Kriget i Ukraina

Transport: Blockaden har haft effekt

Konflikt. Transports blockad av ryska, ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg pågår som varslats hela maj månad. Något beslut om förlängning är ännu inte fattat.

Oleg Grygoriuk, ordförande i ukrainska sjöfolks- och hamnfacket.
Oleg Grygoriuk, ordförande i ukrainska sjöfolks- och hamnfacket.

– Jag är stolt över det vi har gjort och vi upplever att blockaden har haft effekt – till skillnad från EU:s sanktioner, som vi betraktar som helt urvattnade, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Han befinner sig just nu på Europeiska Transportarbetarefederationens (ETF:s) kongress i Budapest, tillsammans med en delegation från Svenska Transportarbetareförbundet och drygt 500 andra delegater från övriga Europa. På plats var också Oleg Grygoriuk, ordförande för ukrainska hamn- och sjöfolksfacket MTWTU, vars hjälp till människor på flykt Transportarbetaren tidigare skrivit om.

Att Transports blockad, till stöd för Ukraina, har påverkat fartygstransporterna bygger på statistik från förbundets ITF-inspektörer som har följt anlöpen till svenska hamnar.

Transport lade varslet om blockad redan i slutet av mars, till stöd för Ukraina i det ryska angreppskriget.

Normalt sett skulle omkring 280 ryska fartyg ha anlöpt till svenska hamnar fram till slutet av april. EU:s sanktioner undantog cirka hälften av fartygen från bojkott eftersom de seglar under bekvämlighetsflagg. Av de cirka 140 fartyg som inte omfattas av EU:s blockad anlöper 4–5 fartyg per vecka svenska hamnar. Om enbart EU:s blockad hade gällt hade samtliga omfattats av EU:s undantag.

– Antalet ryska fartyg i EU har minskat rejält och mer eller mindre upphört i svenska hamnar. Det talar för att vår blockad har nått sitt syfte, säger Tommy Wreeth.

Följer utvecklingen

Hamnarbetarförbundet (HF), som också organiserar stuveriarbetare, varslade om ny blockad – förbundets andra – mot ryska fartyg samma vecka som den tidigare avslutades i förtid, i mitten av maj.

HF:s förra blockad inleddes den 28 mars. Arbetsgivarparten, Sveriges Hamnar, tog frågan om blockaden stred mot fredsplikten till Arbetsdomstolen. Där kom parterna överens den 6 maj. Det varsel som nu är lagt innebär att från och med den 27 maj kommer stuveriarbetare anslutna till Hamnarbetarförbundet åter att upphöra med hantering av ryskt gods.

Enligt Tommy Wreeth är turerna kring det andra hamnfackets blockad inget som hittills – den sista hela veckan i maj – påverkat Transports konfliktåtgärder.

– Vår bedömning är att vår blockad lagts korrekt. Vi har hittills inte fått några invändningar från Sveriges Hamnar, säger han.

HF:s blockad har varit mer omfattande än Transports, bland annat när det gäller hantering av gods. Redan i samband med att HF:s första varsel lades, kort efter det ryska anfallet mot Ukraina, begärde Sveriges Hamnar ett förtydligande. Då det nya blockadvarslet är påfallande likt det första kan det också denna gång sluta i Arbetsdomstolen, men det är fortfarande oklart.

– Vi kommer givetvis att bevaka dels vad som händer med HF:s nya varsel och hur Sveriges Hamnar agerar, och dels om det är så att ryska fartyg börjar återvända till svenska hamnar framöver, säger Tommy Wreeth.

Till domstol igen

Sveriges Hamnar har invändningar mot Hamnarbetarförbundets nya varsel om blockad. Hamnarbetarförbundet anser att de under de senaste månaderna med orätt blivit attackerade av Sveriges Hamnar.

På tisdagen lämnade Svenska Hamnarbetarförbundet  in en stämningsansökan mot arbetsgivarorganisationen till Arbetsdomstolen. HF vill att rätten fastställer att den nya blockaden mot ryska fartyg som man varslat om ska ses som förenlig med den svenska lagen om fredsplikt.

Om ingen uppgörelse nås inleder HF sin andra blockad av ryska fartyg och hantering av ryskt gods i svenska hamnar nu på fredag, den 27 maj.

