EU-kommissionen vill ha bättre villkor för gig-jobbare

Gig-jobb. Omkring tre miljoner européer livnär sig enbart på gig-jobb. Nu vill EU förbättra deras ofta dåliga villkor med ett direktiv. Reglera plattformsföretagens arbetsgivaransvar, kräver Transport.

Under de senaste åren har marknaden för plattformsföretagen växt med 30 procent globalt sett .

När befolkningen på grund av corona-pandemin uppmanas att stanna hemma och begränsa sina kontakter med andra utanför familjen har efterfrågan exploderat på hemkörd mat, matkassar och annat som distribueras av cykelbud och andra gig-jobbare.

Margrethe Vestager. Foto: Europakommissionen
Margrethe Vestager. Foto: EU-kommissionen

– Över hela Europa riskerar människor som arbetar genom plattformar att förlora inkomst under pandemin. Och även de som har jobbet kvar har ibland dåliga arbetsvillkor och långa skift, sa Margrethe Vestager, vice ordförande i EU-kommissionen nyligen.

I förra veckan presenterade hon planerna på ett EU-direktiv för plattformsarbete. EU-kommissionen vill skapa gemensamma regler för medlemsstaterna, eftersom många plattformsföretag jobbar över landgränserna.

Det handlar inte enbart om att skydda de tre miljoner européer som enbart jobbar åt plattformsföretagen, utan också de nio miljoner arbetstagare som regelbundet extraknäcker i sektorn.

Kommissionen räknar upp sju områden som man vill reglera i gig-sektorn. Det handlar bland annat om anställningsförhållandena, arbetsvillkoren, anslutningen till sociala skyddsnät som sjuk- och arbetslöshetsförsäkringar samt rätten att bli företrädd av facket och ingå i kollektivavtal.

I ett första steg har kommissionen inlett en dialog med arbetsmarknadens parter för att inhämta deras synpunkter på en reglering på Europanivå.

Transport välkomnar initiativet, men understryker att det är företagen som ska regleras, inte arbetstagarna.

Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist
Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist

– Det enda man kan göra är att reglera företagen och se till att de får ta sitt ansvar som arbetsgivare. Då kan man få in dem i befintliga förhandlingsmodeller på nationell nivå, säger Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transport.

En svårighet som både Magnus Falk och EU-kommissionen pekar på är hur gig-jobbarna ska definieras. Ska de klassas som anställda eller som egenföretagare?

De flesta plattformsföretagen anställer inte gig-arbetarna. De ser dem som företagare eller egenanställda och anser sig bara förmedla jobb från kunder. Ett cykelbud ska då inte bara stå för den egna cykelns kostnader, utan också betala sociala avgifter på sin inkomst vid sidan av skatten – plus försäkringar och pensionsavsättningar.

EU-kommissionen kallar dessa egenanställda (self-employed). Det är ett begrepp som inte finns och kan betyda vad som helst, konstaterar Magnus Falk.

Han vänder sig också mot kommissionens idé om kollektivavtal på Europanivå för plattformssektorn.

– För mig är ett kollektivavtal något som förhandlas på nationell nivå mellan arbetsgivare och arbetstagare. Den partsrelationen finns inte på Europanivå. Då är det inte möjligt att sluta avtal på den nivån, säger Magnus Falk.

Om man skulle börja teckna avtal på Europanivå blir det ett allvarligt ingrepp i den svenska modellen, konstaterar han och drar paralleller till förslaget om direktiv för minimilöner som både fack och arbetsgivare i Sverige motsätter sig.

Magnus Falk bedömer att det finns en samsyn inom LO för det sätt han vill reglera plattformsekonomin, alltså att reglera företagens skyldigheter som arbetsgivare, inte arbetarnas rättigheter och villkor. Med en sådan reglering kan facket kräva avtal och även få en styrka i medlemsvärvningen av gig-jobbare.

Transport har nyligen slutit sitt första kollektivavtal på området med Foodora. I de nordiska länderna Sverige, Norge och Danmark finns enstaka avtal med plattformsföretag, men facket har en lång väg att gå innan sektorn täcks av avtal i någon större grad.

EU-kommissionen har flera mål i arbetet med ett direktiv, bland annat dessa:

  • Gig-jobbarna ska ha information om förväntad lön och omfattning av arbetet innan de accepterar ett uppdrag. Informationen ska vara tillgänglig för alla. Syftet är bland annat att skydda mot orättvisa avstängningar från plattformen.
  • Man kan behöva reglera arbetstiden, skyddet vid arbetsskador och sjukfrånvaro. Eftersom många i plattformssektorn även i framtiden kommer vara egenföretagare ska även de skyddas av arbetslöshetsförsäkringar och sjukförsäkringar.
  • Plattformsarbetarna måste också kunna skyddas av kollektivavtal och ha rätt till fackliga representation. EU-kommissionen vill också stimulera dialogen mellan arbetsmarknadens parter i frågor som rör plattformssektorn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.

