Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Yrkesföraren Mats Fredlund uteslöts ur Svenska Transportarbetareförbundet i mars 2019, efter att ha valts in för Sverigedemokraterna i Kiruna kommunfullmäktige året innan. Fredlund stämde Transport då han anser att uteslutningen saknar giltig grund.

Stockholms tingsrätt slog i mars förra året fast att förbundet inte haft stöd i sina stadgar för uteslutningen. Det ska Transport i kommande rättegång åter försöka visa att det gör. Efter tingsrättens dom beslutade en enig förbundsstyrelse att överklaga. ”Endast i diktaturer tar sig staten rätt att gripa in i en ideell förenings inre angelägenheter” heter det i förbundets överklagan till hovrätten.

Även Mats Fredlund har överklagat till högre instans, gällande skadestånd. I tingsrätten vann han tvisten men fick inget gehör för kravet på 100 000 kronor i skadestånd för uteslutningen.

Huvudförhandlingarna i hovrätten hålls den 9 och 10 november.

– Det måste vara en förenings självklara rätt att tolka sina egna stadgar, oavsett om det rör en fackförening eller en ideell organisation av annat slag. Det är hur som helst inte statens sak att avgöra, och jag tror att få vill hamna i ett sådant samhälle, säger Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare och vice ordförande.

Lars Mikaelsson framhåller att förbundets hållning vilar på demokratiskt fattade beslut, tagna på kongressen som ett uttryck för medlemmarnas vilja. Och hållningen står fast: Personer som är politiskt aktiva i partier eller sammanslutningar som motarbetar fackets grundvärderingar kan inte vara kvar som medlemmar.

Transports förbundssekreterare ser det heller inte som en lösning att, som vissa andra LO-fack, enbart stoppa sverigedemokrater med politiska förtroendeuppdrag från att samtidigt ha fackliga förtroendeuppdrag. Det skulle leda till ett A- och B-lag bland medlemmarna, och inom Transport ska alla som är med också ha möjlighet att väljas till fackliga uppdrag, betonar Mikaelsson.

– Vår hållning gäller ju inte bara aktiva sverigedemokrater, utan alla som arbetar politiskt för olika slags extrema organisationer. I dag är det väl så att de flesta finns på högerkanten, förr var det på vänsterkanten, säger han.

– Vi har dragit vår gräns. Självklart behöver inte alla medlemmar dela vår uppfattning i allt vi står för men, som sagt – det finns en gräns och det handlar om synen på alla människors lika värde.

Har du någon gång ställt dig frågan om det riktiga i Transports linje mot SD?

– Jo, ärligt talat, det har jag faktiskt gjort. Men jag har inte kommit fram till annat än att det rätta är att hålla fast vid våra demokratiskt fattade beslut, säger Lars Mikaelsson.

Ser du någon risk i att förbundets hållning öppnar för alternativa fackföreningar?

– Nej. Men jag har noterat att det är svårt att starta fackföreningar om man tycker illa om fackföreningar, säger Mikaelsson.

– Vi vill inte ha in söndrande krafter som försöker göra oss svagare. Vår position bygger på sammanhållning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

Ju frispråkigare – desto starkare

Ledare. När jag skriver det här har journalisten Joakim Medin ställts inför rätta i Turkiet. Detta för att han utfört journalistiskt arbete. Turkiets president är kränkt och för det kan Medin få avtjäna flera år i turkiskt fängelse. Helt horribelt.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

David Ericsson

Hederliga gängkriminella?

Davids krönika. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Avtal 2025

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

Så kan skatten bli mer rättvis

Rapport. Beskattning på arbete behöver förändras för att klara välfärden och öka jämlikheten. Och det är dags att släppa myten om att sänkt skatt leder till fler jobb. Det är slutsatser i en översyn från tankesmedjan Arena Idé.

Avtal 2025

Därför tar facket strid om inhyrning i hamnarna

Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.