Därför får inte aktiva Sverigedemokrater vara med i Transport

Krönika. Jag har den senaste tiden fått flera frågor om Transports hållning till Sverigedemokraterna. Speciellt sedan nummer tio 2014 av Transportarbetaren publicerades. I det numret fanns en enkät på sista sidan där en av de tillfrågade fällde nedsättande omdömen om medborgare som valt att lägga sin röst på just Sverigedemokraterna.

Med anledning av enkäten har en medlem skrivit en insändare till Transportarbetaren. I den antyds att sverigedemokratiska sympatisörer med fackliga uppdrag sparkas ut ur Transport.

Påståendet är felaktigt och jag vill bestämt avfärda att fackliga förtroendemän i Transport, vilka sympatiserar med Sverigedemokraterna, utesluts.

Jag är väl medveten om att förbundet har fackliga förtroendemän som sympatiserar med och röstar på Sverigedemokraterna. Som medborgare i vårt land har man demokratiska rättigheter. I allmänna val har man möjlighet att rösta på det parti som man anser är bäst. Så måste det vara i en demokrati.

Fakta i målet är att Transports kongress har beslutat att aktiva Sverigedemokrater inte kan vara medlemmar i förbundet. Kärnfrågan torde då vara: Vad menas med aktiv?

Transports svar är att som ”aktiv” betraktas den som kandiderar till politiska förtroendeuppdrag för Sverigedemokraternas räkning. Alltså en person som företräder eller har för avsikt att företräda partiet i politiska organ.

Transports beslut att utesluta aktiva Sverigedemokrater bygger på en tolkning av paragraf 2 i förbundets stadgar. Där står det bland annat att förbundets uppgift är att ”verka för en samhällsutveckling på grundval av alla människors lika värde samt politisk, social och ekonomisk demokrati”.

De rasistiska och främlingsfientliga dragen i Sverigedemokraternas politik är så starka att de helt enkelt inte är förenliga med Transports stadgar. Kanske är det onödigt att påpeka, men det är givetvis självklart att de medlemmar som blir föremål för uteslutning ges möjlighet att yttra sig innan förbundsstyrelsen fattar beslut i frågan.

Det bör också poängteras att Transport inte utesluter någon för hans eller hennes åsikters skull. Ingen sparkas ut på grund av vad personen tänker eller ens på grundval av medlemskap i ett visst parti.

Kort sagt; Transport bedriver ingen som helst form av åsiktsregistrering. Vi försöker i stället att skapa en stark fackförening som har makt och möjlighet att hävda kollektivavtal för alla företag som etablerar sig i Sverige och för alla arbetare som anställs i Sverige – oavsett varifrån man kommer, om man är kvinna eller man, har ljus eller mörk hudfärg.

Transport är medlem i Internationella Transportarbetarfederationen (ITF) och förbundet har alltid varit drivande globalt i frågor om allas lika värde. Likaså har både vi och ITF historiskt sett alltid tagit ställning mot rasism och främlingsfientlighet. Det är en tradition som Transport med stolthet och beslutsamhet kommer att försvara och bära med oss in i framtiden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kent Frulla:
    10 november, 2022

    Ni säger en sak och gör en annan. Dubbelmoral! Enligt mig är SD ett parti som akuthjälper Sverige och inte ett parti med rasistisk syn som ni påpekar. Och hänvisa inte till historien för då ska fler partimedlemmar rensas ut av er.
    Det är en klar åsiktsregistrering från er sida och inget annat. Jag skulle råda ALLA som röstar på SD att gå ur transport och bli istället medlem i annan fackförening.
    Mvh Kent

  2. Rille:
    7 december, 2019

    Någon som missat att SD är största partiet i Sverige???

  3. Janne:
    28 oktober, 2019

    Tragiskt, synnerligen tragiskt. "Rasism" får man inte stötta enligt PK-grundregeln, hat baserat på hörsägen är däremot helt OK. Precis som alternativmedia behöver vi alternativfack som tar striden mot dessa kappvändare.

  4. Ronny:
    11 juni, 2019

    Tycker de är diskriminerande så ni står inte för demokrati.

  5. Bo andersson:
    18 mars, 2019

    Seriös så pinsamt av transport att agera världspolis härmed kommer jag omedelbart lämna Transportarbetarförbundet då jag inte set Transportarbetareförbundet är demokratiskt . Det är okej alltså att vara medlem i vänsterpartiet och Kasta gatsten med af aktivister mfl , men inte att rösta på Sverigedemokraterna som och demokratiska grunder är folkvalda

  6. Alexander:
    22 februari, 2019

    "De rasistiska och främlingsfientliga dragen i Sverigedemokraternas politik är så starka..."
    Det är faktiskt så att de värsta rasisterna det är de som diskriminerar sitt eget befolkning och som ger utlänningarna företräde. Således SD kan aldrig vara så rasistiska som de gamla etablerade partierna är. På tal om de "främlingsfientliga dragen", anser jag att det är mycket värre att vara svenskfientlig. Att tala om främlingsfientlighet men inte om svenskfientlighet, kan knappast tolkas på annat sätt än som förräderi. Transports hyckleri framstår mycket tydligt när man talar om "allas lika värde" och samtidigt utesluter regimkritiker. Transports ageranden visar tydligt och klart att Sverige idag är en diktatur.

