Corona

”Ny dispens från kraven på YKB krävs”

Åkeri. Pandemins andra våg skapar oro och krav på åtgärder kring åkeriförarnas yrkeskompetensbevis (YKB). I en skrivelse kräver arbetsgivarorganisationen Transportföretagen att regeringen ska vända sig till EU-kommissionen för ny dispens från kraven på fortbildning.

Den EU-styrda utbildningen och återkommande fortbildningen, för att förarna ska få behålla sina yrkeskompetensbevis, måste anpassas efter rådande pandemi, anför Transportföretagen på sin hemsida.

Det går i linje med chaufförernas många kommentarer till Transportarbetarens artikel i går. Där berättade den fackligt engagerade föraren Freddy Welle om kollegornas oro att smittas under YKB-kurser, samtidigt som restriktionerna stramats åt i region efter region i landet.

Arbetsgivarnas organisation påpekar att restriktionerna försvårat möjligheterna att genomföra utbildningarna. De begär därför att regeringen ska lämna in en ansökan till EU-kommissionen om att tillfälligt förlänga tidsperioden, inom vilken förarna måste sätta sig på skolbänken.

Första tåget gick i augusti i år, men då hade smittan lagt sig och Transportstyrelsen bedömde inte att dispensen, som infördes i våras och löpte ut den sista augusti, behövde förnyas. Sverige uppfyllde inte kraven som EU-kommissionen då ställde för att förlänga dispensen eller undantaget, förtydligar Transportföretagen.

– Vi anser att det på grund av situationen med covid-19, blir svårt att genomgå fortbildning eller förnya yrkeskompetensbevis för förare just nu. Samtidigt måste det säkerställas att det finns tillgång till förare så att de samhällsviktiga transporterna fungerar, säger Maria Sjölin Karlsson.

Hon är regionalt verksamhetsansvarig för kompetensförsörjning inom Transportföretagen.

Får regeringen inte gehör hos kommissionen har arbetsgivarorganisationen ett alternativ – att en nationell möjlighet att reglera och förlänga giltighetsperioden för YKB införs. Sådana tankar fanns tidigare på departementsnivå, men avbröts när kommissionen antog den så kallade Omnibusförordningen i våras, förklarar Transportföretagen.

Den innebar sju månaders dispens från utbildningskravet för ett antal chaufförer, men tog inte höjd för en andra pandemivåg.

– Att inte möta transportnäringens behov av ett ändrat regelverk på grund av rådande omständigheter vore mycket olyckligt. Särskilt eftersom samhället med all sannolikhet kommer att vara påverkat av covid-19 under en längre tid, säger Maria Sjölin Karlsson.

Hon blickar fram mot våren 2021, då fem år gått sedan krav på YKB infördes i Sverige. Slutsatsen är att majoriteten av förarna som kör godstransporter kommer att behöva förnya sina YKB nästa år. I praktiken måste chaufförerna alltså ha gått åtminstone en eller flera delkurser dessförinnan.

Kommer EU-parlamentariker Johan Danielsson (S) att agera i frågan? Pressekreterare Alexander Högberg svarar i ett mejl att Danielsson är upptagen med EU-möte i Bryssel och ger hans svar:

”Eftersom vi nu passerat datumet för de tillfälliga reglerna och många yrkeschaufförers YKB löper ut kommer jag att lyfta frågan i transportutskottet och med Kommissionen, för att säkerställa att inget hindrar medlemsstaterna att förlänga den här typen av undantag.”

Ann-Marie, Ammi, Åhlander anordnar YKB-kurser. I en kommentar efter gårdagens artikel om oroade chaufförer skriver hon:

”Vi ska ha kurs nu till helgen, 15 deltagare på 28 kursplatser. Jag städar lokalen varje morgon genom att använda antibakteriellt rengöringsmedel. Stolar, bord, toaletter, handtag, bänkar med mera torkas noggrant. Nu har vi även inhandlat munskydd ifall någon önskar det. Dessa kommer att delas ut endast efter att man har spritat händerna. Vi har handsprit både vid den älskade godisskålen (godis med papper), vid fika och lunch.”

Att garantera att kurserna är helt coronasäkra går inte, trots stora ansträngningar, förklarar Ann-Marie Åhlander.

”Någon eller flera av kursdeltagarna kan bära på viruset, utan att veta om det. Dock skickar vi hem deltagare som visar förkylningssymptom och uppmanar även till att stanna hemma om man känner sig sjuk. Men hur mycket vi än påminner deltagare att om att hålla avstånd så vill många sitta bredvid varandra, speciellt vid fika och lunch”, skriver hon.

Chaufförernas kommentarer efter förra artikeln vittnar om båda goda och dåliga erfarenheter hos olika kursanordnare. En förare efterlyser helt digitala kurser, vilket Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig, tidigare avrått från. Skälet är bland annat avslöjat fusk med falska kursbevis.

Andra förare vill slippa EU:s ”överhöghet” och lämna beslutsfattandet om YKB till Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christer:
    12 januari, 2021

    Hej jag tycker nog att hela den här grejen med att förnya YKB känns mera som överkurs det räcker med en kurs allra helst alla som kört tung trafik i 30 till 50 år

  2. Arne Karlsson:
    13 november, 2020

    Tycker man ska ha kurserna på distans om man gått alla en gång.

Lästips:

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Transportarbetarens logga

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.