Corona

Regeringen driver frågan om pandemi-regler för YKB i EU

(UPPDATERAD) Åkeri. Chaufförer och åkare trycker på för dispensregler kring fortbildning och yrkeskompetensbevis, YKB när pandemin slagit till i en andra våg. Nu kommer svar från infrastrukturdepartementet.

Det är Tomas Eneroths pressekreterare Lovisa Alm som besvarar chaufförernas och åkarnas oro – och krav på fortsatta och tillfälliga pandemi-regler i ett mejl. Regeringen ”är väl medveten om problematiken som råder kring YKB-utbildningar och det behov som finns av en förlängning av Omnibusförordningen, där frågan om dispens för YKB-utbildningar ingår”, skriver hon.

Kommissionen fattade beslut om denna förordning i våras. Den innebar sju månaders dispens för ett antal åkerichaufförer i Sverige och övriga EU.

Lovisa Alm skriver vidare att regeringen ”till EU-kommissionen har påtalat att behovet av en förlängning är stort och skyndsamt. Regeringen driver frågan och är beredd att vidta ytterligare åtgärder, om så skulle vara nödvändigt.”

Vilka åtgärder som i så fall kan bli aktuella är inte klart i dagsläget. Men närmare kommentarer kan komma i nästa vecka, säger pressekreteraren i telefon.

Tidigare yrkesföraren Lars Mikaelsson sitter i Transports verkställande utskott. Han är glad att regeringen nu agerar.

– Vi hoppas att det ger resultat och att EU-kommissionen lyssnar, säger han.

Mikaelsson riktar också förhoppningar till EU-parlamentarikern Johan Danielsson som han upplever har ”nått framgång tidigare” när det gäller att driva frågor som är viktiga för Transports medlemmar. Lars Mikaelsson betonar att chaufförer, som redan nu utsätts för risker och inte kan arbeta hemma, inte ska riskera att drabbas ytterligare.

– Jag förutsätter att de YKB-utbildare som fortsätter ta emot förare under pandemin följer myndigheternas regler och inte utsätter deltagarna för ökad risk att smittas. Men ytterst önskar vi förstås att frågan får en snabb lösning på EU-nivå och att YKB-reglerna ändras tillfälligt under pandemin. Förarnas hälsa måste sättas i främsta rummet.

– De behövs på vägarna för att hålla Sverige i gång och se till att varor och gods kommer fram när mycket annat i samhället stannat av. Därför utgår jag ifrån att arbetsgivarna noga kontrollerar de utbildningsanordnare de anlitar. Det är viktigt att särskilda anpassningar görs för chaufförer som är i riskgruppen.

Riskbedömningar behöver också göras så att kursdeltagarna tar sig till och från kurserna på ett säkert sätt, tillägger Lars Mikaelsson.

– Det är rimligt att arbetsgivarna ersätter chaufförerna för att ta sig fram och tillbaka till utbildningen med egen bil, anser han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Birgitta Säveholm:
    13 november, 2020

    Det går ju för gymnasieelever att studera digitalt. Borde gå att göra repetitionen av YKB digital. Man förlorar visserligen diskussionsmomentet och utbytet av erfarenheter mellan deltagarna. Men man vinner å andra sidan att kurserna kan gås igenom när man har tid. Testerna i varje delmoment bör också kunna göras digitalt precis som körkortsfrågorna. Min YKB har snart förfallit, men är snart pensionär så jag skulle gärna förnya YKB:n digitalt för att kunna köra extra under sommaren om det inte var så dyrt när man inte har någon åkare som betalar.

  2. Magnus:
    13 november, 2020

    Det enda rimliga är att avskaffa YKB. Vilken organisation har hittat på det dravlet? Det måste vara trafikskolor och liknande utbildare som lobbat för en obligatorisk hittepåutbildning för att tjäna pengar på andra.

  3. Andy:
    13 november, 2020

    Skrota ykb helt i stället

Lästips:

Jens Holm (V). Foto: Agnes Stuber

Jens Holm (V)

…ordförande i riksdagens trafikutskott, som har tagit emot 16 301 namnunderskrifter från Synskadades Riksförbund, Förbundet Sveriges Dövblinda och Unga med Synnedsättning.

Transportarbetarens logga

Transport avvaktar om blockad

Hamn. ”En blockad nu riskerar att bli ett slag i luften”, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande, efter styrelsens möte på tisdagseftermiddagen.

Transportarbetarens logga

Transport driver på för besked om arbete i hamnar

Hamn. Transport vill ha ett kraftfullt ställningstagande från regeringen om hur ryska fartyg ska hanteras i svenska hamnar. Nästa vecka ska förbundsstyrelsen ha möte – kommer inget besked kan blockad bli aktuellt.

Kriget i Ukraina

Transport: Blockaden har haft effekt

Konflikt. Transports blockad av ryska, ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg pågår som varslats hela maj månad. Något beslut om förlängning är ännu inte fattat.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.