Foodorabud. Foto: John Antonsson
Close
Foodora-budet på bilden har ingenting med texten att göra.
Close

Facket tar Foodora till Arbetsdomstolen

Arbetsrätt. Foodora hänvisade matbudet till ett så kallat egenanställningsföretag. Efter 23 månader fick han inte jobba kvar. Transport anser att Foodora är arbetsgivare och kräver att budet får jobbet tillbaka – och skadestånd i Arbetsdomstolen.

Matbudet fick jobb på Foodora den 27 mars 2019. De första månaderna cyklade han. Men när matbudet bad om att få köra moped blev han hänvisad till Paysalary, ett så kallat egenanställningsföretag. I övrigt flöt saker på som vanligt. Han hade samma kläder, inloggning, lön och kontakter. Han talade aldrig med någon på Paysalary.

I juni 2021 gick det helt plötsligt inte längre att logga in i Foodoras app och han kunde inte jobba mer. I stämningsansökan till Arbetsdomstolen skriver facket att medlemmen skickades mellan Paysalary och Foodora utan att få besked om varför han blivit av med jobbet.

Men facket anser att det är Foodora som är arbetsgivare och att Paysalary inte varit arbetsgivare utan ett löneadministrativt företag.

Det här är första gången som Transport eller något annat LO-förbund, med hjälp av LO-TCO Rättsskydd, prövar arbetstagarbegreppet mot företag inom den nya plattformsekonomin i Arbetsdomstolen..

Lars Karlsson är lokalombudsman på Transports Stockholmsavdelning.

– Medlemmen kontaktade mig i somras. Han berättade att han inte fick jobba kvar på Foodora. Jag har haft många liknande ärenden, med anställda hos Foodora, och jag kallar till överläggning varje gång. Ibland går jobben att rädda.

Men när medlemmen skickade kontrakt från Paysalary blev Karlsson fundersam.

– Det här handlar inte om att vi är ute efter Foodora utan att komma åt problematiken: Vem är egentligen arbetsgivare? säger Karlsson.

– Medlemmen vill bara få jobba och vi vill rädda hans jobb.

Transports centrala ombudsman Mats H Andersson har varit med och tecknat kollektivavtalet med Foodora och har fört samtal med flera budföretag som använder sig av egenanställningsföretag.

– Vi anser att medlemmen fått ett ogiltigt avsked från Foodora och att Paysalary bara är ett löneadministrativt bolag. Det ligger i vårt intresse att driva frågan till domstol och få en dom som säger vad det är som gäller. För det ska väl inte gå att kringgå anställningsskyddet genom att ta in ett bolag som i praktiken bara betalar ut lön? Vem ska då ha arbetsgivar- och arbetsmiljöansvar?

Men det står faktiskt Paysalary på anställningsavtalet. Varför anser du att de inte är arbetsgivare?

– Först och främst är kontraktet bara ett så kallat avtal som säger under vilka förutsättningar du får lön. Som jag ser det är det inte ett anställningsavtal. Verktyg, arbetsledning och kläder kommer från Foodora, som har agerat som arbetsgivare. Sedan slutet på juni 2019 har medlemmen jobbat utan anställningsavtal för Foodora och borde enligt LAS betraktas som tillsvidareanställd.

Transport har haft ögonen på den här typen av upplägg i flera års tid. Mats H Andersson anser att det är viktigt att få besked från domstol nu.

– Det här påverkar hela arbetsmarknaden. Vi ser allt oftare lösningar med egenanställningsföretag som löneadministrerar de enklare jobben. Utslaget i AD blir viktigt. Inte bara för Transport utan för hela den svenska arbetsmarknaden. En fastställelse av arbetsgivaransvaret är en förutsättning för att den svenska modellen ska fungera.

Varför tar ni frågan om anställningsförhållande mot just Foodora, det enda plattformsföretag som har kollektivavtal med er?

– Eftersom det här ärendet dök upp och en medlem kom i kläm. Foodora kan faktiskt gynnas om vi vinner. Eftersom de i regel anställer sina bud, och deras konkurrenter bygger hela sin verksamhet på att använda sig av egenanställningsföretag och försöker kringgå arbetsgivarskyldigheterna. Om vi vinner passar vi in de andra plattformsföretagen i den svenska modellen och då kan vi teckna kollektivavtal, säger Mats H Andersson.

Transportarbetaren har varit i kontakt med Foodora. Företaget meddelar att de inte tagit del av stämningsansökan och därför inte kan svara.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Matbuds-mopeder

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

Transportarbetarens logga

Utesluten SD-politiker utesluts från – SD

Politik. Transport har i svenska domstolar förgäves hävdat sin rätt att utesluta en lastbilschaufför sedan han valts in för Sverigedemokraterna i ett kommunfullmäktige. Nu utesluts han från SD efter att ha dömts för grovt rattfylleri.

