Flygkaos på Arlanda 2022. Foto: John Antonsson
Konflikt i bevakningsbranschen

Transport varslar om strejk på flygplatser

Bevakning. Facket kräver högre ingångslöner och bättre löneutveckling. Transport har varslat om strejk på Ringhals kärnkraftverk och Sveriges tre största flygplatser.

Den 15 juni lämnade Transport över en slutlig uppsägning av bevakningsavtalet till motparten Säkerhetsföretagen, som är ett medlemsförbund i Almega. Samtidigt la man ett konfliktvarsel som träder i kraft den 28 juni och berör cirka 160 företag och 20 000 anställda varav ungefär 5 000 behovsanställda.

Svenska Transportarbetareförbundet upplever att motparten Säkerhetsföretagen inte ens försöker förhandla och ser ingen annan utväg än att varsla om konfliktåtgärder för att få motparten till förhandlingsbordet. Samtidigt som Transport den 15 juni lämnade över en slutgiltig uppsägning av bevakningsavtalet la man ett varsel om stridsåtgärder. Transports tre förhandlingskrav är;

  • Högre ingångslön. Den ligger i dag på 23 090 kronor i månaden.
  • Erfarenhet och kompetenstillägg genom ändrat lönesystem. Det måste premieras.
  • Bättre förutsägbarhet i schemaläggningen. Fem dagar ska bli 14 dagar. Precis som det står i Arbetstidslagen.

– Till slut tröttnar man på den ickekreativa hållningen. Jag upplever att de vill att vi varslar och då gör vi det. Ingenting kan bli sämre av att vi får in en medlare i det här, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande Transport.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth tycker ändå att parterna delar problembilden för branschen.

– Det är svårt att rekrytera till och att behålla folk i bevakningsbranschen. Ingångslönen är skamligt låg. Och för att kunna rekrytera måste många företag löneklassa in nyanställda på en högre lön. Den låga ingångslönen innebär att jobben inte blir attraktiva. Och utöver det finns ingen löneutveckling som är baserad på erfarenhet och kompetens. Det gör i sin tur att det är svårt att behålla folk i branschen. Om det är vi överens.

Er lösning är bland annat fler steg i lönestegen för att råda bot på problematiken med den nästintill obefintliga löneutvecklingen under arbetslivet. Vad har ni fått för svar från motparten Säkerhetsföretagen?

– Säkerhetsföretagen vill inte införa lön baserad bara på erfarenhet utan deras svar är godtyckligt satta individuella löner. Och det är oklart hur tillägg ska betalas. Deras lösning är individuella löner och pottfördelning lokalt. Det tror inte vi på, för det kommer att innebära att några få kommer att få det bättre och i längden hämmar det löneutvecklingen för kollektivet.

Det finns medlemmar som är besvikna på att det inte blev någon konflikt på deras avtalsområde. Hur mycket sämre är motpartens bud här, jämfört med de avtal som ni tecknade utan konflikt?

– Jag upplever att vi inte ens har konkreta förhandlingar. Till skillnad från Transportföretagen, som ser sina anställda som tillgångar, så har vi här en arbetsgivarorganisation som inte ser sina anställda som resurser. Som bara ger skitingångslöner, inte premierar yrkeserfarenhet, inte vill höja statusen på branschen. I praktiken har de bara fyra uttryck på repertoaren; nej, märket, avräkning och individuella löner.

Varför säger ni inte vad ni vill ha i pengar då pengar verkar vara lösningen?

– Vi kommer inte ens i gång med förhandlandet. Då går det inte att prata pengar. Ingen ska säga att vi är omöjliga. Vi har löst många bra avtal men här är det bara tok rakt igenom.

Hur ska medlemmarna förstå vad konflikten handlar om när ni inte har prissatt era krav?

– Jag tror att medlemmarna mycket väl vet vad vi kämpar för. Vi vill få till respektabla villkor för kåren.

Det här kommer i semestertider på arbetsplatser som varit under stor press under bland annat pandemin. Hur skyddar ni medlemmarna från arga resenärer?

– Det är arbetsgivaren som tvingar oss till de här åtgärderna. Det är ingenting vi vill göra. Säkerhetsföretagen tvingar oss att agera. Och jag upplever att det finns en stor kampvilja bland våra medlemmar i branschen.

Ni lägger varslet i semestertider, är det för att det ska bli extra kännbart?

– Det beror på att avtalet löper ut nu. Det är inget vi bestämt ensidigt. Och man kan inte vidta åtgärder innan avtalet löpt ut.

