Close
Ringduve taxi är ett stort taxibolag som haft avtal med flera Skånekommuner och med Skånetrafiken om färdtjänst, sjukresor och skolskjuts.
Close

Oroliga förare på Ringduve taxi gick gemensamt till facket

Taxi. Ett 20-tal upprörda förare på Ringduve taxi samlades på Transports Malmöavdelning på måndagsmorgonen. Förarna har fortfarande inte fått januarilönen och de får inga besked om framtiden från företaget. Transport påbörjar nu en process som kan sluta med att Ringduve taxi begärs i konkurs.

– Tyvärr kan det bli utdraget. Vi måste först sammanställa lönekraven och gå till tingsrätten med en betalninganmaning. Domstolen måste sedan hitta företrädaren för delgivning, säger Lone Olsson, ombudsman med lång erfarenhet av taxibranschen.

Förarna som spontant sökt sig till Transports kontor var oroliga och frustrerade. Flera beskrev en stark oro över obetalda räkningar.

Många av dem fortsatte att jobba förra veckan – trots att lönen uteblev den 25 januari. I ett mejl hade företaget utlovat löneutbetalning den 28 eller 29 januari, men så blev det inte.

– Får man inte lön har man rätt att frånträda anställningen. Varför fortsatte ni jobba, undrade Lone Olsson.

En förare berättade att han gått till Arbetsförmedlingen för att anmäla sig som arbetslös och söka nytt jobb.

– Jag fick inte anmäla mig. Jag har ju inget arbetsgivarintyg och ingen uppsägning.

– Då har Arbetsförmedlingen gjort fel! Be dem ringa mig om det händer igen, sa Lone Olsson.

Facket befarar att tvisten med Ringeduve taxi kan bli utdragen. Företaget har bytt företrädare – till personer som framstår som målvakter, när man granskar deras tidigare bolagsengagemang.

Bolaget har också utsett en förhandlare, Torbjörn Olsson, som fått fullmakt att företräda Ringduve, bland annat i uppsägningsförhandlingar med Transport. Olsson gick ut med ett långt brev till alla anställda där han lovade att lönerna skulle betalas ut, möjligen någon dag försenade. Han uppgav också att nya investerare var på gång – som skulle rädda det skuldtyngda Ringduve taxi.

I en artikel kallade Transportarbetaren brevet för ett bluffmejl, eftersom inga löner kom.

Tidningen har upprepade gånger försökt nå bolagets olika företrädare, inklusive Torbjörn Olsson – utan att lyckas.

I helgen skickade Olsson ut ett nytt brev. Där skriver han bland annat att Transportarbetaren påstått att Ringduve taxi har fyra miljoner kronor i skatteskulder. Uppgiften är felaktig. Tidningen har aldrig påstått detta.

Här är Torbjörn Olssons brev, som Transportarbetaren fått via chaufförer:

Ni på Transport får så klart skriva vad ni vill. Dock betackar jag mig för inlägg som beskriver min information till bolagets anställda som ’bluffmail’.
För mig är det ett personligt påhopp att ni, på facket, inte respekterar mig och mitt mail. Jag avbryter därför här och nu alla förhandlingar som finns med mig involverad. Ni får hitta en annan part som kan företräda bolaget i era framtida förhandlingar.
Ni som fortfarande arbetar, hör gärna av er, jag hjälper till. Förhandlingarna är inte avslutade för er. Men för er andra, gå till facket, slösa inte min tid, det finns bara tid för er som finns kvar.
Ni som arbetsvägrar eller inte svarar i telefon, ring inte mig igen, maila inte. Förhandla via facket, jag kan inte och vill inte hjälpa er eller företräda er. Kontakta Lone.
Och så du, Jan Lindkvist, du skriver en artikel om bluffmail utan att ens kontakta mig, källan.  Hade du hört av dig hade du haft en scoop-artikel om myndighetsmissbruk. Nu har du istället en anmälan emot dig, om jag nu orkar lägga tid på detta.
Till lojala anställda
Jag försöker hjälpa er och bolaget så gott det går. Jag fortsätter arbeta för er. Det är gratis.
Till illojala anställda
Ni som inte svarar i telefon, ni som stannar hemma utan förklaring. Sluta ring, sluta maijla. Ni har själv bestämt var ni vill vara. Jag är inte anställd av er och ni betalar inte för mitt arbete. Kontakta facket, det är gratis. För er som går själv vidare kostar det 850./h, ja inte för er som är lojala så klart. För er är det gratis.
Till Lone
Tack för den här tiden. Med fackets inställning till mig och min person så kan jag inte längre företräda bolaget. Ni smutskastar mig och min person och kallar mig för en bluff. Om du, personligen, å fackets vägnar tar tillbaka ert påhopp på mig, kan jag överväga att fortsatta förhandlingarna. I annat fall så avslutas alla förhandlingar med mig som ombud här och nu.
Det här är en personlig reaktion från mig, jag uppfattade våra förhandlingar som att de var på en nivå som alla parter kan acceptera. Men, oseriösa artiklar av den här typen skall dementeras av er, i alla fall om jag skall vara ombud.
Till facket.
Ni sprider lögner. Ni kan inte skriva ’bluffmail’ förutom när det är ett bluffmail. Ni kan inte skriva bolaget har 4.000.000 i skatteskulder när ni har svart på vitt att bolaget har en fordran på skatteverket. Ni som är läskunniga kan läsa innantill att vi har en fordran på skatteverket. Ni får så klart skriva vad ni vill, det är ju pressfrihet, men ni måste då också ta konsekvenserna. Ni får förklara för era medlemmar att anledningen till att de inte har sina löner på kontot i morgon är att ni genom ert agerande stoppat mig att i morgon föreslå bolaget att de genom att själv ansöka bolaget i konkurs kan lösa detta alternativt betala ut löner med den inbetalning som förväntas i morgon. Då har alla anställda sin lön omedelbart. Ni motarbetar detta. Förklara er till era medlemmar.
Till ledningen
Ohållbart! Förhandlingarna förs nu via media. Lägg ner detta. Avsluta alla förhandlingar fram tills de förs på ett seriöst sätt. Förhandla inte via pressen. Jag avsäger mig fullmakten att företräda er inför facket.
mvh
Torbjörn

 

Avtal 2025

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

Så kan skatten bli mer rättvis

Rapport. Beskattning på arbete behöver förändras för att klara välfärden och öka jämlikheten. Och det är dags att släppa myten om att sänkt skatt leder till fler jobb. Det är slutsatser i en översyn från tankesmedjan Arena Idé.

Avtal 2025

Därför tar facket strid om inhyrning i hamnarna

Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.