EU-kommissionen vill ha bättre villkor för gig-jobbare

Gig-jobb. Omkring tre miljoner européer livnär sig enbart på gig-jobb. Nu vill EU förbättra deras ofta dåliga villkor med ett direktiv. Reglera plattformsföretagens arbetsgivaransvar, kräver Transport.

Under de senaste åren har marknaden för plattformsföretagen växt med 30 procent globalt sett .

När befolkningen på grund av corona-pandemin uppmanas att stanna hemma och begränsa sina kontakter med andra utanför familjen har efterfrågan exploderat på hemkörd mat, matkassar och annat som distribueras av cykelbud och andra gig-jobbare.

Margrethe Vestager. Foto: Europakommissionen
Margrethe Vestager. Foto: EU-kommissionen

– Över hela Europa riskerar människor som arbetar genom plattformar att förlora inkomst under pandemin. Och även de som har jobbet kvar har ibland dåliga arbetsvillkor och långa skift, sa Margrethe Vestager, vice ordförande i EU-kommissionen nyligen.

I förra veckan presenterade hon planerna på ett EU-direktiv för plattformsarbete. EU-kommissionen vill skapa gemensamma regler för medlemsstaterna, eftersom många plattformsföretag jobbar över landgränserna.

Det handlar inte enbart om att skydda de tre miljoner européer som enbart jobbar åt plattformsföretagen, utan också de nio miljoner arbetstagare som regelbundet extraknäcker i sektorn.

Kommissionen räknar upp sju områden som man vill reglera i gig-sektorn. Det handlar bland annat om anställningsförhållandena, arbetsvillkoren, anslutningen till sociala skyddsnät som sjuk- och arbetslöshetsförsäkringar samt rätten att bli företrädd av facket och ingå i kollektivavtal.

I ett första steg har kommissionen inlett en dialog med arbetsmarknadens parter för att inhämta deras synpunkter på en reglering på Europanivå.

Transport välkomnar initiativet, men understryker att det är företagen som ska regleras, inte arbetstagarna.

Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist
Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist

– Det enda man kan göra är att reglera företagen och se till att de får ta sitt ansvar som arbetsgivare. Då kan man få in dem i befintliga förhandlingsmodeller på nationell nivå, säger Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transport.

En svårighet som både Magnus Falk och EU-kommissionen pekar på är hur gig-jobbarna ska definieras. Ska de klassas som anställda eller som egenföretagare?

De flesta plattformsföretagen anställer inte gig-arbetarna. De ser dem som företagare eller egenanställda och anser sig bara förmedla jobb från kunder. Ett cykelbud ska då inte bara stå för den egna cykelns kostnader, utan också betala sociala avgifter på sin inkomst vid sidan av skatten – plus försäkringar och pensionsavsättningar.

EU-kommissionen kallar dessa egenanställda (self-employed). Det är ett begrepp som inte finns och kan betyda vad som helst, konstaterar Magnus Falk.

Han vänder sig också mot kommissionens idé om kollektivavtal på Europanivå för plattformssektorn.

– För mig är ett kollektivavtal något som förhandlas på nationell nivå mellan arbetsgivare och arbetstagare. Den partsrelationen finns inte på Europanivå. Då är det inte möjligt att sluta avtal på den nivån, säger Magnus Falk.

Om man skulle börja teckna avtal på Europanivå blir det ett allvarligt ingrepp i den svenska modellen, konstaterar han och drar paralleller till förslaget om direktiv för minimilöner som både fack och arbetsgivare i Sverige motsätter sig.

Magnus Falk bedömer att det finns en samsyn inom LO för det sätt han vill reglera plattformsekonomin, alltså att reglera företagens skyldigheter som arbetsgivare, inte arbetarnas rättigheter och villkor. Med en sådan reglering kan facket kräva avtal och även få en styrka i medlemsvärvningen av gig-jobbare.

Transport har nyligen slutit sitt första kollektivavtal på området med Foodora. I de nordiska länderna Sverige, Norge och Danmark finns enstaka avtal med plattformsföretag, men facket har en lång väg att gå innan sektorn täcks av avtal i någon större grad.

EU-kommissionen har flera mål i arbetet med ett direktiv, bland annat dessa:

  • Gig-jobbarna ska ha information om förväntad lön och omfattning av arbetet innan de accepterar ett uppdrag. Informationen ska vara tillgänglig för alla. Syftet är bland annat att skydda mot orättvisa avstängningar från plattformen.
  • Man kan behöva reglera arbetstiden, skyddet vid arbetsskador och sjukfrånvaro. Eftersom många i plattformssektorn även i framtiden kommer vara egenföretagare ska även de skyddas av arbetslöshetsförsäkringar och sjukförsäkringar.
  • Plattformsarbetarna måste också kunna skyddas av kollektivavtal och ha rätt till fackliga representation. EU-kommissionen vill också stimulera dialogen mellan arbetsmarknadens parter i frågor som rör plattformssektorn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Cellprov in i Foodora-avtal

Matbud. Ett nytt kollektivavtal har tecknats mellan Transport och Foodora. Det ger anställda rätt till permission för mammografi, gynekologisk cellprovtagning och prostataundersökning – något kongressen beslutade att Transport ska verka för.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

I boken beskriver Qaisar Mahmood hur han som managementkonsult kunde göra en omvänd klassresa på fem minuter genom att byta om till matbudskläder. Foto: Pernilla Ahlsén

”Ingen såg mig i ögonen”

Mötet. Författaren och managementkonsulten Qaisar Mahmood testade att jobba som matbud på Foodora i tre månader. Nu har han skrivit en bok om upplevelsen.

Avtal 2023
Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Foodora-avtal höjer garantilön rejält

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för matbud som kör cykel och moped. Enligt Transport höjs garantilönen med 12,06 procent fördelat på två år.

Avtal 2023

Cellprov in i Foodora-avtal

Matbud. Ett nytt kollektivavtal har tecknats mellan Transport och Foodora. Det ger anställda rätt till permission för mammografi, gynekologisk cellprovtagning och prostataundersökning – något kongressen beslutade att Transport ska verka för.

Forskare: Mindre batterier och billigare drift med el

Åkeri. Att köra långt med tunga lastbilar på el har länge ansetts olönsamt eftersom det krävs stora batterier. Men nu visar en forskningsrapport från Chalmers tekniska högskola, lite överraskande, att det kan vara billigare att tanka lastbilarna med el än diesel.

Avtal 2023

Nytt gummiavtal tecknat

Avtal 2023. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har tecknat ett nytt avtal för gummiverkstäder. Lönerna ökar med upp till 1 400 kronor från 1 april 2023.

Avtal 2023
Ordningsvakter uppmanar rökande man att lämna biljetthallen.

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Hallå där!

Flyg. Martin Andersson, ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Fackförbund: ”Förbjud gratis returer”

Facket. Det är dags att styra upp i e-handelsträsket och stoppa gratis returer. Det skriver Transports Tommy Wreeth tillsammans med två andra förbundsordföranden i en debattartikel.

Avtal 2023

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.