Manipulerad bild efter ett foto av Jan Lindkvist

Egenanställd – och blåst på tryggheten

Jobb i gråzon. Tusentals transportarbetare jobbar för företag som inte vill se sin personal som anställda. För att slippa arbetsgivaransvaret använder bolagen så kallade egenanställningsföretag.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Svenska politiker försöker slippa minimilöner

EU. I går var sista dagen att skicka in remissvar på EU-kommissionens förslag om minimilöner. Samtliga svenska partier, fackförbund och arbetsgivarparter är mot förslaget som ska höja minimilönerna för Europas fattigaste arbetare. Nu jobbar Johan Danielsson (S) för att få till ett undantag för länder där löner sätts av arbetsmarknadens parter.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Terminalarbetare död i arbetsplatsolycka

Arbetsolycka. En kvinna i 60-årsåldern omkom på måndagen efter en klämolycka vid Aditro Logistics terminal utanför Borås. "Det är djupt tragiskt. Alla våra tankar går till vår medlems familj", säger Björn Lindgren, regionalt skyddsombud på Transport.

LAS

”Utbildning i nya LAS inte en rättighet”

LAS. Rätt till betald utbildning var den stora gåvan till arbetstagarna när parterna presenterade sitt förslag om förändrat anställningsskydd. Men i regeringens utredares förslag har det bantats ned till en post i statens budget.

Farlig trötthet utbrett problem

Åkeri. Europas yrkesförare kör ofta trötta. En tredjedel av lastbilsförarna har någon gång under det senaste året somnat vid ratten. Det visar en stor studie av den Europeiska Transportfacket, som kopplar ihop tröttheten med dåliga arbetsvillkor.

Transport stämmer Euromaster

Lön. Flera gummiarbetare har inte fått den övertidsersättning de har rätt till, anser facket. Som nu stämmer däckkedjan Euromaster i Arbetsdomstolen.

las

”Totalt missat tryggheten på jobbet”

Arbetsrätt. Bättre omställningsstöd. Till priset av förlorad trygghet på jobbet. Kritiken från flera LO-förbund var stark efter att regeringen lagt fram vad man kallar ”den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid.”

I Gamleby har Nilsbuss hyrt in sig i en gammal fabrikslokal. Bilarna får stå ute. Chaufförerna har fått ett litet fönsterlöst krypin som lunch- och fikarum. Foto: Jan Lindkvist

”Nilsbuss lurar både förarna och länstrafiken”

Färdtjänst. Problemen fortsätter för färdtjänstförarna på Nilsbuss. Företaget tillämpar ett eget flextidssystem som gör att arbetstider och raster ändras godtyckligt. – Vi blir blåsta på massor av timmar varje månad. Vi har också allvarliga brister på fordonen, säger uppretade förare i Gamleby, Västervik och Emmaboda.

Utställning värd en omväg

Arbetare. ”När arbetsdagen är över känner jag mig stolt och trött. När jag vet att jag har orkat göra det jag ska, för det är en bedrift. Sex timmars arbetsdag vore kanon för oss som arbetar på lager.”

Hallå där!

Svante Backfält

… elev vid Nobelgymnasiet i Karlstad och bäst i Sverige på Transportföretagens yrkesprov.

Vägtransportfokus 2021

Klimatomställning i centrum

Åkeri. Omställningen från fossila till förnyelsebara bränslen gick som en röd tråd genom Elmia Vägtransportfokus.

Vägtransportfokus 2021

Sökes: 50 000 lastbilschaufförer

Åkeri. Behovet av yrkesförare är skriande. Hur ska kompetensen säkras och hur ska samarbetet se ut? Det var frågan för dagen när fack, skolelever, politiker, lärare och branschorganisationer möttes på Elmia.

Vägtransportfokus 2021

”Inget regelverk bättre än dess kontrollsystem”

Åkeri. Transports ordförande Tommy Wreeth betonade vikten av skarp och precis kontroll när mobilitetspakets regler införs – annars blir det verkningslöst. Och enigheten var stor i panelen när vägen till sundare konkurrens diskuterades.

Vägtransportfokus 2021

Samling på Elmia i dagarna två

Åkeri. Vi har följt digitala Vägtransportfokus på Elmia i Jönköping – branschens viktigaste aktörer har under två dagar bytt erfarenheter och och diskuterat framtid. Transport har medverkat på flera seminarier.

Fredagskö Svinesund. Foto: Lilly Hallberg

Olagliga transporter lika vanligt som 2015

Åkeri. Henrik Sternbergs nya cabotagestudie visar att olagliga inrikestransporter sannolikt fortsätter i ungefär samma omfattning som tidigare. Om de nya skärpta reglerna i det så kallade mobilitetspaket drivs igenom kommer det inte längre vara lönsamt för lågprisåkerier i öst att köra cabotage i Skandinavien.