Seger mot gig-företag i Nederländerna

Internationellt. Uber har klassats som både taxibolag och arbetsgivare av en domstol i Nederländerna. Segern är viktigt, men inte vår första framgång mot ett gig-företag, säger Amrit Sewgobind på facket FNV. Detta är en av många strider mot gig-arbetsgivare som smiter från sitt ansvar i Europa.

I mitten av september meddelade domstolen i Amsterdam sitt utslag. Det var ord och inga visor från domaren. Förarna omfattas av det nederländska kollektivavtalet för taxitransporter. Förhållandet mellan Uber och dessa förare uppfyller alla egenskaper hos ett anställningsavtal, konstaterade domaren.

Detta är en stor seger för förarnas rättigheter jublade företrädare för facket FNV som hade stämt Uber inför domstolen. Samtidigt var man medveten om Ubers vana att i olika länder kringgå domar som riktas mot bolaget.

– Detta är faktiskt inte vårt första stora mål i Nederländerna. Vi startade med Deliveroo, som nu har överklagat till Högsta domstolen. Vi är ganska säkra på att vinna även det målet, säger Amrit Sewgobind, ombudsman på FNV, till Transportarbetaren.

Amrit Sewgobind
Ombudsman Amrit Sewgobind. Foto: FNV

Han nämner ytterligare två andra fighter i domstol med plattformsbolag, som FNV tror sig kunna vinna.

I Amrit Sewgobinds arbetslag är man specialiserad på att knäcka upplägg hos bolag som vägrar ta arbetsgivaransvar. Själv ägnar han sin tid mest åt plattformsföretagen och villkoren för personer som arbetar som bud och utför persontransporter.

Bakgrunden till den fackliga kampen mot Uber var vittnesmål från två håll.

– I Nederländerna har taxiförare i åratal klagade över Ubers oschysta konkurrens. Och de som kör för bolaget har lika länge klagat på hur de exploateras.

Redan i juni anade Sewgobind att stämningen skulle kunna lyckas, tack vare en fråga från domaren under det första mötet mellan parterna i rätten.

Domaren tog upp Ubers komplicerade poängsystem där förarna belönas med stjärnor och delas in i olika nivåer. Förare med fem stjärnor ligger på högsta nivån och får de bästa körningarna.

Domaren frågade vad som händer om för många förare rankas med fem stjärnor. Då ändrar vi systemet, svarade Uber.

– Bolaget erkände därmed att de kontrollerade systemet och ändrar när utfallet inte gillas. Våra medlemmar i rättssalen jublade, minns Amrit Sewgobind.

”Modernt arbetsgivarskap”

En viktig punkt i domstolen är det nya arbetsgivarskap som domaren definierade. Det kallas i domen för modernt arbetsgivarskap, i vilket arbetsledaren inte ger order om vad arbetstagaren ska göra utan ordern ges genom en app och en algoritm.

– Det var centralt i domslutet, men företag som Uber måste du jaga med käpp och trycka på om domen ska bli verkställd.

Dessvärre lyckades inte FNV få gehör för kravet att företaget skulle betala vite om det inte följde domen. Uber accepterar den inte heller, utan har överklagat. Den domstolsprocessen inleds nästa år.

FNV är inte överraskad av beslutet. I Storbritannien överklagade Uber ett liknande domslut om arbetsgivaransvar till högsta instans, och fördröjde därmed avgörandet av tvisten med fyra år.

Amrit Sewgobind förväntar sig därför inte något under. Uber lär inte följa det nederländska taxiavtalet ännu, utan först invänta hur högsta instans dömer.

Bolagets förare har löner som ligger under den lagstadgade minimilönen i Nederländerna på något över 16 000 kronor i månaden. På den inkomsten måste föraren dessutom betala skatt, försäkringar, bensin och andra omkostnader.

– Nej, jag tror inte att Uber ändrar sig. De brukar ha rundabordssamtal med förarna. Alla är välkomna och kan säga vad de vill. Uber svarar att de ska se över frågorna och återkomma. Så har de hållit på i sju år.

