Kriget i Ukraina

Transport: Blockaden har haft effekt

Konflikt. Transports blockad av ryska, ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg pågår som varslats hela maj månad. Något beslut om förlängning är ännu inte fattat.

Oleg Grygoriuk, ordförande i ukrainska sjöfolks- och hamnfacket.
Oleg Grygoriuk, ordförande i ukrainska sjöfolks- och hamnfacket.

– Jag är stolt över det vi har gjort och vi upplever att blockaden har haft effekt – till skillnad från EU:s sanktioner, som vi betraktar som helt urvattnade, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Han befinner sig just nu på Europeiska Transportarbetarefederationens (ETF:s) kongress i Budapest, tillsammans med en delegation från Svenska Transportarbetareförbundet och drygt 500 andra delegater från övriga Europa. På plats var också Oleg Grygoriuk, ordförande för ukrainska hamn- och sjöfolksfacket MTWTU, vars hjälp till människor på flykt Transportarbetaren tidigare skrivit om.

Att Transports blockad, till stöd för Ukraina, har påverkat fartygstransporterna bygger på statistik från förbundets ITF-inspektörer som har följt anlöpen till svenska hamnar.

Transport lade varslet om blockad redan i slutet av mars, till stöd för Ukraina i det ryska angreppskriget.

Normalt sett skulle omkring 280 ryska fartyg ha anlöpt till svenska hamnar fram till slutet av april. EU:s sanktioner undantog cirka hälften av fartygen från bojkott eftersom de seglar under bekvämlighetsflagg. Av de cirka 140 fartyg som inte omfattas av EU:s blockad anlöper 4–5 fartyg per vecka svenska hamnar. Om enbart EU:s blockad hade gällt hade samtliga omfattats av EU:s undantag.

– Antalet ryska fartyg i EU har minskat rejält och mer eller mindre upphört i svenska hamnar. Det talar för att vår blockad har nått sitt syfte, säger Tommy Wreeth.

Följer utvecklingen

Hamnarbetarförbundet (HF), som också organiserar stuveriarbetare, varslade om ny blockad – förbundets andra – mot ryska fartyg samma vecka som den tidigare avslutades i förtid, i mitten av maj.

HF:s förra blockad inleddes den 28 mars. Arbetsgivarparten, Sveriges Hamnar, tog frågan om blockaden stred mot fredsplikten till Arbetsdomstolen. Där kom parterna överens den 6 maj. Det varsel som nu är lagt innebär att från och med den 27 maj kommer stuveriarbetare anslutna till Hamnarbetarförbundet åter att upphöra med hantering av ryskt gods.

Enligt Tommy Wreeth är turerna kring det andra hamnfackets blockad inget som hittills – den sista hela veckan i maj – påverkat Transports konfliktåtgärder.

– Vår bedömning är att vår blockad lagts korrekt. Vi har hittills inte fått några invändningar från Sveriges Hamnar, säger han.

HF:s blockad har varit mer omfattande än Transports, bland annat när det gäller hantering av gods. Redan i samband med att HF:s första varsel lades, kort efter det ryska anfallet mot Ukraina, begärde Sveriges Hamnar ett förtydligande. Då det nya blockadvarslet är påfallande likt det första kan det också denna gång sluta i Arbetsdomstolen, men det är fortfarande oklart.

– Vi kommer givetvis att bevaka dels vad som händer med HF:s nya varsel och hur Sveriges Hamnar agerar, och dels om det är så att ryska fartyg börjar återvända till svenska hamnar framöver, säger Tommy Wreeth.

Till domstol igen

Sveriges Hamnar har invändningar mot Hamnarbetarförbundets nya varsel om blockad. Hamnarbetarförbundet anser att de under de senaste månaderna med orätt blivit attackerade av Sveriges Hamnar.

På tisdagen lämnade Svenska Hamnarbetarförbundet  in en stämningsansökan mot arbetsgivarorganisationen till Arbetsdomstolen. HF vill att rätten fastställer att den nya blockaden mot ryska fartyg som man varslat om ska ses som förenlig med den svenska lagen om fredsplikt.

Om ingen uppgörelse nås inleder HF sin andra blockad av ryska fartyg och hantering av ryskt gods i svenska hamnar nu på fredag, den 27 maj.

Stöd till Ukraina

Från fackliga kamrater i Ukraina fick Svenska Transportarbetareförbundet tackhälsningar efter att varslet lagts, innan blockaden trädde i kraft måndagen den 1 maj. Stödet till fackliga kamrater, och det krigsdrabbade folket, är också centralt i den Europeiska Transportarbetarefederationens, (ETF:s),  pågående kongress i Budapest.

Temat är ”Destination: Schysta transporter, alla ombord.”

Att kongressen hålls i Ungern motiverar ETF med att det är ett sätt att visa stöd och uttrycka solidaritet med de ungerska fackföreningarna, vars ställning har försvagats under Victor Orbans högerpopulistiska styre.

Den delegation från Transport som är på plats i Budapest har bland andra träffat ordförande för det ukrainska hamn- och sjöfolksförbundet MTWTU (Maritime and Transport Workers Union), Oleg Grygoriuk.

