Corona

”Ny dispens från kraven på YKB krävs”

Åkeri. Pandemins andra våg skapar oro och krav på åtgärder kring åkeriförarnas yrkeskompetensbevis (YKB). I en skrivelse kräver arbetsgivarorganisationen Transportföretagen att regeringen ska vända sig till EU-kommissionen för ny dispens från kraven på fortbildning.

Den EU-styrda utbildningen och återkommande fortbildningen, för att förarna ska få behålla sina yrkeskompetensbevis, måste anpassas efter rådande pandemi, anför Transportföretagen på sin hemsida.

Det går i linje med chaufförernas många kommentarer till Transportarbetarens artikel i går. Där berättade den fackligt engagerade föraren Freddy Welle om kollegornas oro att smittas under YKB-kurser, samtidigt som restriktionerna stramats åt i region efter region i landet.

Arbetsgivarnas organisation påpekar att restriktionerna försvårat möjligheterna att genomföra utbildningarna. De begär därför att regeringen ska lämna in en ansökan till EU-kommissionen om att tillfälligt förlänga tidsperioden, inom vilken förarna måste sätta sig på skolbänken.

Första tåget gick i augusti i år, men då hade smittan lagt sig och Transportstyrelsen bedömde inte att dispensen, som infördes i våras och löpte ut den sista augusti, behövde förnyas. Sverige uppfyllde inte kraven som EU-kommissionen då ställde för att förlänga dispensen eller undantaget, förtydligar Transportföretagen.

– Vi anser att det på grund av situationen med covid-19, blir svårt att genomgå fortbildning eller förnya yrkeskompetensbevis för förare just nu. Samtidigt måste det säkerställas att det finns tillgång till förare så att de samhällsviktiga transporterna fungerar, säger Maria Sjölin Karlsson.

Hon är regionalt verksamhetsansvarig för kompetensförsörjning inom Transportföretagen.

Får regeringen inte gehör hos kommissionen har arbetsgivarorganisationen ett alternativ – att en nationell möjlighet att reglera och förlänga giltighetsperioden för YKB införs. Sådana tankar fanns tidigare på departementsnivå, men avbröts när kommissionen antog den så kallade Omnibusförordningen i våras, förklarar Transportföretagen.

Den innebar sju månaders dispens från utbildningskravet för ett antal chaufförer, men tog inte höjd för en andra pandemivåg.

– Att inte möta transportnäringens behov av ett ändrat regelverk på grund av rådande omständigheter vore mycket olyckligt. Särskilt eftersom samhället med all sannolikhet kommer att vara påverkat av covid-19 under en längre tid, säger Maria Sjölin Karlsson.

Hon blickar fram mot våren 2021, då fem år gått sedan krav på YKB infördes i Sverige. Slutsatsen är att majoriteten av förarna som kör godstransporter kommer att behöva förnya sina YKB nästa år. I praktiken måste chaufförerna alltså ha gått åtminstone en eller flera delkurser dessförinnan.

Kommer EU-parlamentariker Johan Danielsson (S) att agera i frågan? Pressekreterare Alexander Högberg svarar i ett mejl att Danielsson är upptagen med EU-möte i Bryssel och ger hans svar:

”Eftersom vi nu passerat datumet för de tillfälliga reglerna och många yrkeschaufförers YKB löper ut kommer jag att lyfta frågan i transportutskottet och med Kommissionen, för att säkerställa att inget hindrar medlemsstaterna att förlänga den här typen av undantag.”

Ann-Marie, Ammi, Åhlander anordnar YKB-kurser. I en kommentar efter gårdagens artikel om oroade chaufförer skriver hon:

”Vi ska ha kurs nu till helgen, 15 deltagare på 28 kursplatser. Jag städar lokalen varje morgon genom att använda antibakteriellt rengöringsmedel. Stolar, bord, toaletter, handtag, bänkar med mera torkas noggrant. Nu har vi även inhandlat munskydd ifall någon önskar det. Dessa kommer att delas ut endast efter att man har spritat händerna. Vi har handsprit både vid den älskade godisskålen (godis med papper), vid fika och lunch.”

Att garantera att kurserna är helt coronasäkra går inte, trots stora ansträngningar, förklarar Ann-Marie Åhlander.

”Någon eller flera av kursdeltagarna kan bära på viruset, utan att veta om det. Dock skickar vi hem deltagare som visar förkylningssymptom och uppmanar även till att stanna hemma om man känner sig sjuk. Men hur mycket vi än påminner deltagare att om att hålla avstånd så vill många sitta bredvid varandra, speciellt vid fika och lunch”, skriver hon.

Chaufförernas kommentarer efter förra artikeln vittnar om båda goda och dåliga erfarenheter hos olika kursanordnare. En förare efterlyser helt digitala kurser, vilket Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig, tidigare avrått från. Skälet är bland annat avslöjat fusk med falska kursbevis.

Andra förare vill slippa EU:s ”överhöghet” och lämna beslutsfattandet om YKB till Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christer:
    12 januari, 2021

    Hej jag tycker nog att hela den här grejen med att förnya YKB känns mera som överkurs det räcker med en kurs allra helst alla som kört tung trafik i 30 till 50 år

  2. Arne Karlsson:
    13 november, 2020

    Tycker man ska ha kurserna på distans om man gått alla en gång.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Daniel Hilmér

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.