Corona

”Ny dispens från kraven på YKB krävs”

Åkeri. Pandemins andra våg skapar oro och krav på åtgärder kring åkeriförarnas yrkeskompetensbevis (YKB). I en skrivelse kräver arbetsgivarorganisationen Transportföretagen att regeringen ska vända sig till EU-kommissionen för ny dispens från kraven på fortbildning.

Den EU-styrda utbildningen och återkommande fortbildningen, för att förarna ska få behålla sina yrkeskompetensbevis, måste anpassas efter rådande pandemi, anför Transportföretagen på sin hemsida.

Det går i linje med chaufförernas många kommentarer till Transportarbetarens artikel i går. Där berättade den fackligt engagerade föraren Freddy Welle om kollegornas oro att smittas under YKB-kurser, samtidigt som restriktionerna stramats åt i region efter region i landet.

Arbetsgivarnas organisation påpekar att restriktionerna försvårat möjligheterna att genomföra utbildningarna. De begär därför att regeringen ska lämna in en ansökan till EU-kommissionen om att tillfälligt förlänga tidsperioden, inom vilken förarna måste sätta sig på skolbänken.

Första tåget gick i augusti i år, men då hade smittan lagt sig och Transportstyrelsen bedömde inte att dispensen, som infördes i våras och löpte ut den sista augusti, behövde förnyas. Sverige uppfyllde inte kraven som EU-kommissionen då ställde för att förlänga dispensen eller undantaget, förtydligar Transportföretagen.

– Vi anser att det på grund av situationen med covid-19, blir svårt att genomgå fortbildning eller förnya yrkeskompetensbevis för förare just nu. Samtidigt måste det säkerställas att det finns tillgång till förare så att de samhällsviktiga transporterna fungerar, säger Maria Sjölin Karlsson.

Hon är regionalt verksamhetsansvarig för kompetensförsörjning inom Transportföretagen.

Får regeringen inte gehör hos kommissionen har arbetsgivarorganisationen ett alternativ – att en nationell möjlighet att reglera och förlänga giltighetsperioden för YKB införs. Sådana tankar fanns tidigare på departementsnivå, men avbröts när kommissionen antog den så kallade Omnibusförordningen i våras, förklarar Transportföretagen.

Den innebar sju månaders dispens från utbildningskravet för ett antal chaufförer, men tog inte höjd för en andra pandemivåg.

– Att inte möta transportnäringens behov av ett ändrat regelverk på grund av rådande omständigheter vore mycket olyckligt. Särskilt eftersom samhället med all sannolikhet kommer att vara påverkat av covid-19 under en längre tid, säger Maria Sjölin Karlsson.

Hon blickar fram mot våren 2021, då fem år gått sedan krav på YKB infördes i Sverige. Slutsatsen är att majoriteten av förarna som kör godstransporter kommer att behöva förnya sina YKB nästa år. I praktiken måste chaufförerna alltså ha gått åtminstone en eller flera delkurser dessförinnan.

Kommer EU-parlamentariker Johan Danielsson (S) att agera i frågan? Pressekreterare Alexander Högberg svarar i ett mejl att Danielsson är upptagen med EU-möte i Bryssel och ger hans svar:

”Eftersom vi nu passerat datumet för de tillfälliga reglerna och många yrkeschaufförers YKB löper ut kommer jag att lyfta frågan i transportutskottet och med Kommissionen, för att säkerställa att inget hindrar medlemsstaterna att förlänga den här typen av undantag.”

Ann-Marie, Ammi, Åhlander anordnar YKB-kurser. I en kommentar efter gårdagens artikel om oroade chaufförer skriver hon:

”Vi ska ha kurs nu till helgen, 15 deltagare på 28 kursplatser. Jag städar lokalen varje morgon genom att använda antibakteriellt rengöringsmedel. Stolar, bord, toaletter, handtag, bänkar med mera torkas noggrant. Nu har vi även inhandlat munskydd ifall någon önskar det. Dessa kommer att delas ut endast efter att man har spritat händerna. Vi har handsprit både vid den älskade godisskålen (godis med papper), vid fika och lunch.”

Att garantera att kurserna är helt coronasäkra går inte, trots stora ansträngningar, förklarar Ann-Marie Åhlander.

”Någon eller flera av kursdeltagarna kan bära på viruset, utan att veta om det. Dock skickar vi hem deltagare som visar förkylningssymptom och uppmanar även till att stanna hemma om man känner sig sjuk. Men hur mycket vi än påminner deltagare att om att hålla avstånd så vill många sitta bredvid varandra, speciellt vid fika och lunch”, skriver hon.

Chaufförernas kommentarer efter förra artikeln vittnar om båda goda och dåliga erfarenheter hos olika kursanordnare. En förare efterlyser helt digitala kurser, vilket Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig, tidigare avrått från. Skälet är bland annat avslöjat fusk med falska kursbevis.

Andra förare vill slippa EU:s ”överhöghet” och lämna beslutsfattandet om YKB till Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christer:
    12 januari, 2021

    Hej jag tycker nog att hela den här grejen med att förnya YKB känns mera som överkurs det räcker med en kurs allra helst alla som kört tung trafik i 30 till 50 år

  2. Arne Karlsson:
    13 november, 2020

    Tycker man ska ha kurserna på distans om man gått alla en gång.

Lästips:

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

Den 9 juni är det val till EU-parlamentet i Sverige.

Så röstar svenska politiker i Bryssel

Politik. Den 9 juni går Sverige till EU-val. Transportarbetaren har gått igenom hur svenska partier röstar i EU-parlamentet. Inte likadant som i Sverige, visar det sig.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.