Därför får inte aktiva Sverigedemokrater vara med i Transport

Krönika. Jag har den senaste tiden fått flera frågor om Transports hållning till Sverigedemokraterna. Speciellt sedan nummer tio 2014 av Transportarbetaren publicerades. I det numret fanns en enkät på sista sidan där en av de tillfrågade fällde nedsättande omdömen om medborgare som valt att lägga sin röst på just Sverigedemokraterna.

Med anledning av enkäten har en medlem skrivit en insändare till Transportarbetaren. I den antyds att sverigedemokratiska sympatisörer med fackliga uppdrag sparkas ut ur Transport.

Påståendet är felaktigt och jag vill bestämt avfärda att fackliga förtroendemän i Transport, vilka sympatiserar med Sverigedemokraterna, utesluts.

Jag är väl medveten om att förbundet har fackliga förtroendemän som sympatiserar med och röstar på Sverigedemokraterna. Som medborgare i vårt land har man demokratiska rättigheter. I allmänna val har man möjlighet att rösta på det parti som man anser är bäst. Så måste det vara i en demokrati.

Fakta i målet är att Transports kongress har beslutat att aktiva Sverigedemokrater inte kan vara medlemmar i förbundet. Kärnfrågan torde då vara: Vad menas med aktiv?

Transports svar är att som ”aktiv” betraktas den som kandiderar till politiska förtroendeuppdrag för Sverigedemokraternas räkning. Alltså en person som företräder eller har för avsikt att företräda partiet i politiska organ.

Transports beslut att utesluta aktiva Sverigedemokrater bygger på en tolkning av paragraf 2 i förbundets stadgar. Där står det bland annat att förbundets uppgift är att ”verka för en samhällsutveckling på grundval av alla människors lika värde samt politisk, social och ekonomisk demokrati”.

De rasistiska och främlingsfientliga dragen i Sverigedemokraternas politik är så starka att de helt enkelt inte är förenliga med Transports stadgar. Kanske är det onödigt att påpeka, men det är givetvis självklart att de medlemmar som blir föremål för uteslutning ges möjlighet att yttra sig innan förbundsstyrelsen fattar beslut i frågan.

Det bör också poängteras att Transport inte utesluter någon för hans eller hennes åsikters skull. Ingen sparkas ut på grund av vad personen tänker eller ens på grundval av medlemskap i ett visst parti.

Kort sagt; Transport bedriver ingen som helst form av åsiktsregistrering. Vi försöker i stället att skapa en stark fackförening som har makt och möjlighet att hävda kollektivavtal för alla företag som etablerar sig i Sverige och för alla arbetare som anställs i Sverige – oavsett varifrån man kommer, om man är kvinna eller man, har ljus eller mörk hudfärg.

Transport är medlem i Internationella Transportarbetarfederationen (ITF) och förbundet har alltid varit drivande globalt i frågor om allas lika värde. Likaså har både vi och ITF historiskt sett alltid tagit ställning mot rasism och främlingsfientlighet. Det är en tradition som Transport med stolthet och beslutsamhet kommer att försvara och bära med oss in i framtiden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kent Frulla:
    10 november, 2022

    Ni säger en sak och gör en annan. Dubbelmoral! Enligt mig är SD ett parti som akuthjälper Sverige och inte ett parti med rasistisk syn som ni påpekar. Och hänvisa inte till historien för då ska fler partimedlemmar rensas ut av er.
    Det är en klar åsiktsregistrering från er sida och inget annat. Jag skulle råda ALLA som röstar på SD att gå ur transport och bli istället medlem i annan fackförening.
    Mvh Kent

  2. Rille:
    7 december, 2019

    Någon som missat att SD är största partiet i Sverige???

  3. Janne:
    28 oktober, 2019

    Tragiskt, synnerligen tragiskt. "Rasism" får man inte stötta enligt PK-grundregeln, hat baserat på hörsägen är däremot helt OK. Precis som alternativmedia behöver vi alternativfack som tar striden mot dessa kappvändare.

  4. Ronny:
    11 juni, 2019

    Tycker de är diskriminerande så ni står inte för demokrati.