Alla Ubers förare är emellertid inte nöjda med domstolens utslag, erkänner Amrit Sewgobind. En del av dem vill ha flexibilitet och egenanställning. De arbetar för flera olika appar och har även egna kunder och tror inte det är möjligt i fortsättningen på grund av antydningar från Uber.

– Våra arbetsmarknadslagar är mycket flexibla. Därför är Ubers påståenden om att flexibilitet inte kan kombineras med ett anställningsavtal osanna, säger Sewgobind.

Om man sätter in FNV:s framgångar mot Uber i ett internationellt perspektiv syns ett mönster i fackförbundens strider mot gig-företagens dåliga arbetsvillkor.

Tidigare prövat

I Europa har frågan om förarnas och budens ställning prövats flera gånger. De är anställda av gig-bolagen lyder den vanliga rättsliga bedömningen i olika länder, som Tyskland, Frankrike, och Italien.

− Man kan se en trend med domar till arbetstagarnas förmån, men problemet är efterlevandet av domarna. Företagen överklagar och drar ut på avgörandena så länge som det går, säger forskaren Jill Toh, på universitetet i Amsterdam.

Hon har studerat utvecklingen och registrerat två mönster i hur förtagen reagerar efter domarna. Ibland drar de sig tillbaka från marknaden, som Diliveroo hotat med i Spanien.

− Om företagen stannar kvar på marknaden ser de över hur de anlitar förarna. I vissa fall har de blivit låglönearbetsgivare. I andra fall anställer de en mindre andel av förarna och låter resten bjuda på uppdragen. Ett tredje alternativ är outsourcing av förarna och då får dessa sämre skydd.

Några framgångar kan emellertid facket räkna in på den europeiska scenen.

I Storbritannien har facket lyckats sluta kollektivavtal med Uber, sedan företaget förlorat ett mål i Högsta domstolen.

I Spanien trädde för några månader sedan en lag i kraft som riktar sig till gig-företagen som levererar varor och transporterar människor. Lagen gör bud och förare till anställda.

Men de många motgångarna för gig-företagen har också lett till ett mer intensivt lobbande från dem mot politiker.

Det märks inte minst inom EU, som börjat arbeta med ett direktiv som ska reglerar sektorn och ge starkare skydd för arbetstagarna i gig-ekonomin. Forskaren Jill Toh ser en kraftansträngning från lobbyister som försöker påverka de inblandade politikerna.

− Det är stor skillnad på tillvägagångsättet nu och för fem år sedan. Många av plattformsföretagen accepterar en reglering, men de vill själva formulera problemet som ska lösas med regleringen. Den som bestämmer vad problemet är knuffar frågan i en viss riktning, säger hon.

Uber är en av dem. Företaget har tagit fram en vitbok ”A better deal” (En bättre överenskommelse). Där kallas chaufförerna oberoende arbetare. Uber vill se företag, politiker och parter gå samma och sätta en ny standard för plattformsarbete. Den ska erkänna värdet av att ha oberoende arbetare, föreslår Uber, som alltså inte vill definiera förarna som arbetstagare.

Jill Toh vill se regler som tvingar fram en större öppenhet kring lobbyarbetet mot EU och hur mycket pengar som är inblandat. De största bolagen kan lägga enorma summor på påverkan av politikerna i alla delar av unionen. De har mycket större resurser än facket.

EU-kommissionen första steg mot ett direktiv på området har förmodligen satt skräck i företagen.

Kommissionen räknade i mars upp sju områden som man vill reglera i gig-sektorn. Bland annat vill kommissionen reglera anställningsförhållandena, arbetsvillkoren, anslutningen till sociala skyddsnät som sjuk- och arbetslöshetsförsäkringar samt rätten att bli företrädd av facket och ingå i kollektivavtal.

Transport välkomnar initiativet, men understryker att det är företagen som ska regleras, inte arbetstagarna.

− Globala företag som Uber existerar därför att arbetsmarknaden på något vis har fallit sönder. Om man inte tillåter låga löner, dåliga villkor och exploatering kan dessa bolag inte fortsätta med sin verksamhet, säger Jill Toh.

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer, skriver ekonomisajten placera.se. Stor oro rapporteras bland Schenkers anställda i flera städer.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet. (UPPDATERAD)

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.