Saad Ur Rehman är förtvivlad över korsdraget, vintertid, i de eldrivna dörrlösa Paxterbilar som bolaget stolt visar upp på sin webb. ”Vi blir sjuka och har bett om riktiga vinterkläder i tre år, men bolaget säger att de inte har råd. Är vi sjuka ofta kan vi får varningar”, säger han.

Stort missnöje på Premo

Tidningsbud. Det jäser bland tidningsbuden på Premo i Stockholm. Buden är arga över missade utbetalningar av extratid, fordon som gör dem sjuka, brist på arbetskläder, chefer som favoriserar och trakasserar och en rörig omorganisation med nedskuren tid för vissa.

Strejken på Tesla

Finska hamnarbetare tar också strid mot Tesla

Konflikt. Efter Danmark och Norge kliver nu också finska Bil- och transportbranschens arbetarförbund AKT in i den nordiska kampen för ett kollektivavtal på Tesla i Sverige. Liksom systerfacken varslar AKT om stopp för transport av elbilsjättens bilar från och med den 20 december.

Återvinnarna i norr hänger med Spindelmannen

Miljö. En uppstoppad vessla tar emot vid behållaren för uttjänta glödlampor och en lysande grön drake vakar över farligt avfall. Samtidigt blickar flera mjukisdjur ner på besökarna från träden. Furunäsets miljöstation i Överkalix är inte som andra.

Strejken på Tesla

Norskt fack varslar om Tesla-bojkott

Konflikt. Nu ger sig Norge in i Tesla-konflikten och stoppar Tesla-bilar att komma in i landet. Stoppet träder i kraft den 20 december. Danska 3F har tidigare varslat om ett liknande stopp som träder i kraft 14 dagar efter varslet som las den 5 december.

LO: Det krävs för rättvis klimatomställning

Klimat. Omställningen till ett hållbart samhälle är nödvändig. För att den ska bli rättvis krävs en ny politik och krafttag från både fack och arbetsgivarförbund. Det är slutsatsen i en ny LO-rapport med konkreta förslag på hur det ska gå till.

Strejken på Tesla

Danska transportfacket varslar om stopp för Tesla-transporter

Danmarks största fackförbund 3F har tidigare uttalat sitt stöd, men tar nu steget in i Teslakonflikten. Facket varslar om att hamnarbetare och chaufförer i Danmark, om 14 dagar räknat från nu, inte kommer att ta emot eller transportera Teslabilar till Sverige.

Vinterdäcken är generellt okej på tunga fordon

Åkeri. Kraven på vinterdäck för tunga fordon över 3,5 ton behöver inte skärpas ytterligare. Dagens regelverk räcker gott och väl. Den slutsatsen drar forskningsinstitutet VTI och Transportstyrelsen i en utredning, gjord på uppdrag av regeringen.

Strejken på Tesla

Europeiska transportfack sluter upp i Tesla-konflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

34,5 meters ekipage – nu är de här

Åkeri. Från den 1 december får 34,5 meter långa lastbilar köra på vissa vägsträckor. Enligt Trafikverket ska det leda till minskade utsläpp.

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

Här sugs fartyg in

Hamn. Kappelskärs hamn är först i landet med att använda automatisk förtöjning med vakuumplattor. Att fartygen förtöjs med jättelika sugproppar i stället för trossar ska göra arbetet säkrare och effektivare.

Ojämlik vägstandard orsak till olycksrisk

Trafik. Risken att dö i olyckor på vägarna är betydligt högre i skogslänen i norr än i södra delen av landet. Kvaliteten på vägarna har avgörande betydelse, visar en ny rapport.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Mörk trend i trafiken

Trafik. Dödsolyckorna på vägarna fortsätter att öka. Under årets nio första månader omkom 194 personer i trafiken, visar statistik från Transportstyrelsen. Även i november har antalet olyckor legat högt, flera med yrkesförare inblandande.

Lönebidrag och nystartsjobb – en fuskfabrik

Lönebidrag. En granskning av subventionerade anställningar som lönebidrag och nystartsjobb visar på flera brister. Arbetsförmedlingen har svårt att kontrollera löner på arbetsplatser utan kollektivavtal, och trots omfattande bidragsfusk döms knappt någon alls.

Populärt soundtrack stoppas i Teslabilar

Konflikt. Musikerförbundet ansluter sig till de fackförbund som, likt Transport, vidtar sympatiåtgärder för att stötta IF Metall i kampen för att förmå Tesla att teckna kollektivavtal med IF Metall.