EU-kommissionen vill ha bättre villkor för gig-jobbare

Gig-jobb. Omkring tre miljoner européer livnär sig enbart på gig-jobb. Nu vill EU förbättra deras ofta dåliga villkor med ett direktiv. Reglera plattformsföretagens arbetsgivaransvar, kräver Transport.

Under de senaste åren har marknaden för plattformsföretagen växt med 30 procent globalt sett .

När befolkningen på grund av corona-pandemin uppmanas att stanna hemma och begränsa sina kontakter med andra utanför familjen har efterfrågan exploderat på hemkörd mat, matkassar och annat som distribueras av cykelbud och andra gig-jobbare.

Margrethe Vestager. Foto: Europakommissionen
Margrethe Vestager. Foto: EU-kommissionen

– Över hela Europa riskerar människor som arbetar genom plattformar att förlora inkomst under pandemin. Och även de som har jobbet kvar har ibland dåliga arbetsvillkor och långa skift, sa Margrethe Vestager, vice ordförande i EU-kommissionen nyligen.

I förra veckan presenterade hon planerna på ett EU-direktiv för plattformsarbete. EU-kommissionen vill skapa gemensamma regler för medlemsstaterna, eftersom många plattformsföretag jobbar över landgränserna.

Det handlar inte enbart om att skydda de tre miljoner européer som enbart jobbar åt plattformsföretagen, utan också de nio miljoner arbetstagare som regelbundet extraknäcker i sektorn.

Kommissionen räknar upp sju områden som man vill reglera i gig-sektorn. Det handlar bland annat om anställningsförhållandena, arbetsvillkoren, anslutningen till sociala skyddsnät som sjuk- och arbetslöshetsförsäkringar samt rätten att bli företrädd av facket och ingå i kollektivavtal.

I ett första steg har kommissionen inlett en dialog med arbetsmarknadens parter för att inhämta deras synpunkter på en reglering på Europanivå.

Transport välkomnar initiativet, men understryker att det är företagen som ska regleras, inte arbetstagarna.

Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist
Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist

– Det enda man kan göra är att reglera företagen och se till att de får ta sitt ansvar som arbetsgivare. Då kan man få in dem i befintliga förhandlingsmodeller på nationell nivå, säger Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transport.

En svårighet som både Magnus Falk och EU-kommissionen pekar på är hur gig-jobbarna ska definieras. Ska de klassas som anställda eller som egenföretagare?

De flesta plattformsföretagen anställer inte gig-arbetarna. De ser dem som företagare eller egenanställda och anser sig bara förmedla jobb från kunder. Ett cykelbud ska då inte bara stå för den egna cykelns kostnader, utan också betala sociala avgifter på sin inkomst vid sidan av skatten – plus försäkringar och pensionsavsättningar.

EU-kommissionen kallar dessa egenanställda (self-employed). Det är ett begrepp som inte finns och kan betyda vad som helst, konstaterar Magnus Falk.

Han vänder sig också mot kommissionens idé om kollektivavtal på Europanivå för plattformssektorn.

– För mig är ett kollektivavtal något som förhandlas på nationell nivå mellan arbetsgivare och arbetstagare. Den partsrelationen finns inte på Europanivå. Då är det inte möjligt att sluta avtal på den nivån, säger Magnus Falk.

Om man skulle börja teckna avtal på Europanivå blir det ett allvarligt ingrepp i den svenska modellen, konstaterar han och drar paralleller till förslaget om direktiv för minimilöner som både fack och arbetsgivare i Sverige motsätter sig.

Magnus Falk bedömer att det finns en samsyn inom LO för det sätt han vill reglera plattformsekonomin, alltså att reglera företagens skyldigheter som arbetsgivare, inte arbetarnas rättigheter och villkor. Med en sådan reglering kan facket kräva avtal och även få en styrka i medlemsvärvningen av gig-jobbare.

Transport har nyligen slutit sitt första kollektivavtal på området med Foodora. I de nordiska länderna Sverige, Norge och Danmark finns enstaka avtal med plattformsföretag, men facket har en lång väg att gå innan sektorn täcks av avtal i någon större grad.

EU-kommissionen har flera mål i arbetet med ett direktiv, bland annat dessa:

  • Gig-jobbarna ska ha information om förväntad lön och omfattning av arbetet innan de accepterar ett uppdrag. Informationen ska vara tillgänglig för alla. Syftet är bland annat att skydda mot orättvisa avstängningar från plattformen.
  • Man kan behöva reglera arbetstiden, skyddet vid arbetsskador och sjukfrånvaro. Eftersom många i plattformssektorn även i framtiden kommer vara egenföretagare ska även de skyddas av arbetslöshetsförsäkringar och sjukförsäkringar.
  • Plattformsarbetarna måste också kunna skyddas av kollektivavtal och ha rätt till fackliga representation. EU-kommissionen vill också stimulera dialogen mellan arbetsmarknadens parter i frågor som rör plattformssektorn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Kamp enda vägen ut ur gig-träsket

Ledare. I februari tecknade Transport ett kollektivavtal för Foodoras uppåt 2 200 cykel- och mopedbud. Uppgörelsen kom efter en kampanj där förbundet värvat hundratals bud som medlemmar.

Hungrig.se hade uppställningsplats för sina bilar utanför Transports avdelning i Kristianstad. Fordonet på bilden är numera sålt till en privatperson.

Skattesmäll efter samgående– Foodora krävs på 21 miljoner

Matbud. Förra året gick Foodora samman med konkurrenten Restaurangonline, ett bolag som enligt Skatteverket tricksat med luftfakturor, bulvaner och svart betalning för närmare 277 000 matleveranser. Nu krävs Foodora på de 21 miljoner i obetalda skatter och avgifter som partnern skulle ha betalat.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.

Öde Västerås flygplats

Västerås flygplats blir kvar – efter folkomröstning

Flyg. Flygplatsarbetarna på Västerås flygplats har landat tårta på bordet. Helgens folkomröstning gav flygplatsen tydligt stöd och den politiska ledningen vände. Flygplatsen får vara kvar och arbetarna behålla sina jobb.