per timme. Det budskapet har Foodoras rosa mopedboxar haft. En sanning med modifikation.

Ordningsvakter i tunnelbanan. Foto: John Antonsson

Pepparsprej kan rädda liv i hotfulla situationer

Arbetsmiljö. Jag har arbetat som ordningsvakt i 25 år, i miljöer som krog, tunnelbana och centrumområden. Jag har dessutom utbildning som beredskapspolis och skyddsvakt. Under utbildningen till beredskapspolis fick jag träning i användning av OC-sprej (pepparsprej) och insåg hur avgörande detta hjälpmedel är för ordningsvakters arbetsmiljö och säkerhet.

Låt inte industrin diktera villkoren

Ordförandeord. Hösten kommer smygande och det innebär nya utmaningar både för oss inom Transport och LO-familjen.