  5. Bo andersson:
    18 mars, 2019

    Seriös så pinsamt av transport att agera världspolis härmed kommer jag omedelbart lämna Transportarbetarförbundet då jag inte set Transportarbetareförbundet är demokratiskt . Det är okej alltså att vara medlem i vänsterpartiet och Kasta gatsten med af aktivister mfl , men inte att rösta på Sverigedemokraterna som och demokratiska grunder är folkvalda

  6. Alexander:
    22 februari, 2019

    "De rasistiska och främlingsfientliga dragen i Sverigedemokraternas politik är så starka..."
    Det är faktiskt så att de värsta rasisterna det är de som diskriminerar sitt eget befolkning och som ger utlänningarna företräde. Således SD kan aldrig vara så rasistiska som de gamla etablerade partierna är. På tal om de "främlingsfientliga dragen", anser jag att det är mycket värre att vara svenskfientlig. Att tala om främlingsfientlighet men inte om svenskfientlighet, kan knappast tolkas på annat sätt än som förräderi. Transports hyckleri framstår mycket tydligt när man talar om "allas lika värde" och samtidigt utesluter regimkritiker. Transports ageranden visar tydligt och klart att Sverige idag är en diktatur.

  7. En sann kommunist!:
    30 januari, 2019

    Jag känner 25 medlemmar som är med i Transport. Önskar ni att jag namnger dom så att ni kan utesluta dem?

  8. Jonathan:
    29 januari, 2019

    Helt rätt, inget att disskutera om ens!

  9. Johan:
    11 december, 2018

    Men det är helt ok att ha ett politiskt uppdrag från ett annat parti. Det tycker ni är demokratiskt? Jag gick in på SD hemsida för att se om ah kunde hitta något om att dem skulle vara ett rasistiskt parti som ni skriver. Ni får gärna hänvisa till den källan. För jag hittar inget.

  10. David:
    8 december, 2018

    Man skäms till och med för att jobba i en bransch där branschens fackförbund beter sig på detta sättet. Ni säger er förespråka demokrati och att ni inte ägnar er åt åsiktsregistrering. Att stå upp för varje medlems rätt till att vara just fackligt ansluten, det är vad ni borde göra. Dessutom borde ni göra det oavsett personens hudfärg, bakgrund eller åsikter. Jag hävdar med bestämdhet att det ni gjort, och gör, inte är i enlighet med Sveriges Grundlag.
    Skäms !!!!!

  11. Magnus Södling:
    6 december, 2018

    Så ni hävdar att att SD har rasistiska och främlingsfientliga drag . Exakt vart finns det att läsa , visa mej ? Kan ni bevisa att det är så ska jag aldrig mera rösta på dom då jag känner starkt för alla människor oavsett ursprung. Om ni inte kan det så lan ni förklara för SEKO varför en av deras medlemmar väljer att gå ur deras förbund
    Mvh Magnus

  12. Anita Yngve:
    4 december, 2018

    Så om man är representant för någon som röstar på Sverigedemokraterna så kan man inte vara medlem i Transport? Alltså Sverigedemokraterna kämpar för att vi kvinnor ska känna oss trygga i samhället och det är enligt er inte att värna allas lika värde? Så vad gör ni för oss kvinnor? Nähä! Inget? Då vill ni inte ha kvinnor i Transport då?

  13. Kenneth Ruokamo:
    4 december, 2018

    beklagligt att utesluta aktiva medlemmar från samhället . Räcker det inte med alla människor i utanförskapets Sverige . Min farfar sändes till läger i Sibirien . det utstrålar fackpolitisk samverkan mot medlemmar i facken . människor på 1930 oliktänkare deporterades .Som en tidigare aktiv i Gruv avd 12 - . Beklagligt att facket bidrar till splittring nu uppstår alternativ . fortfarande med i facket men ej transport . Ett av Sveriges farligaste arbete och vad gör facket. prioriterar uteslutningar av medlemmar med en annan tro . Vilken tro är godkänd i facket . Nu vågar man ej ha symboler sig för rädslan att bli uthängd på sitt jobb .

