Hovrätten Mats Fredlund Lars Mikaelsson
Close
Mats Fredlund vid huvudförhandlingarna i hovrätten i november. Transports vice ordförande Lars Mikaelsson till höger.
Close

Hovrätten: Fel utesluta SD-politiker

Arbetsrätt. Transport förlorade målet – förbundet hade ingen rätt att utesluta en medlem då han valdes in för Sverigedemokraterna i kommunfullmäktige. Det slår Svea hovrätt fast i sin dom.

Hovrätten fastställer tingsrättens dom och ogiltigförklarar uteslutningen av Mats Fredlund. Svenska Transportarbetareförbundet ska ersätta Fredlund för hans rättegångskostnader med närmare 223 000 kronor.

– Domen är beklaglig och vi kommer att analysera den närmare. Det är oroväckande att hovrätten anser att staten kan bestämma över vem som får vara med i en förening och att föreningens egna medlemmar inte får göra det, säger Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare i ett pressmeddelande från förbundet.

Transport har i två domstolar förgäves försökt visa att det finns stöd i förbundets stadgar för uteslutning av en medlem som företräder ett parti vars program står i strid med fackets grundläggande mål.

Hovrätten har vid en tolkning av förbundets stadgar funnit att beslutet om uteslutning inte haft stöd i stadgarna. ”Varken domstolsprövningen i sig eller tolkningen av förbundets stadgar har inneburit en begränsning av föreningsfriheten” skriver hovrättsrådet Elisabet Brunlid i en kommentar.

Yrkesföraren Mats Fredlund uteslöts ur Transport efter att han valts in som ledamot för SD i Kiruna kommunfullmäktige 2018. Fredlund stämde då Transport eftersom han anser att uteslutningen saknar giltig grund. Något Stockholms tingsrätt gav honom rätt i, men som en enig förbundsstyrelse hos Transport beslutade att överklaga.

”Endast i diktaturer tar sig staten rätt att gripa in i en ideell föreningens inre angelägenheter” skriver förbundet, företrätt av LO-TCO Rättskydd, i sin överklagan till hovrätten.

Fackets roll

Mats Fredlunds företrädare har drivit att facket inte går att betrakta som en förening som andra. På den svenska arbetsmarknaden, med starka parter, ger medlemskapet ett skydd som inte är möjligt att få på annat vis – det finns inga andra förbund att gå med i som tecknar kollektivavtal för chaufförer, tog juristen Anders Elvingsson upp i hovrätten.

Enligt hovrätten står det klart att medlemskap i en fackförening är av ekonomisk och praktisk betydelse för den enskilde medlemmen, även om betydelsen har förändrats ”i takt med de de förändringar som gjorts i regleringen av arbetsmarknaden och samhällsutvecklingen i övrigt”.

Förbundsjuristerna som företrädde Transport tog upp att Högsta domstolens domar från 1930- och 1940-talen, som gällt lägre domstolars rätt att pröva fackföreningars uteslutningsbeslut, måste ses just i ljuset av den samhällsförändring som skett. För snart 100 år sedan hade medlemskap i ett fack en helt annan betydelse för arbetares möjlighet att ens få arbete – i dag finns ett skydd för alla, bland annat genom kollektivavtal som arbetsgivaren är skyldig att tillämpa för samtliga anställda. Men hovrätten valde alltså ändå att stödja Fredlunds tolkning.

Men hovrätten konstaterar liksom tingsrätten att Mats Fredlund inte har rätt till något skadestånd. Det saknas rättsligt stöd för skadestånd för kränkning. Transport har inte gjort sig skyldig till något skadeståndsgrundande handlande och har inte orsakat någon ekonomisk skada för Fredlund, heter det i domen.

Om Transport ska överklaga är ett beslut som ska fattas i demokratisk ordning inom förbundet.

– Vår förbundsstyrelse beslutar om vi ska överklaga. Att vi överklagar är inte osannolikt med tanke på att målet handlar om våra medlemmars föreningsfrihet, säger förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik Johansson:
    10 december, 2022

    Anser att fackens uppgift enbart är att ta tillvara arbetstagarnas intressen på deras arbetsplatser, Facken ska överhuvudtaget inte ha några synpunkter på medlemmarnas politiska åsikter eller engagemang. Dessutom när Transport, med sina ekonomiska resurser och juridisk expertis pressar en enskild arbetare genom att begära 600000 tusen kronor gick man över gränsen, Då tillvaratar man inte arbetarnas intressen! Det handlar om någon sorts hämnd. Rena maffiametoder, ytterst obehagligt! Nu får man bestämma sig, Ska man vara ett fackförbund som tillvaratar sina medlemmars intressen ute på arbetsplatserna eller ska man vara en lobbyorganisation till socialdemokraterna? Man kan inte vara både och längre!

  2. Anders:
    8 december, 2022

    Om personer med ”fel” åsikter inte skulle få vara med i Transport utan kanske bilda ytterligare ett fack måste i så fall även detta fack tillåtas teckna kollektivavtal med arbetsgivarna. Det tror inte jag hade varit en bra utveckling.

  3. Olov Gunnarsson:
    8 december, 2022

    Demokratin har segrat. Att diskriminera arbetare utifrån åsikter är totalitärt och oacceptabelt i en demokrati. Därför är hovrättens dom välkommen och öppnar upp människors rätt till egna åsikter och samtidigt rätten att vara fackansluten.

  4. NK:
    8 december, 2022

    Ta det hela vägen till HD. Om HD vägrar, då är det dags att ta det upp till EU, där det faktiskt har beslutats av sådant här förr. Detta handlar om föreningsfriheten och faktiskt om arbetares rättigheter! Nazister kan kuppa in sig i ett fackförbund och förstöra organisationen inifrån. Det är oacceptabelt!!

Lästips:

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”På en död planet finns inga jobb”

Klimat. Tjänstemannafacket Vision har som första fackförbund infört klimatombud – ett nytt fackligt uppdrag på landets arbetsplatser. Det går ut på att minska en verksamhets klimatavtryck och påverka arbetsgivaren att värna om miljön och minska utsläppen.

Transportarbetarens logga

Utesluten SD-politiker utesluts från – SD

Politik. Transport har i svenska domstolar förgäves hävdat sin rätt att utesluta en lastbilschaufför sedan han valts in för Sverigedemokraterna i ett kommunfullmäktige. Nu utesluts han från SD efter att ha dömts för grovt rattfylleri.

Hovrätten slår fast – Ringhals hindrade inte skyddsombud

Arbetsmiljö. Ringhals hindrade inte Transports skyddsombud Andreas Ehm när han blev av med sin föranmälan till kärnkraftverket. Det anser hovrätten, som slår fast tingsrättens dom.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.