Corona

Regeringen driver frågan om pandemi-regler för YKB i EU

(UPPDATERAD) Åkeri. Chaufförer och åkare trycker på för dispensregler kring fortbildning och yrkeskompetensbevis, YKB när pandemin slagit till i en andra våg. Nu kommer svar från infrastrukturdepartementet.

Det är Tomas Eneroths pressekreterare Lovisa Alm som besvarar chaufförernas och åkarnas oro – och krav på fortsatta och tillfälliga pandemi-regler i ett mejl. Regeringen ”är väl medveten om problematiken som råder kring YKB-utbildningar och det behov som finns av en förlängning av Omnibusförordningen, där frågan om dispens för YKB-utbildningar ingår”, skriver hon.

Kommissionen fattade beslut om denna förordning i våras. Den innebar sju månaders dispens för ett antal åkerichaufförer i Sverige och övriga EU.

Lovisa Alm skriver vidare att regeringen ”till EU-kommissionen har påtalat att behovet av en förlängning är stort och skyndsamt. Regeringen driver frågan och är beredd att vidta ytterligare åtgärder, om så skulle vara nödvändigt.”

Vilka åtgärder som i så fall kan bli aktuella är inte klart i dagsläget. Men närmare kommentarer kan komma i nästa vecka, säger pressekreteraren i telefon.

Tidigare yrkesföraren Lars Mikaelsson sitter i Transports verkställande utskott. Han är glad att regeringen nu agerar.

– Vi hoppas att det ger resultat och att EU-kommissionen lyssnar, säger han.

Mikaelsson riktar också förhoppningar till EU-parlamentarikern Johan Danielsson som han upplever har ”nått framgång tidigare” när det gäller att driva frågor som är viktiga för Transports medlemmar. Lars Mikaelsson betonar att chaufförer, som redan nu utsätts för risker och inte kan arbeta hemma, inte ska riskera att drabbas ytterligare.

– Jag förutsätter att de YKB-utbildare som fortsätter ta emot förare under pandemin följer myndigheternas regler och inte utsätter deltagarna för ökad risk att smittas. Men ytterst önskar vi förstås att frågan får en snabb lösning på EU-nivå och att YKB-reglerna ändras tillfälligt under pandemin. Förarnas hälsa måste sättas i främsta rummet.

– De behövs på vägarna för att hålla Sverige i gång och se till att varor och gods kommer fram när mycket annat i samhället stannat av. Därför utgår jag ifrån att arbetsgivarna noga kontrollerar de utbildningsanordnare de anlitar. Det är viktigt att särskilda anpassningar görs för chaufförer som är i riskgruppen.

Riskbedömningar behöver också göras så att kursdeltagarna tar sig till och från kurserna på ett säkert sätt, tillägger Lars Mikaelsson.

– Det är rimligt att arbetsgivarna ersätter chaufförerna för att ta sig fram och tillbaka till utbildningen med egen bil, anser han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Birgitta Säveholm:
    13 november, 2020

    Det går ju för gymnasieelever att studera digitalt. Borde gå att göra repetitionen av YKB digital. Man förlorar visserligen diskussionsmomentet och utbytet av erfarenheter mellan deltagarna. Men man vinner å andra sidan att kurserna kan gås igenom när man har tid. Testerna i varje delmoment bör också kunna göras digitalt precis som körkortsfrågorna. Min YKB har snart förfallit, men är snart pensionär så jag skulle gärna förnya YKB:n digitalt för att kunna köra extra under sommaren om det inte var så dyrt när man inte har någon åkare som betalar.

  2. Magnus:
    13 november, 2020

    Det enda rimliga är att avskaffa YKB. Vilken organisation har hittat på det dravlet? Det måste vara trafikskolor och liknande utbildare som lobbat för en obligatorisk hittepåutbildning för att tjäna pengar på andra.

  3. Andy:
    13 november, 2020

    Skrota ykb helt i stället

Lästips:

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Drograttfyllan ökar bland lastbilschaufförer

Åkeri. – Allt som kan motverka rattfylleri och bidra till färre olyckor på vägarna är positivt. Så kommenterar Tullverkets biträdande kontrollchef Oscar Lindvall statens miljonsatsning på nykterhetskontroller. Men för att komma åt den ökande drograttfyllan, särskilt bland lastbilsförare, krävs fler kontrollerande tulltjänstemän i hamnarna, anser han.

Snabbkoll: Dags att skola om dig? Illustration: Mattias Käll

Dags att skola om dig?

Studieledighet. Du vet väl att du har rätt att vara tjänstledig för att plugga, även om studierna inte har med ditt nuvarande arbete att göra? Nu kan du dessutom söka ett nytt omställningsstudiestöd som motsvarar 80 procent av din lön.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.