  14. Leif Törnsten:
    19 oktober, 2018

    Är icke medlem i Transport men efter detta skulle jag aldrig heller gå med. Åsiktsregistrering eller inte men styrning av politik är väl glasklar och att Transport står för alla människors lika värde föll väl som ett korthus. Var gärna medlem men visa det inte. Känns som om Transport inte klarar dialogen som bör finnas i just en demokrati. Ej SD-anhängare.

  15. Mostafa J:
    6 oktober, 2018

    Ok, så om jag har förstått det här rätt så får man rösta på vad man vill och tycka hur man vill, så länge man inte röstar på Sveriges tredje största parti. Och vart sjutton i SD´s politik finns det rasism? Jag är muslim och kommer från Iran och röstar på SD och tycker det är märkligt hur människor antyder på att SD´s parti är rasistiskt bara för att de vill har åsikter om hur migrationspolitiken hanteras. Jag skulle nästan vilja påstå att ni som har åsikter om SD kanske borde öppna ögonen lite istället för att vara blinda. Hur kan en facklig organisation ens ha en tanke på att utesluta någon pga vad denna verkar i för parti? Jag trodde inte det var sant när jag läste detta. Med detta sagt så skickar jag imorgon in mitt utträde ur Transport som medlem då jag tycker det här mer eller mindre är lika illa som rasism! Ni pratar om allas lika värde, så gick det med det.

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Erika Bergkvist, verksamhetsledare och kommunikatör ABF Värmland

Samhällets problem blir folkrörelsernas utmaningar

Folkrörelser. Det är märkligt tyst. Tyst kring att folkbildningen är under attack. Den rörelse som byggt Sverige. Det Sverige vi varit så stolta över. Jag säger varit, för jag är inte så stolt nu när snus och plastpåsar blivit viktigare än folkbildning.

Feedback kan vägleda och såra

Krönika. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

”Vi måste jappa han!”

Klass. ”Du brur, du vet vi måste jappa han!” är ord man kan höra på hemresan från jobbet i pendeltågsvagnen. Dock inte på väg till jobbet för då är de inte vakna ”gangsta”-gängen. (Och ”jappa” betyder mörda.) De här grabbarna har ordförråd som en treåring och kommer helt säkert från något av de ”utsatta områdena”.

Enda kvinnan ombord

Jämställdhet. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

Varför vill Tidö-regeringen stryka fackligt samarbete i biståndet?

Debatt. Det svenska biståndet förändras i snabb takt. Nu har turen kommit till frågan om det svenska civilsamhällets deltagande i utvecklingssamarbetet med omvärlden. Regeringen gav för någon vecka sedan Sida i uppdrag att undersöka hur de kan ta över vidareförmedling av pengar ur biståndsbudgetens anslag för att stärka civilsamhället internationellt. Det har lett till att man nu sagt upp samtliga avtal med det svenska civilsamhället. Inklusive avtalen med Palmecentret och Union to Union.

Därför har vi inte sett de värsta cyberattackerna än

Debatt. Ingen organisation är immun mot cyberattacker. Ändå har vi bara sett en bråkdel av det som kan hända. Att samhällskritisk teknik kopplas upp innebär visserligen stora framsteg för effektivisering av verksamheter, men den ökande risken för cyberangrepp utgör samtidigt ett hot mot den operativa tekniken (OT) och kan äventyra säkerheten, ekonomin och driften hos verksamheter. Fredrik Olsson, Europachef på cybersäkerhetsföretaget NTT Security, listar fem avgörande åtgärder för transportsektorn.

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Ica-handlarna tjänar storkovan

Svenska Hem. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Locket på är inte lösningen

Bevakning. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

Var lite snäll mot dig själv!

Självmedkänsla. De flesta av oss hyser medkänsla – att känna för någon utan att dela dennas känsla. Medkänsla ska inte förväxlas med empati som är förmågan att känna med andra (och kan vara slitsamt och inte alltid så konstruktivt).

Vi måste vara offensiva

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

En god arbetsmiljö bör alla få ha

Ledare. Inom Transport är det många arbetsplatser som är mansdominerande. En yrkeskår där det börjar synas en skillnad är lastbilschaufförer. Tya:s skolledarrapport som släpptes den 21 februari visar att det aldrig har varit så många tjejer som velat bli just lastbilschaufförer som nu. Det ser de genom antal sökande till gymnasieskolans transportprogram.