Hovrätten Mats Fredlund Lars Mikaelsson
Close
Inför hovrättsförhandlingarna. Mats Fredlund, till vänster, och Transports vice ordförande och förbundskassör Lars Mikaelsson till höger.
Close

Högre rätt avgör SD-uteslutning

Arbetsrätt. Svea hovrätt ska nu ta ställning till om Transport hade rätt att utesluta en yrkesförare på grund av han var ledamot för Sverigedemokraterna i kommunfullmäktige. Dom i målet faller den 8 december.

– Det saknas lagstöd i Sverige för att göra ingrepp i Transports medlemmars föreningsfrihet. Redan av det skälet ska uteslutningsbeskedet kvarstå intakt, sa förbundsjurist Annett Olofsson i sitt slutanförande.

Hon framhöll i hovrätten också att tingsrättens bedömning innebär en begränsning av fackföreningars autonomi, i strid med både Europakonventionen och regeringsformen. Det då det gäller statlig inblandning i fackföreningens inre angelägenheter.

På torsdagen avslutades huvudförhandlingen i hovrätten, drygt ett och ett halvt år efter Stockholm tingsrätts dom: Transport gjorde fel som uteslöt chauffören Mats Fredlund efter att han 2018 valts in i Kiruna kommunfullmäktige. Facket kunde inte visa att det finns grund för uteslutningen i förbundets stadgar, enligt tingsrättens bedömning. Som bygger på flera felaktigheter, enligt Transport.

Båda parter har överklagat till högre domstol – Mats Fredlund den del som rör hans skadeståndskrav på Transport, vilket tingsrätten avslog.

I hovrätten framförde Transport, företrätt av LO-TCO Rättskydd, åter varför det inte är förenligt att både vara medlem i förbundet och aktiv politiskt inom Sverigedemokraterna.

Det utifrån att partiets högerextrema bakgrund, antifackliga och rasistiska hållning står i motsats till fackföreningens ändamål, där alla människors lika värde ligger som värdegrund. Och att Transports hållning är något som bygger på ett demokratiskt fattat beslut inom förbundet; medlemmarnas vilja uttryckta i Transports stadgar.

– Förbundet har rätt att själv tolka sina stadgar, utan inblandning av myndigheter, sa LO-TCO Rättskydds jurist Annett Olofsson.

Som förbundsjurist tog hon också upp att tingsrättens bedömning är problematisk då den kränker Transports medlemmar. Och, vidare, att det i domen helt fallit bort hur Svenska Transportarbetareförbundet är uppbyggt som demokratisk organisation.

– Förbundets värdegrund utgår från de stadgar som fattats på kongressen.

”Unik position”

Mats Fredlunds juridiska företrädare tog å sin sida åter upp att facket inte går att betrakta som en förening som andra. På den svenska arbetsmarknaden, med starka parter, ger medlemskapet ett skydd som inte är möjligt att få på annat vis – det finns inga andra förbund att gå med i för chaufförer, som tecknar kollektivavtal, tog juristen Anders Elvingsson upp i rätten.

– Mats Fredlund gick med i Transport för att få ett arbetsrättsligt skydd, sa han.

Uteslutningen innebar att han miste detta skydd, bland annat i form av rättshjälp. Som medlem hade Fredlund fått hjälp av facket när han haft problem med en arbetsgivare tidigare, efter uteslutningen var sådan hjälp inte längre möjligt, framhäll Elvingsson i rätten.

Skadeståndskravet på 100 000 kronor, plus ränta från 2019, bygger på att Transport inte fullgjort det ingångna avtalet och att Fredlunds ”i stort sett enda möjlighet att hävda sin rätt på arbetsmarknaden har fråntagits honom”, heter det i Mats Fredlunds överklagan till hovrätten som Fugleberg advokater lämnat in.

– Det här är ett ytterst viktigt mål, som inte bara rör Mats Fredlund som person, utan alla som går med i en fackförening. I förlängningen riskerar det bli avgörande för att fackföreningar bestämmer vilka partier medlemmarna får engagera sig i, sa advokat Jenny Fugleberg.

På huvudförhandlingens sista dag ändrades dock skadeståndskravet, så att det bara rör avtalsrättsliga grunder även om det yrkade beloppet är det samma.

