Kaos på Ringduve taxi – förare ställer bilarna

Taxi. – Det är totalt kaos på Ringduve taxi! Inga löner har betalats ut för januari och uppåt 20 chaufförer har ställt sina bilar nu på fredagsmorgonen, säger en frustrerad taxiförare.

Ringduve taxi är ett stort skånskt bolag som kör både privatresor och samhällsbetalda resor. Ekonomin är i kris och bolaget har begärts i konkurs.

Trots det drivs verksamheten vidare, med nya personer som klivit in i styrelsen.

En granskning visar att de nya företrädarna har suttit i rader av bolag som gått i konkurs.

När lönerna frös inne i början av veckan kallade Transport Ringduve till förhandling. Den representant som bolaget utsett att möta facket, Torbjörn Olsson, har de senaste åren suttit i 17 bolag, där elva nu gått i konkurs.

Vid förhandlingen lovade Ringduve att betala ut lönerna den 28 och 29 januari. Men inga pengar kom. Och ännu har inga förare fått betalningen för januari. Däremot uppger två växeltelefonister till Transportarbetaren att de fått sina löner.

Hos förarna växer oron och vreden. En förare säger:

– Det är kaos, vi vet inte längre vem som driver företaget. Den här Torbjörn Olsson har skickat mejl där han lovar att allt ska lösa sig. Men ingen har något telefonnummer till honom. Han är omöjlig att nå.

– En annan chef säger rakt ut att vi inte kommer att få några löner från företaget. I stället ska pengarna komma från den statliga lönegarantin.

Chauffören berättar att omkring 20 anställda har ställt bilarna. Andra har beordrats att lämna ifrån sig bilarna, i brist på uppdrag. Själv har chauffören valt att köra vidare.

– Jag kan lika gärna jobba som att sitta hemma. Vi är några kolleger som resonerar likadant. Men i dag blir sista dagen. Jag har ont i magen.

– Många av Ringduves förare kör bara färdtjänst och andra samhällsbetalda resor. Det känns absurt att köra gamla, sjuka, funktionshindrade åt samhället, och veta att man inte kommer att få någon lön. De som upphandlat det här har ett stort ansvar för haveriet.

Föraren tycker att lönen – när den kom – var usel. De anställda har 118 kronor i timlön. Omräknat till heltid blir det inte ens 20 000 kronor.

– Jag har kört 250–260 timmar i månaden får att få ekonomin att gå ihop. Det är sjukt.

Transportarbetaren har upprepade gånger sökt Ringduve taxi, utan framgång. Vi har också kontaktat Skånetrafiken och bett om en kommentar. Skånetrafiken har sagt upp avtalet med Ringduve taxi, men i väntan på en ny entreprenör rullar trafiken vidare.

På Skånetrafiken uppger Joakim Borgudd, pressansvarig, att man under fredagen har fullt upp med att ordna fram ersättningsbilar. Nya avtal är också på gång med andra taxibolag.

Borgudd skriver:

”Skånetrafiken har haft en dialog med Ringduve taxi under hela förra året. Precis som vi har med alla andra bolag. Vi har sedan september haft ännu tätare möten med Ringduve taxi.

Vi hade ett avtal vilket är bindande för båda parter och de levde upp till avtalet. Vi sa upp avtalet på grund av ekonomiskt obestånd vilket var ett avtalsbrott.

Avtalet slöts 2016. Vi bad dem då redovisa hur det var möjligt att lägga det bud som de gjorde. Det kom in en redogörelse som var rimlig, utifrån den information vi hade 2016.

Det avtal vi hade är uppsagt och fram till att vi sa upp avtalet hade förarna fått sina löner. Hur Ringduve taxi hanterar det därefter kan vi inte svara för. Den uppkomna situationen är den samma som om något annat företag går i konkurs.

Alla åtgärder vi har vidtagit har gjorts i dialog med regionjurist och kronofogden.

Kronofogden har informerat oss om att vi nu sen avtalet sades upp inte ska någon dialog direkt med företaget utan det ska gå via dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Vladimir:
    2 februari, 2019

    Varför skriver ni Inte hur många förare inte har fått sina löner ? Alla har även tjänat en lön till som inte kommer att betalas ut och jag själv har fått flyta ut från lägenheten på grund av obetalt hyran. Kag blev uppringd från centralen igår om jag ville jobba denna helgen och på måndag och dem påstår att dem inte har fått sina känner men att det ska komma i veckan..... Hur länge ska dem ljuga för oss och kan inte dem ta ansvar för vi är många förare som är utan nån mat hemma

Lästips:

Tommy Johnsson. Foto: Lilly Hallberg

Transportköpare – ta ert ansvar!

Debatt. Stora delar av mobilitetspaketet har nu implementerats i Sverige, det som skulle vara åkeribranschens stora räddning. Det skulle bli konkurrensneutralitet, och svenska löner skulle gälla för utländska chaufförer som kör cabotage i Sverige. Detta är något som branschen kämpat för länge, men vad blir resultatet?

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Kaoset på Arlanda är inte särskilt förvånande

Ordförandeord. Ibland tänker jag den klassiska tanken att man i dessa märkliga tider inte ska förvånas över särskilt mycket. Man ska vara beredd på allt och lite till och man behöver som alltid ha minst en plan A, B och C oavsett vad det rör sig om.

Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.

Miljardstöd till tung laddning

Elektrifiering. Utbyggnaden av ladd- och vätgasstationer för tunga godstransporter ska skyndas på. Energimyndigheten betalar i år ut 1,4 miljarder kronor i stöd med krav på att stationerna ska stå färdiga till nästa höst.

Transportarbetare i skadetopp – truckförare drabbas värst

Arbetsmiljö. Transportarbetare är yrkesgruppen med flest arbetsolyckor med sjukfrånvaro, enligt Arbetsmiljöverkets årliga statistikgenomgång som visar att olyckorna ökade under 2021, efter 2020 med pandemi och färre arbetsskador. Värst är truckförarna – 128 av 1 000 sysselsatta råkar ut för olyckor som leder till arbetsskada.

Avdelning 25 Halmstad på Varberg Pride. Foto: Manuel Gomez

Pride i Varberg

Transport. Under parollen ”Orden skalla – kärlek åt alla!” deltog Transports avdelning 25 i Varbergs Pridefestival i början av juli.

Almedalen 2022
Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

taxiprojektet

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.