Stöd till Ukraina

Från fackliga kamrater i Ukraina fick Svenska Transportarbetareförbundet tackhälsningar efter att varslet lagts, innan blockaden trädde i kraft måndagen den 1 maj. Stödet till fackliga kamrater, och det krigsdrabbade folket, är också centralt i den Europeiska Transportarbetarefederationens, (ETF:s),  pågående kongress i Budapest.

Temat är ”Destination: Schysta transporter, alla ombord.”

Att kongressen hålls i Ungern motiverar ETF med att det är ett sätt att visa stöd och uttrycka solidaritet med de ungerska fackföreningarna, vars ställning har försvagats under Victor Orbans högerpopulistiska styre.

Den delegation från Transport som är på plats i Budapest har bland andra träffat ordförande för det ukrainska hamn- och sjöfolksförbundet MTWTU (Maritime and Transport Workers Union), Oleg Grygoriuk.

Transportarbetaren publicerar en intervju med Oleg Grygoriuk i kommande nummer av tidningen, som kommer ut i juni.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vägval i kampen mot arbetslivskriminaliteten

Debatt. Den växande arbetslivskriminaliteten måste bekämpas med samhällets fulla styrka. Socialdemokraterna driver en benhård politik mot fusk och brottslighet i arbetslivet medan de högerkonservativa partierna vill bevara och i värsta fall fördjupa grova systemfel.

Transports kongress 2017

De vill leda Transport

Transport. Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen, som startar den 26 augusti.

Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

Kongress 2022 / VU-kandidaternas egna inlägg
Transports kongress 2017

De vill leda Transport

VU-kandidater (uppdaterad). Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen i augusti.

Petri Perälä

Tillsammans gör vi Transport starkt

Petri Perälä. Jag kandiderar till förbundssekreterare för att jag är övertygad om att Transport kan bli ett starkare förbund. Sedan 2007 har vi tappat ca 20 000 medlemmar och under senaste kongressperioden cirka 4 000. Så här kan det inte fortsätta.

Jörgen Öhman

Transport kan bli ett självspelande piano

Jörgen Öhman. Förbundskassör, är det en börshaj à la Wall Street, en föreningskassör med extra stor kassa, en personalchef, något annat eller kanske lite av varje? Jag vill påstå att rollen som förbundskassör sannolikt varierar med individen, och varje kassör sätter sin egen prägel och metodik på utförandet av uppdraget.

Peter Lövkvist

Enade vi stå, söndrade vi falla!

Peter Lövkvist. Det finns ett antal verkligen viktiga frågor som förbundet behöver ta tag i. Vi behöver öka medlemsantalet och det är det absolut viktigaste. Vi behöver se över våra kostnader och vår personalstrategi. Allt detta hänger ihop för att vi ska kunna stå upp för och förhandla fram nya bra kollektivavtal.

Miljardstöd till tung laddning

Elektrifiering. Utbyggnaden av ladd- och vätgasstationer för tunga godstransporter ska skyndas på. Energimyndigheten betalar i år ut 1,4 miljarder kronor i stöd med krav på att stationerna ska stå färdiga till nästa höst.

Varnar för förlorade försäkringspengar

Truckolyckor. – Jag får ofta hålla på och slåss, det är alltid trafikförsäkringen som gäller om du blir påkörd av en truck, säger Johan Nyman, regionalt skyddsombud i Transports Göteborgsavdelning. Han anser att det råder stor okunskap om vilken försäkring som gäller.

Transportarbetare i skadetopp – truckförare drabbas värst

Arbetsmiljö. Transportarbetare är yrkesgruppen med flest arbetsolyckor med sjukfrånvaro, enligt Arbetsmiljöverkets årliga statistikgenomgång som visar att olyckorna ökade under 2021, efter 2020 med pandemi och färre arbetsskador. Värst är truckförarna – 128 av 1 000 sysselsatta råkar ut för olyckor som leder till arbetsskada.

Avdelning 25 Halmstad på Varberg Pride. Foto: Manuel Gomez

Pride i Varberg

Transport. Under parollen ”Orden skalla – kärlek åt alla!” deltog Transports avdelning 25 i Varbergs Pridefestival i början av juli.

Almedalen 2022
Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

taxiprojektet

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.