Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Yrkesföraren Mats Fredlund uteslöts ur Svenska Transportarbetareförbundet i mars 2019, efter att ha valts in för Sverigedemokraterna i Kiruna kommunfullmäktige året innan. Fredlund stämde Transport då han anser att uteslutningen saknar giltig grund.

Stockholms tingsrätt slog i mars förra året fast att förbundet inte haft stöd i sina stadgar för uteslutningen. Det ska Transport i kommande rättegång åter försöka visa att det gör. Efter tingsrättens dom beslutade en enig förbundsstyrelse att överklaga. ”Endast i diktaturer tar sig staten rätt att gripa in i en ideell förenings inre angelägenheter” heter det i förbundets överklagan till hovrätten.

Även Mats Fredlund har överklagat till högre instans, gällande skadestånd. I tingsrätten vann han tvisten men fick inget gehör för kravet på 100 000 kronor i skadestånd för uteslutningen.

Huvudförhandlingarna i hovrätten hålls den 9 och 10 november.

– Det måste vara en förenings självklara rätt att tolka sina egna stadgar, oavsett om det rör en fackförening eller en ideell organisation av annat slag. Det är hur som helst inte statens sak att avgöra, och jag tror att få vill hamna i ett sådant samhälle, säger Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare och vice ordförande.

Lars Mikaelsson framhåller att förbundets hållning vilar på demokratiskt fattade beslut, tagna på kongressen som ett uttryck för medlemmarnas vilja. Och hållningen står fast: Personer som är politiskt aktiva i partier eller sammanslutningar som motarbetar fackets grundvärderingar kan inte vara kvar som medlemmar.

Transports förbundssekreterare ser det heller inte som en lösning att, som vissa andra LO-fack, enbart stoppa sverigedemokrater med politiska förtroendeuppdrag från att samtidigt ha fackliga förtroendeuppdrag. Det skulle leda till ett A- och B-lag bland medlemmarna, och inom Transport ska alla som är med också ha möjlighet att väljas till fackliga uppdrag, betonar Mikaelsson.

– Vår hållning gäller ju inte bara aktiva sverigedemokrater, utan alla som arbetar politiskt för olika slags extrema organisationer. I dag är det väl så att de flesta finns på högerkanten, förr var det på vänsterkanten, säger han.

– Vi har dragit vår gräns. Självklart behöver inte alla medlemmar dela vår uppfattning i allt vi står för men, som sagt – det finns en gräns och det handlar om synen på alla människors lika värde.

Har du någon gång ställt dig frågan om det riktiga i Transports linje mot SD?

– Jo, ärligt talat, det har jag faktiskt gjort. Men jag har inte kommit fram till annat än att det rätta är att hålla fast vid våra demokratiskt fattade beslut, säger Lars Mikaelsson.

Ser du någon risk i att förbundets hållning öppnar för alternativa fackföreningar?

– Nej. Men jag har noterat att det är svårt att starta fackföreningar om man tycker illa om fackföreningar, säger Mikaelsson.

– Vi vill inte ha in söndrande krafter som försöker göra oss svagare. Vår position bygger på sammanhållning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hederliga gängkriminella?

Davids krönika. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.