Hovrätten Mats Fredlund Lars Mikaelsson
Close
Mats Fredlund vid huvudförhandlingarna i hovrätten i november. Transports vice ordförande Lars Mikaelsson till höger.
Close

Hovrätten: Fel utesluta SD-politiker

Arbetsrätt. Transport förlorade målet – förbundet hade ingen rätt att utesluta en medlem då han valdes in för Sverigedemokraterna i kommunfullmäktige. Det slår Svea hovrätt fast i sin dom.

Hovrätten fastställer tingsrättens dom och ogiltigförklarar uteslutningen av Mats Fredlund. Svenska Transportarbetareförbundet ska ersätta Fredlund för hans rättegångskostnader med närmare 223 000 kronor.

– Domen är beklaglig och vi kommer att analysera den närmare. Det är oroväckande att hovrätten anser att staten kan bestämma över vem som får vara med i en förening och att föreningens egna medlemmar inte får göra det, säger Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare i ett pressmeddelande från förbundet.

Transport har i två domstolar förgäves försökt visa att det finns stöd i förbundets stadgar för uteslutning av en medlem som företräder ett parti vars program står i strid med fackets grundläggande mål.

Hovrätten har vid en tolkning av förbundets stadgar funnit att beslutet om uteslutning inte haft stöd i stadgarna. ”Varken domstolsprövningen i sig eller tolkningen av förbundets stadgar har inneburit en begränsning av föreningsfriheten” skriver hovrättsrådet Elisabet Brunlid i en kommentar.

Yrkesföraren Mats Fredlund uteslöts ur Transport efter att han valts in som ledamot för SD i Kiruna kommunfullmäktige 2018. Fredlund stämde då Transport eftersom han anser att uteslutningen saknar giltig grund. Något Stockholms tingsrätt gav honom rätt i, men som en enig förbundsstyrelse hos Transport beslutade att överklaga.

”Endast i diktaturer tar sig staten rätt att gripa in i en ideell föreningens inre angelägenheter” skriver förbundet, företrätt av LO-TCO Rättskydd, i sin överklagan till hovrätten.

Fackets roll

Mats Fredlunds företrädare har drivit att facket inte går att betrakta som en förening som andra. På den svenska arbetsmarknaden, med starka parter, ger medlemskapet ett skydd som inte är möjligt att få på annat vis – det finns inga andra förbund att gå med i som tecknar kollektivavtal för chaufförer, tog juristen Anders Elvingsson upp i hovrätten.

Enligt hovrätten står det klart att medlemskap i en fackförening är av ekonomisk och praktisk betydelse för den enskilde medlemmen, även om betydelsen har förändrats ”i takt med de de förändringar som gjorts i regleringen av arbetsmarknaden och samhällsutvecklingen i övrigt”.

Förbundsjuristerna som företrädde Transport tog upp att Högsta domstolens domar från 1930- och 1940-talen, som gällt lägre domstolars rätt att pröva fackföreningars uteslutningsbeslut, måste ses just i ljuset av den samhällsförändring som skett. För snart 100 år sedan hade medlemskap i ett fack en helt annan betydelse för arbetares möjlighet att ens få arbete – i dag finns ett skydd för alla, bland annat genom kollektivavtal som arbetsgivaren är skyldig att tillämpa för samtliga anställda. Men hovrätten valde alltså ändå att stödja Fredlunds tolkning.

Men hovrätten konstaterar liksom tingsrätten att Mats Fredlund inte har rätt till något skadestånd. Det saknas rättsligt stöd för skadestånd för kränkning. Transport har inte gjort sig skyldig till något skadeståndsgrundande handlande och har inte orsakat någon ekonomisk skada för Fredlund, heter det i domen.

Om Transport ska överklaga är ett beslut som ska fattas i demokratisk ordning inom förbundet.

– Vår förbundsstyrelse beslutar om vi ska överklaga. Att vi överklagar är inte osannolikt med tanke på att målet handlar om våra medlemmars föreningsfrihet, säger förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik Johansson:
    10 december, 2022

    Anser att fackens uppgift enbart är att ta tillvara arbetstagarnas intressen på deras arbetsplatser, Facken ska överhuvudtaget inte ha några synpunkter på medlemmarnas politiska åsikter eller engagemang. Dessutom när Transport, med sina ekonomiska resurser och juridisk expertis pressar en enskild arbetare genom att begära 600000 tusen kronor gick man över gränsen, Då tillvaratar man inte arbetarnas intressen! Det handlar om någon sorts hämnd. Rena maffiametoder, ytterst obehagligt! Nu får man bestämma sig, Ska man vara ett fackförbund som tillvaratar sina medlemmars intressen ute på arbetsplatserna eller ska man vara en lobbyorganisation till socialdemokraterna? Man kan inte vara både och längre!

  2. Anders:
    8 december, 2022

    Om personer med ”fel” åsikter inte skulle få vara med i Transport utan kanske bilda ytterligare ett fack måste i så fall även detta fack tillåtas teckna kollektivavtal med arbetsgivarna. Det tror inte jag hade varit en bra utveckling.

  3. Olov Gunnarsson:
    8 december, 2022

    Demokratin har segrat. Att diskriminera arbetare utifrån åsikter är totalitärt och oacceptabelt i en demokrati. Därför är hovrättens dom välkommen och öppnar upp människors rätt till egna åsikter och samtidigt rätten att vara fackansluten.

  4. NK:
    8 december, 2022

    Ta det hela vägen till HD. Om HD vägrar, då är det dags att ta det upp till EU, där det faktiskt har beslutats av sådant här förr. Detta handlar om föreningsfriheten och faktiskt om arbetares rättigheter! Nazister kan kuppa in sig i ett fackförbund och förstöra organisationen inifrån. Det är oacceptabelt!!

Lästips:

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”På en död planet finns inga jobb”

Klimat. Tjänstemannafacket Vision har som första fackförbund infört klimatombud – ett nytt fackligt uppdrag på landets arbetsplatser. Det går ut på att minska en verksamhets klimatavtryck och påverka arbetsgivaren att värna om miljön och minska utsläppen.

Transportarbetarens logga

Utesluten SD-politiker utesluts från – SD

Politik. Transport har i svenska domstolar förgäves hävdat sin rätt att utesluta en lastbilschaufför sedan han valts in för Sverigedemokraterna i ett kommunfullmäktige. Nu utesluts han från SD efter att ha dömts för grovt rattfylleri.

Hovrätten slår fast – Ringhals hindrade inte skyddsombud

Arbetsmiljö. Ringhals hindrade inte Transports skyddsombud Andreas Ehm när han blev av med sin föranmälan till kärnkraftverket. Det anser hovrätten, som slår fast tingsrättens dom.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.