  7. En sann kommunist!:
    30 januari, 2019

    Jag känner 25 medlemmar som är med i Transport. Önskar ni att jag namnger dom så att ni kan utesluta dem?

  8. Jonathan:
    29 januari, 2019

    Helt rätt, inget att disskutera om ens!

  9. Johan:
    11 december, 2018

    Men det är helt ok att ha ett politiskt uppdrag från ett annat parti. Det tycker ni är demokratiskt? Jag gick in på SD hemsida för att se om ah kunde hitta något om att dem skulle vara ett rasistiskt parti som ni skriver. Ni får gärna hänvisa till den källan. För jag hittar inget.

  10. David:
    8 december, 2018

    Man skäms till och med för att jobba i en bransch där branschens fackförbund beter sig på detta sättet. Ni säger er förespråka demokrati och att ni inte ägnar er åt åsiktsregistrering. Att stå upp för varje medlems rätt till att vara just fackligt ansluten, det är vad ni borde göra. Dessutom borde ni göra det oavsett personens hudfärg, bakgrund eller åsikter. Jag hävdar med bestämdhet att det ni gjort, och gör, inte är i enlighet med Sveriges Grundlag.
    Skäms !!!!!

  11. Magnus Södling:
    6 december, 2018

    Så ni hävdar att att SD har rasistiska och främlingsfientliga drag . Exakt vart finns det att läsa , visa mej ? Kan ni bevisa att det är så ska jag aldrig mera rösta på dom då jag känner starkt för alla människor oavsett ursprung. Om ni inte kan det så lan ni förklara för SEKO varför en av deras medlemmar väljer att gå ur deras förbund
    Mvh Magnus

  12. Anita Yngve:
    4 december, 2018

    Så om man är representant för någon som röstar på Sverigedemokraterna så kan man inte vara medlem i Transport? Alltså Sverigedemokraterna kämpar för att vi kvinnor ska känna oss trygga i samhället och det är enligt er inte att värna allas lika värde? Så vad gör ni för oss kvinnor? Nähä! Inget? Då vill ni inte ha kvinnor i Transport då?

  13. Kenneth Ruokamo:
    4 december, 2018

    beklagligt att utesluta aktiva medlemmar från samhället . Räcker det inte med alla människor i utanförskapets Sverige . Min farfar sändes till läger i Sibirien . det utstrålar fackpolitisk samverkan mot medlemmar i facken . människor på 1930 oliktänkare deporterades .Som en tidigare aktiv i Gruv avd 12 - . Beklagligt att facket bidrar till splittring nu uppstår alternativ . fortfarande med i facket men ej transport . Ett av Sveriges farligaste arbete och vad gör facket. prioriterar uteslutningar av medlemmar med en annan tro . Vilken tro är godkänd i facket . Nu vågar man ej ha symboler sig för rädslan att bli uthängd på sitt jobb .

  14. Leif Törnsten:
    19 oktober, 2018

    Är icke medlem i Transport men efter detta skulle jag aldrig heller gå med. Åsiktsregistrering eller inte men styrning av politik är väl glasklar och att Transport står för alla människors lika värde föll väl som ett korthus. Var gärna medlem men visa det inte. Känns som om Transport inte klarar dialogen som bör finnas i just en demokrati. Ej SD-anhängare.

  15. Mostafa J:
    6 oktober, 2018

    Ok, så om jag har förstått det här rätt så får man rösta på vad man vill och tycka hur man vill, så länge man inte röstar på Sveriges tredje största parti. Och vart sjutton i SD´s politik finns det rasism? Jag är muslim och kommer från Iran och röstar på SD och tycker det är märkligt hur människor antyder på att SD´s parti är rasistiskt bara för att de vill har åsikter om hur migrationspolitiken hanteras. Jag skulle nästan vilja påstå att ni som har åsikter om SD kanske borde öppna ögonen lite istället för att vara blinda. Hur kan en facklig organisation ens ha en tanke på att utesluta någon pga vad denna verkar i för parti? Jag trodde inte det var sant när jag läste detta. Med detta sagt så skickar jag imorgon in mitt utträde ur Transport som medlem då jag tycker det här mer eller mindre är lika illa som rasism! Ni pratar om allas lika värde, så gick det med det.

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Jag vill inte vara medlem i en klubb som skulle acceptera mig

Ledare. Du känner kanske igen Groucho Marx (1890–1977) citat. Citatet är inte bara roligt, det vittnar också om att det är klubben – föreningen – som väljer vilka som får vara medlemmar. Det som kallas föreningsfrihet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Hoppet är det sista som överger

Ledare. Svenska folket har röstat och klart är att det parti som framstår som valets vinnare är Sverigedemokraterna. Framför allt är det utanför storstäderna de har haft stor framgång.

