Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU
Close
Oleg
Close
Kriget i Ukraina

Hamnfacket hjälper familjer att fly

Ukraina. I väntan på ett ryskt angrepp mot hamnstaden Odessa kämpar hamn- och sjöfolksfacket MTWTU vidare. De hjälper försvaret med förnödenheter och kör medlemmars familjer över gränsen.

MTWTU har sin bas i hamnstaden Odessa och har 85 000 medlemmar. Facket försöker bidra i motståndskampen på alla sätt som går. Just nu kan de arbeta obehindrat från Odessa.

– Vi är grupper av frivilliga, medlemmar och vi som jobbar på förbundet, som kör förnödenheter till de militära styrkorna. Vi har använt resurser från vår fond till att köpa skyddsvästar, hjälmar och annan taktisk utrustning och lyckats distribuera det, säger ordförande  Oleg Grygoriuk.

Oleg Grygoriuk säger att det är svårt att förutspå vad som händer härnäst. Men han hoppas att invasionen stoppas och att ingen av de större städerna blir ockuperade.

– Jag hoppas att sanktionerna får en effekt och att Putins regim avslutar kriget och försvinner från Ukraina. Det är i det bästa scenariot, men det är svårt att tro just nu.

Oron är just nu att Putin går längre och eskalerar attackerna, men.

– Våra styrkor är modiga och välutrustade och kan strida tillbaka och rädda landet, säger Grygoriuk.

Är du rädd?

– Absolut. Som vilken normal människa som helst. Vi har attackerats av ett land som vi trott var våra bröder.

– Nu är vi mycket närmare Europa. Vi är den sista linjen av försvar innan Ryssland invaderar något av EU:s länder. Jag hoppas att vi får se radikala sanktioner och får mer hjälp från andra länder, inte minst i närområdet. Alla länder är hjälpsamma nu och vi förväntar oss att få ännu mer hjälp den närmaste tiden.

Fackets arbete är nu att bygga logistikkedjor så att förnödenheter kommer fram till Ukrainas frontlinjer. De flyttar också medlemmars familjer till grannländer som Moldavien och Rumänien.

– Vi har lyckats köra 60 sjömäns familjer över gränsen. Det var hundar, katter, gravida kvinnor och barn. Vi har haft stor nytta av de pengar vi fått från våra syskonförbund i andra länder.

Oleg Grygoriuk räknar med att 40 000 medlemmar är fast ombord på utländska fartyg. Facket försöker övertala dem att inte komma hem.

– Indirekt hjälper de oss och våra allierade genom att transportera gods och säkra transporter i sjöfarten. Så länge de fortsätter kan de rädda våra jobb.

Hamnarna har varit stängda sedan krigets första dag.

– De flesta av hamnarbetarna är hemma, har gått med i försvaret eller hjälper till i våra frivilliginsatser, säger MTWTU:s ordförande Oleg Grygoriuk.

Just nu finns el, vatten och mat i Odessa. Bomber har fallit i närområdet men inte i staden. I de andra stora hamnstäderna pågår häftiga strider och den strategiskt viktiga hamnstaden Mariupol är troligtvis inringad av ryska trupper.

– Vi kan inte få dit någonting, transportkedjorna är trasiga. Våra medlemmar lider av brist på mat och vatten och det är farligt. Det är svårt att hålla kontakten med dem, människor är svåra att nå och telefonerna fungerar inte alltid.

Vad kan vanliga fackmedlemmar i Sverige göra för att hjälpa er?

– De kan stödja oss genom att skicka meddelanden till EU:s regeringar. Hjälpa till att ta Ukraina till EU och pressa Nato att stänga luftrummet över Ukraina. Det Ryssland gör är inte ett krig utan en terrorhandling. De bombar våra dagis och skolor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Därför tar facket strid om inhyrning i hamnarna

Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.

Arbetsgivarnas drag i hamnkonflikten

Konflikt. Sveriges Hamnar har svarat Transports konfliktvarsel med en så kallad spegellockout.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

Här prövas misstänkta brott mot mänskliga rättigheter

Juridik. När Högsta domstolen nekade Transport prövning av rätten att utesluta en SD-politiker tog förbundet ärendet till Europadomstolen. Men väntan på besked om klagomål kommer att behandlas är ofta lång.

Miljöarbetaren Cecilia räddade liv

När en man föll ihop var miljöarbetaren Cecilia Eliasson snabbt ute och gjorde hjärt- och lungräddning. Det räddade mannens liv.

Containrar i Helsingborgs hamn

Transportmedlemmar fick brev hem – kallades strejkbrytare

Konflikt. Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.

Med koll på jobben i sommarland

Facket. Återvinningscentraler, glasskiosker, färjeläger, butiker, glasskiosker – traditionsenligt veckorna efter midsommar är folk från LO ute och möter unga på arbetsplatserna. För råd, tips och frågor om anställningsvillkor.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Finnair flygplan

Finsk flygstrejk den 2 juli

Konflikt. Den andra juli går markpersonal på Helsingfors-Vanda flygplats ut i strejk. Stridsåtgärden är en i raden av flygrelaterade konflikter i Finland under 2025.

Avtal 2025

Nytt avtal i tid för biluthyrare

Biluthyrning/Almega. Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Avtal 2025

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.