Kriget i Ukraina

Transport stoppar ryska fartyg

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets styrelse har beslutat att varsla om blockad mot alla ryska och ryskkontrollerade fartyg i Sveriges hamnar.

– Förhoppningsvis kan det här sätta press på övriga EU länder att agera. Utan samordning på EU-nivå riskerar en blockad att ge väldigt liten effekt, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Förbundsstyrelsens beslut om blockad kom efter en intensiv vecka med genomgångar av hur eventuella stridsåtgärder ska få en reell effekt: Slå mot ryska intressen efter landets anfall på Ukraina.

– Vi har varit i kontakt med förtroendevalda och medlemmar i alla våra hamnar. Jag upplever att det finns ett starkt stöd för en klok blockad, en klar majoritet, säger Tommy Wreeth.

Blockad träder i kraft den 1 maj. Den långa varseltiden är medvetet satt:

– Det är för att ge möjlighet till företag att hitta andra leverantörer än ryska, och för möjligheten att kunna ta hem redan betalt gods, säger Wreeth.

Tommy Wreeth framhåller också att Transports medlemmar i hamnarna är starkt för ett stöd till Ukraina i det ryska anfallskriget, men att hamnarbetarna omöjligt ensamma kan bära ansvar för åtgärder. Från Transports hamnavdelningar framhålls även andra prioriteringar i sammanhanget: Stuveriarbetarnas vilja att göra ett bra jobb, utfört enligt avtal med arbetsgivaren.

Transports förbundsstyrelse diskuterade blockad redan vid sitt möte förra tisdagen, men beslutade då att avvakta. Den komplicerade frågan togs vidare till förbundets båda hamnavdelningar och diskuterades på deras årsmöten i torsdags.

EU-nivå

I måndags inleddes den blockad som Hamnarbetarförbundet, det andra facket som organiserar stuveriarbetare i svenska hamnar, tidigare varslat om.

Hamnarbetarförbundets blockad omfattar både ryska fartyg och ryskt gods. Hittills har befarad bananbrist hamnat i fokus. Hamnarbetare vägrar lossa bananlaster i Helsingborg, på väg till S:t Petersburg. Nästa bananbåt är planerad att anlöpa hamnen på lördag.

Hur länge Hamnarbetarförbundets blockad är tänkt att pågå är oklart i dagsläget.

Transport hade länge hoppats på en tydlig samordning för vad som ska gälla när det gäller hanteringen av ryska fartyg. Förbundet vände sig redan den 8 mars, tillsammans med arbetsgivarparten, Sveriges Hamnar, till regeringen med uppmaningen att lämna tydligt besked.

Båda Transport och Sveriges Hamnar och flera gånger upprepat önskningar om att alla sanktioner mot ryska fartyg samordnas på EU-nivå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Förvånande, märkligt, underligt

Ordförandeord. Till min stora förvåning har vår motpart Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) skickat in en stämning till Arbetsdomstolen mitt i semesterperioden. De stämmer oss med anledning av vårt sympativarsel till stöd för IF Metall i konflikten med Tesla gällande tecknande av kollektivavtal.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.