Ingen ska behöva dö på jobbet

Ledare. Lastbilschaufförer är yrket med flest dödsfall. Det visar en sammanställning som Arbetsmiljöverket gjort över åren 2011 – 2020. 66, sextiosex, lastbilsförare miste livet under de åren. Det är fruktansvärt.

Det kan bli en stökig avtalsrörelse

Ordförandeord. Ett nytt år har börjat och det känns som ett tufft läge mest överallt. Personligen så närvarade jag nyligen via ett LO-mandat på Folk och försvars rikskonferensen, i Sälen. Det var ett par detaljer som satte sig på minnet rejält.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Vintervägar – en farlig arbetsplats

Debatt. Transportarbetareförbundets medlemmar har ofta vägen som arbetsplats oavsett väder och vind eller årstid. Under 2022 förolyckades 38 personer i sitt arbete, samt ytterligare sex personer som går under ”övrigt” i Arbetsmiljöverkets statistik.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Which side are you on?

Dragbilsliv. Jag var på väg hem från Eskilstuna en sen fredagseftermiddag för många år sedan. Det var på den tiden jag drog löstrailers som enbilsåkare och jag hade haft en usel vecka. Nu såg jag fram mot att åtminstone få komma hem till middag och lite fredagsmys. Då ringde dragbilsförmedlaren.

Den socialdemokratiske utlandschauffören

Politik. Han är som de flesta av oss som kör tradare, ett ego. Men med blick för jobbet och känsla för kamraterna. Kunnig om smitvägarna när det blivit stopp på Autobahn och allt annat som hör vägarna till. Som de bästa Raststättena och var det går att övernatta ostört på parkeringar som inte är alltför ansatta av rånare.

Det är rörigt på mitt skrivbord

Politik. Ett gammalt skämt: ”Den som har det rörigt på sitt skrivbord är ofta lika rörig inuti huvudet!” Svaret: ”Hur ser det då ut i huvudet på den som har ett tomt skrivbord?” Själv har jag inte bara ett rörigt skrivbord. Det är som om ett korsdrag blåst igenom huset och skapat ett fullständigt kaos – och på motsvarande sätt känns det inuti skallen.

Dålig arbetsmiljö gör det svårt att få personal

Debatt. Bristen på kompetensförsörjning i Norrbotten och Västerbotten ökar risken för högre arbetsbelastning hos de som redan jobbar. Det blir en nedåtgående spiral som i längden gör att allt fler lämnar sina yrken och det blir ännu svårare för företagen att matcha kompetensen. Företagen behöver därför ta sitt arbetsmiljöansvar på allvar.

Lönerna sänks –vinsterna ökar

Krönika. Frimärket ska höjas till 15 kronor och jag tänker på Postnords vd, som fick en löneförhöjning på 22 procent i år, och nu tjänar 840 000 kronor i månaden.

Jag vill inte vara medlem i en klubb som skulle acceptera mig

Ledare. Du känner kanske igen Groucho Marx (1890–1977) citat. Citatet är inte bara roligt, det vittnar också om att det är klubben – föreningen – som väljer vilka som får vara medlemmar. Det som kallas föreningsfrihet.

Den svenska modellen står pall…

Ordförandeord. Ett händelserikt år närmar sig sitt slut. Jag ska inte summera allt som hänt men i backspegeln kan jag konstatera att Transport har haft att göra.

Debatt / Egenanställning

Likställa egenanställning med bemanning är felaktigt

Debatt. Målet mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Foodora har satt begreppshanteringen på arbetsmarknaden under lupp. Att likställa egenanställning med bemanning är felaktigt och riskerar att hämma utvecklingen av hållbara villkor, skriver Stephen Schad, ordförande för Egenanställningsföretagens Branschorganisation och vd Frilans Finans.

Mats H Andersson. Foto: Justina Öster

Ta domstolens beslut på allvar, Stephen Schad

Replik. Det är dags för Schad att rannsaka sig själv och egenanställning som begrepp. Egenanställning är att betraktas som bemanningsföretag. Det säger Arbetsdomstolen. Det är hög tid för Schad med flera att göra rent inom sina egna led och kring vilka yrken man väljer att ta in på egenanställning, skriver Transports Mats H Andersson.

Ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna

Slutreplik. Det finns ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna på arbetsmarknaden. Tvärtom tror vi att tydliga spelregler till hög grad bygger på en korrekt och, i den mån möjligt, samstämmig begreppshantering. Det gäller självklart inte enbart Transport utan även Foodora, egenanställnings-företagen och alla andra som verkar på arbetsmarknaden.

Jag råkade säga något om privilegier

Krönika. Det finns en bok jag ständigt återvänder till när jag vill få bekräftelse eller hämta argument och det är Anneli Jordahls bok Klass – är du fin nog? Nästa år firar den 20 år men den är minst lika aktuell i dag som när den släpptes. Då, 2003, talade ingen om klass, men tack vare Jordahls bok kom klass upp på tapeten igen.