Hovrätten Mats Fredlund Lars Mikaelsson
Close
Mats Fredlund vid huvudförhandlingarna i hovrätten i november. Transports vice ordförande Lars Mikaelsson till höger.
Close

Hovrätten: Fel utesluta SD-politiker

Arbetsrätt. Transport förlorade målet – förbundet hade ingen rätt att utesluta en medlem då han valdes in för Sverigedemokraterna i kommunfullmäktige. Det slår Svea hovrätt fast i sin dom.

Hovrätten fastställer tingsrättens dom och ogiltigförklarar uteslutningen av Mats Fredlund. Svenska Transportarbetareförbundet ska ersätta Fredlund för hans rättegångskostnader med närmare 223 000 kronor.

– Domen är beklaglig och vi kommer att analysera den närmare. Det är oroväckande att hovrätten anser att staten kan bestämma över vem som får vara med i en förening och att föreningens egna medlemmar inte får göra det, säger Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare i ett pressmeddelande från förbundet.

Transport har i två domstolar förgäves försökt visa att det finns stöd i förbundets stadgar för uteslutning av en medlem som företräder ett parti vars program står i strid med fackets grundläggande mål.

Hovrätten har vid en tolkning av förbundets stadgar funnit att beslutet om uteslutning inte haft stöd i stadgarna. ”Varken domstolsprövningen i sig eller tolkningen av förbundets stadgar har inneburit en begränsning av föreningsfriheten” skriver hovrättsrådet Elisabet Brunlid i en kommentar.

Yrkesföraren Mats Fredlund uteslöts ur Transport efter att han valts in som ledamot för SD i Kiruna kommunfullmäktige 2018. Fredlund stämde då Transport eftersom han anser att uteslutningen saknar giltig grund. Något Stockholms tingsrätt gav honom rätt i, men som en enig förbundsstyrelse hos Transport beslutade att överklaga.

”Endast i diktaturer tar sig staten rätt att gripa in i en ideell föreningens inre angelägenheter” skriver förbundet, företrätt av LO-TCO Rättskydd, i sin överklagan till hovrätten.

Fackets roll

Mats Fredlunds företrädare har drivit att facket inte går att betrakta som en förening som andra. På den svenska arbetsmarknaden, med starka parter, ger medlemskapet ett skydd som inte är möjligt att få på annat vis – det finns inga andra förbund att gå med i som tecknar kollektivavtal för chaufförer, tog juristen Anders Elvingsson upp i hovrätten.

Enligt hovrätten står det klart att medlemskap i en fackförening är av ekonomisk och praktisk betydelse för den enskilde medlemmen, även om betydelsen har förändrats ”i takt med de de förändringar som gjorts i regleringen av arbetsmarknaden och samhällsutvecklingen i övrigt”.

Förbundsjuristerna som företrädde Transport tog upp att Högsta domstolens domar från 1930- och 1940-talen, som gällt lägre domstolars rätt att pröva fackföreningars uteslutningsbeslut, måste ses just i ljuset av den samhällsförändring som skett. För snart 100 år sedan hade medlemskap i ett fack en helt annan betydelse för arbetares möjlighet att ens få arbete – i dag finns ett skydd för alla, bland annat genom kollektivavtal som arbetsgivaren är skyldig att tillämpa för samtliga anställda. Men hovrätten valde alltså ändå att stödja Fredlunds tolkning.

Men hovrätten konstaterar liksom tingsrätten att Mats Fredlund inte har rätt till något skadestånd. Det saknas rättsligt stöd för skadestånd för kränkning. Transport har inte gjort sig skyldig till något skadeståndsgrundande handlande och har inte orsakat någon ekonomisk skada för Fredlund, heter det i domen.

Om Transport ska överklaga är ett beslut som ska fattas i demokratisk ordning inom förbundet.

– Vår förbundsstyrelse beslutar om vi ska överklaga. Att vi överklagar är inte osannolikt med tanke på att målet handlar om våra medlemmars föreningsfrihet, säger förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik Johansson:
    10 december, 2022

    Anser att fackens uppgift enbart är att ta tillvara arbetstagarnas intressen på deras arbetsplatser, Facken ska överhuvudtaget inte ha några synpunkter på medlemmarnas politiska åsikter eller engagemang. Dessutom när Transport, med sina ekonomiska resurser och juridisk expertis pressar en enskild arbetare genom att begära 600000 tusen kronor gick man över gränsen, Då tillvaratar man inte arbetarnas intressen! Det handlar om någon sorts hämnd. Rena maffiametoder, ytterst obehagligt! Nu får man bestämma sig, Ska man vara ett fackförbund som tillvaratar sina medlemmars intressen ute på arbetsplatserna eller ska man vara en lobbyorganisation till socialdemokraterna? Man kan inte vara både och längre!

  2. Anders:
    8 december, 2022

    Om personer med ”fel” åsikter inte skulle få vara med i Transport utan kanske bilda ytterligare ett fack måste i så fall även detta fack tillåtas teckna kollektivavtal med arbetsgivarna. Det tror inte jag hade varit en bra utveckling.

  3. Olov Gunnarsson:
    8 december, 2022

    Demokratin har segrat. Att diskriminera arbetare utifrån åsikter är totalitärt och oacceptabelt i en demokrati. Därför är hovrättens dom välkommen och öppnar upp människors rätt till egna åsikter och samtidigt rätten att vara fackansluten.

  4. NK:
    8 december, 2022

    Ta det hela vägen till HD. Om HD vägrar, då är det dags att ta det upp till EU, där det faktiskt har beslutats av sådant här förr. Detta handlar om föreningsfriheten och faktiskt om arbetares rättigheter! Nazister kan kuppa in sig i ett fackförbund och förstöra organisationen inifrån. Det är oacceptabelt!!

Lästips:

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.