Om ni inte får allmänheten med er, hur ska ni vinna detta då? Resenärerna har nog sett fram emot sina resor så här efter pandemin.

– Det primära i en konflikt kan inte vara att få allmänheten med sig. Det är att företräda våra medlemmar. Kommer allmänheten i kläm så är det bara att beklaga, men det måste Säkerhetsföretagen ta ansvar för.

Är det inte vanskligt att ta ut Ringhals kärnkraftverk med det rådande omvärldsläget, krig i Ukraina bland annat? Är inte det samhällsviktig verksamhet?

– Det är de medlemsgrupper vi har. Våra medlemmar jobbar med viktiga samhällsfunktioner och borde avlönas och respekteras utifrån detta. Det är upprörande att de tjänar så här lite när de har så stort ansvar.

Upplever du att ni har stöd från LO? Och upplever du att Säkerhetsföretagens linje har stöd internt i Svenskt Näringsliv?

– LO är informerade. Vi är inte med i LO-samordningen så vi har inget formella stöd från LO, men jag upplever ändå en stor förståelse från dem. Och att de ser att våra krav inte är orimliga. Frågan om var Svenskt Näringsliv står i det här får ställas till dem. Men de borde ha noterat att det är mest trassel just hos Almega.

Vad ska Säkerhetsföretagen ge er för att ni ska kunna teckna ett nytt kollektivavtal?

– En rejäl höjning av ingångslönen. Och möjlighet till en lönekarriär. Och slutligen 14 dagars varsel för schemaläggning. Vi håller på så länge vi behöver.

Finns det en risk att arbetsgivaren svarar med en lockout?

– Risk eller möjlighet finns alltid. Enklast vore om Säkerhetsföretagen kom till förhandlingsbordet och faktiskt förhandlande. Men jag är inte arbetsgivarpart så jag vet inte hur de tänker, säger Tommy Wreeth.

 

Läs mer om konflikten

2023-06-01

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

2023-06-15

”Vi hade gärna fortsatt förhandlingarna”

”Vi är taggade och villiga att kämpa!”

2023-06-16

Medlare utsedda i avtalstvist

Väktare om varslet: ”Ett nödvändigt ont”

2023-06-20

Transport – ”Avarn kartlägger fackligt medlemskap”

2023-06-21

Övertidsblockad uppskjuten på medlarnas begäran

2023-06-22

Medling fortsätter nästa vecka

Transport ger dispens om strejk på Ringhals

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mimi:
    24 juni, 2023

    En del tycker vi har bra ingångslön, jo kanske men det ska tilläggas att vi har tarifflöner- det spelar ingen roll om du är 20 och har lite erfarenhet eller om du tex är 45 och lång erfarenhet- du börjar på nybörjarlön ändå. Och nej de flesta har inte B och C lön, B lön får du efter ett antal år och sen står du i princip still där ( förutom en pyttehöjning årligen). För C lön måste du bli arbetsledare eller skyddsvakt vad jag vet...
    Personligen tycker jag grundlönen är okej men OB är skamligt låg precis som löneutvecklingen. Och att schemat kommer 5 dar innan....
    Så ja jag förstår absolut att det gått så långt som till varsel. Vet inte hur Securitas schema på Landvetter ser ut tex men på Arlanda är merparten av flygplatskontrollanterna anställd på 70 % ( finns 50 och 100% också)

  2. Micke:
    16 juni, 2023

    Varför lägga så stort krut på ingångslönerna? Är 23 000 en dålig lön för en nybliven väktare? Nej... Och om det skulle var ingångslönen som gör det svårt för arbetsgivaren att behålla och rekrytera, då kan ju arbetsgivaren sätta den anställda i en annan lönegrupp direkt.

  3. Adam:
    15 juni, 2023

    Strejk för att höja ingångslönerna och få ut schemat lite tidigare? Är det inte lite för undermåliga krav att gå ut på strejk för? Hade varit vettigare att strejka för att höja OB:n rejält.

    Det kan inte vara särskilt många som har ingångslön? Den stora majoriteten har B eller C lön. Tycker fokuset ligger fel. Ska jag gissa, så gissar jag på att vi får lägre löne-höjning än märket men att man lyckas höja sommararbetarnas ingångslöner.

    Och därför kommer varsel om konflikten ha varit lyckad..... hah. Jag blir gärna motbevisad men känner noll förtroende efter Corona avtalet. Vi fick vänta flera månader på lönehöjningen, och när den kom så var den rekordlåg samt att vi inte fick någon kompensation för väntetiden. Lägg till att säkerhetsbolagen samtidigt gjorde rekordvinster på börsen.

Lästips:

Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Alexandras krönika. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.