Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Med sociala avgifter och löneskatt hamnar lönekravet mot Ringduve taxi på över 700 000 kronor. För 22 anställda. Sammanlagt har bolaget över 100 personer på lönelistan. Totalt kan det handla om närmare tre miljoner i löner som företaget hållit inne.

Många av förarna fortsatte köra, trots att januarilönen uteblev. Flera är besvikna på Skånetrafiken, som först i mitten av januari 2019 sa upp avtalet om färdtjänst och sjukresor. Då hade Ringduve taxi haft stora ekonomiska problem i ett års tid.

– Det känns bisarrt att sitta timme efter timme och köra samhällets gamla och sjuka. Samtidigt som vi inte får lön. Inte ens den skitlön som vi skulle ha haft, säger en arg förare.

Titti Unosdotter är chef för Skånetrafikens serviceresor.

Vilka bolag tar över det uppdrag som Ringduve taxi hade?

– Direktupphandlingen är klar. Vi gick ut till de andra bolag som vi redan har avtal med. De får utökad trafik. Ringduve taxi hade bara ett år kvar på sitt kontrakt, så det var ändå dags för en ny upphandling snart.

Varför tog det så lång tid att häva kontraktet med Ringduve taxi?

– Vi hade en tät dialog med bolaget och bad dem komma in med en handlingsplan. Tyvärr har vi hela tiden fått leta information om vad som händer i företaget, bland annat hos tingsrätten. Avtalet vi hade med Ringduve är ju bindande och ska det hävas måste det bli juridiskt rätt.

Hur reagerade ni på Skånetrafiken när det stod klart att många förare körde era serviceresor, utan lön?

– Fram till det att vi sa upp avtalet hade lönerna fungerat. De som körde vidare gjorde det under Kristianstad taxi, där Ringduve taxi var underentreprenör. Vi tryckte på hos Kristianstad taxi och begärde att de skulle hitta en lösning, så att trafiken inte fortsatte.

Transportarbetaren har haft svårt att nå de formella företrädarna för Ringduve taxi. Vem eller vilka i bolaget har Skånetrafiken fört dialog med?

– I början var det Afshin Khosravani. Sedan har de haft advokater som språkrör. Vi har också bett dem komma hit och presentera vilka som förestår bolaget. Att vi till slut inte visste vilka vi gjorde affärer med var en orsak till att vi sa upp avtalet.

Förarna uppger att de haft svårt att komma i kontakt med arbetsledningen. Hur har det påverkat säkerheten för chaufförer och passagerare? Låt säga att det uppstår en situation med hot. Eller en trafikolycka…

– Vi har legat på hela tiden för att de sakerna skulle fungera. Att bilarna verkligen kommer, exempelvis.

– Mitt i alltihop har chaufförerna gjort ett fantastiskt jobb. Vi har inte fått några klagomål från kunderna. Jag hoppas att det löser sig för förarna. Att de snabbt hittar nya anställningar.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.