Transportarbetaren publicerar en intervju med Oleg Grygoriuk i kommande nummer av tidningen, som kommer ut i juni.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll om stridsåtgärder/konflikter. Illustration: Mattias Käll

Det här händer vid strejk

Konflikt. Transports förbundsordförande har varnat för en tuff avtalsrörelse och utesluter inte stridsåtgärder. Men vad är egentligen strejk och lockout?

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Styrkan finns när den behövs

Ordförandeord. Det börjar blåsa upp på allvar i avtalsrörelsen. Med viss förvåning noterar jag att det verkar viktigt för många att Transports medlemmar inte under några omständigheter ska få mer än andra i avtalsrörelsen.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth informerar förbundets delegation som består av yrkesaktiva inom åkeri, terminal och lager.

Trög start på förhandlingarna

Avtal. Under två dagar har Transports förhandlingsdelegation för Transportavtalet varit samlade i Stockholm för att byta krav med arbetsgivavarorganisationen Transportföretagen. Parterna står fortfarande långt ifrån varandra.

Transport larmar om mobbning på CSG

Bevakning. Utfrysning, förlöjligande och mobbning från chefer. Oklara rutiner, slarv med nycklar, brist på skyddsutrustning och trasiga personlarm. Transport larmar om en rad brister på bevakningsbolaget CSG i Örebro. Nu har Arbetsmiljöverket gjort en inspektion.

Helsingborgs hamn varslar 42 personer

Hamn. Minskad orderingång och olönsam lagerverksamhet är det som ligger bakom varslen i Helsingborgs hamn, enligt vd Bart Steijaert.

Avtal 2023
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth informerar förbundets delegation som består av yrkesaktiva inom åkeri, terminal och lager.

Trög start på förhandlingarna

Avtal. Under två dagar har Transports förhandlingsdelegation för Transportavtalet varit samlade i Stockholm för att byta krav med arbetsgivavarorganisationen Transportföretagen. Parterna står fortfarande långt ifrån varandra.

Fack säger nej till lönebud

Avtalsrörelse 2023. Facken inom industrin har sagt nej till ett lönebud på 6,5 procent under två år. Arbetsgivarsidan säger däremot ja.

Facket: Lämna och sök nytt jobb

Arbetsrätt. Utan motstycke på svensk arbetsmarknad. Det är fackets dom över hur anställningsvillkoren förändrats för medlemmar som tidigare varit behöriga att arbeta i Göteborgs hamn.

Göteborgs hamn

Hamnbolag portar personal – ”säkerhetshot”

Arbetsrätt. Göteborgs hamn har skärpt säkerheten. Anställda som tidigare prövats och godkänts nekas nu tillträde. Ett företag som opererar på hamnområdet har varslat om uppsägning – anställda kan inte utföra jobbet eftersom de inte kommer in.

Kollektivavtal

Avtal värt att hylla!

Facket. Kollektivavtal är centralt i fackförbundens arbete, alla dagar. Men i dag värda extra uppmärksamhet – den 17 mars firas Kollektivavtalets dag.

”Nya YKB-regler gör det svårare att rekrytera chaufförer”

Åkeri. Nya regler för yrkeskompetensbevis (YKB) gör det svårare för chaufförer att växla mellan att köra lastbil och buss. Det kommer att bli ännu knepigare att få tag i chaufförer, varnar branschorganisationen Teknikföretagen. Lastbilschauffören Conny Hård instämmer.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn går en yrkesutbildning för att få behörighet att köra tunga fordon.

Vägen till chaufförsyrket – Del 3

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är del 3 av hennes berättelse om hur hennes resa går

Bra lön allt viktigare när unga väljer jobb

Ungdomsbarometern. Bra lön blir en allt viktigare faktor när unga väljer gymnasieutbildning och yrke. Det visar en ny rapport från Ungdomsbarometern, Sveriges största ungdomsstudie.

Blockad av fartyg med fulavtal

Hamn. Klockan 7 i morse trädde Transports sympatiåtgärder i kraft – hamnarbetare i Uddevalla stoppade lossning av ett fartyg som försatts i blockad av Seko sjöfolk som krävt kollektivavtal.

Instabee-koncernen vill teckna kollektivavtal

Arbetsrätt. Två av e-handelns största paketleverantörer Instabox och Budbee har slagits samman till koncernen Instabee. Koncernen har skrivit en avsiktsförklaring med Transport om att teckna kollektivavtal.

Fästing. Foto: Istockphoto

TBE-sjuk nekad ersättning

Arbetsmiljö. Ett fästingbett kastade livet på ända med en svår hjärnhinneinflammation. Foderbilschauffören Ove Lindh blev långtidssjukskriven. Men Afa-försäkringen erkänner det inte som arbetsskada utan skyller på hans katter.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Fortsatt snökaos

Trafik. De kraftiga snöfall med blåst som dragit in över Sverige har fått stora konsekvenser för all slags trafik – flera allvarliga olyckor på de stora vägarna, försenad tidningsutdelning och inställda bussar, tåg och flyg.

Internationella kvinnodagen
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Unik jämställdhet på transportutbildning

Utbildning. Vägen har varit lång. Men allt fler kvinnor väljer framgångsrikt ett tidigare starkt mansdominerat yrke – lastbilschaufför. Utvecklingen med fler kvinnliga sökande till Transportprogrammet fortsätter, visar Skolledarrapporten för 2022/2023.