I ett pressmeddelande från Sverigedemokraterna uttrycker Mats Fredlund själv saken: ”För mig är det självklart att ett fackförbund, som fyller en viktig roll i samhället, inte ska kunna ägna sig åt kränkande särbehandling, oavsett om det gäller religion, etnicitet eller politisk åskådning. Vi fick rätt i tingsrätten och jag känner mig trygg i att vi kommer att få rätt även i hovrätten.” heter det i utskicket från SD.

Fyra veckor

LO-TCO Rättsskydd tog i avslutande anförandet upp två mål som rör fackföreningars rätt att utesluta medlemmar och som behandlats i Europadomstolen för mänskliga rättigheter, en överstatlig domstol med säte i Strasbourg.
Europadomstolen har i två domar slagit fast fackföreningars rätt att neka arbetstagare medlemskap.

Det ena ärendet rör en kroatisk fackföreningsledare som i hemlandets domstol dömts till fyra månaders fängelse då han vägrat medlemskap för 15 personer år 2007. Det då det inom facket fanns misstankar om att arbetsgivaren utnyttjade dessa för sina syften, som ett slags spioner. Men de blev senare beviljade medlemskap av centralorganisationen inom sitt fackförbundet. Den lokale fackföreningsledaren avsattes, polisanmäldes och dömdes senare i två rättsinstanser. När landets författningsdomstol avslog hans klagan vände sig den tidigare fackföreningsledaren till Europadomstolen.

Det andra ärendet Transport stödjer sig på rör en brittisk fackförening som uteslöt en aktiv medlem i högerextrema British National Party (BNP). Något som Mats Fredlunds företrädare inte menade var relevant för det aktuella svenska fallet, eftersom varken Fredlund som individ gjort sig skyldig till något liknande, brottslig verksamhet i sitt partis namn och att Sverigedemokraterna inte går att jämföra med det öppet rasistiska brittiska partiet BNP.

Svea hovrätt
Svea hovrätt

Men Europadomstolen konstaterade alltså i båda fallen initialt att föreningsfriheten skyddar fackföreningarnas rätt att bestämma vem som får bli medlem i organisationen. Och, vidare: Att föreningsfriheten inte innebär en rätt att bli medlem i alla organisationer man vill bli medlem i.
Europadomstolen understryker också fackförbunds handlingsfrihet, både i relation till staten och till dem som vill bli medlemmar.

I hovrätten på Riddarholmen i Stockholm tog fackförbundet också upp att Mats Fredlund faktiskt haft ett val, och det formulerat i ett brev från Transportarbetareförbundet november 2018. Fortsätta vara medlem i Transport eller fortsatt ledamot för Sverigedemokraterna i fullmäktige i hemkommunen.

Svea hovrätt ska nu överlägga och meddelar sin bedömning om fyra veckor, i dom som kommer torsdagen den 8 december.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sture Nilsson:
    14 januari, 2023

    Jag har läst artikeln nu när jag vet att Tingsrättens dom också blev Hovrättens dom. Om vi då går vidare och bedömer Transports planer på en överklagan till HD, så är min bestämda åsikt att HD inte ger något prövningstillstånd. Varför? Jo, därför att Transport har uppdrag som knyter föreningen till svenska staten. Dessa uppdrag är A-kassan och regelverk på arbetsmarknaden. Genom dessa uppdrag blir Transport "oförmögen" att lättvindigt utesluta någon på grund av politisk åskådning till något av de partier som inte är förbjudna. Enklare än så kan det inte bli. Så något prövningstillstånd ges inte till Transport. För att få skadestånd bör Mats Fredlund konkret kunna peka på en "sakfråga" som givit honom en kapitalförlust. Om inte, då kommer inget skadestånd att beviljas.

Lästips:

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

Ju frispråkigare – desto starkare

Ledare. När jag skriver det här har journalisten Joakim Medin ställts inför rätta i Turkiet. Detta för att han utfört journalistiskt arbete. Turkiets president är kränkt och för det kan Medin få avtjäna flera år i turkiskt fängelse. Helt horribelt.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Cevas Zalandolager i Brunna. Foto: Lilly Hallberg

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Avtal 2025

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Elektrisk sopbil.

Stororder av eldrivna sopbilar

Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.

Avtal 2025

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.