Krönika

Tidningsbudens akademi

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen
Close
En tidning morgon där morgondimman lättar.
Close

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Tänk dig ett team som kommer med ett stort leende till arbetsplatsen mitt i natten. Uniformen varierar utifrån vädret. Den är i mörk bomull och jackorna är troligast är i läder (finns även i veganläder), bästa materialet mot vind. De har streck på ärmarna, i reflex, som visar hur länge de jobbat. Allt är redan lastat och klart av ett team som sköter lastandet. Kaffe och tillhörande snacks är också på plats i mugghållarna.

En mörk skogsväg. Foto: Martina Hansen
En mörk skogsväg. Foto: Martina Hansen

Det är bara att sätta sig och köra iväg. De som råkar vara vakna och se dem vinkar på dem som om de vore kändisar. Alla ser upp till hjältarna som kör omkring på vägarna varje natt. Det är numera ett statligt yrke då det krävs universitetsutbildning för att få lov att göra det de gör. Det är en utbildning som idag mest påminner om trafikflygarens.

Den enda behörighet man behövde för att komma in på utbildningen var bra betyg i matematik, fysik och engelska 2. Som urvalstest behövs det anlags- och färdighetstester. Om du inte kan orientera dig dagtid är du dåligt kvalificerad för jobbet som sker ibland i totalt mörker och dimma. Fobier mot till exempel möss och råttor lämpar sig inte heller. Förutom den grundläggande körteorin och uppkörningen lär man sig navigation, meteorologi, hälsa i samband med nattarbete och vilda djur.

Rådjur vid vägkanten. Foto: Martina Hansen
Rådjur vid vägkanten. Foto: Martina Hansen

Man har tillstånd av markägarna att jaga, ett visst antal djur, när man ändå är där ute. Det är inte bara skickliga bilförare där ute, utan även skickliga skyttar. Med sig har de alltid en person till i baksätet. Denne tar över om kapten skulle behöva en paus. Samtliga har en grundläggande fordonsmekanisk utbildning. Om något händer med bilen vet båda hur man åtgärdar det. Hur är det med de som kör Paxter och cykel då?

Åter till verkligheten. Idag anser man att det bara är ett extrajobb att vara tidningsbud. Hur svår kan det vara att lägga en tidning i en brevlåda? Det kan faktiskt vara hur svårt som helst. Det finns så många hinder. Alltifrån att brevlådan sitter 54 våningar upp till att en bil går sönder mitt i rundan. De har ingen som lastar åt dem, det får de själva göra.

Norrsken. Foto: Martina Hansen
Norrsken. Foto: Martina Hansen

De jobbar alltid ensamma i alla möjliga väderfenomen från klart väder till orkan med klass 2-varning. Träd kan falla, bilar står i vägen för brevlådorna, abonnenterna gömmer brevlådorna i buskar och bakom träd, det är is på gatorna, risken att halka av vägen är stor och man riskerar att drunkna i skyfallen. Men inget stoppar tidningen från att komma fram förrän rimligheten tar slut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

Trött på hänsynslösa förare!

Insändare. Jag bor efter vägen i Bergvik, en liten by i Gävleborg. Just nu leder de om E4 på en väg med bitvis 40 kilometer i timmen som hastighetsbegränsning. Tyvärr är det inte många lastbilar och personbilar som respekterar hastigheten.